hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) V a k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e h o o r b r a n c h e | Novembe r 202 2 | 6 e j aa r gang no . 4 | P r i j s € 1 0, 50 groot interview STICHTING TINNITUSFREE COVERSTORY STARKEY Pionieren in persoonlijke hoorzorg: de klant centraal met hoortoestellen op maat
Ervaar de evolutie van spraakverstaan met Phonak Audéo™ Lumity, onze eerste volledig oplaadbare RIC-lijn. Met SmartSpeech™ Technology wordt verstaan in nog meer situaties mogelijk. Ook is de waterbestendige Audéo Lumity Life beschikbaar! www.phonak.nl Versta de zacht sprekende barista. Gesprekken zijn helder met Lumity gehoor geven Bekijk onze producttraining video!
HOORDETAIL NR 4 2022 3 Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.hoordetail.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sabine Weller (redacteur) s.weller@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Hoordetail heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgavemag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Hoordetail besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) V a k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e h o o r b r a n c h e | Novembe r 202 2 | 6 e j aa r gang no . 4 | P r i j s € 1 0, 50 groot interview STICHTING TINNITUSFREE COVERSTORY STARKEY Pionieren in persoonlijke hoorzorg: de klant centraal met hoortoestellen op maat Charlotte Swagten Hoofdredacteur Hoordetail c.swagten@gpmedia.nl De Visie “Zo klein en onzichtbaar mogelijk, alstublieft.” Het is en blijft een van de meest gehoorde wensen van de slechthorende bij de audicien. Heel klein en achter het oor verstopt: ‘prima’. ‘In het oor? Dat zou fantastisch zijn!’ Door de toenemende populariteit van hearables, Apple AirPods en andere draadloze ‘oortjes’, lijkt de drempel om voor een in-het-oor hoortoestel te gaan lager te zijn dan ooit. Welke leek ziet het verschil tussen een hearable en een mini-gehoorapparaatje? Bovendien wijken de innovatieve hoorsystemen in functionaliteit steeds minder af van hearables. In onze branche hebben de audiologische kwaliteiten van het hoortoestel uiteraard de prioriteit, maar wie weet gaan deze twee productgroepen in de toekomst helemaal in elkaar op. De toekomst zal het moeten uitwijzen. Diverse hoortoestelfabrikanten hebben het afgelopen jaar ingezet op nieuwe in-het-oor hoortoestellen (IHO). Zo breidde Oticon het portfolio uit met Own, Bernafon met Entra A en Unitron presenteert in deze uitgave de nieuwste Insera-toestellen. Ook oorstukjesfabrikanten vragen opvallend de aandacht voor maatwerk met betrekking tot IHO hoorsystemen. Zo speelde op de EUHA-stand van Dreve de nieuwe EARsleeve voor IHO modellen de hoofdrol. Nou zijn IHO hoortoestellen niet per se nieuw in onze branche, maar het toenemende mogelijkheden zijn gerust indrukwekkend te noemen. Een voorbeeld daarvan is het nieuwste CIC-model van Starkey, waarbij het traditionele trekkoord op een vernuftige manier is omgetoverd tot een Bluetooth-antenne voor een betere verbinding met de apparaten om zich heen. Met speciale sensoren die fysieke en mentale activiteiten monitoren, introduceerde Starkey een tijdje geleden een nieuw begrip in onze branche: de Healthable. We duiken dieper in op deze innovatieve aanpak van Starkey in de coverstory. Dat de branche toekomst ziet in IHO hoortoestellen en misschien zelfs hearables, is niet gek. Wie het GAIN-event heeft bijgewoond, heeft bestuurslid Vincent Ostendorf horen zeggen dat de geschatte omzet van hearables in de nabije toekomst veelbelovend is. Waar we op de slides van Vincent al zagen we dat de wereldwijde omzet van hearables in 2020 op 16 miljard dollar stond, houdt hij er rekening mee dat dit cijfer in 2025 door het dak gaat. “Onderzoek wijst uit dat er dan zo’n 29 miljard in de hearables omgaat, waarvan zo’n 3 miljard voortkomt uit hearables die een vorm van spraakverbetering bevat om het gehoor te ondersteunen”, zo vertelde Vincent de bezoekers van het GAIN-event. De doorontwikkeling van een product als de hearable kan drempelverlagend werken voor mensen die zo goed als onzichtbaar toch tijdig hun gehoorverlies kunnen (of moet ik zeggen ‘durven’) aan te pakken. Toch is dit lang niet voor iedereen de beste keuze. Audiciens zullen regelmatig hun klanten moeten teleurstellen als een IHO hoortoestel niet het gewenste audiologische resultaat zal geven. Gelukkig wordt er aan de gehele range aan beschikbare hooroplossingen continu gesleuteld. Met regelmatig nieuwe updates en lanceringen hoeft geen enkele hoortoesteldrager achter de feiten aan te lopen. Ik wens u veel leesplezier met de nieuwe uitgave van vaktijdschrift Hoordetail, die ook een kleine upgrade heeft gehad! IN-HET-OOR HOORTOESTELLEN ZIJN NIET PER SE NIEUW IN ONZE BRANCHE, MAAR DE TOENEMENDE MOGELIJKHEDEN ZIJN GERUST INDRUKWEKKEND TE NOEMEN
... HOORDETAIL NR 4 2022 4 INHOUD P. 7 Richard Zoetemelk OVER DE Hoorkaart Tijdens het GAIN-event presenteerde Vereniging GAIN de Hoorkaart. De informatieve tool maakt de hoorzorg inzichtelijk door de complete benadering van hoorzorg en hooroplossingen in de verschillende hoorfases in iemands leven in één overzichtelijke infographic samen te vatten. GAIN-voorzitter Richard Zoetemelk vertelt ons over de insteek van de vereniging om deze Hoorkaart te maken en hoe GAIN de kaart verder wil uitrollen. P. 10 Groot interview: Stichting TinnitusFree Frank van Hoorn kampt al tien à vijftien jaar met tinnitus. Gelukkig kan hij er inmiddels mee leven, maar helaas weet hij ook hoe moeilijk het kan zijn om dat te leren en hoe ongezien je je kunt voelen als persoon met tinnitus op zoek naar een oplossing. Er is immers (nog) geen genezing mogelijk. In 2019 heeft hij Stichting TinnitusFree opgericht om de zoektocht naar genezing te versnellen. Hij deelt zijn inzichten met ons. P. 14 Terugblik: EUHA 2022 EUHA 2022 was in vele gevallen een hele andere ervaring dan een jaar eerder. De audiciens en audiologen uit de Lage Landen lieten zich dit jaar niet tegenhouden om naar Hannover af te reizen om hun leveranciers te ontmoeten, nieuwe samenwerkingen op te zoeken en de innovaties met eigen ogen te zien. Wat en wie was er allemaal te zien? Tijd voor een terugblik! P. 21 Panolux bemiddelt in inkoopproces Zeker in deze tijd is het strategisch inkopen van hoortoestellen essentieel en tegelijkertijd een flinke uitdaging voor de audicien. Dat is precies waarin Panolux de helpende hand wil gaan bieden. Erik Knipscheer vertelt ons hoe het bedrijf door middel aantrekkelijke commitmentdeals een nuttige schakel kunnen zijn tussen leveranciers en audiciens in het inkoopproces. 10 14 21 7
