Hoordetail nr4-2024 Online

hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche | November 2024 | 8e jaargang no. 4 | Prijs € 10,50 interview HoorProfs & CvzA Coverstory Starkey Edge AI: ‘de nieuwe maatstaf voor geavanceerde hoortechnologie’

www.phonak.nl Met Phonak Infinio lanceren we ons meest revolutionaire platform tot op heden zodat cliënten de belangrijke momenten van het leven vol plezier en vertrouwen beleven. Voor alle gehoorverliezen is er een Infinio-oplossing, met drie afzonderlijke RIC-producten: Phonak Audéo Sphere™, Phonak Audéo™ R en Phonak CROS. De extra DEEPSONIC chip in het Sphere-model geeft door AI-techniek een SNR verbetering tot wel 10 dB! www.phonak.nl gehoor geven Phonak Audéo R Infinio Ontgrendel een wereld van mogelijkheden.

HOORDETAIL NR 4 2024 3 Tijdens het samenstellen van deze uitgave werd al snel duidelijk dat technologische innovatie in ons vakgebied draait om twee letters: AI. Dat deze letters voor artificial intelligence staan, hoef ik jullie waarschijnlijk niet meer uit te leggen. De impact van AI is echter nog steeds wat abstract: kunstmatige intelligentie wordt namelijk op allerlei manieren toegepast. Of het nu gaat om geluidsbewerking of om een persoonlijke assistent in een app, bij bijna elke lancering in de hoortoestellenindustrie komt een nieuwe AI-functie om de hoek kijken. Hiermee lijkt AI de nieuwe standaard te worden in hoortoesteltechnologie. Ook op de EUHA werden we daar continu aan herinnerd. Waar we voorheen misschien nog huiverig waren voor de snelle ontwikkelingen in AI, omarmen we deze technologie inmiddels volledig. Het brengt hoortoestelontwikkeling in een stroomversnelling. Het kleine apparaatje wordt steeds slimmer en efficiënter, en zowel audiciens als cliënten profiteren hiervan. Nu alle hoortoestelmerken op AI innoveren, is het soms moeilijk om alles bij te houden – voor audiciens, maar ook voor cliënten. Zoals onze columnist Janneke Roozen in deze uitgave verwoordt, worden gebruikers geconfronteerd met een wirwar aan AI-termen, afhankelijk van de fabrikant. De ene fabrikant spreekt van ‘own voice processing’ of ‘pure sound’, terwijl een ander termen gebruikt als ‘deep neural network’, ‘edge mode’ of zelfs een ‘4D-sensor’. De vraag is natuurlijk of de audicien dergelijke termen en jargon moet voorleggen bij de cliënt in de aanpaskamer. Hoortoestelkandidaten hebben doorgaans weinig kennis van hoortoestellen en zien de audicien als expert. De kunst is om als adviseur deze indrukwekkende technologische ontwikkeling om te zetten in een begrijpelijke en praktische uitleg. Vertel niet waarom, maar hoe AI de luisterervaring verbetert. Dat is precies de reden waarom een audicien onmisbaar blijft volgens Wilrik van ’t Noordende van Specsavers. In deze uitgave deelt hij zijn visie op de kansen die AI biedt voor slechthorenden en hoe audiciens daarmee om kunnen gaan. Het is mij wel duidelijk: de fabrikanten in onze branche zijn de echte Innovators volgens het bekende adoptatiemodel van Rogers. Zelf reken ik me eerder tot de Early Majority, die net de mogelijkheden van ChatGPT aan het ontdekken is en elke dag weer versteld staat van de mogelijkheden van AI. Het bijhouden van alle nieuwe ontwikkelingen is geen sinecure, maar het maakt me wel extra trots om in zo’n vernieuwende branche te werken. Veel leesplezier met de nieuwe uitgave van Hoordetail! Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.hoordetail.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Hoordetail heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming vande uitgever. Hoordetail besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. hoordetail Verschijnt vier keer per jaar - Erkenningsnummer (P923060) Vaktijdschrift voor de totale hoorbranche | November 2024 | 8e jaargang no. 4 | Prijs € 10,50 interview HoorProfs & CvzA Coverstory Starkey Edge AI: ‘de nieuwe maatstaf voor geavanceerde hoortechnologie’ Charlotte Swagten Hoofdredacteur Hoordetail c.swagten@gpmedia.nl DE VISIE DE TECHNOLOGISCHE INNOVATIE IN DE HOORBRANCHE STAAT IN HET TEKEN VAN TWEE LETTERS: AI

