Hoordetail nr4-2021 Online

H o o r d e t a i l n r 4 2 0 2 1 49 kleine stukje techniek en de toegevoegde waarde die het heeft voor het leven van een slechthorende. Vooral op sociaal vlak. Dat vind ik fantastisch.” KLANTCONTACT We worden kort onderbroken tijdens ons gesprek, door een binnenwandelende klant die naar aanleiding van een advertentie in de lokale krant een pakje batterijen komt kopen voor zijn hoortoestellen. “Ik bied tijdelijk een pakje met 10 blisters batterijen aan voor slechts een tientje”, verklaart Hessel wanneer de man weer is vertrokken. Een mooie actie, zo blijkt, want dankzij deze advertentie heeft Hessel al verschillende intakes gepland staan en ook deze klant neemt afscheid met de woorden ‘u ziet mij zeker terug’. Hessel verklaart: “Op deze manier krijg ik de mensen mijn nieuwe winkel in en zo creëer ik kansen om een band met hen op te bouwen.” Juist daarin vindt Hessel zijn werkgeluk. “Het klantcontact, adviseren en doorvragen naar waar behoefte aan is”, noemt hij op. “De basis is gelegd door mijn oude leermeester Henk Leuveld, voor wie ik werkte in de elektro-winkel. Daar werkten we niet op provisiebasis, maar gewoon ouderwets voorlichten, productkennis delen en opties bieden. Bepaalde tips en trucs van Leuveld, pas ik nog steeds toe, maar nu in een andere omgeving.” UITDAGINGEN ALS AUDICIEN Inmiddels zit Hessel tien jaar in het vak en heeft hij ruime ervaring opgedaan als audicien in binnen- en zelfs buitenland. Dat is vrij uniek, vertelt Hessel: “Ik mocht vanuit Beter Horen aan de slag bij een zusteronderneming in Engeland en ben daar ook HCPC-geregistreerd als Hearing Aid Dispenser. In Nederland zijn de audiciens die ook een HCPC registratie hebben denk ik op één hand te tellen! Een heel mooie ervaring en voor mij op dat moment de perfecte uitdaging. Daarna ben ik met een omweg uiteindelijk bij een leverancier terechtgekomen en heb ik drieënhalf jaar met enorm veel plezier bij Demant Nederland gewerkt als ambulant audicien. Een super leuke functie: ik mocht de nieuwe functie zelf min of meer invullen en professionaliseren. Tot mijn tevredenheid had ik als ambulant audicien al heel snel mijn vaste adressen. Zelfstandige audiciens konden mij via Demant inhuren wanneer zij handen tekort kwamen door bijvoorbeeld ziekte of zwangerschapsverlof. Dat ‘uithelpen’ beviel mij ontzettend goed en bovendien mocht ik werken met mooie producten van Bernafon en Oticon.” HOORTOESTELLEN EN SERVICE Nu hij voor zichzelf is begonnen werkt Hessel met álle producten die op de markt verkrijgbaar zijn. “Dat is mijn visie op ondernemen”, verklaart hij. “Ik ben zelfstandig en onafhankelijk. Niet gebonden aan voorschriften vanuit een moederbedrijf en kan daardoor mijn klanten een hoge mate van persoonlijke service en dienstverlening bieden. Alles om de klant zich goed te laten voelen bij het maken van een keuze. Ik ben een adviseur en laat klanten op een laagdrempelige manier kennismaken met een hoortoestel. Daarnaast voer ik – naar mijn weten als enige Delftse audicien – ook tympanometrie uit, om te kijken of het middenoor goed functioneert en of een doorverwijzing naar een arts nodig is. Die extra expertise is wat mij onderscheidt als zelfstandig audicien.” Hessels klanten kunnen verschillende hoortoestelmerken en -types uitproberen, zonder verplichtingen. Natuurlijk zijn de Demant-merken voor hem laaghangend fruit: “Daarin ben ik een ultieme nerd”, lacht hij. “Maar in principe is alles mogelijk. Voor ieder budget.” Om deze laatste uitspraak hard te maken, tovert Hessel allerlei papieren tevoorschijn waarop zijn mogelijkheden en prijzen helder uiteengezet zijn. Hiermee creëert hij bij zijn klanten een realistisch verwachtingspatroon dat stroomlijnt met wat er mogelijk is met zorgtoestellen of vrijemarkttoestellen, zo licht hij toe. Dit bevestigt nogmaals dat hij met zijn Hoorspeciaalzaak een vernieuwend concept heeft opgezet. Hij biedt, als eerste zelfstandige audiciensbedrijf, namelijk het zorghoortoestel voor nul euro aan, dat wil zeggen dat de klant geen eigen bijdrage van 25 procent hoeft te betalen. De klant hoeft bij mij dus niet te betalen voor een zorghoortoestel uit de basisverzekering. Klanten kunnen desgewenst wel een nazorgpakket aanschaffen tegen een meerprijs”, vertelt hij wijzend naar een heldere ‘nazorgmenukaart’. “Wanneer een zorghoortoestel niet aan de verwachtingen of verlangens voldoet, gaan we kijken naar de vrijemarkttoestellen. Eveneens scherp geprijsd. Het is een misverstand dat zelfstandige audiciens per definitie duurder zijn dan ketens. Ik probeer het verschil tussen zorgtoestellen en de vrijemarkt juist zo klein mogelijk te houden, om bij elke klant de grootst mogelijke tevredenheid te creëren. Voor welk merk en type we uiteindelijk kiezen, is afhankelijk van de wensen van de klant en de mogelijkheden binnen zijn of haar budget. Er is altijd de vrijheid om toestellen uit verschillende segmenten te proberen.” ONDERNEMEN Na een mooie tijd bij Demant - die Hessel ook zeker niet zat was, zo verzekert hij ons – kwam de mogelijkheid op zijn pad om een eigen zaak op te zetten. “Het was sowieso een kwestie van ‘wanneer’ ik zou starten als ondernemend audicien. Ik heb ook een eigen bedrijf in licht en geluid dus aan ondernemersbloed ontbreekt het niet, maar het moet wel mogelijk zijn om de stap te zetten. Denk aan de beschikbare financiën, een stabiele privésituatie en natuurlijk beschikbare winkelruimte. Ik hield de winkelpanden van Delft al in de gaten en toen ik zag dat de vorige huurder aan het inpakken was, heb ik direct de eigenaar van het pand gebeld. Assertiviteit hoort ook bij ondernemerschap”, knipoogt hij. Hessel geniet in de eerste weken al met volle teugen van het runnen van zijn eigen zaak. “Het is toch fantastisch als mensen speciaal voor mij door de regen fietsen en nog voor ik de zaak ’s ochtends open, al voor de deur staan”, lacht de rasoptimist. “De komende tijd ga ik me ook voor de volle honderd procent inzetten voor hen; mijn (toekomstige) klanten.” Meer weten over Hessel van Twist en zijn Hoorspeciaalzaak? Kijk dan op www.hoorspeciaalzaak.nl .

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4