HOORDETAIL NR 4 2022 5 P. 26 Coverstory Starkey Starkey pioniert in persoonlijke hoorzorg. Maatwerk hoortoestellen zijn het ultieme voorbeeld van de persoonlijke hoorzorg die een audicien kan bieden. Stuk voor stuk producten die het vakmanschap benadrukken. Ze kennen vele voordelen, maar de grootste is toch wel dat daarmee de klant en zijn behoeften volledig centraal staan. Iets wat Starkey’s Bill Austin decennia terug al signaleerde. p. 33 Widex Moment Sheer Dit najaar staat bij Widex alles in het teken van Sheer, de uitbreiding op het succesvolle Moment-platform. Dat werd gevierd met een stijlvolle nieuwe stand op de EUHA-beurs, waar ook alle nieuwe elementen van Sheer te bewonderen waren. De Moment-upgrade brengt een nieuw hoortoestelmodel met zich mee (sRIC R D), maar ook nieuwe oortips, een stijlvolle upgrade van TV Play, SoundRelax en een geheel nieuw accessoire: Sound Assist. P. 45 Cochlear’s nieuwste geluidprocessor Nucleus® 8 is de nieuwste geluidsprocessor van Cochlear en daarmee ook meteen de kleinste uit het assortiment. De nieuwste aanwinst is klaar voor directe audioconnectiviteit via nieuwe Bluetooth® LE Audio-technologie, is uitgerust met de verbeterde ForwardFocus en levert hoortechnologie die zich automatisch aanpast aan de luisteromgeving. P. 48 Audicien in beeld: Hoorspecialist Oirschot Wendy van Genechten is audicien en sinds 2020 eigenaar van ‘Hoorspecialist Oirschot’. Ze vertelt openhartig over haar zorgen als startende ondernemer in de coronacrisis, licht toe waarom ze een persoonlijke benadering zo belangrijk vindt, deelt haar kritische blik op brancheontwikkelingen én spreekt hoopvol over de innovatieslag binnen de hoortoestellen. 26 33 48 45
medel.com/nl M00981 r1.0 Rinkelende wijnglazen. De melodie van een gitaar. Gelach van je familie en vrienden. Geef je patiënten de mogelijkheid om weer te genieten van hun favoriete geluiden met RONDO 3. In slechts vier uur laadt de batterij voldoende op voor een hele dag. Met een laadkabel voor onderweg en de AudioKey 2 app om de batterijstatus te controleren, hoeven patiënten zich nooit zorgen te maken dat hun batterij leeg raakt. Wil je meer horen? Ga naar go.medel.pro/RONDO3 RONDO 3 Ongelooflijk simpel. Simpelweg ongelooflijk. Accuduur voor een hele dag.
HOORDETAIL NR 4 2022 7 Branchenieuws GAIN BRENGT DE COMPLETE HOORZORG IN KAART Richard legt nog eens kort uit wat volgens GAIN de meerwaarde is van de Hoorkaart. “In de branche blijft men nog te vaak hangen bij het hoortoestel. Terwijl er natuurlijk veel meer aspecten zijn als het op hoorzorg aankomt. De kaart laat zien wat er allemaal nog meer mogelijk is, wat er verkrijgbaar is in de markt voor elk (hoor) probleem en wat men allereerst kan doen om gehoorverlies en andere gehoorproblemen te voorkomen.” ALLE MOGELIJKHEDEN EN OPLOSSINGEN SAMEN Deze ruime benadering van hoorzorg weerspiegelt tevens het groeiende en steeds breder wordende ledenbestand van GAIN. Richard: “Het ledenbestand van onze branchevereniging is de afgelopen periode verdubbeld. Er zijn vooral veel leden bijgekomen die zich richten op componenten of oplossingen naast hoortoestellen; dat gaat van preventie tot hulpmiddelen zoals telefonie- en tv-oplossingen tot brandmeldinstallaties en andere veiligheidssystemen. Dit wekte bij ons de behoefte om een overzicht te maken van alle mogelijkheden en oplossingen binnen de hoorzorg, afhankelijk van ieders levens- en hoorfase en gehoorrevalidatiebehoefte.” Met de Hoorkaart wil GAIN zowel de hoorzorgprofessional als de consument bereiken, daarom is de kaart gemakkelijk te vinden en te downloaden op de website van de vereniging. “Dit is onze ultieme poging om onze informatieplicht zo goed mogelijk te vervullen”, stelt Richard. “We willen audiciens en andere professionals handvatten bieden voor de manier waarop zij klanten in hun winkel meenemen door de, voor consumenten soms ingewikkelde, wereld van hoorzorg. En daarnaast willen we consumenten, beginnend bij de nog-niet-slechthorenden, een overzicht bieden van wat er allemaal mogelijk is.” Op basis van de infographic wil GAIN een online tool gaan ontwikkelen waarmee consumenten en professionals stap-voor-stap de hoorzorg kunnen doorlopen. “Je wordt als het ware aan de hand genomen met je vragen om uiteindelijk te komen tot de juiste informatie of oplossing die in jouw situatie soelaas biedt”, vertelt Richard. “Wanneer mensen straks op onze website komen, kunnen ze álle informatie vinden die zij nodig hebben als het gaat om horen en zorg. We hebben die informatie nu grotendeels voorhanden, maar in de toekomst hopen we deze tool gebruiksvriendelijker en natuurlijk completer te maken. Zo hoeft niemand meer op eigen houtje oneindig te zoeken naar informatie.” SAMEN WERKEN AAN NIEUWE VERSIE Tijdens het GAIN-event is de eerste versie van de Hoorkaart gepresenteerd en de reacties waren voornamelijk positief, weet Richard te vertellen. De informele nabespreking na afloop van het event stelde de aanwezigen in staat hun eerste reactie te delen met GAIN. “We luisteren aandachtig naar de reacties vanuit de branche. Wat vinden ze van de vormgeving? Is het overzicht wel compleet? Hoe kan de Hoorkaart het beste worden ingezet? Dat is voor ons zeer waardevolle feedback, waar wij absoluut mee aan de slag gaan”, aldus Richard. Hij benadrukt daarom direct dat de gepresenteerde kaart een eerste versie is. Hij riep dan ook de branche op om er kritisch naar te kijken en ook mee te denken over hoe de hoorzorg zo goed mogelijk in deze Hoorkaart kan worden weergegeven. “We zijn voornemens in januari een bijeenkomst te organiseren om sámen te bepalen waar de Hoorkaart nog kan worden verbeterd en wat de volgende stappen moeten zijn. We willen een diverse groep professionals uit alle hoeken van de branche samenbrengen om te bespreken hoe we de kaart compleet en helder gespecificeerd kunnen maken. Aan de uitkomsten van die bijeenkomst willen we actief vervolg geven door in het eerste kwartaal van 2023 een nieuwe versie te presenteren en ook spoedig aan de slag te gaan met de genoemde online tool. Wie graag een bijdrage levert tijdens een (online) bijeenkomst, kan zich bij ons melden via info@vereniginggain.nl.” De eerste versie van de Hoorkaart is te downloaden op www.vereniginggain.nl/hoorkaart. TIJDENS HET GAIN-EVENT EIND SEPTEMBER PRESENTEERDE VERENIGING GAIN DE HOORKAART. MET DEZE INFORMATIEVE TOOL MAAKT GAIN DE HOORZORG INZICHTELIJK, DOOR DE COMPLETE BENADERING VAN HOORZORG EN HOOROPLOSSINGEN IN DE VERSCHILLENDE HOORFASES IN IEMANDS LEVEN IN ÉÉN OVERZICHTELIJKE INFOGRAPHIC SAMEN TE VATTEN. GAIN-VOORZITTER RICHARD ZOETEMELK VERTELT ONS OVER DE INSTEEK VAN DE VERENIGING OM DEZE HOORKAART TE MAKEN EN HOE GAIN DE KAART VERDER WIL UITROLLEN. telefonie gehoorbescherming muziek en tv tinnitus gehoorverbetering en communicatie