HOORDETAIL NR 4 2024 4 INHOUD P. 20 JOLANDA, MARCEL EN MIKE OVER COACHING Het beroep van audicien is waardevol, maar kent uitdagingen zoals stijgende zorgvraag, prijsdruk en personeelstekort. Om de efficiëntie te verbeteren en de klanttevredenheid te waarborgen, kan training en coaching uitkomst bieden. Op de EUHA in Hannover deelden drie trainers, Jolanda Hermens-Heesakker, Marcel Pomper en Mike Heinsius, hun visie op hoe audiciens het vak kunnen verbeteren en waarom coaching nu essentieel is voor audiciens en ondernemers. P. 10 INTERVIEW: HOORPROFS EN CVZA SAMEN VERDER Per 1 januari 2025 fuseren Stichting HoorProfs en het Collectief van Zelfstandige Audiciens (CvZA) onder de naam HoorProfs: het Collectief van Zelfstandige Audiciens. Het doel is om de belangen van zelfstandige audiciens krachtiger te behartigen. Voor voorzitters Roland Zweers (HoorProfs) en Bas Wilbers (CvZA) is dit een logische stap. In dit interview delen ze hoe de samenwerking tot stand kwam en waarom deze essentieel is voor de toekomst van de branche. P.14 GOLDEN HEARING Golden Hearing ontwikkelt een nieuwe manier om hoortoesteldragers te helpen weer van muziek te genieten. Jan de Laat en Nouri Khalass leggen uit hoe hun innovatieve Golden Hearing Music Perception Test en nieuwe algoritmes de muziekbeleving voor hoortoestelgebruikers verbeteren. Ze vertellen over de ambitie om een nieuwe standaard in muziekgeluidsbewerking te zetten. Daarin zoeken ze de samenwerking met fabrikanten en hoorzorgprofessionals. P. 6 DIT WAS EUHA 2024! Het zit er weer op! Van 16 tot 18 oktober 2024 vond in Hannover het EUHA Congres plaats, waar dit jaar zo’n 8.700 bezoekers van over de hele wereld op af kwamen. EUHA is het grootste evenement ter wereld in deze branche, met meer dan 130 exposanten, 26 deskundige presentaties, vijf tutorials, een speciaal Future Friday-programma, gratis toegang voor stagiaires en studenten en de nieuwe EUHA Live Area. Blikt u mee terug? 10 6 14 20

HOORDETAIL NR 4 2024 5 P. 48 AUDICIEN IN BEELD Met een persoonlijke aanpak en een uitnodigende sfeer heeft de kersverse audicien Bram van Rossum in een jaar tijd het vertrouwen van de dorpsbewoners gewonnen. Bram vertelt met trots over zijn eerste jaar als zelfstandig audicien en de waarde van echte aandacht voor zijn klanten. Onlangs opende hij zijn nieuwe winkel in het hart van Zevenhuizen. Wij gingen bij hem langs! P. 34 ERVARINGSVERHALEN UIT AUDICIENSLAND Anke Heij, oprichter van Kunst van het Mogelijke begeleidt mensen met slechthorendheid en traint audiciens om gehoorproblemen beter aan te pakken. Met herkenbare verhalen toont ze hoe ‘kleine dingen’ een grote impact kunnen hebben en pleit ze voor betere samenwerking tussen klant en audicien. Door kennis te delen, helpt Anke mensen optimaal te leven en werken met gehoorverlies. P. 37 WILRIK VAN ’T NOORDENDE OVER AI Met de komst van nieuwe technologie en AI verandert de hoorzorg snel. Wilrik van ’t Noordende, Professional Support Manager Audiology bij Specsavers, bespreekt deze ontwikkeling en benadrukt dat, ondanks de voordelen van AI voor natuurlijker geluid en beter spraakverstaan, het advies van audiciens essentieel blijft. Zo blijven audiciens een belangrijke rol spelen in het leveren van op maat gemaakte hooroplossingen. P. 26 COVERSTORY STARKEY Starkey’s nieuwe Edge AI met de G2 Neuro CPU en Neuro Sound Technology 2.0 biedt een innovatief hoortoestel dat spraakverstaan en geluidservaring in complexe luisteromgevingen verbetert. Met functies zoals de neurale verwerkingseenheid en Edge Mode+ belooft het toestel een natuurlijker geluid en gerichte ondersteuning. De lange batterijduur en de toevoeging van Auracast™-connectiviteit maken Edge AI geschikt voor intensief gebruik. 34 26 37 48

HOORDETAIL NR 4 2024 6 TERUGBLIK De welkomstreceptie vond plaats in de nieuwe EUHA Live Area, die gedurende alle drie dagen een centraal ontmoetings- en netwerkmoment was voor persoonlijke gesprekken. Het podiumprogramma in de EUHA Live Area bood aanvullende onderwerpen bij het congresprogramma. Bijzonder was de openingstoespraak van Dr. Andreas Philippi, minister van Sociale Zaken, Arbeid, Gezondheid en Gelijkheid van Nedersaksen. Peder Søgaard-Pedersen, directeur van de grootste werkgeversorganisatie van Denemarken, Dansk Industri, sprak een welkomstwoord uit namens het partnerland Denemarken. Het laatste nieuws uit de sector ervaren Meer dan 130 exposanten uit 19 landen presenteerden talrijke innovaties in Hal 6 van het Convention Center in Hannover. Op de beursvloer zagen we veel bekende gezichten: audiciens en audiologen in de wandelgangen en Nederlandse en Vlaamse vertegenwoordigers bij de stands van hun werkgevers. Dit internationale event is dé plek om elkaar bij te praten, nieuwe mensen te ontmoeten en om nieuwe producten in real-life te ervaren. Starkey greep de beurs aan om zijn nieuwste hoortoestel te presenteren: Edge AI, waarbij de nieuwe G2 Neuro Processor en Neuro Sound Technology 2.0 een grote rol spelen. Daarover leest u meer in de coverstory van deze uitgave. DIT WAS EUHA 2024! Het zit er weer op! Van 16 tot 18 oktober 2024 vond in Hannover het EUHA Congres plaats, waar dit jaar zo’n 8.700 bezoekers van over de hele wereld op af kwamen. EUHA is het grootste evenement ter wereld in deze branche, met meer dan 130 exposanten, 26 deskundige presentaties, vijf tutorials, een speciaal Future Friday-programma, gratis toegang voor stagiaires en studenten en de nieuwe EUHA Live Area. Blikt u mee terug?

