HOORDETAIL NR 4 2024 39 Per Gisolf CEO bij Hoorexpert “Nieuwe wetgeving kan maatschappelijke normen en waarden beïnvloeden, bijvoorbeeld door acceptatie van bepaalde gedragingen te stimuleren en mensen aan te zetten tot actie. Wetgeving weerspiegelt vaak bestaande waarden, maar kan ook awareness creëren door inclusieve maatregelen te verplichten en stigma’s te verminderen. Specifieke regelgeving voor slechthorendheid kan slechthorenden actief ondersteunen en zorgen voor betere toegankelijkheid. Voorlichting speelt een sleutelrol in het vergroten van bewustwording: campagnes, workshops en gastlessen laten mensen al op jonge leeftijd kennismaken met slechthorendheid. Hoorexpert streeft ernaar dit bewustzijn te bevorderen via programma’s op scholen en het StHOORies-concept, waarin influencers en ambassadeurs verhalen van slechthorenden delen om het gesprek aan te gaan. Ook toegankelijkheidsinitiatieven, zoals werkplekaanpassingen, visuele signalen en ondertiteling, helpen slechthorenden en bevorderen de bewustwording bij een breder publiek. Met de komst van Auracast wordt het verschil tussen slecht- en goedhorenden kleiner, doordat iedereen dezelfde technologie kan gebruiken. Goede wetgeving stimuleert bovendien innovatie en kan zo duurzame verbetering en steun voor slechthorenden realiseren. Samenwerking met de overheid is essentieel om structurele awareness en relevante wetgeving voor de lange termijn te bevorderen.” Casper van der Velde Directeur bij Berengroep “Wetten zijn nodig om organisaties toegankelijk te maken. Al zo’n 20 jaar zijn wij bezig om Nederland toegankelijker te maken voor doven en slechthorenden. Een nobel streven, maar veel van onze activiteiten hadden geen bestaansrecht gehad zonder wet- en regelgeving. De Europese Dienstenrichtlijn leidde tot de aanpassing van de Nederlandse Telecomwet. Daarin staat sinds 2013 dat mensen met een beperking geen drempels mogen ervaren bij de toegang tot telefonie en internet. Naar aanleiding daarvan is de tekst- en beeldbemiddelingsdienst ontstaan, het huidige KPN Teletolk, waarmee doven en slechthorenden kunnen bellen. Ook de tolkvoorziening, dus het recht op een tolk Nederlandse Gebarentaal of een schrijftolk, bestaat dankzij de WMO en de Participatiewet. En het feit dat mensen die doof of slechthorend zijn gratis de Tolkcontact-app kunnen gebruiken, is alleen mogelijk dankzij de Zorgverzekeringswet. Wij moeten al jaren moeite doen om organisaties zoals gemeenten, ziekenhuizen en ov-bedrijven over de streep te trekken hun verantwoordelijkheid te nemen. Maar de komst van de Europese Toegankelijkheidswet in 2025 schudt organisaties nu wakker. Met de nieuwe wet voor ogen is de belangstelling voor Tolkcontact Teletolk plotseling groot. Dat is onze snelle en goedkope oplossing voor organisaties om telefonisch bereikbaar te zijn voor doven en slechthorenden. Als directeur van Berengroep zien we dat deze wet de benodigde stok achter de deur is. Tegelijkertijd vind ik dat toegankelijkheid vanzelfsprekend moet zijn. Organisaties zouden, ook zonder verplichting in het vooruitzicht, altijd moeten zorgen dat iedereen in Nederland kan meedoen.” In samenwerking met de nvab
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4