veiligheid, gezondheid en signalering • Geluiden via het hoortoestel, waarbij de tinnitusfrequentie eruit is gefilterd (voor mensen die een tonale tinnitus ervaren) • Behandeltherapie, zoals Tinnitus Retraining Therapy, Cognitieve Gedragstherapie, Acceptance an Commitment Therapy • Apps met maskerende of verlichtende geluiden • Producten met geluiden, zoals kussen met ingebouwde bluetoothspeaker • Universele gehooraccesoires (voor slaapverbetering) • Universele gehoorbescherming (voor meer concentratie door het verminderen van auditieve prikkels) • Universele gehoorbescherming (gehoorbescherming ter bescherming van luide geluiden) • Op maat gemaakte gehoorbescherming (beste afsluiting en getest op lekdichtheid) • Telefoons met ingebouwde versterker • Telefoons met ingebouwde spoel (ringleiding) • Headsets (bedraad en draadloos) • Oortelefoons (bedrade en draadloze oordopjes) • Telefoons / smartphones met bluetooth voor direct streaming • Tekstberichten (bij discriminatieverlies) WhatsApp, chatten, e-mail, SMS etc. • Oortelefoons (bedrade en draadloze oordopjes) • Hoofdtelefoons (bedraad en draadloos) • Soundbar • TV-hoorsystemen (draadloze hoofdtelefoon of ringleiding) • TV-ringleidingset voor thuis • TV-streamers (streamen van audio direct naar de hoortoestellen) • Ringleidingsystemen (kerk, schouwburg, theater, kassa, museum etc.) • Ondertiteling / teletekst • Wekkers (luide wekkers of trilwekkers) • Versterkte deur- en telefoonbel • Brand- en CO2-melders • Persoonlijk alarmsysteem (interne of externe signalering) • Wek- en waarschuwingssystemen (inclusief (gekoppelde) brand- en CO2-melders en eventueel te koppelen aan domotica) • Valdetectiesystemen (ingebouwd in hoortoestellen of losse valdetectiesystemen) • Inzicht in en simulatie van mentale activiteiten (in apps fabrikanten) • Inzicht in en simulatie van fysieke activiteiten (in apps fabrikanten) • Mantelzorg-app (apps van fabrikanten ommantelzorgers de mogelijkheid te geven in te checken op de hoortoestellen van de zorgvragers) • Spraakversterking (draagbare spraakversterkers, draadloze microfoons met versterker) • Gehoorversterkers / hearables (True-wireless earbuds met spraakverbetering) • Hoortoestellen (achter-het-oor (AHO), in-het-oor (IHO), volledig-in-de-gehoorgang (CIC), luidspreker-in-het-oor (LIHO of RIC)) • Solo-communicatieapparatuur (externe microfoons met direct streaming naar hoortoestellen of tafelmicrofoons) • Audio-communicatiesystemen (rondleiding, rechtbank, kerk, schouwburg, theater, kassa, musea etc.) • Soundfield-systemen (spraakversterkers voor scholen en kleine vergaderruimtes) • Beengeleidingssystemen (BCD) en Cochleair-implantaten • Spraak-naar-tekst-technologie (ingebouwd in apps van hoortoestelfabrikanten, SpeakSee, AVA, Google Transcribe) • Gebarentaal / tolk / schrijftolk / hoorcoach Disclaimer: geluids- en gehoorindicaties en voorbeelden van hooroplossingen ter indicatie. Neem contact op met een hoorzorgprofessional of leverancier om specifieke luister- en gehoorsituaties en behoeften te bespreken. WWW.VERENIGINGGAIN.NL hoorkaartComplete hoorzorg in kaart C GAIN versie 202201 geluidsindicatie goed licht matig ernstig zeer ernstig goed licht matig ernstig zeer ernstig Universele gehoorbescherming Gehoorbescherming op maat Gehoorbescherming en oorkappen Versterkte telefoons Valdetectie / persoonlijk alarmsysteem / aan hoortoestel gekoppelde gezondheidsapps Wekkers / versterkte deur-/telefoonbel / brand- en CO2-melders Wek- en waarschuwingssystemen Gehoorversterkers / hearables Hoortoestellen Solo-communicatieapparatuur Gebarentaal / tolk Maskerende of verlichtende geluiden Cochleair-implantaat preventie HOOROPLOSSINGEN Ringleidingsystemen Spraakversterking Spr gehoorindicatie Beengeleidingssyst men (BCD) en Cochleair-i pl ntaten G Geluidsverrijkende therapie via het hoortoestel Behandeltherapie telefonie gehoorbescherming muziek en tv veiligheid, gezondheid en signalering tinnitus gehoorverbetering en communicatie Ondertiteling en teletekst TV-streamers direct naar hoortoestel TV-hoorsystemen Telefoons met ingebouwde ringleiding / bluethooth / streaming Tekstberichten en spraak-naar-tekst-t chnologie Spraak-naar-tekst-technologie CD) Disclaimer: geluids- en gehoorindicaties en voorbeelden van hooroplossingen ter indicatie. Neem contact op met een hoorzorgprofessi nal of leverancier om specifieke luister- en gehoorsituaties en behoeften te bespreken. WWW.VERENIGINGGAIN.NL hoorkaartComplete hoorzorg in kaart C GAIN versie 202201 Richard Zoetemelk, voorzitter bij Vereniging GAIN
Starkey is lid van vereniging GAIN Starkey Nederland - KIND HOREN B.V. - Distributeur voor Nederland en België +31 (0)55 360 2111 www.starkey.nl info@kindhoren.nl Moeiteloos kiezen voor ‘s wereldse kleinste CIC met bluetooth Het eerste CIC hoortoestel met draadloze 2,4 GHz connectiviteit en ingebouwde sensoren. Dit betekent dat het kleine - bijna onzichtbare - CIC-hoortoestel is uitgerust met bluetooth zodat o.a. audio kan worden gestreamd via smartphone of tablet. Uniek: de bluetooth antenne zit verstopt in het trekkoordje. Plaats nu alvast uw pre-order! Healthable technieken zoals valdetectie en herinneringen om optimaal van het leven te genieten. Starkey Sound - 55 miljoen automatische aanpassingen per uur voor een realistisch en zuiver geluid in elke luisteromgeving. Inclusief: Zeer binnenkort beschikbaar
HOORDETAIL NR 4 2022 9 Kort nieuws EVEN VOORSTELLEN: KOEN SCHNEIDER, DE NIEUWE GENERATIE “Koen komt ons team versterken in de functie van projectleider en zal geleidelijk aan wat directietaken van mij overnemen”, vertelt Hans aan vaktijdschrift Hoordetail. “Nadat hij zijn opleiding Bedrijfsinformatica en Management bij Avans Hogeschool succesvol had afgerond, heeft Koen twee jaar bij één van de grootste logistieke distribiteurs van Nederland gewerkt. Daar heeft hij, behalve een aantal projecten geleid, ook nieuwe systemen geïmplementeerd. Bij AcouSoft zal Koen steeds meer projecten, met name voor audiciens en opticiens, aansturen. Ook gaat hij wat meer naar buiten treden voor begeleiding, advies en ondersteuning.” Op dit moment is Koen nog de markt aan het verkennen. Eén van zijn eerste taken is de herstructurering van de helpdesk, waaraan hij op dit moment actief deelneemt. “Dit is één van de betere manieren om te ontdekken wat er echt leeft bij onze achterban: de audicien. Daarnaast heeft Koen als taak op zich genomen om de calls nog beter te stroomlijnen voor een betere afhandeling en bewaking. Mede dankzij deze nieuwe wending van ons bedrijf zijn wij ervan overtuigd dat we nog beter zijn voorbereid op de toekomst”, besluit Hans tevreden. Meer informatie: AcouSoft Tel. +31 (0)76-5012336 | www.acousoft.nl NA HET WEGVALLEN