HOORDETAIL NR 4 2024 7 Wie niet bij één van de Road Shows van Phonak was geweest, kon alsnog kennismaken met de Infinio-hoortoestellen. Een stand verderop vierde Unitron samen met bezoekers haar 60e verjaardag en ook bij DREVE werd het 75-jarige jubileum gevierd met cocktails. Bij Signia konden hoorzorgprofessionals voor het eerst de Active Pro IX Earbuds testen en bij buurman Widex konden bezoekers hun hoogtevrees overwinnen in een spannende VR-activiteit. MED-EL maakte van de gelegenheid gebruik om trots de nieuwe SONNET 3-geluidsprocessor te presenteren. Ook zagen we nieuwe exposanten, zoals Alsoka Medical, die op hun stand de Vorotek O Scope live demonstreerde. Future Friday Traditiegetrouw stond de laatste beursdag in het teken van de toekomst. Op Future Friday sprak Theresa Schleicher over de toekomst van de detailhandel en de veranderende interesses van consumenten. PD Dr. Benedikt Höing lichtte het gebruik van AI in CI-zorg toe, en Sergi Rotger-Griful van het Eriksholm Research Centre in Denemarken gaf inzicht in de communicatie-uitdagingen voor mensen met gehoorverlies. Tot slot bood prof. dr. David Matusiewicz, expert in digitale gezondheid, inzichten in de digitale transformatie in de gezondheidszorg. Het volgende EUHA Congres vindt plaats in Neurenberg van 22 tot 24 oktober 2025. Kijk voor meer informatie op www.euha.org.

medel.com Met zijn comfortabele, ergonomische design en innovatieve nieuwe functies biedt SONNET 3 u vrijheid, flexibiliteit en een zo natuurlijk mogelijk gehoor. SONNET 3 Geniet van flexibiliteit en vrijheid. Flexibele oorhaak Ingebouwde streaming Waterdicht ontwerp* Handige aanraaktoets Kleiner en lichter Superieure hoorresultaten M01565 r1.1 * IP68-classificatie: *Waterdicht voor onderdompeling in water tot een maximale diepte van 1 m gedurende 60 minuten. WaterWear wordt aanbevolen voor zwemmen en douchen. Ga voor meer informatie naar medel.qr1.at/sonnet3nl

HOORDETAIL NR 4 2024 9 BIJSCHOLING VIER PIJLERS VOOR VOORUITSTREVENDE HOORZORG BIJ AUDIOKNOWLEDGY MASTERCLASS Na een succesvolle eerste editie in 2023 keert de Audioknowledgy Masterclass terug. Deze tweede editie, die plaatsvindt op 17 januari 2025, belooft opnieuw een diepgaande en innovatieve verkenning te worden van de hoorzorg. Het biedt deelnemers nieuwe inzichten en praktische tools om verschil te maken in het vakgebied. De organisatie, bestaande uit Céline Jacobs, Sofie Peeters en Liese Branders, heeft het programma verfijnd om de deelnemers te ondersteunen bij het ontwikkelen van een moderne en persoonlijke benadering van hoorzorg. Céline Jacobs, één van de organisatoren van de Audioknowledgy Masterclass De Audioknowledgy Masterclass 2025 heeft een uitgebreid programma dat verder kijkt dan de standaard hoortoestelaanpassingen. Het richt zich op vier belangrijke pijlers, waarbij de balans tussen geavanceerde technologie en menselijke expertise centraal staat. Het programma is ontworpen om audiciens en andere zorgprofessionals te inspireren en te ondersteunen in het zetten van een nieuwe standaard in hoorzorg. 1. Cliëntgerichte aanpak in het hoorcentrum De eerste pijler legt de nadruk op een cliëntgerichte benadering binnen het hoorcentrum. Dr. Brigit Philips zal ingaan op het concept van ‘person centered care’ binnen de audiologische praktijk. Nancy van Looveren presenteert een praktische intake tool, die direct toepasbaar is in de dagelijkse praktijk, en Sofie Peeters biedt een overzicht van verschillende patiëntenverenigingen, een essentieel netwerk voor cliënten met gehoorproblemen. 2. Training en productiviteit Onder de tweede pijler, training en productiviteit, ligt de focus op het verbeteren van luistervaardigheden en het ondersteunen van cliënten op de werkvloer. Prof. dr. Astrid van Wieringen deelt methoden voor het trainen van luistervaardigheden, terwijl Céline Jacobs de ALICE-app introduceert. Cato Philips bespreekt de uitdagingen van gehoorverlies op de werkvloeren hoe wij als hoorzorgverlener hierin een rol kunnen spelen. 3. Innovatieve metingen Met innovatieve metingen als derde pijler richt de masterclass zich op de nieuwste methoden voor gehoorbeoordelingen. Dr. Tilde Van Hirtum demonstreert hoe spraakverstaan objectief kan worden gemeten met een hoortoestel. Katrien Kestens bespreekt de mogelijkheden en uitdagingen bij het screenen van cognitie bij mensen met gehoorverlies. 4. Uitdagende casussen De vierde en laatste pijler richt zich op het omgaan met uitdagende casussen. Dr. Jolien Desmet en prof. dr. Marc Lammers presenteren hoe complexe gevallen binnen het hoorcentrum het beste kunnen worden aangepakt. Met deze sessie krijgen deelnemers waardevolle handvatten voor de praktijk. De Audioknowledgy Masterclass 2025 wordt gehouden in Let’s Meet in Elewijt, een inspirerende locatie die gemakkelijk bereikbaar is. De inschrijvingen zijn geopend. Deze masterclass biedt audiciens en andere zorgprofessionals een unieke kans om zich verder te ontwikkelen en de nieuwste inzichten in hoorzorg te ontdekken. Meer informatie: By Audioknowledgy Tel. +32 (0)473 61 52 79 | admin@audioknowledgy.be | www.audioknowledgy.be

