Hoordetail nr4-2024 Online

HOORDETAIL NR 4 2024 15 “De test bestaat uit diverse kleine testjes”, licht Jan toe. “Sommige zijn vrij gemakkelijk te doen, zoals het beoordelen van verschil in ritme en toonhoogte. Andere zijn wat uitdagender om te concretiseren, zoals timbre, oftewel klankkleur. De test moet aan de voorkant eenvoudig zijn om uit te voeren, maar aan de achterkant voldoende nuttige informatie opleveren. En natuurlijk hebben we muziekbeleving niet helemaal kunnen vangen in deze test, anders zou het te uitgebreid worden. Maar het is ook niet zo dat we de test in de toekomst niet zouden kunnen uitbreiden. Momenteel wordt de technologie verder getest door studenten in Leiden en Delft. Het doel is om de verschillende onderdelen van de test zo goed mogelijk te valideren, normaliseren en evalueren, zodat het een breed toepasbare meetmethode wordt.” Nieuwe algoritmen voor muziek Hoortoestelfabrikanten werken al jaren aan muziekprogramma’s voor hun producten, maar Golden Hearing kiest voor een fundamenteel andere aanpak. Waar traditionele fabrikanten bestaande technologie inzetten – ontwikkeld voor optimaal spraakverstaan – voor het verbeteren van de muziekbeleving, richt Golden Hearing zich op de muzikale beleving vanaf de basis. Nouri licht toe: “Ik juich het alleen maar toe dat hoortoestelfabrikanten aandacht besteden aan muziek. Ze benaderen het echter heel anders dan wij. Er is zeker wel nagedacht over welke beschikbare tools kunnen worden ingezet om de muziekervaring te verbeteren, maar de opties zijn beperkt. Bij ons staan de perceptietesten centraal voor de toegepaste methode. Op basis daarvan hebben we nieuwe algoritmen ontwikkeld speciaal voor muziek.” Golden Hearing wil de technologie op een praktische en ge- bruiksvriendelijke manier beschikbaar maken. Nouri legt uit: “We willen de audicien niet extra belasten, maar ons product zo eenvoudig mogelijk toepasbaar maken. Dat is ook de reden dat we op de EUHA zijn, om daarover in gesprek te gaan met audiciens. Hoe kunnen wij het voor hen makkelijker maken om de muziekbeleving van slechthorenden te vergroten? Denk aan een eerste fitting bij de audicien en vervolgens het finetunen via een app, waarmee je extra testen kunt uitvoeren.” Jan voegt toe: “Het lijkt me voor de audicien uitdagend om hiermee bezig te zijn, omdat muziek zoveel teweeg kan brengen bij mensen. Bovendien biedt het een mooie kans om je als audicien te onderscheiden.” Nieuwe standaard voor muziekbeleving? Golden Hearing heeft de ambitie om een nieuwe standaard te zetten in de muziekervaring voor slechthorenden. Met hun Golden Hearing Music Perception Test en de ontwikkeling van geavanceerde algoritmes hebben ze een unieke benadering van geluidsbewerking. Dit jaar nog kunnen de eerste mensen profiteren van dit nieuwe muziekalgoritme, dat voor het eerst is geïmplementeerd in een nieuwe earbud die gelanceerd zal worden. Daarnaast verkent Golden Hearing samenwerkingen met hoortoestelfabrikanten om hun expertise verder in te zetten bij productontwikkeling. “De technologie voor spraakverstaan in rumoer is inmiddels zo ver gevorderd dat er hopelijk meer ruimte ontstaat voor innovatie op het gebied van muziekbeleving”, zegt Nouri. “We hopen dat de industrie kan profiteren van onze expertise en jarenlange ontwikkeling." Volgens Jan is de belangstelling van hoorzorgprofessionals voor muziekbeleving bij slechthorenden ongetwijfeld aanwezig: “In het congresprogramma op de EUHA waren nauwelijks lezingen over muziek in relatie tot gehoor, dat is jammer. Dat er wel degelijk interesse is, bleek uit de goedgevulde zaal bij onze lezing. Via samenwerkingen binnen de branche hopen we dat zoveel mogelijk mensen met een hooroplossing weer kunnen genieten van muziek.” Kijk voor meer informatie op www.goldenhearing.nl. Jan de Laat en Nouri Khalass van Golden Hearing op de EUHA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4