VAN EEN TWEETAL ACOUSOFT-MEDEWERKERS ZIJN PER 1 AUGUSTUS 2022 DRIE NIEUWE MEDEWERKERS BIJ HET BEDRIJF BEGONNEN. EÉN VAN HEN IS KOEN SCHNEIDER, ZOON VAN EIGENAAR HANS SCHNEIDER. ALLEN HEBBEN HUN HBO-DIPLOMA ICT MET SUCCES AFGEROND, TERWIJL TWEE MEDEWERKERS OOK NOG EENS EEN BERG AAN ERVARING HEBBEN MEEGENOMEN. “IK KAN RUSTIG STELLEN DAT WE INMIDDELS WEER VRIJWEL VOLLEDIG OP STERKTE ZIJN”, ALDUS HANS. OSKAR: DRAAGBARE TV-SPRAAKVERSTERKER MET STEMOPTIMALISATIE Oskar is speciaal ontwikkeld voor mensen met een verminderd gehoor. De Duitse fabrikant Sonoro heeft voor dit hoogwaardige audioproduct gebruik gemaakt van innovatieve technologie voor stemoptimalisatie. Dit levert de luisteraar kraakheldere dialogen op en betekent in de praktijk: gesprekken op TV weer verstaan zoals voorheen. De speaker is mooi vormgegeven, heeft een compact ontwerp en is draadloos. Met een luisterduur tot zestien uur en een bereik tot dertig meter heeft de gebruiker alle vrijheid om de speaker dichtbij op de bank of tafel te plaatsen en ontspannen naar de TV te luisteren. Het ontwerp van de speaker is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Oskar bevat drie voorgeprogrammeerde spraakoptimalisatiefuncties, die met de zogenaamde spraakfilterknop kunnen worden geselecteerd. De speaker bevat een ingebouwde lithium-ion batterij die binnen vier uur volledig kan worden opgeladen. Opladen gebeurt op het basisstation dat eenvoudig op alle gangbare televisies kan worden aangesloten met een optische of audiokabel. Het basisstation zendt het geluid draadloos naar de speaker met een bereik tot dertig meter. Kortom, een innovatie die gemak biedt voor een brede doelgroep. Oskar is in Nederland en België verkrijgbaar bij BB Hearing. Meer informatie: BB Hearing Tel.+31 (0)88-5306010 | www.bbhearing.nl HET VOLUME VAN DE TV DAT STEEDS HARDER WORDT GEZET OM GESPREKKEN TE KUNNEN VERSTAAN IS VOOR VELEN EEN HERKENBARE SITUATIE. ONTSPANNEN TV KIJKEN WORDT LASTIGER, DOORDAT DE CONTINUE FOCUS OP SPRAAKVERSTAAN ZEER INTENSIEF EN VERMOEIEND IS. DAARNAAST KAN HET HOGE VOLUME JUIST WEER STOREND ZIJN VOOR DE OMGEVING. DE DRAAGBARE TV-SPRAAKVERSTERKER OSKAR BIEDT IN DEZE SITUATIE EEN EENVOUDIG TOEPASBARE OPLOSSING. Hans Schneider samen met zijn zoon Koen
HOORDETAIL NR 4 2022 10 Groot Interview – Stichting TinnitusFree “GELD EN ONDERZOEK IS NODIG OM DE WEG NAAR TINNITUSGENEZING TE VERSNELLEN” Al zijn hele carrière is Frank bezig met muziek en geluid. Zo heeft hij concerten en festivals georganiseerd, heeft hij de sponsoring en marketing voor internationale tours van grote muzikanten verzorgd en helpt hij bedrijven met muziekkeuzes voor reclames of merkidentiteiten. Tijdens ons gesprek deelt hij zijn vermoeden dat tijdens deze loopbaan zijn eigen gehoorbeschadiging is ontstaan en van daaruit zijn tinnitus is begonnen. “Maar dat zijn aannames en vermoedens, daarover later meer”, aldus Frank. Eerst vertelt hij over zijn ervaringen met tinnitus: “Tien à vijftien jaar geleden ontwikkelde ik tinnitus. Zoals bij de meeste mensen begon het met een licht ruisje dat erger en erger werd. Ik deelde mijn verhaal met wat bekenden uit de muziekwereld, waaronder Bart Peeters en Arnold Mühren. Zij hadden dezelfde klachten en deelden bovendien mijn negatieve ervaring met het ‘reguliere circuit’. Vanuit de huisarts word je via de KNO-arts naar de audioloog gestuurd, die voert een test uit en als daaruit komt dat je tinnitus hebt, is de conclusie: je kunt niet geholpen worden.” STICHTING TINNITUSFREE Frank omschrijft de frustratie die leeft bij mensen met tinnitus. Doordat genezing (nog) niet mogelijk is, ze zich helaas weinig gehoord voelen door professionals in de hoorbranche en ze erg gevoelig zijn voor beloftes over verbetering of genezing, maar dit eigenlijk altijd loze beloftes zijn. “Ik heb dit zelf ondervonden en wilde er iets aan doen”, vertelt hij verder. “Ik besloot me erin te gaan verdiepen en te proberen een andere dynamiek te geven aan dit circuit voor mensen met tinnitus. Zo werd Stichting TinnitusFree geboren.” De stichting bestaat nu drie jaar en in die jaren ontdekte Frank dat het grootste probleem is dat tinnitus niet meetbaar is. “Dit heeft bepaalde gevolgen. In het kort: het is niet meetbaar, dus niet te genezen of manipuleren, dus waarom zou men er dan geld in steken?” COGNITIEVE THERAPIE Zolang tinnitus niet meetbaar is, blijft ook de impact verborgen. “Eén op de duizend mensen met tinnitus pleegt zelfmoord”, meldt Frank. “Het is heel hard: je dient ermee te leren leven. Je moet het als het ware als deel van jezelf gaan accepteren. Dat kan door middel van cognitieve therapie. Dit biedt de mogelijkheid om te leren je aandacht ervan af te leiden, zodat de pieptoon naar de achtergrond verplaatst. Maar voordat je op dit punt bent, moet je de hele medische cyclus door en ben je maanden verder. Ondertussen loop je wel met die piep en weet je niet of je daar voor altijd aan vastzit en of de piep in de toekomst erger gaat worden. Die vragen blijven sowieso nog vaak onbeantwoord.” TRIGGERS VOOR DE HERSENAANDOENING Vaak wordt gedacht dat tinnitus een gehooraandoening is, maar in werkelijkheid is het een hersenaandoening. “Gehoorbeschadiging kán een oorzaak – of beter gezegd een trigger – zijn. En er zijn nog vele andere triggers, zoals stress, de ziekte van Ménière, nek- of zenuwtrauma FRANK VAN HOORN KAMPT AL TIEN À VIJFTIEN JAAR MET TINNITUS. GELUKKIG KAN HIJ ER INMIDDELS MEE LEVEN, MAAR HELAAS WEET HIJ OOK HOE MOEILIJK HET KAN ZIJN OM DAT TE LEREN EN HOE ONGEZIEN JE JE KUNT VOELEN ALS PERSOON MET TINNITUS OP ZOEK NAAR EEN OPLOSSING. ER IS IMMERS (NOG) GEEN GENEZING MOGELIJK. IN 2019 HEEFT HIJ STICHTING TINNITUSFREE OPGERICHT OM DE ZOEKTOCHT NAAR GENEZING TE VERSNELLEN. HIJ DEELT ZIJN INZICHTEN MET ONS. Tinnitus heeft verschillende triggers, zoals blootstelling aan hard geluid, nek- of zenuwtrauma of stress