HOORDETAIL NR 4 2024 10 GROOT INTERVIEW ZELFSTANDIGE AUDICIENS VANAF VOLGEND JAAR WEER VERTEGENWOORDIGD DOOR ÉÉN CLUB Roland Zweers, zelfstandig audicien en sinds enkele jaren opnieuw voorzitter van HoorProfs, blikt terug op de geschiedenis van de stichting: “Stichting HoorProfs is al heel lang een begrip in de hoorbranche en werd ook lange tijd gezien als een soort kwaliteitskeurmerk. We werden ooit uitgeroepen tot de beste audiciens in Nederland. Wij waren als het ware de keurslager van de audiciensbranche. Maar brancheontwikkelingen hebben wel invloed gehad op de prioriteiten van de stichting. De focus kwam steeds meer te liggen op het bewaken van de kwaliteit van de hoorzorg en het lobbyen om de belangen van onze audiciens te behartigen.” In 2013 splitste een deel van de deelnemers zich van HoorProfs af om een nieuw collectief te vormen: het Collectief van Zelfstandige Audiciens, beter bekend als CvZA. “Hoewel ik destijds de redenen wel begreep, heb ik het altijd zonde gevonden", vervolgt Roland. "We streven namelijk dezelfde belangen na, maar zaten steeds vaker tegenover elkaar aan tafel. Gelukkig is daar de afgelopen jaren verandering in gekomen Een groeiende noodzaak voor eenheid In de afgelopen jaren is de druk op de audiciensmarkt toegenomen. Het personeelstekort wringt, de zorgvraag zal door de vergrijzing groeien en de onderhandelingen met de zorgverzekeraars zullen daardoor alleen maar pittiger worden. Belangenbehartiging is daarmee een kerntaak geworden voor alle brancheverenigingen. Roland ziet daarin een grote uitdaging, mede door de versplintering van de hoorbranche: “We hebben te veel verschillende brancheorganisaties, wat het lastiger maakt om echt een vuist te maken voor alle audiciens in Nederland. Ook voor de buitenwereld is het onoverzichtelijk. Het zou duidelijker zijn als we één woordvoerder zouden hebben voor onze branche en één afgevaardigde aan de onderhandelingstafel bij zorgverzekeraars of in de politiek.” Roland ziet de vernieuwde samenwerking tussen HoorProfs en CvZA als een belangrijke stap om het audicienslandschap te verenigen. “We vertegenwoordigen dezelfde doelgroep: de zelfstandige audiciens in Nederland. Het is eigenlijk heel gek dat we níet onder één dak zaten. De afgelopen tijd hebben we elkaar gelukkig wat vaker opgezocht en zijn we de samenwerking aangegaan in bepaalde kwesties. Als ik niet naar een belangrijke bespreking kon, vroeg ik een van de bestuursleden van CvZA om ons te vertegenwoordigen, en andersom gebeurde dat ook. We ondertekenden steeds vaker samen brieven. Dit soort ‘vrijerij’ heeft uiteindelijk geleid tot de beslissing om serieus te praten over een samensmelting.” Bas Wilbers, werkzaam bij EyeCare Groep en voorzitter van CvZA, deelt diezelfde visie en ziet de samenwerking tussen HoorProfs en CvZA als noodzakelijk om meer impact te hebben in de sector, zowel op het gebied van lobbywerk als kwaliteitswaarborging. “Ik heb altijd gedacht dat de audicien er niet bij gebaat was dat de clubs afzonderlijk van elkaar opereerden. Daar zijn Roland en ik het over eens. We zijn opgericht om het belang van de zelfstandige te dienen en dat doen we door onze stem in de branche zo krachtig mogelijk te maken. Dat gaat veel beter samen dan apart.” Ook Bas deelt zijn zorgen over het toekomstbeeld van de hoorzorg. “De vraag naar zorg blijft groeien, en dat brengt kosten met zich mee. Er zullen stevige keuzes gemaakt gaan worden, die waarschijnlijk ook de hoorzorg raken. Naar verwachting gaat voorzienbaarheid van zorg daarin een belangrijke rol spelen. Dit kan voor hoorzorg betekenen dat dit deels uit het basispakket verdwijnt en de basisverzekering alleen nog de complexere gevallen vergoedt. Het is van belang dat wij als zelfstandigen onze input kunnen leveren bij zo’n transitie. Mede daarom is verenigen van belang. Met onze nieuwe club, die meer dan 300 voordeuren vertegenwoordigt, zijn we nu eigenlijk de grootste in de branche. Daarmee hopen we dat er beter naar ons geluisterd wordt ten behoeve van de zelfstandige ondernemers in onze mooie branche.” Wat gaat er veranderen? Met de samenvoeging ontstaat een nieuwe organisatievorm die zowel elementen van de stichting HoorProfs als de vereniging CvZA samenbrengt. Roland legt uit: Per 1 januari 2025 gaan Stichting HoorProfs en het Collectief van Zelfstandige Audiciens (CvZA) samen verder onder de naam HoorProfs: het Collectief van Zelfstandige Audiciens. Het doel van deze samenvoeging is helder: met een krachtige, verenigde stem de belangen van zelfstandige audiciens in Nederland behartigen. Voor voorzitters Roland Zweers (HoorProfs) en Bas Wilbers (CvZA) is dit een logische stap die al lang in de lucht hing. “Deze clubs horen bij elkaar,” aldus Bas. In dit interview vertellen ze hoe de samenwerking tot stand is gekomen en waarom deze zo belangrijk is voor de toekomst van de branche. Roland Zweers, voorzitter Stichting HoorProfs

