HOORDETAIL NR 4 2024 38 Wat vindt… De optie om audiodescriptie in te schakelen op televisie en de inzet van gebarentolken zoals Irma bij persconferenties, tonen vooruitgang in toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Nederland liep echter achter op andere landen, ondanks de groeiende groep mensen met gehoorproblemen. Volgens de WHO zal in 2050 een kwart van de bevolking een hoorprobleem hebben. Dat benadrukt het belang van inclusieve communicatie, zowel in openbare ruimtes als werkplekken. Situaties waarin patiënten in ziekenhuizen oproepen missen of medewerkers in een distributiecentrum een heftruck niet horen, tonen de noodzaak aan. Kleine maatregelen maken een groot verschil voor de 2 miljoen Nederlanders met gehoorproblemen. Het College voor de Rechten van de Mens bewaakt de naleving van het VN-verdrag Handicap en de Wet gelijke behandeling. Maar vergroten wetten toegankelijkheid voor mensen met een hoorprobleem, of zijn andere inspanningen minstens zo belangrijk? 'EEN WET VOOR TOEGANKELIJKHEID ZOU OVERBODIG MOETEN ZIJN' Wendelina Timmerman Oprichter van Hooridee power en perspectief bij gehoorverlies “Een wet zou overbodig moeten zijn. Samen zorgen voor toegankelijkheid en inclusie is heden nog geen natuurlijk gegeven. Helaas blijft een wet nog nodig. Deze geeft cruciale duidelijkheid en helderheid daar waar de kennis ontbreekt. Een wet geeft rugdekking aan alle betrokkenen. Als een medewerker in gesprek gaat met haar werkgever en leidinggevende, zijn de feiten en de wetten steunend. De grondwet en de wet zijn onweerlegbaar en zijn sterke stepping stones in het proces van bewustwording, is mijn ervaring. Toen we bij de Provincie Utrecht een community bouwden voor iedereen die aan de slag wil met het thema gehoorverlies en werk, ging er een gejuich op toen de grondwet art 1 gewijzigd werd. Het nieuwe, aangepaste artikel 1 (17-01-2023) luidt nu: “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan. Deze wet biedt een fundamentele basis voor het gesprek over alles wat er nodig is op het gebied van gehoorverlies en werk. Bij weerstand en obstakels helpt de wet om bruggen te kunnen slaan.” Andrea Berkelder Adviseur Werkplekoplossingen bij Adviesbureau PlanPlan “Een wet geeft kader, houvast en een aanknopingspunt om het gesprek aan te gaan. Maar ook zonder wetgeving moet inclusiviteit in onze ogen het uitgangspunt zijn. Simpelweg door elkaar te horen en te zien als mens. Dát is de kern van dienstverlening. Om dat te realiseren is het belangrijk om het taboe van slechthorendheid wordt doorbroken. Door er over te communiceren, kennis met elkaar te delen en open over te spreken kiezen steeds meer dienstverlenende organisaties voor meer inclusiviteit. Een sprekend voorbeeld is ons traject binnen de Gemeente Amsterdam. Zij zorgden ervoor dat alle stadsloketten toegankelijk zijn voor bezoekers met gehoorverlies. Ook richtten we voor hen verschillende vergaderzalen in met een auditief communicatiesysteem, waardoor slechthorende medewerkers en bezoekers obstakelvrij kunnen deelnemen aan vergaderingen. Eén van hun medewerkers verwoordde na afloop onze samenwerking prachtig, namelijk: 'Dit is waar dienstverlening over gaat. Hier krijg ik nou energie van!' Investeren in toegankelijkheid betaalt zich uit. Altijd. Ook zonder wetgeving realiseer je hiermee een win-winsituatie.”
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4