HOORDETAIL NR 4 2022 11 of diabetes”, vertelt Frank. “Ik heb het ontwikkeld ofwel door een auto-ongeluk waarbij ik mijn nek heb gebroken, ofwel door mijn gehoorbeschadiging. Bij mijn gehoorbeschadiging zijn de haartjes in mijn oor gaan liggen en die komen ook niet meer overeind. De wetenschappelijke aanname is dat mijn brein hierdoor een signaal mist, waarop het reageert door zelf dit signaal terug te sturen, waardoor dus die constante pieptoon ontstaat. Vanuit de hersenen.” Een van de bestuursleden van de Stichting TinnitusFree is Professor Dirk de Ridder. “Hij is neurochirurg en een van de top drie publicisten op het gebied van tinnitus. Momenteel onderzoekt hij hoe tinnitus meetbaar kan worden gemaakt in de hersenen. Wanneer dat lukt, zou dat een enorme doorbraak zijn”, aldus Frank. “In samenwerking met de TU Delft onderzoekt hij ook een apparaat dat in het oor kan worden gestopt als een earpod, dat een signaal afgeeft aan de nervus zodat het tinnitus-signaal onderdrukt kan worden. Ook zijn we, evenals de TU Delft, betrokken bij een big data-onderzoek uit waarbij zo veel mogelijk gegevens van tinnituspatiënten worden verzameld en middels AI wordt gepoogd bepaalde patronen te ontdekken. Daarnaast is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar een supplement dat een preventieve werking kan hebben. Ook daarvan onderzoeken wij de mogelijkheden.” WAT DE AUDICIEN KAN BETEKENEN “Vanuit audiciens krijgen wij vaak de vraag hoe zij tinnituspatiënten kunnen helpen”, gaat Frank verder. “Allereerst kunnen ze ons ondersteunen in onze zoektocht naar oplossingen, want zodra we iets hebben ontwikkeld, zal dit hoogstwaarschijnlijk via de audicien verkocht worden en dan kunnen zij de mensen beter helpen. Zo kunnen audiciens tinnituspatiënten doorsturen naar het eerdergenoemde onderzoek (www. tinnitushouse.org). Een tweede belangrijke troef is gehoorbescherming. In onze nieuwe webshop vind je de oordoppen van NOIZEZZ waar ik persoonlijk heel enthousiast over ben. Daarnaast, omdat een hoortoestel niet (altijd) een oplossing zal zijn, is het belangrijk om goed naar de mensen te luisteren en de juiste vragen te stellen. Heeft hij of zij bijvoorbeeld veel stress? Dit is zoals gezegd namelijk een belangrijke trigger, zonder dat men zich daarvan bewust is. Maar waar genezing wel degelijk binnen handbereik is. Tot slot moet je mensen doorverwijzen naar de juiste plek. Daarom zijn wij een samenwerking aangegaan met inSentis. Dat is een team van psychologen en gespecialiseerde tinnitus coaches die patiënten helpen in het leren hoe je omgaat met tinnitus en hoe je de impact op het dagelijks leven kunt verminderen. Bij inSentis worden tinnituspatiënten echt gehoord en bovendien snel geholpen. Nogmaals, dat is voor hen van groot belang. Bovendien is een behandeltraject bij deze partij financieel best te overzien. Ook niet onbelangrijk aangezien er niets wordt vergoed vanuit de zorgverzekeraars.” REACTIE OP HUIDIGE DISCUSSIE Frank is blij met de bewustwording en discussie rondom tinnitus en gehoorschade die momenteel gaande is in de maatschappij. Maar hij is ook kritisch: “Mijns inziens gaat het op een aantal punten mis. Ten eerste is tinnitus niet per definitie gevolg van gehoorschade, terwijl daar wel de grootste focus op ligt in de berichtgeving. Ten tweede wordt het beeld geschetst dat mensen met tinnitus een levenslang trauma hebben, maar ook dat hoeft helemaal niet zo te zijn. En tot slot gaat wetgeving het complete probleem dat tinnitus is, niet oplossen. Over dit laatste punt zijn wij momenteel in gesprek met het ministerie van VWS. Maar wat er bovenal moet gebeuren om het ware probleem van tinnitus aan te pakken is volgens mij dat er geld vrijgemaakt moet worden voor gericht onderzoek. Want waarschijnlijk is tinnitus op termijn gewoon te genezen, maar moeten we nog ontdekken hóe.” Meer informatie: Stichting TinnitusFree Tel. +31 (0)20-5733833 | www.tinnitusfree.eu Frank van Hoorn, oprichter Stichting TinnitusFree © J.W. Kaldenbach
HOORDETAIL NR 4 2022 13 Software AKUWINOFFICE: UITGEBREID, FLEXIBEL EN OVERZICHTELIJK AkuWinOffice kan meer dan standaard softwareinstellingen in kaart brengen. Speciale wensen van onze klanten worden individueel in de software geïntegreerd. Het maakt niet uit of een evaluatie van verkoopcijfers volgens de eigen Google Ads advertentie van uw bedrijf nodig is, of dat u een integratie van verzekeringspolissen in de software wilt, waarvan de gegevensregistratie automatisch wordt vergeleken met de inhoud van de stamgegevens uit AkuWinOffice. MEER FLEXIBILITEIT Gebruikers van AkuWin kunnen de software ook zelf aanpassen aan hun gewoonten. De bewerking van documentatie zoals de anamnese kan individueel worden aangepast. In de hectiek van alledag kan het altijd gebeuren dat er slordige fouten worden gemaakt; deze kunnen in AkuWin eenvoudig direct worden gecorrigeerd zonder dat dit gevolgen heeft voor de verdere verwerking van de facturatie. MEER OVERZICHT De map Hoortoestellendatabase.nl is als interface verbonden met AkuWinOffice. Hoortoestellen kunnen volgens de bedrijfsportefeuille in het artikelbeheer worden opgenomen. De facturatie gebeurt correct voor elke montage dankzij een wizard. De software slaat de kostenramingen van alle vergelijkingsapparaten op. De gearchiveerde offertes kunnen te allen tijde uit de klantenmaster worden opgevraagd en vormen eventueel de basis voor de facturering van elk hoorsysteem dat eerder in het aanpassingsproces zat. AkuWinOffice biedt ook een evaluatie van de factuurgegevens voor PREM / Mediquest, die als bestand kan worden geëxporteerd of gewoon als pdfbestand kan worden opgeslagen. STERKERE KLANTENBINDING VIA APP In het eerste kwartaal van 2023 komt er een klantenbindingsapp op de Duitse markt. Vervolgens is het de bedoeling de app ook in Nederland te activeren, als dit aan de behoeften van de markt voldoet. Het ipn-team zal met geïnteresseerden en actieve AkuWin-gebruikers praten om dit te evalueren. De app is ontworpen om aftersales promoties voor audiciens te stimuleren. Het stuurt pushberichten naar hoortoestelgebruikers, biedt de mogelijkheid om afspraken in de AkuWinafsprakenkalender te synchroniseren of eenvoudigweg om aanpasgegevens van hoortoestellen in kaart te brengen. Het doel van ipn is een goede partner te zijn in de hoorbranche om het leven van haar klanten te vergemakkelijken. Test de softwaredienst en vraag de online demoversie aan via www.akuwinoffice.nl. De structuur van de software is eenvoudig. AkuWinOffice ondersteunt u bij uw klantenwerk door rekening te houden met alle relevante functies voor Nederlandse audiciens. Deze omvatten bijvoorbeeld het COV-certificaat en het Hoorprotocol 2.0, inclusief alle noodzakelijke printjes voor het documenteren van het aanpassingsonderzoek. MEER SERVICE Als betrouwbaar hulpmiddel voor een foutloze verwerking van goederentransacties biedt de software de aansluiting van barcodescanners als vereenvoudiging van werkprocessen (bijvoorbeeld omtrent goederenbewegingen, kassa en het aanpasproces). Daarmee behoort nummerverwarring tot het verleden. AkuWinOffice ondersteunt ook het gebruik van handtekeningblokjes, waardoor u papier en tijd bespaart voor het aanpassen van documentatie. AKUWINOFFICE IS SOFTWARE SPECIAAL VOOR AUDICIENS. HET TEAM VAN IPN IN HUSUM IS GERICHT OP DE EISEN VAN NEDERLANDSE AUDICIENS. BIJ DE VERDERE ONTWIKKELING VAN DE SOFTWARE BIEDT AKUWIN LANDSPECIFIEKE FUNCTIES VOOR SUCCESVOLLE HOORTOESTELAANPASSINGEN IN NEDERLAND. HET TOEPASSINGSGEBIED VAN AKUWIN OMVAT KLANTENBEHEER, GOEDERENBEHEER EN BOEKHOUDING.