HOORDETAIL NR 4 2024 11 “HoorProfs is een stichting, bestuurd door een bestuur zonder dat leden directe inspraak hebben. CvZA functioneert daarentegen als een vereniging, waarbij leden betrokken worden in belangrijke beslissingen. HoorProfs: het Collectief van Zelfstandige Audiciens zal ook als vereniging met betalende leden functioneren. Voor de huidige HoorProfs-audiciens is het nieuw dat ze straks mee kunnen praten over beslissingen in de algemene ledenvergadering, dat idee werd goed ontvangen,” vertelt Roland. Bas hoort eveneens vooral positieve reacties. “We hebben onze leden meegenomen in het gehele proces, waardoor alle neuzen dezelfde kant op staan.” Krachtig, gezamenlijk bestuur Om de overgang soepel te laten verlopen, nemen alle bestuursleden van beide organisaties voorlopig plaats in het nieuwe bestuur, waardoor het tijdelijk uit acht mensen bestaat. Roland ziet hierin een waardevolle combinatie van verschillende perspectieven. Roland: “Het bestuur van HoorProfs bestaat uit zelfstandig audiciens die zelf ook nog een winkel runnen, terwijl CvZAbestuursleden werkzaam zijn bij grotere audiciensbedrijven. Die mix van ervaring is heel waardevol. De kennis van de grote spelers is belangrijk, maar het is net zo essentieel dat de kleinere zelfstandigen vertegenwoordigd worden.” Toch zien Roland en Bas het bestuur op termijn graag verjongen: “Ik denk wel dat het uiteindelijk tijd is voor nieuw bloed in het bestuur. Het zou mooi zijn als leden in de toekomst de verantwoordelijkheid voelen om de kar te gaan trekken”, vertellen beide heren met woorden van dezelfde strekking. De toekomst van de zelfstandige audicien Voor Bas is de noodzaak van een branchevereniging voor zelfstandige audiciens overduidelijk. “De zelfstandige audicien is echt een individu en heeft eigenlijk geen stem in de branche. Daarom is het belangrijk dat de zelfstandigen zich gaan verenigen om gehoord te worden. Nu we straks één club zijn, is die samenwerking nog krachtiger. Alleen gezamenlijk kunnen wij ons voor die zelfstandige hard maken op het gebied van kwaliteitswaarborging, contractering en lobby. Daarbij blijft bij ons het karakter van de zelfstandige ondernemer hoog in het vaandel staan. Leden die zich bij ons aansluiten hoeven niet in een strak keurslijf te passen; we willen juist de ruimte blijven geven aan de diversiteit van het ondernemerschap. Dat maakt het soms ingewikkelder om afspraken te maken, want onze leden hebben – in tegenstelling tot ketens – niet één proces en eenzelfde assortiment. Maar we blijven staan voor de kracht van de zelfstandige ondernemer.” Belangrijke stap in verbroedering van de hoorbranche Met de samenvoeging tussen HoorProfs en CvZA hebben Roland en Bas een solide basis gelegd voor de toekomst van de zelfstandige audicien. Door samen te werken en één gezamenlijke stem te vormen, hopen ze op de lange termijn niet alleen de belangen van zelfstandige audiciens beter te behartigen, maar ook een krachtig signaal af te geven binnen de branche en richting de zorgverzekeraars. Roland: “Dit is een mooie stap tot verbroedering in de branche en ik hoop dat we daarmee een belangrijk signaal afgeven. Waarom hebben we zoveel clubjes? We hebben in veel gevallen dezelfde belangen, denk aan de gezamenlijke campagne om meer audiciens te werven. Bovendien staan we toch wel een beetje met onze rug tegen de muur bij de zorgverzekeraars. Dan helpt het om de handen ineen te slaan of in ieder geval meer dezelfde taal te gaan spreken.” Ook Bas hoopt dat deze stap een sneeuwbaleffect teweeg zal brengen. “Goed voorbeeld doet volgen, toch? Met het oog op de toekomst is het in ieder geval beter om nauwer met elkaar samen te gaan werken,” besluit Bas. Meer informatie: www.hoorprofs.nl www.cvza.nl Bas Wilbers, voorzitter Collectief van Zelfstandige Audiciens (CvZA) MET HET OOG OP DE TOEKOMST IS HET BETER OM NAUWER MET ELKAAR SAMEN TE GAAN WERKEN

