Hoordetail nr4-2021 Online

H o o r d e t a i l n r 4 2 0 2 1 15 Natuurlijk is de keuze van de consument voor een hoortoestel afhankelijk van voorlichting, de aanpasperiode en de aanbieder, maar de consument maakt een bewuste keuze waar naar binnen te gaan. Ook zien we dat er geografisch gezien veelal genoeg verschillende aanbieders in de buurt te vinden zijn. In het noorden en het oosten van ons land zal dat misschien wat minder het geval zijn, maar daar is men over het algemeen gewend om te moeten reizen voor zorg in bijvoorbeeld ziekenhuizen of voor specialistische zorg. Het belangrijkst is dat een consument zich goed informeert en bewust is van zijn mogelijkheden en de keuzes die er zijn. Als audicien heb je dan ook een mooi vak om de klant te kunnen informeren over de persoonlijke mogelijkheden in de hoorzorg. Hoortoestellen worden steeds geavanceerder en krijgen meer opties zoals connectiviteit, oplaadbaar en zelfs het monitoren van gezondheidsfuncties. Maar niet bij elke werkgever heb je dezelfde mogelijkheden. Dus ook als audicien moet je kiezen: wat past het beste bij jou? Gelukkig zijn we allemaal anders en zal eenieder zijn eigen keuze maken op basis wat voor hem of haar het beste past. En ja we hebben ook allemaal te maken met verschillende zaken die horen bij het vak audicien. Denk aan de NOAH-veldnorm en het handboek met protocollen, werken met Hoorprotocol 2.0, de zorgverzekeraars en hun verschillende – niet altijd eenduidige – regels. Maar bovenal rekent de slechthorende op jou als vakkundig audicien. Aan alle audiciens sterkte met de eindsprint van 2021! DE CONSUMENT KAN KIEZEN! ONDANKS ALLE UITDAGINGEN DIE AUDICIENS HEBBEN IN NEDERLAND, HEEFT DE CONSUMENT HET WEL VOOR HET UITKIEZEN. DE NEDERLANDSE CONSUMENT HEEFT VELE KEUZEMOGELIJKHEDEN OM OVER TE GAAN TOT DE AANSCHAF VAN EEN HOORTOESTEL. ZO KAN HIJ OF ZIJ DE KEUZE MAKEN OM VOOR EEN HOORTOESTEL BINNEN DE ZORG TE GAAN, ZONDER BIJBETALING. DE SERVICE ZAL DAN WEL ANDERS ZIJN DAN BIJ EEN HOORTOESTEL WAARBIJ WEL EEN EIGEN BIJDRAGE BETAALD MOET WORDEN. OF DE CONSU- MENT GAAT VOOR EEN HOORTOESTEL WAAR GEEN VERGOEDING VOOR GEBODEN WORDT, MAAR WAT TECHNISCH GEAVANCEERDER IS EN BETER AANSLUIT BIJ DE INDIVIDUELE BEHOEFTEN. OLAF SCHUURMANS LOOPT AL JAREN ROND IN DE AUDIOLOGIEBRANCHE. HIJ VERTELT ONS IN ELKE EDITIE VAN HOORDETAIL OVER ZIJN ERVARINGEN IN DEZE MARKT. Olaf Schuurmans C o l u m n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4