HOORDETAIL NR 4 2022 14 Terugblik
HOORDETAIL NR 4 2022 15 BEKENDE GEZICHTEN EN EEN GEZELLIGE SFEER OP DE BLAUWE LOPER VAN EUHA Hoewel de EUHA niet meer per se hét moment is om nieuwe producten te lanceren, is het wel de perfecte gelegenheid voor hoorzorgprofessionals om op een laagdrempelige manier zich te laten informeren over de nieuwe ontwikkelingen in onze innovatieve branche. Een andere veelgenoemde reden om een paar uur in de auto te zitten voor de Duitse beurs is natuurlijk het netwerken en elkaar gewoon weer eventjes de hand kunnen schudden. Toch was niet alles ‘oud nieuws’ op de beursvloer. Zo stond de Phonak-stand in het teken van het nieuwste Lumity-platform dat afgelopen zomer werd gelanceerd. De nieuwe serie hoortoestellen, die de cover van onze vorige uitgave sierde, speelde de hoofdrol op de beursstand. Daarnaast werd er op de kenmerkende, knalgroene stand uitgebreid stilgestaan bij het 75-jarige jubileum van de Zwitserse hoortoestelfabrikant. OORSTUKJE IN ALLE VORMEN, KLEUREN EN MATEN Er was opvallend veel bekijks op de stand van Hörluchs, waar live demonstraties werden gegeven rondom hun belangrijkste product op dit moment: de UNIRIC-oorstukjes. Bezoekers keken geïnteresseerd VAN 12 TOT EN MET 14 OKTOBER WERD DE CONVENTION CENTER IN HANNOVER OPNIEUW OMGETOVERD TOT DÉ ONTMOETINGSPLEK VOOR DE EUROPESE HOORINDUSTRIE. EUHA 2022 WAS IN VELE GEVALLEN EEN HELE ANDERE ERVARING DAN EEN JAAR EERDER, TOEN HET STRENGE CORONA-HYGIËNEPROTOCOL NOG IN WERKING WAS. DE STREEP DOOR DE MONDKAPJESPLICHT EN DE VELE ANDERE LIMITERENDE VEILIGHEIDSMAATREGELEN WAS VOOR DE MEESTEN BEZOEKERS EEN VERADEMING GEDURENDE HUN BEZOEK AAN EUHA. HANDEN WERDEN WEER GESCHUD EN AUDITORIUMS STROOMDEN WEER VOL, ZOALS HET HOORT OP ZO’N BELANGRIJK INTERNATIONAAL EVENEMENT. OOK DE AUDICIENS EN AUDIOLOGEN UIT DE LAGE LANDEN LIETEN ZICH DIT JAAR NIET TEGENHOUDEN OM NAAR HANNOVER AF TE REIZEN OM HUN LEVERANCIERS TE ONTMOETEN, NIEUWE SAMENWERKINGEN OP TE ZOEKEN EN DE INNOVATIES MET EIGEN OGEN TE ZIEN. UITERAARD WAS TEAM HOORDETAIL WEER VAN DE PARTIJ. WAT EN WIE WAS ER ALLEMAAL TE ZIEN? TIJD VOOR EEN TERUGBLIK! © EUHA/Foto Rechtnitz
HOORDETAIL NR 4 2022 16 Terugblik mee hoe de kenmerkende titanium oorstukjes van Hörluchs bewerkt werden en hoe de beste oorafdrukken worden gemaakt. Ook vielen er mooie prijzen te winnen bij de dagelijkse loterij. Ook bij Dreve, eveneens een Duitse fabrikant van onder andere oorstukjes, gehoorbescherming en afdrukmaterialen, presenteerde op de beurs een nieuw product in het portfolio: de EARsleeve. Dit maatwerkproduct is speciaal ontwikkeld voor de perfecte fit van IHO hoortoestellen. Dreve zet hiermee in op de toenemende populariteit voor deze kleine hoortoestellen, die steeds meer doelen dienen dan alleen gehoorondersteuning. BALLETJE TRAPPEN De Duitse vakbeurs kwam als geroepen voor Widex, waar de nieuwe uitstraling van Widex Moment Sheer direct doorvertaald kon worden in een nieuwe, stijlvolle stand. Dat deze update van het portfolio onlangs bekroond werd met de Good Design Award, werd dan ook trots getoond. De Nederlandse delegatie toonde ons de nieuwe, strak vormgegeven TV Streamer en de nieuwste aanwinst van Widex: de SoundAssist. Op de hippe stand van Signia kon men meer te weten komen over de nieuwe functie in de app: MyWellbeing. Met deze aanvulling fungeert de app als een waardevol hulpmiddel om hoortoesteldragers aan te moedigen hun hoortoestellen consistenter te gebruiken en gezondheidsindicatoren met betrekking tot hun fysieke activiteit bij te houden. Dat welzijn hoog in het vaandel staat bij Signia blijkt uit het partnership dat het merk heeft met het Beierse voetbalteam SpVgg Greuther Fürth. Deze sportieve link was ook terug te zien op de stand, waar men zelf ook een virtueel balletje kon trappen en een voetbal mee naar huis kreeg. © EUHA/Foto Rechtnitz
HOORDETAIL NR 4 2022 17 NIEUWE SPELER Dit jaar vonden we voor het eerst de verzekeraar Wertgarantie op de beursvloer. Het Duitse bedrijf heeft al zo’n zestig jaar ervaring in het verzekeren van onder andere consumentenelektronica en richt zich sinds een aantal jaar ook op hoortoestelverzekeringen, ook in Nederland. Het Nederlandse salesteam onder leiding van Peter Grobben was dan ook op de EUHA aanwezig om de Nederlandse audiciens meer te vertellen over het aanbieden van een verzekering in de audicienswinkel. Verder ervaarden bezoekers van de stand van Starkey de voordelen van onder andere de Edge-modus, presenteerden MedRx nieuwe tools voor audiologische metingen, kon je jezelf als karikatuur op een Bernafon-flyer laten drukken en speeddaten bij Detax. Te veel om op te noemen dus. Gelukkig hebben we de foto’s nog! Volgend jaar keert EUHA van 20 t/m 23 oktober voor de 67e editie weer terug naar Neurenberg. Kijk voor meer informatie op www.euha.org. “DE AUDICIENS EN AUDIOLOGEN UIT DE LAGE LANDEN LIETEN ZICH DIT JAAR NIET TEGENHOUDEN OM NAAR HANNOVER AF TE REIZEN” © EUHA/Foto Rechtnitz
SOUND LIKE NO OTHER Als u niet bereid bent om compromissen te sluiten op het gebied van geluid, waarom zou u dat dan wel doen op het gebied van design? Moment Sheer mag worden gezien en heeft de “Good Design Award 2022” gewonnen. Samen met de Sound Assist, onze nieuwe multifunctionele accessoire, biedt u uw klanten een premium beleving. Van een prachtig geluid tot een geweldig design. Wilt u meer weten over Moment Sheer en Sound Assist? Neem dan contact op met uw accountmanager, onze customer service: 085 - 890 20 10, of neem een kijkje op onze website. DE PERFECTIE VAN NATUURLIJK GELUID IN COMBINATIE MET EEN STIJLVOL DESIGN TM WIDEX MOMENT SHEER