Waarom ondernemer bij Specsavers worden? 1. Bij Specsavers krijg je de kans om op een veilige manier te ondernemen, met voortdurende ondersteuning van ons Support O ice dat altijd voor je klaarstaat. 2. Word partner in een winkel, bouw je eigen onderneming op en run deze samen met je medepartners. 3. Stel je eigen team samen met de ondersteuning van onze recruitmentafdeling. 4. Je krijgt de steun van een organisatie die door Great Place To Work® is uitgeroepen tot de 3e beste werkplek van Nederland in de categorie grote organisaties (500+ medewerkers). 5. Als audicien-partner ontvang je niet alleen een management-fee, maar ook de mogelijkheid om dividend uit je eigen bedrijf te ontvangen 6. Via ons Partner-in-Development programma word je volledig voorbereid op het ondernemerschap. 7. Bij Specsavers staat persoonlijke ontwikkeling voorop. 8. Volg ons exclusieve Specsavers 7-programma, speciaal voor partners, om jezelf continu te ontwikkelen en je zakelijke prestaties en winstgevendheid te verbeteren. 9. Specsavers is voortdurend bezig met innovaties in de hoorzorg. 10. Werk met toonaangevende merken in de hoortoestellenmarkt, zoals Signia, Phonak en Resound. * Ben jij nu nog niet toe aan de stap naar ondernemer? Begin dan bij Specsavers als Audicien, Ambulant Audicien of Student. Wij helpen je graag om jouw persoonlijke doelen te bereiken. Interesse? Of zie join.specsavers.com/nl/ opportunities/partnerschap voor meer informatie

HOORDETAIL NR 4 2024 13 COLUMN Adriaan Wolter Adriaan Wolter, eigenaar van EnginEars, deelt als ervaren audicien zijn visie over belangrijke topics in de hoorbranche. ‘VERPLAATS HOORZORG NAAR DE AANVULLENDE VERZEKERING’ De wereld van nu is snel veranderd: smartphones, draadloze technologie en digitale vergaderingen zijn een vast onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Thuiswerken en online onderwijs zijn tegenwoordig de norm. Toch is de HOORvragenlijst, een kernonderdeel van het protocol, hier amper op aangepast. Er zijn nauwelijks vragen die inspelen op moderne situaties zoals verstaanbaarheid in digitale vergaderingen of het gebruik van draadloze accessoires. Dit maakt dat het protocol niet goed aansluit bij de huidige behoeften van slechthorenden. Daarnaast beperkt het protocol de keuzevrijheid voor slechthorenden. Audiciens, die onder strikte eisen en vergoedingscategorieën werken, kunnen vaak niet inspelen op de specifieke wensen van hun cliënten. Daarbij komt dat audiciens door de vele administratieve verplichtingen minder tijd overhouden om zich te richten op persoonlijke gehoorzorg. In plaats van maatwerk bieden ze vaak gestandaardiseerde oplossingen die niet optimaal aansluiten bij individuele gehoorproblemen. Deze bureaucratie legt een zware druk op de kwaliteit van zorg en maakt het moeilijk om te focussen op de persoonlijke behoeften van de klant. Hoewel het Hoorprotocol beoogt om toegankelijkheid en uniformiteit te waarborgen, leidt het bovendien tot ongelijkheid. Zorgverzekeraars hanteren uiteenlopende vergoedingen, wat betekent dat slechthorenden met verschillende polissen vaak ongelijke toegang tot zorg hebben – zelfs binnen dezelfde basisverzekering. Deze rechtsongelijkheid zorgt voor frustratie en belemmert een eerlijke toegang tot gehoorzorg. Voor mensen met een lager inkomen blijft gehoorzorg bovendien lastig bereikbaar door de eigen bijdrage. Gemeentelijke regelingen die deze bijdrage vergoeden zijn vaak beperkt of wisselend per regio, waardoor slechthorenden met een krap budget moeilijker toegang krijgen tot de gehoorzorg die zij nodig hebben. Om gehoorzorg daadwerkelijk toegankelijk en effectief te maken, zou een verschuiving naar de aanvullende verzekering een betere keuze kunnen zijn. Dit biedt meer ruimte voor maatwerk en keuzevrijheid zonder de beperkingen van het huidige protocol. Het zou ook de administratieve druk op audiciens verminderen, zodat zij meer aandacht kunnen besteden aan persoonlijke zorg. Mensen met lage inkomens en specifieke medische indicaties moeten natuurlijk toegang blijven houden tot kwalitatieve gehoorzorg, maar een herziening waarbij het Hoorprotocol wordt losgelaten en gehoorzorg in de aanvullende verzekering komt, zou de moderne wensen en behoeften van slechthorenden veel beter dienen. Het Hoorprotocol 2.0, ooit ingevoerd om de verstrekking van hoortoestellen in Nederland te standaardiseren en toegankelijk te maken, blijkt steeds minder goed te passen bij de moderne wereld. Hoewel het protocol gehoorzorg betaalbaar moest maken, kampt het in de praktijk met grote tekortkomingen die de zorg juist minder effectief maken. BUREAUCRATIE LEGT EEN ZWARE DRUK OP DE KWALITEIT VAN DE ZORG

