Hoordetail nr4-2020 Online

H o o r d e t a i l n r 4 2 0 2 0 45 W e k - e n w a a r s c h u w i n g s s y s t e m e n VEILIGHEID GAAT TEN TIJDE VAN COVID-19 verder dan een slimme rookmelder MULTI CARE SYSTEMS (MCS) DRAAGT MET HAAR PRODUCTEN BIJ AAN DE BEREIKBAARHEID EN VEILIGHEID IN HUIS BIJ DOVEN EN SLECHTHORENDEN. VEILIGHEID GAAT IN DEZE TIJD VERDER DAN OP TIJD GEALARMEERD WORDEN DOOR EEN SLIMME ROOKMELDER. VEILIGHEID BIJ DE INSTALLATIE HEEFT DOOR DE RIVM-RICHTLIJNEN EEN NIEUWE BETEKENIS GEKREGEN. EDWIN IS MONTEUR VAN DE TECHNISCHE BUITENDIENST VAN MCS EN VERTELT OVER ZIJN INSTALLATIEWERKWIJZE. Hoe ga je om met de RIVM-richtlijnen tijdens jouw werk? “De veiligheidsmaatregelen die we moeten treffen beginnen al bij aankomst bij de klant. Ik bel aan en doe twee stappen achteruit. Op het moment dat de deur opengaat stel ik me voor en vraag ik of er gezondheidsproblemen zijn. Zo niet, dan kan het werk beginnen! Natuurlijk houd ik daarbij altijd anderhalve meter afstand. Verder maak ik gebruik van desinfectiegel, latex handschoenen en een mondkapje. ” Loop je tegen problemen aan door de richtlijnen? “Meestal niet, ik merk dat onze klanten ook steeds bewuster omgaan met de RIVM- richtlijnen. Ze vragen uit zichzelf of ik een mondkapje kan gebruiken of bellen af als ze ziekteverschijnselen vertonen. Tijdens een installatie komt het voor dat klanten onbedoeld te dichtbij komen uit oprechte interesse in wat ik doe. Ik herinner ze dan vriendelijk aan de anderhalve meter afstand met bijvoorbeeld een grapje of vraag om een kopje koffie zodat ik weer genoeg ruimte heb. Soms besluit ik ter plekke dat de afspraak beter verplaatst kan worden, bijvoorbeeld bij twijfelachtige ziekteverschijnselen. Ik rijd het hele land door, dus kan ik geen risico’s nemen. Verder maakt een mondkapje een gesprek voeren niet erg makkelijk. Het dempt mijn stem aanzienlijk en liplezen wordt onmogelijk.” Hoe maak je je verstaanbaar met een mondkapje? “Hoewel 80% van onze klanten gebruik maakt van liplezen heb ik nooit een afspraak hoeven afzeggen omdat ik een mondkapje moet dragen. Er zijn verschillende manieren om een gesprek te voeren. Ik heb een tablet waarop ik kan uitschrijven wat ik wil zeggen of ik gebruik een app die mijn gesproken woorden omzet in tekst. Klanten bereiden zich voor met pen en papier of vragen een horend familielid te helpen bij een gesprek. Daarnaast hebben al onze monteurs een cursus gebarentaal gevolgd zodat wij veel voorkomende woorden in ons werk kunnen uitbeelden zoals meterkast en deurbel. Klanten zijn aangenaam verrast als ik in gebarentaal spreek, maar denken daardoor dat ik vloeiend kan gebaren. Dat leidt weleens tot grappige situaties: ik vroeg een keer naar de kat in plaats van naar de wc.” Heb je tips voor andere hoorprofessionals bij het toepassen van de RIVM-richtlijnen? “Als hoorprofessional kan je de verwachtingen van de klant managen door bij het maken van een afspraak helder te zijn over jouw werkwijze. We vergeten allemaal weleens de richtlijnen dus help elkaar die na te leven. Zeker nu het griepseizoen weer voor de deur staat. Ik maak mij sterk voor de campagne van de overheid: alleen samen krijgen we corona onder controle.” Meer informatie: Multi Care Systems Tel. + 31 (0)23-5544011 www.multicaresystems.nl ▲ Edwin Hinrich, monteur bij MCS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4