HOORDETAIL NR 4 2022 19 Op 17 maart 2021 deden er 37 partijen mee aan de Tweede Kamerverkiezingen1. Is dit niet een beetje veel? En kun je nog tot beleid komen als elke partij een andere mening heeft? In ons geval in ieder geval niet. We hebben te maken met een systeem dat is opgelegd door de overheid, waarbij kostenbesparingen voor de slechthorenden en het reduceren van de kosten in de hoorzorg an sich het doel is. Een systeem van het functiegericht verstrekken van een hoortoestel zal en moet er komen, hoe dat ook. Dit gaat gepaard met een heleboel ups en down, maar ik zeg volmondig dat er meer downs dan ups zijn geweest. Inmiddels vliegen de brandbrieven de deur uit, waarin AudiNed de afgelopen tien jaar al voor heeft gewaarschuwd. Het resultaat is nu dat er een keuze-extremiteit is ontstaan in de hooroplossing voor een slechthorende. De klant wordt geïndiceerd aan de hand van een vragenlijst en moet daarna putten uit de hoortoestellen uit de ‘hoortoestellendatabase’. Maar wat staat er in deze lijst? Zijn het de hoortoestellen van deze tijd? Bezitten ze alle opties van de huidige generatie hoortoestellen of kan het beter? In tegenstelling tot wat andere partijen vinden, is er naar mijn mening weinig te kiezen. Er staan merken in die niet door elke audicien of audiciensbedrijf wordt vertegenwoordigd. Er wordt met huismerken gewerkt die niet door iedereen kunnen worden toegepast. In het verleden zijn er hoortoestellen gecodeerd om de klant verplicht terug te laten komen bij de verkopende partij. De nieuwste generatie hoortoestellen worden niet vertegenwoordigd in de database, net als de meest geavanceerde producten. Hoortoestellen uit de database zijn te duur om in te kopen en door de vastgestelde prijzen van de zorgverzekeraar komt de marge, die nodig is voor het aanpassen van de hooroplossing, onder druk te staan. Deze worden om deze reden niet verkocht door audiciens. Al deze factoren beïnvloeden de keuze van de slechthorende. Het resultaat: de slechthorende krijgt een zorghoortoestel… Eigenlijk wordt aangegeven: eten wat de pot schaft. Maar als ik dit niet wil eten? Er gaat op dit moment een innovatieve wereld open met mogelijkheden die zorgen voor het optimaal spraakverstaan en comfort in elke gelegenheid. Echter komen deze hooroplossingen niet voor in de hoortoestellendatabase en is er geen recht op een financiële compensatie van de zorgverzekeraar. Maar als de hooroplossing veel beter is, wat dan? Dan moet u kiezen tussen een zorghoortoestel met beperkte opties en mogelijkheden mét financiële compensatie van uw zorgverzekeraar of geen financiële compensatie, maar dan wel het beste en het nieuwste hoortoestel van dat moment. Als audicien zie ik het beleid van de afgelopen tien jaar aan. Tegelijkertijd zie ik in de praktijk dat het goed verstaan en comfortabel horen van essentieel belang is voor het dagelijks functioneren van de klant. Elk jaar groeit de groep slechthorenden die een eigen keuzevrijheid wil hebben wat betreft hun hooroplossing, zij zullen dan ook niet geholpen zijn bij het opgedragen systeem vanuit de overheid. Kwaliteit zal te allen tijde de hoogste prioriteit hebben bij het revalideren van een zintuig, daar kan geen bedrijfskundige benadering van de overheid, ondersteund door Zorgverzekeraars Nederland, tegenop. ALS OPRICHTER VAN AUDINED (AUDICIENSVERENIGING NEDERLAND) HEB IK DE MOGELIJKHEID BIJ MEERDERE INSTITUTEN, VERENGINGEN, BELANGHEBBENDEN AAN TAFEL TE MOGEN AANSCHUIVEN. DENK BIJVOORBEELD AAN DE OVERHEID, PATIËNTENORGANISATIES, PROFESSIONALS ZOALS, AUDIOLOGEN, KNO-ARTSEN, PSYCHOLOGEN, MAAR NATUURLIJK OOK DE AUDICIENS. ALLEN HEBBEN HUNOPMERKINGEN BIJ DE ZOEKTOCHT NAAR EEN HOOROPLOSSING. DIT KUNNEN KOSTEN ZIJN, ONDERZOEKSMETHODIEKEN, HET DOORVERWIJZEN NAAR PROFESSIONALS, PROTOCOLLEN EN DE WERKWIJZE, EN ZO KAN IK NOG MEER ZAKEN TE BENOEMEN. KEUZEVRIJHEID OF ZORGHOORTOESTEL? Adriaan Wolter Eigenaar Enginears & Engineyes 1 https://www.parlement.com/id/vl4ai9zklwpy/tweede_kamerverkiezingen_2021 ADRIAAN WOLTER, EIGENAAR VAN EEN WINKELCOMBINATIE, DEELT ALS ERVAREN AUDICIEN ZIJN VISIE OVER BELANGRIJKE TOPICS IN DE HOORBRANCHE. COLUMN ADRIAAN WOLTER
Cochlear™ Baha® 6 Max-geluidsprocessr Klein klonk nog nooit zo krachtig Neem voor meer informatie contact op met uw hoorzorgprofessional of ga naar www.cochlear.nl Volg ons op * Baha 6Max is compatibel met Apple- en Android-toestellen. De Cochlear Baha Smart App is beschikbaar in de App Store en via Google Play. Ga voor meer informatie over de compatibiliteit naar www.cochlear.com/compatibility. 1. Hoffman J. Subjective evaluation of clear rich and natural sound. Cochlear Bone Anchored Solutions AB, Sweden. 