Hoordetail nr4 2019 online

H o o r d e t a i l n r 4 2 0 1 9 36 O n d e r n e m e n Bij thuiskomst denken we hardop. Zoals er een ‘stille kermis’ bestaat voor hen die een ‘gewone kermis’ niet aankunnen, of een wekelijkse ouder-baby work-out in de fitness voor hen die anders met baby tijdelijk nogal geïsoleerd zijn, kan er misschien eens in de zoveel tijd een ‘silent dinner’ komen in één van de lokale restaurants, op initiatief van de hoorspecialist? Hij of zij zou toch onze held zijn… Lokale helden, unieke samenwerkingen, blurring - retail in combinatie met horeca of andere diensten - komen in de vorige editie van Hoordetail veelvuldig naar voren. Zoekend zijn we allemaal, naar de sterktes en zwaktes, de kansen en bedreigingen die het heden en de toekomst met zich meebrengen. In de tussentijd is er een zaak draaiende te houden, een omzet op peil te houden, en concurreer je je een slag in de rondte. En vergeet ook vooral marketing en social media niet! Ja, de wereld verandert in een rap tempo, en “voor deze jongste generaties – die in 2025 al de meerderheid van het winkelende publiek vormen – zijn merken, waarden (bijv. duurzaamheid), lifestylethema’s (zoals koken, hardlopen) en de gemeenschappen eromheen veel belangrijker” dan het centrale product in een winkel. “Het gaat nu om een product dat past in een context van lifestyle, identiteitsherkenning, events, en social media.” En hoe leg je die businesspuzzel, met een mix van digitale, fysieke én sociale elementen, zoals Overdiek (De Haagse Hogeschool, 2019) het zo mooi noemt? Eén ding is zeker: als lokale zelfstandig ondernemer onderscheid je je door service, kwaliteit en persoonlijk contact. Daar kan geen webwinkel of online experience tegenop. Een timmermansoog valt (vooralsnog...) niet na te bootsen! Anno 2020 lijkt het erop dat de mens vooral ‘ontzorgd’ wil worden. Een terugkerend thema, én een thema waarin veel kansen liggen. Want er is (te) veel keus, (te) veel beslissingen, (te) veel druk en (te) veel werk. Ontzorgen klinkt negatief, maar ook in het positieve wil men ontzorgd worden. Verwend worden, even niet alles zelf regelen, een ander die voor je nadenkt, actief meedenkt. Even NIKS. SAMENWERKINGEN als Superfoods WE ZITTEN IN EEN RESTAURANT, GEZELLIG UIT ETEN, MAAR EIGENLIJK BEGINT HET GEBRUIKELIJKE GEDONDER DIRECT BIJ BINNENKOMST. DE AKOESTIEK LAAT TE WENSEN OVER. “WAT EEN HERRIE HIER!” VEEL GELUIDEN. RUIS. MUZIEK. STEMMEN. DE PANNEN EN HET GEKOKKEREL IN DE KEUKEN. LIEFDE GAAT DOOR DE MAAG, MAAR ZOALS VOLTAIRE ZEI: “THE EAR IS THE AVENUE TO THE HEART”. HET ETEN KAN BIJZONDER ZIJN, MAAR WANNEER WE VRIJWEL NIET KUNNEN COMMUNICEREN SMAAKT HET NIET NAAR MEER. IN ELKE EDITIE GEEFT EMBROSA ONDERNEMERSTIPS, DIT KEER IS LIES TIMMERING AAN HET WOORD! Unieke samenwerkingen, private shopping events, blurring, het zijn daar stuk voor stuk mooie uitwerkingen van. De klanten hoeven de kansen niet zelf te zien of herkennen, ze krijgen de mooie en aantrekkelijke combinaties op een presenteerblaadje aangeboden, al dan niet onder het genot van een hapje en drankje. En, ze doen het zó goed op social media! Unieke samenwerkingen zijn als de superfoods van ondernemers voor de consument. Kennis, expertise, vakmanschap en relatiebeheer, gecombineerd en gebundeld. Klinkt makkelijk, maar is zo uitdagend als het vinden van een ‘stil restaurant’... Kijk voor meer informatie op www.embrosa.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4