HOORDETAIL NR 4 2024 19 ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK Mensen die te maken krijgen met gehoorverlies ervaren dat als een ingrijpende verandering in hun leven. Gelukkig kan een goede hooroplossing juist een enorm positieve invloed hebben. Audiciens maken dit van dichtbij mee en dit levert mooie verhalen op, die blijven hangen. In samenwerking met stichting HoorProfs introduceert Hoordetail een nieuwe rubriek, waarin HoorProfs-audiciens om beurten hun bijzondere verhalen vertellen, uit eigen ervaring met hun klanten. Die positieve of juist ontroerende ervaringen, die het vak zo mooi maken, leest u hier: de HoorProf vertelt. DE HOORPROF VERTELT: VAN KLANT NAAR AMBASSADEUR Ruim zeven jaar geleden ben ik begonnen met een winkel in Bussum, Hoorstudio Gooise Meren. Een vraag die vaak aan mij gesteld is: “Waarom ben je nu audicien geworden?” Op zich een goede vraag voor iemand die zijn carrière in de zeevaart is begonnen. De rode draad in mijn werkzame leven is dat de producten waarmee of waarvoor ik werkte steeds kleiner werden. Van grote zeeschepen naar vorkheftrucks tot witgoedapparatuur en uiteindelijk hoortoestellen - of gehoorapparaten, net waar je woont. Wat ik zo leuk vind aan hoortoestellen is dat het bij hoortoestellen gaat het om de combinatie van het techniekniveau van het hoortoestel en de mens die luisterondersteuning nodig heeft in een bepaalde situatie. Het gaat dus over het maken van de juiste combinaties. Maak je de goede combinatie, dan los je de luisterproblemen van de klant op. Het mooie hieraan is dat je mensen echt kunt helpen hun levenskwaliteit te verbeteren. Om de juiste keuzes te kunnen maken vinden wij de COSI heel erg belangrijk, deze geeft namelijk aan waar de probleemgebieden van de klant liggen en hier schuilt eigenlijk al de oplossing. Maar het is natuurlijk niet alleen het aanschaftraject van de klant; ook het hele nazorgtraject is belangrijk. Een mooi voorbeeld hiervan is een klant van onze winkel: ernstig slechthorend met een baan als inkoper voor grote industriële producten die vele miljoenen per stuk kosten. Het spreekt voor zich dat goed kunnen verstaan een absolute must is. Deze klant liep al vijf jaar rond met toestellen die hem niet goed bevielen. Spraakverstaan was erg moeilijk en iedere avond kwam deze klant uitgeput thuis. De klant kwam uiteindelijk in een soort paniekstand bij ons binnen, bang dat hij zijn werk niet meer kon doen. Zijn grote passie, namelijk wedstrijdzeilen, had hij al een beetje opgegeven. Hij vroeg of wij misschien een oplossing voor hem hadden. Hoe mooi is het dan dat een paar dagen na de aanpassing wij een mailtje kregen van zijn partner. Ze bedankte ons omdat ze na zoveel tijd weer eens een goed gesprek had gehad met haar partner. Goed luisteren en op basis daarvan de juiste keuzes en combinaties maken, leverde een blije klant op. Het ging hier om een monoraule aanpassing, aangezien de man last had van aangeboren doofheid aan een oor. Aangezien nazorg verder dan alleen de hoortoestellen gaat, hebben wij ook gewezen op de mogelijkheden van solo-apparatuur. Daar had hij nog niet eerder van gehoord. Deze helpen hem enorm tijdens zijn dagelijkse werkzaamheden. Vanaf toen konden wij een potje breken bij deze klant en dat doen we graag. Een poosje geleden kwam deze klant met de vraag of wij hem konden helpen met communicatieproblemen op zijn boot, tijdens de wedstrijden. Wij duiken daar dan graag op in. Er bestaan voor diverse sporten allerlei communicatiemiddelen, als fervent motorrijder wist ik dit natuurlijk wel. Met behulp van een leverancier konden wij de solo-apparatuur van de klant uitbreiden met een extra communicatiesysteem voor op zijn boot. Inmiddels is dit niet alleen een tevreden klant, maar een ambassadeur voor onze winkel geworden. Harrold Binnekamp van Hoorstudio Gooise Meren in Bussum DE KLANT KWAM IN EEN PANIEKSTAND BIJ ONS BINNEN
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4