2020; D1788013. Vraag uwmedische professional om advies over behandelingen voor gehoorverlies. Resultaten kunnen variëren en uwmedische professional zal u adviseren over de factoren die van invloed kunnen zijn op uw resultaat. Lees altijd de gebruiksaanwijzing. Niet alle producten zijn in alle landen verkrijgbaar. Neem contact op met uw lokale vertegenwoordiger van Cochlear voor productinformatie. Apple, het Apple-logo, AppleWatch, FaceTime, Made for iPad-logo, Made for iPhone-logo, Made for iPod-logo, iPhone, iPad Pro, iPad Air, iPad mini, iPad en iPod touch zijn handelsmerken van Apple Inc., geregistreerd in de VS en in andere landen. App Store is een handelsmerk van Apple Inc. Android is een handelsmerk van Google LLC. De Android-robot is gereproduceerd of aangepast op basis van werk dat is uitgevoerd en gedeeld door Google en wordt gebruikt volgens de voorwaarden beschreven in de Creative Commonsnaamsvermeldingslicentie 3.0. Google Play en het Google Play-logo zijn handelsmerken van Google LLC. Cochlear, Hear now. And always, Baha en het elliptische logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Cochlear Limited of Cochlear Bone Anchored Solutions AB. ©Cochlear Limited 2021. D1858194 V1 2021-05 Dutch Translation of D1849213 V1 2021-04 De Cochlear™ Baha® 6 Max is een hoogwaardige geluidsprocessor voor beengeleiding die geen compromissen sluit. De processor is ontworpen om helder, rijk en natuurlijk1 geluid te bieden in een kleine en discrete verpakking. De Baha 6 Max heeft meerdere functies die het voor u als ouder gemakkelijker kunnen maken om te volgen hoe uw kind hoort. Met de Baha® Smart App* kunt u de hoorervaring van uw kind eenvoudig met één druk op de knop aanpassen, bewaken en volgen. Een ledlampje geeft u, of bijvoorbeeld de leraar van uw kind, de zekerheid dat de geluidsprocessor is verbonden en klaar is voor gebruik. De geluidsprocessor is ook FM-compatibel en kan verbinding maken met draadloze apparaten. Onze eerste geluidsprocessor voor beengeleiding met directe streaming vanaf uw compatibele* Apple- of Android™-apparaat.
HOORDETAIL NR 4 2022 21 Inkoop PANOLUX BEMIDDELT IN COMMITMENTDEALS WAAR ELKE AUDICIEN ZICH BIJ AAN KAN SLUITEN ELKE AUDICIEN KAN DEELNEMEN Panolux startte in 2022 met een groep audiciens, die vanwege het succes hebben aangegeven om in 2023 weer mee te doen met de commitmentdeals. Panolux meldt dat in principe alle Nederlandse audiciens of audiciensbedrijven kunnen deelnemen aan deze inkoopstrategie. “Of je nou zelfstandige of zelfs een kleine keten hebt; iedereen kan bij ons aankloppen om mee te dingen in deze commitmentdeals”, stelt Erik. “Maar niets moet. Iedereen moet bij zichzelf nagaan of hij of zij gebruik wil maken van deze dienst. De ene audicien vindt het prettig om hierin ontzorgd te worden door een partner als wij, de ander vindt het fijner om het inkoopproces zelf in de hand te houden. Ik zou willen zeggen: praat met ons en kijk of het voor jou interessant is. Natuurlijk geldt dat hoe meer audiciens meedoen, des te interessanter het wordt voor leveranciers én de audiciens. Het mes snijdt aan twee kanten”, sluit Erik af. Meer informatie: Panolux Integrated Hearing Tel. +31 (0)342-462486 | www.panolux.nl In de zomer van 2021 bracht Hoordetail het nieuws dat Maasco van den Braak en Erik Knipscheer de handen ineensloegen om Panolux naar een hoger niveau te tillen. Het assortiment is inmiddels uitgebreid, maar vorig jaar werd al duidelijk dat de dienstverlening voor de audiciens verder moest gaan dan alleen het verstrekken van allerhande producten voor de dagelijkse werkzaamheden van de audicien. Nu kan Erik concreet melden wat Panolux nog meer voor de audicien kan betekenen: “Het afgelopen jaar hebben we veel audiciens gesproken en hen gevraagd welke service wij zouden kunnen aanbieden om hen te ontzorgen in hun vak. De inkoop van hoortoestellen bleek bij de meeste toch wel een belangrijk aandachtspunt te zijn, zeker nu de prijzen in de zorg blijven dalen. Vooral klanten die met kleinere volumes werken, hadden behoefte aan begeleiding in het inkoopproces. Steeds vaker werd ons gevraagd om namens enkele audiciens te gaan onderhandelen met leveranciers. Na lang nagedacht te hebben hoe we dit zouden kunnen aanpakken, zijn we in 2022 voor het eerst gestart met onze zogenaamde commitmentdeals.” HOE WERKT HET? Na talrijke gesprekken met de audiciens aan de ene kant en de hoortoestelleveranciers aan de andere kant, kregen de commitmentdeals steeds meer vorm. Erik legt uit wat Panolux anders doet dan andere inkoopinitiatieven in het verleden. “Er is natuurlijk in de branche vanuit verschillende organisaties geprobeerd om strategisch in te kopen, dus we wilden het graag op een andere manier aanpakken”, zegt Erik. “Het grote verschil is dat alle deelnemende audiciens zich via ons committeren aan een vooraf aangegeven aantal en mix aan hoortoestellen. De audicien schat in hoeveel hoortoestellen ze sowieso denken te verkopen en garanderen ons dat ze dit aantal zullen af gaan nemen én dat ze binnen dertig dagen betalen. Wij leggen dit aantal namens de audiciens bij de leveranciers neer en geven aan garant te staan voor dit volume en deze mix. Een waardevolle zekerheid voor de leverancier dus, waar ook een mooie inkoopprijs tegenover mag staan. Het lijkt aan te slaan; steeds meer leveranciers hebben oren naar dit inkoopmodel.” ER VERANDERT VEEL IN DE HOORTOESTELLENMARKT. ONDERNEMENDE AUDICIENS EN AUDICIENSBEDRIJVEN MOETEN OP DE ZAKEN VOORUIT BLIJVEN LOPEN OM DE WINKEL SUCCESVOL TE LATEN DRAAIEN. ZEKER IN DEZE TIJD IS HET STRATEGISCH INKOPEN VAN HOORTOESTELLEN ESSENTIEEL EN TEGELIJKERTIJD EEN FLINKE UITDAGING VOOR DE AUDICIEN. DAT IS PRECIES WAARIN PANOLUX DE HELPENDE HAND WIL GAAN BIEDEN. ERIK KNIPSCHEER, DIE SINDS 2021 SAMEN MET MAASCO VAN DE BRAAK DE KAR TREKT BIJ PANOLUX, VERTELT ONS HOE ZIJ DOOR MIDDEL AANTREKKELIJKE COMMITMENTDEALS EEN NUTTIGE SCHAKEL KUNNEN ZIJN TUSSEN LEVERANCIERS EN AUDICIENS IN HET INKOOPPROCES. Het team van Panolux met v.l.n.r. Erik Knipscheer, Jolande Dannenberg en Maasco van de Braak
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4