14 HOORDETAIL NR 4 2024 INTERVIEW WEER GENIETEN VAN MUZIEK MET NIEUWE KIJK OP MUZIEKBELEVING Jan, een gepassioneerde muziekliefhebber en hoboïst, zet zich al langer in om de muziekbeleving van slechthorenden te verbeteren. Hij voelde zich altijd persoonlijk betrokken bij de mensen in de spreekkamer die door gehoorproblemen niet meer van muziek konden genieten. “Ik zag veel mensen uit de muziekwereld en het hield me flink bezig hoe we ze konden helpen”, vertelt Jan. “Er is veel onderzoek gedaan naar spraakverstaanbaarheid en we weten al heel lang hoe we dat goed kunnen meten. De Oorcheck, die alweer in 2002 werd geïntroduceerd, is daar een mooi voorbeeld van. Ik heb me lange tijd beziggehouden met het meetbaar maken van muziekbeleving in de hoop hooroplossingen beter hierop in te kunnen richten. Maar hoe test je de perceptie van muzikale aspecten van geluid?” Muziek speelt een centrale rol in het leven van veel mensen. Het kan emoties oproepen, herinneringen levendig maken en een gevoel van verbinding creëren. Maar muziek wordt niet door iedereen op dezelfde manier ervaren, zeker niet door slechthorenden. Voor mensen die een hoortoestel dragen, kan het soms zelfs lastig zijn om überhaupt van muziek te genieten. We ontmoeten Jan de Laat en Nouri Khalass van Golden Hearing op de EUHA, waar de bekende klinisch fysicusaudioloog op 16 oktober een lezing gaf over muziekbeleving van slechthorenden. Ze praten ons bij over de grootste obstakels bij hoortoestelgebruikers en hoe Golden Hearing zich inzet om hen weer te kunnen laten genieten van muziek. Deze vraag bracht Jan in contact met KNO-arts Berend Glazenburg, die eveneens vaak slechthorenden zag die moeite hadden met muziek. Samen dachten ze na over de mogelijkheid om muziekbeleving meetbaar te maken, een belangrijke eerste stap richting verbetering. Daarbij sloten ook collega KNO-arts Evert Rijntjes en IT-expert Nouri Khalass zich aan. Die laatste werd als masterstudent aan de TU Delft vier jaar geleden geïnspireerd door de plannen. “Ik luister zelf ook graag naar muziek”, vertelt hij. “Het leek mij een mooie kans om met mijn IT-achtergrond bij te dragen aan een oplossing. Toen de ideeën daadwerkelijk concreet werden, hebben we Golden Hearing opgericht. Ik ging samen onder andere met Berend, Evert, Arne-Jan Polman en Jan aan de slag met onze missie." Muziek is emotie Nouri benadrukt waarom het zo belangrijk is voor de hoorbranche om zich verder te verdiepen in de geluidsbewerking van muziek voor slechthorenden. “Een belangrijk aspect van muziek is de emotie die het overbrengt, een uitdaging voor slechthorenden die vaak moeite hebben om muzikale nuances waar te nemen. Bepaalde accenten die muzikanten aangeven om een sfeer of emotie teweeg te brengen, worden door hen niet opgemerkt. Het geluid van muziek via een hoortoestel klinkt vaak schel, blikkerig en vlak, waardoor de dynamiek en subtiliteit verloren gaan. Een voorbeeld hiervan is vibrato in zang – de subtiele trilling in het volume van de stem, vaak gebruikt in opera. Voor slechthorenden kan het een uitdaging zijn om dit waar te nemen”, aldus Nouri. Golden Hearing Music Perception Test Maar hoe maak je de waarneming van deze muzikale effecten concreet in een test? Golden Hearing heeft samen met de afdeling Audiologie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) gewerkt aan een belangrijk instrument voor hun onderzoek: de Golden Hearing Music Perception Test. Met deze test kunnen verschillende parameters van muziekbeleving worden gemeten, zoals toonhoogte, melodie en ritme. De uitdaging bij het ontwikkelen van de test lag in het identificeren van de belangrijkste parameters van muziekbeleving. “Henk-Jan Honing, een bekende Nederlandse musicoloog, beschreef in zijn boek 'Iedereen is muzikaal' wel zeventig parameters voor muziekperceptie. Wij selecteerden er acht die volgens ons de meeste invloed hebben op de muziekervaring”, aldus Jan. Nouri vult aan: “Het was best lastig om al die aspecten van muziek terug te brengen naar een aantal kernwaarden. We hebben ons daarvoor laten adviseren door verschillende muzikanten, waaronder Marc Stotijn, een man met een brede achtergrond in muziek. Op basis van deze informatie hebben we de Golden Hearing Music Perception Test ontwikkeld.”

