Hoordetail nr4 2019 online

H o o r d e t a i l n r 4 2 0 1 9 7 O p t i t r a d e A u d i o l o g i e M a r a t h o n “De vraag vanuit de consument verandert. Verwachtingen en behoeften evolueren, net als de technischemogelijkheden en dus het productaanbod”, vertelt Olaf Schuurmans, Manager Audiologie van Optitrade. “Wanneer het landschap om je heen verandert, moet je je als ondernemer daarop aanpassen. Zoals Charles Darwin al zei: “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent; it is the one most adaptable to change.” Ofwel: degene die zich het beste aanpast aan veranderingen, zal overleven. Nou klinkt overleven misschien wat dramatisch, maar waar het op neerkomt, is dat je als ondernemer moet meegaan in de behoeften van de consument en de nieuwe ontwikkelingen die daarbij aansluiten. Dat is toekomstbestendig ondernemen. De veranderingen in onze branche gaan razendsnel en de verwachtingen van de consument zijn steeds hoger gespannen. Wij adviseren onze audiciens altijd te zoeken naar oplossingen en antwoorden die passen bij hen, hun teams en hun bedrijf. Bedenk goed welke consumenten u wilt bereiken en wat zij verwachten. Denk daarbij aan producten, service, de winkel zelf en de online aanwezigheid en zichtbaarheid van de onderneming.” ONDERWERPEN MARATHON Aan de exacte programmering van de Audiologie Marathon wordt nog gewerkt, maar de onderwerpen die aan bod komen, staan vast. Uiteraard is er aandacht voor producten, passend bij de behoeften en verwachtingen van de klant: ondersteunende bijproducten als TV-zenders, externe microfoons, OPTITRADE AUDIOLOGIE MARATHON 2020: TOEKOMSTBESTENDIG ONDERNEMEN DE OPTITRADE AUDIOLOGIE MARATHON 2020, OP MAANDAG 27 JANUARI, BELOOFT BIJZONDER INSPIREREND TE WORDEN. HET CENTRALE THEMA IS NAMELIJK ‘TOEKOMSTBESTENDIG ONDERNEMEN’. OPTITRADE HEEFT – IN SAMENWERKING MET LEVERANCIERS – EEN PROGRAMMA SAMENGESTELD WAARUIT AUDIOLOGIEONDERNEMERS ÉN HUN MEDEWERKERS VOLOP IDEEËN KUNNEN PUTTEN OM DIRECT TOEKOMSTBESTENDIG AAN HET WERK TE GAAN. wek- en waarschuwingssystemen en solo-apparatuur. Er is ook aandacht voor toonbankproducten die een aanvulling vormen op de dienstverlening, zoals gehoorbeschermers en Hearables. Service is een belangrijk item tijdens de Marathon. De moderne consument (55+) verwacht meer snelheid en efficiency en Optitrade adviseert daarom om bijvoorbeeld direct na de meting een hoortoestel mee op proef te geven. “Ook als dit niet het definitieve toestel is, heeft de consument in ieder geval een invulling van de zorgvraag”, legt Olaf uit. “Aangezien dit voor de consument de eerste ervaring is met een hoortoestel, is het belangrijk dat het toestel aan de verwachtingen voldoet.” Online services komen eveneens aan bod. Denk hierbij aan remote fine tuning; dit geeft de klant een gevoel van controle én bespaart een bezoek aan de winkel. Om op en top toekomstbestendig te zijn is een kwaliteitsuitstraling van de winkel, het team en de apparatuur waarmee gewerkt wordt van groot belang. Net als flexibele openingstijden die een audicien aan werkende klanten buiten de reguliere kantoortijden biedt. OOK DE VERWACHTINGEN MANAGEN “Daarnaast gaan we in op efficiency”, vervolgt Olaf. “Om goed op veranderingen te kunnen inspelen, is het belangrijk dat alle processen in de winkel en de administratie efficiënt verlopen. Het aanpastraject moet helemaal aansluiten bij de verwachting van de klant. Audiciens en hun medewerkers kunnen er zelf voor zorgen dat ook die verwachtingen goed worden gemanaged. Tot slot staat de online aanwezigheid van de audiologiepraktijk op het programma. Hoortoestellen zijn niet de meeste sexy producten om in een winkel naar te gaan kijken, dus veel consumenten oriënteren zich online. Zorg daarom dat de website en sociale media altijd bijgewerkt zijn, bijvoorbeeld met behulp van Optitrade Social Media. Maak daarnaast gebruik van een lead generator om nieuwe klanten te werven met oorzorg.nl .” POSITIEVE ENERGIE “We weten allemaal dat het niet eenvoudig is om te veranderen, omdat er vertrouwde patronen moeten worden doorbroken. Het is belangrijk dat binnen het team alle neuzen dezelfde kant op staan, zodat het doel gezamenlijk kan worden bereikt. Maar met positieve energie gaat het zeker lukken en kan iedere audiologiepraktijk een bestendige toekomst tegemoetzien”, besluit Olaf. Inschrijven kan via www.optitrade.nl/retailgroep/agenda.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4