Hoordetail nr4-2024 Online

HOORDETAIL NR 4 2024 49 De reacties uit het dorp en de omgeving zijn hartverwarmend. “Het voelt bijna niet als werken. Ik los graag problemen op en krijg energie als klanten tevreden de deur uit gaan. Dat resulteert weer in positieve mond-tot-mondreclame, zeker in een klein dorp als Zevenhuizen. Mensen zeggen onder elkaar aan de bridgetafel: ‘Ben je met je oren nog niet bij Bram geweest?’ Toch blijft het bijzonder om mijn naam op de gevel te zien. Juist omdat mijn naam zo verbonden is aan mijn service zet ik altijd een stap extra. Dat het ook om mij als persoon gaat en niet alleen om de winkel of de producten, is enorm motiverend.” Dankzij zijn ervaring als accountmanager heeft Bram bij veel zelfstandige audiciens een kijkje in de keuken kunnen nemen. “Ik heb geleerd dat de technologie van hoortoestellen vaak veel meer mogelijkheden biedt dan doorgaans wordt benut. Het is dan ook mijn doel om het maximale voor de klant eruit te halen. Ik streef ernaar niet alleen vanuit de portemonnee te denken, maar echt te focussen op de kwaliteit van de hooroplossing. Vooral op het gebied van spraakverstaan in rumoer kunnen mensen duidelijk het verschil ervaren tussen verschillende hoortoestelopties. Het mooie van een hoortoestel is dat het zichzelf echt in de praktijk bewijst: negen van de tien mensen komt positief verrast terug. Ik wil geen hoortoestellen verkopen die in de kast belanden, maar ga op zoek naar de meerwaarde die mensen echt kunnen ervaren. Ik merk dat mensen dan bereid zijn om meer te investeren in betere kwaliteit.” Alles zelf uitproberen De bestickering in de winkel met de slagzin ‘Sound like no other’ – bekend van het merk Widex – valt op in het sfeervolle winkelinterieur. “Een knipoog naar mijn verleden”, vertelt Bram met een grote glimlach op zijn gezicht. De hoortoestellen van Widex zijn voor Bram bekend terrein, maar in de rol van audicien heeft hij nu meer keuze. “Dat maakt het nog veel leuker. Ik draag elk hoortoestel dat ik aanbied minstens twee weken, zodat ik de unieke eigenschappen persoonlijk kan ervaren en daardoor beter kan uitleggen aan de klant. Widex zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben, maar er zijn ook zeker andere mooie hoortoestellen die soms beter aansluiten bij de wensen van de klant.” “Een hoortoestel met Bluetooth kopen, is tegenwoordig hetzelfde als een auto met airconditioning kopen – dat is standaard”, vervolgt Bram. “Het gaat om wat ‘onder de motorkap’ zit. Wat kan het hoortoestel in termen van signaalruisverhouding? Dáár zit de echte meerwaarde. Veel mensen zijn wantrouwig over de hoge prijzen van een geavanceerd hoortoestel, dus duidelijke informatie en vooral de proefperiode zijn essentieel. Mensen moeten het gevoel hebben dat ze een keuze hebben en willen weten wat die keuze inhoudt. Geluid is heel persoonlijk en dat maakt elke zoektocht uniek. Daarnaast heeft iedereen andere wensen en behoeften. Het is de kunst om de oplossing daarop af te stemmen.” Inspringen op nieuwe ontwikkelingen Bram is positief over de innovaties in hoortoesteltechnologie, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en OTC-hoortoestellen (over-the-counter). Hij ziet voordelen voor de klant en de audicien. “AI helpt bij het verbeteren van spraakverstaan in lawaai en maakt de aanpassing persoonlijker. OTC-hoortoestellen maken hoorzorg toegankelijker, al zijn ze nu vaak nog te duur. Als de prijs rond de 300 euro wordt, denk ik dat het een groot succes kan worden. We hebben in de branche vaak de neiging om sceptisch te zijn over nieuwe ontwikkelingen, maar ik denk dat je er als ondernemer juist op in moet springen.” “De markt is volop in beweging”, stelt Bram, als hij refereert aan de GAIN1 -cijfers. “Het totaal aantal verkochte hoortoestellen daalt, maar het aandeel van de private markt is flink gegroeid. We kunnen ons natuurlijk afvragen waarom klanten steeds vaker kiezen voor geavanceerde hoortoestellen. Ik denk dat klanten steeds beter ervaren wat de voordelen zijn. Als ondernemer is dat natuurlijk een fijne ontwikkeling, maar ik zie vooral wat het voor de klant oplevert. Voor mij zijn de grote glimlach van de klant en de tranen van blijdschap het belangrijkste. Dat is voor mij de bevestiging dat we de juiste keuze hebben gemaakt.” Veel ontwikkelingen in een jaar tijd, maar Bram zit niet stil. Samen met Herman heeft hij het al behoorlijk druk en is de aanpaskamer bijna doorlopend gevuld. Met de toenemende vraag uit de omgeving overweegt Bram om het team uit te breiden. “Het pand is verbouwd met het oog op de toekomst. Vlakbij wordt een compleet nieuw dorp gebouwd en we hebben het nu al druk. Met een extra paar handen willen we de hele regio goed bedienen”, besluit Bram. Meer weten over Van Rossum Hoortoestellen? Kijk dan op www.vanrossumhoortoestellen.nl. 1 Branchevereniging van leveranciers uit de hoorbranche

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4