Hoordetail nr4-2024 Online

HOORDETAIL NR 4 2024 35 ‘Ik kan niet meepraten in vergaderingen.’ “Hoortoestellen verbeteren spraakverstaan tot 1,5 tot 2 meter. Daarbuiten zijn er aanvullende hoorhulpmiddelen (externe microfoons) die de signaal-ruisverhouding verbeteren. Van eenvoudige luisterhulpen tot geavanceerde innovatieve werkplekoplossingen op maat. Ze halen het geluid naar je toe, in plaats van dat je zelf het geluid moet ophalen. Dat scheelt veel luisterinspanning en vermoeidheid. Als je audicien dit niet vertelt, weet je dat niet.” ‘Mijn hoortoestel kan ik niet verbinden met aanvullende hoorhulpmiddelen.’ “Het komt geregeld voor dat hoortoestellen van mijn klanten niet kunnen verbinden met aanvullende hoorhulpmiddelen. Ook niet als dat essentieel is in hun werk. Ook bij dure hoortoestellen, waar mensen lang voor sparen, soms met geld uit een erfenis. Het gevolg van vergeten connectiviteit, is dat bij werkplekaanpassingen of externe microfoontjes gelijk nieuwe hoortoestellen nodig zijn. Vraag goed uit bij je klant en leg uit waar je klant voor kiest. Heeft je klant voldoende kennis om te overzien wat de consequentie van een keuze is?” ‘Die hoortoestelapp kost teveel tijd, we krijgen er ruzie van.’ “Verwijzen naar hoortoestelapps voor wijzigen van programma’s en aan- en afkoppelen van streaming geeft problemen. Anja vertelt dat ze haar TV-streamer niet meer gebruikt. Als de kinderen of haar partner vragen hebben en zij streamt, verstaat ze hen niet. Ze moet dan eerst de app opstarten. Tijdrovend én de app koppelt regelmatig niet. Dan duurt het te lang voor ze reageert. Dat geeft irritatie onderling. Op mijn verzoek vraagt Anja de audicien bij streaming de volumeknoppen van haar hoortoestel in te regelen als balansregeling van de microfoon voor omgevingsgeluid . Dan kan ze met de hand via die knoppen zelf bepalen of ze de TV of haar gezin hoort. Ze regelt ook dat ze met een druk op haar hoortoestellen kan (ont)koppelen. Anja vertelt dat sindsdien de sfeer in huis beter is én ze de TV weer verstaat.” ‘Als ik een knuffel krijg, piepen mijn hoortoestellen.’ ‘Als ik een knuffel krijg, gaat het knuffelalarm. Dat is zo irritant. Ik knuffel niet meer of alleen met hoortoestellen uit.’ “Als de audicien aan het einde van een afspraak de klant vraagt de handen naar de oren te bewegen en het toestel piept, kun je meteen de feedback aanpassen.” ‘Cirkel van klantkennis’ “Vanuit mijn ervaringen en die van mijn klanten pleit ik ervoor dat we mensen van de kennis voorzien om samen met de audicien voor een goed eindresultaat te kunnen gaan. Ik noem het de ‘cirkel van klantkennis.’ Dat vereist meer vragen, kennis delen en luisteren. Dat we minder makkelijk over ‘kleine dingen’ heen stappen, omdat de impact zo groot kan zijn. Zo maken we samen dromen waar.” “Ik geniet nu volop van de verhalen van mijn lief naast me op de bank. Van piepvrije knuffels. Van interactief groepsles geven, dankzij mijn innovatieve hoorhulpmiddelen. Mijn helden zijn mijn hoorzorgprofessionals én ook ikzelf, met mijn klantkennis. De beste oplossingen maakten we samen.” Guido Bogert Fotografie

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4