Hoordetail nr4-2022 Online

GEBRUIKERSERVARINGEN HOORDETAIL NR 4 2022 50 JANNEKE VERTELT OVER: EEN HOORTOESTEL ALS GADGET JANNEKE EN HOORSTYLE Als gevolg van een cholesteatoom liep Janneke Roozen een aantal jaar geleden blijvend gehoorverlies op. In haar blog deelt ze haar leven als slechthorende en geeft ze tips en advies voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Sinds kort test ze diverse hoortoestellen, gehoorbescherming en hoorhulpmiddelen om er vervolgens een review of een blog over te publiceren. Meer weten over Janneke en haar blog? Bekijk dan haar website www.hoorstyle.nl! Vroeger koos een senior liever voor een simpele telefoon met grotere knoppen. Diezelfde senior kan nu videobellen met de kleinkinderen, zonder dat dit te ingewikkeld is. Onze behoeften veranderen en de techniek gelukkig ook. Zo zie je nu overal ‘earbuds’ om muziek te luisteren. Voor 35 euro schaf je ze al aan en dan kun er je ook nog eens draadloos mee bellen. Wanneer je erop tikt ga je door naar het volgende liedje of kun je het geluid aanpassen. Ik ben volledig afhankelijk van het apparaatje in mijn oor, maar ik kan dit allemaal niet. Ik weet dat het wat ingewikkelder ligt, maar dat zou toch anders moeten? En waarom niet betaalbaarder? Per gehoorverlies is het uiteraard verschillend wat voor iemand wel of niet werkt. Daarnaast verschilt het of je aan één of aan twee oren een hoortoestel draagt en hoe iemand in het leven staat. Doordat ik iedere keer nieuwe hoortoestellen review, merk ik ook welke mogelijkheden ik juist heel fijn, maar ook welke ik essentieel vind. Zo moeten hoortoestellen voor mij direct contact kunnen maken met de telefoon; voor de navigatie in de auto, het afspelen van video’s en om te bellen. Daarnaast is het belangrijk dat ze direct een koppeling kunnen maken met andere apparaten, zoals de televisie, tablet en laptop. Verder wil ik nooit meer zonder oplaadbare batterij, want de stress die ik soms heb ervaren door zonder batterijen te zitten was niet prettig. Verder heb ik gemerkt dat het op afstand instellen door de audicien toch wel heel fijn is wanneer je met een probleem zit. En natuurlijk niet als laatste, maar bovenaan op dit lijstje: het geluid, want ook daar zit verschil in! Allemaal ontwikkelingen en mogelijkheden die nu al te verkrijgen zijn, toch weten veel mensen niet hoe essentieel deze functies in het dagelijks leven kunnen zijn. Ze kopen vaak een eerste hoortoestel op basis van de prijs. Er is zoveel mogelijk, maar het kan ook altijd nog beter. Bellen via het hoortoestel is bijvoorbeeld een groot voordeel, alleen vind ik het nog steeds niet ideaal dat je tegen je telefoon moet blijven praten aangezien er in de meeste hoortoestellen geen microfoon zit. Hierdoor ontstaat er vaak weer ruis op de lijn. Ook zijn er hoortoestelmerken waarbij je merkt dat de app nog niet goed is ingericht. Zo zonde! Ik snap dat de app zo gebruiksvriendelijk mogelijk moet zijn, maar moet het daarom basic zijn? Ik ken genoeg mensen boven de zeventig jaar die fantastisch functioneren met hun iPhone! Gelukkig zijn er een aantal fabrikanten die zich richten op het beschikbaar stellen van extra functionaliteiten, waardoor het hoortoestel als het ware een gadget wordt. Ik merk zelf dat het hoortoestel daardoor een andere waarde krijgt, een apparaat dat zich op mij als persoon richt en verder gaat dan enkel het verbeteren van mijn gehoor. En juist voor die mensen die een eerste hoortoestel gaan kopen, kan dat de drempelverlagend zijn. Het stigma dat op deze apparaatjes rust is immers nog net zo groot als tientallen jaren geleden. Hoe zou de toekomst eruit moeten komen te zien voor hoortoestellen? Vorig jaar ging ik voor een campagne in gesprek met andere hoortoestelgebruikers. Sommigen spraken over een onzichtbare chip in het oor en anderen juist over het verduurzamen van hoortoestellen door niet iedere keer het hoortoestel te hoeven vervangen, maar om met updates te werken. Zouden dit de ontwikkelingen voor de toekomst zijn? En wat zou er dan allemaal nog meer mogelijk zijn? Wat ik wellicht nog belangrijker vind, zijn de mogelijkheden om de verwerking van geluid in de hersenen nog beter te begrijpen. Ik zie onwijs uit naar dit soort ontwikkelingen, vooral omdat ik denk dat met de huidige technologie er nog zoveel meer mogelijk moet zijn! JA ZEKER, OMDAT HET KAN, OMDAT HET LEUK IS, MAAR VOORAL OMDAT HET NODIG IS. WAAROM HEEFT MEER DAN DE HELFT VAN DE HOORTOESTELGEBRUIKERS NOG EEN EXTRA HULPSTUK NODIG OM TE KUNNEN BELLEN, TERWIJL JE ZELFS MET DE MEEST SIMPELE KOPTELEFOONS NAAR IEDERE TELEFOON KUNT STREAMEN? INMIDDELS REVIEW IK BIJNA TWEE JAAR HOORTOESTELLEN EN HEB IK DUS DIVERSE MERKEN GEPROBEERD EN DE VERSCHILLEN MOGEN ERVAREN. VANUIT MIJN ERVARING DENK IK DAT ER NOG EEN FLINKE SLAG TE SLAAN IS!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4