Hoordetail nr4-2022 Online

HOORDETAIL NR 4 2022 37 Branchenieuws SPECSAVERS UIT ZORGEN OVER CONTRACTERING EN VERGOEDING IN OPEN BRIEF Specsavers jaarlijks nazorg aan al haar klanten biedt, ziet zij met deze wijzigingen bepaalde knelpunten ontstaan. Met deze afwijkende strategie van één verzekeraar doemt er volgens Specsavers een nieuw probleem op. “Nu de systematiek bij slechts één zorgverzekeraar wijzigt, stuit de verandering op een aantal onoverkomelijke bezwaren. Voor de audicien én voor de slechthorende. Zolang de klant verzekerd blijft bij deze verzekeraar lijkt er geen probleem. Althans, in plaats van één factuur moet de audicien nu vijf facturen opstellen en declareren bij de verzekeraar. Hierdoor neemt de administratieve lastendruk wederom fors toe. Daarnaast wordt de klant bij een nazorg consult jaarlijks geconfronteerd met kosten, namelijk de wettelijke eigen bijdrage van 25%. Gevolg hiervan kan zijn dat klanten deze zo belangrijke nazorg uit kostenoverweging gaan vermijden. In de huidige economische situatie, waarin het leven al fors duurder is geworden, is dit een realistisch en in onze ogen ongewenst scenario. Om nog maar niet te spreken over het scenario wanneer de klant van zorgverzekeraar wisselt. De audicien heeft waarschijnlijk dan geen mogelijkheid meer om voor de klant de geleverde nazorg te declareren bij de nieuwe verzekeraar. Deze werkt immers nog met allin tarieven. Hierdoor zal de audicien de nazorg geheel bij de klant in rekening moeten brengen. Dit zet de toegankelijkheid van hoorzorg enorm onder druk en kan resulteren in zorgmijdend gedrag.” Bovenstaande zorgen hebben ertoe geleid dat Specsavers het komende jaar geen contract heeft afgesloten met deze zorgverzekeraar. Van Berkel en Van der Hoeven lichten toe: “De combinatie van lastenverzwaring, lagere tarieven, zorgen rondom zorgmijding en de toenemende complexiteit heeft Specsavers doen besluiten het aangeboden contract van deze zorgverzekeraar niet te ondertekenen. We zijn hierbij niet over één nacht ijs gegaan, temeer omdat we hoorzorg toegankelijk voor onze klanten willen houden. Innovatie in de vergoeding van hoorzorg werkt alleen als dit branchebreed wordt opgepakt. Een fundamentele wijziging in vergoedingssystematiek dient vanuit alle zorgverzekeraars ondersteund te worden. En bovenal de toegankelijkheid te waarborgen.” OPROEP AAN DE HOORBRANCHE Tot slot benadrukken Van Berkel en Van der Hoeven dat Specsavers voorstander is van innovatie en graag wil meedenken over hoe nu verder. De brief wordt dan ook afgesloten met een oproep aan de hoorbranche om mee te denken over de toekomst van de hoorzorg. “Over wijzigingen van de vergoedingssystematiek van het hulpmiddel en de nazorg denken we graag mee. Dit dient wel branchebreed te gebeuren. We nodigen de branche nogmaals nadrukkelijk uit om in gezamenlijkheid innovatie te omarmen en te bediscussiëren. Centrale uitgangspunten moeten daarbij zijn de toegankelijkheid voor de slechthorende, simplificatie, transparantie en kostenbewustzijn. Deze brief is een oproep aan alle belanghebbenden om met open vizier naar innovatie in de hoorzorg te kijken en hierover actief als branche in overleg te gaan en te blijven.” Kijk voor meer informatie op www.specsavers.nl/horen. “In de afgelopen jaren heeft binnen de audiciensbranche een grote efficiencyslag plaatsgevonden”, zo openen Van Berkel en Van der Hoeven de brief. “Deze is grotendeels het resultaat geweest van de marktwerking in de branche en de contractering van zorgverzekeraars. Tegelijkertijd worden steeds meer eisen gesteld aan de audicien wat leidt tot overregulering van het vak. Een deel van de toenemende administratieve lastendruk is het gevolg van de introductie en toepassing van het Hoorprotocol 2.0, StAr reglementen en aanvullende vereisten vanuit zorgverzekeraars. Nu blijkt dat de piek van deze administratieve lastenverzwaring nog niet is bereikt. Specsavers heeft hierover grote zorgen. Niet alleen vanuit het perspectief van de audicien, maar met name vanuit de toegankelijkheid van hoorzorg voor de slechthorende.” ADMINISTRATIEVE LAST Specsavers legt in de brief uit hoe normaliter met een verstrekkingstermijn van vijf jaar wordt gewerkt en een allesomvattend tarief gedurende deze periode voor de anamnese, audiometrie, aanmeting, het hoortoestel zelf en de nazorg en garantie gedurende vijf jaar. “Alle zorgverzekeraars hanteren deze systematiek conform het Hoorprotocol 2.0. In de contractering van 2023 heeft één van de zorgverzekeraars de vergoeding opgeknipt in een vergoeding voor het opstarten van een proef en het aanpassen van een hoortoestel in jaar 1, en een jaarlijkse vergoeding in jaar 2 tot en met 5 voor geleverde nazorg. Een innoverende aanpak die een eerste, concrete aanzet vormt voor een discussie omtrent de vraag of en op welke manier het hulpmiddel, de geleverde zorg of een combinatie hiervan vergoed moeten worden”, stelt Specsavers, doelend op de nieuwe aanpak van de zorgverzekeraar. Hoewel OP 14 OKTOBER J.L. PUBLICEERDE SPECSAVERS NEDERLAND EENOPENBRIEFOVERDEONTWIKKELINGEN IN DE HOORZORG ALS HET GAAT OM CONTRACTERING EN VERGOEDING IN DE HOORZORG. DE AANLEIDING VOOR DE BRIEF, ONDERTEKEND DOOR DIRECTEUR REMKO VAN BERKEL EN WOUTER VAN DER HOEVEN (GENERAL MANAGER AUDIOLOGIE), WAS DE KEUZE OM HET CONTRACT MET EEN ZORGVERZEKERAAR VOOR 2023 NIET TE TEKENEN VANWEGE EEN NIEUW EN AFWIJKEND BELEID IN VERGELIJKING TOT ANDERE VERZEKERAARS. HOEWEL SPECSAVERS DE NAAM VAN DE VERZEKERAAR NIET NOEMT, LIJKT HET OM HET NIEUWE BELEID VAN A.S.R. TE GAAN. VAN BERKEL EN VAN DER HOEVEN GEVEN IN DE BRIEF TEKST EN UITLEG BIJ DEZE KEUZE. Remko van Berkel Wouter van der Hoeven

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4