HOORDETAIL NR 4 2024 15 “De test bestaat uit diverse kleine testjes”, licht Jan toe. “Sommige zijn vrij gemakkelijk te doen, zoals het beoordelen van verschil in ritme en toonhoogte. Andere zijn wat uitdagender om te concretiseren, zoals timbre, oftewel klankkleur. De test moet aan de voorkant eenvoudig zijn om uit te voeren, maar aan de achterkant voldoende nuttige informatie opleveren. En natuurlijk hebben we muziekbeleving niet helemaal kunnen vangen in deze test, anders zou het te uitgebreid worden. Maar het is ook niet zo dat we de test in de toekomst niet zouden kunnen uitbreiden. Momenteel wordt de technologie verder getest door studenten in Leiden en Delft. Het doel is om de verschillende onderdelen van de test zo goed mogelijk te valideren, normaliseren en evalueren, zodat het een breed toepasbare meetmethode wordt.” Nieuwe algoritmen voor muziek Hoortoestelfabrikanten werken al jaren aan muziekprogramma’s voor hun producten, maar Golden Hearing kiest voor een fundamenteel andere aanpak. Waar traditionele fabrikanten bestaande technologie inzetten – ontwikkeld voor optimaal spraakverstaan – voor het verbeteren van de muziekbeleving, richt Golden Hearing zich op de muzikale beleving vanaf de basis. Nouri licht toe: “Ik juich het alleen maar toe dat hoortoestelfabrikanten aandacht besteden aan muziek. Ze benaderen het echter heel anders dan wij. Er is zeker wel nagedacht over welke beschikbare tools kunnen worden ingezet om de muziekervaring te verbeteren, maar de opties zijn beperkt. Bij ons staan de perceptietesten centraal voor de toegepaste methode. Op basis daarvan hebben we nieuwe algoritmen ontwikkeld speciaal voor muziek.” Golden Hearing wil de technologie op een praktische en ge- bruiksvriendelijke manier beschikbaar maken. Nouri legt uit: “We willen de audicien niet extra belasten, maar ons product zo eenvoudig mogelijk toepasbaar maken. Dat is ook de reden dat we op de EUHA zijn, om daarover in gesprek te gaan met audiciens. Hoe kunnen wij het voor hen makkelijker maken om de muziekbeleving van slechthorenden te vergroten? Denk aan een eerste fitting bij de audicien en vervolgens het finetunen via een app, waarmee je extra testen kunt uitvoeren.” Jan voegt toe: “Het lijkt me voor de audicien uitdagend om hiermee bezig te zijn, omdat muziek zoveel teweeg kan brengen bij mensen. Bovendien biedt het een mooie kans om je als audicien te onderscheiden.” Nieuwe standaard voor muziekbeleving? Golden Hearing heeft de ambitie om een nieuwe standaard te zetten in de muziekervaring voor slechthorenden. Met hun Golden Hearing Music Perception Test en de ontwikkeling van geavanceerde algoritmes hebben ze een unieke benadering van geluidsbewerking. Dit jaar nog kunnen de eerste mensen profiteren van dit nieuwe muziekalgoritme, dat voor het eerst is geïmplementeerd in een nieuwe earbud die gelanceerd zal worden. Daarnaast verkent Golden Hearing samenwerkingen met hoortoestelfabrikanten om hun expertise verder in te zetten bij productontwikkeling. “De technologie voor spraakverstaan in rumoer is inmiddels zo ver gevorderd dat er hopelijk meer ruimte ontstaat voor innovatie op het gebied van muziekbeleving”, zegt Nouri. “We hopen dat de industrie kan profiteren van onze expertise en jarenlange ontwikkeling." Volgens Jan is de belangstelling van hoorzorgprofessionals voor muziekbeleving bij slechthorenden ongetwijfeld aanwezig: “In het congresprogramma op de EUHA waren nauwelijks lezingen over muziek in relatie tot gehoor, dat is jammer. Dat er wel degelijk interesse is, bleek uit de goedgevulde zaal bij onze lezing. Via samenwerkingen binnen de branche hopen we dat zoveel mogelijk mensen met een hooroplossing weer kunnen genieten van muziek.” Kijk voor meer informatie op www.goldenhearing.nl. Jan de Laat en Nouri Khalass van Golden Hearing op de EUHA

Levensveranderende audio ervaringen met de allernieuwste Bluetooth-technologie • met Auracast LE Audio technologie • superieure geluidskwaliteit • merk-onafhankelijk en universeel koppelbaar • meerdere koppelingen mogelijk • naar persoonlijke voorkeur in te stellen per luisterervaring • helder en gedifferentieerd geluid m.b.v. ‘transparantie’-stand • tot wel 80 uur luisterplezier (koptelefoon) • pocket zender/ontvanger o.a. ook inzetbaar als solo-apparatuur www.hoorexpert.nl Cadeautip! hoordetail Vaktijdschrift DE DIGITALE ONTMOETINGSPLEK BIJ UITSTEK! Bij vaktijdschrift Hoordetail hoort een net zo informatieve website en aansprekende nieuwsbrief. Als B2B mediapartner zien wij social media (Facebook en LinkedIn) als digitale ontmoetingsplek bij uitstek.

HOORDETAIL NR 4 2024 17 AWARD SENTIO™ SYSTEM BEKROOND MET HEARING TECHNOLOGY INNOVATOR AWARD Hearing Health & Technology Matters (HHTM) organiseert jaarlijkse een awardshow, waarin baanbrekende technologische vooruitgangen en prestaties binnen de hoorindustrie worden uitgelicht. Tal van bedrijven van over de hele wereld deden mee met hun nieuwste en meest grensverleggende producten. Er werd gestreden in acht verschillende categorieën. “De Innovator Awards zijn bedacht om de visionairs en bedrijven in de schijnwerpers te zetten die baanbrekende gehoortechnologie omzetten in tastbare oplossingen,” verklaarde Dr. Robert Traynor, jurylid van de 2024 Awards. “We zijn verheugd de Innovator Award voor het Sentio System te hebben gewonnen. Het is een fantastische prestatie om niet alleen bekroond, maar ook erkend te worden voor onze inzet op het gebied van innovatie in hooroplossingen. Dit bevestigt het harde werk en de toewijding van ons team, om het leven van mensen met gehoorproblemen te verbeteren,” zegt René Govaerts, President & General Manager, Oticon Medical. Succesvolle trials Het Sentio System is het eerste actieve transcutane beengeleidingshoorsysteem van Oticon Medical. In Nederland werd Sentio tijdens een serie ‘clinical trials’ reeds toegepast, met groot succes. Ook in Nederland lopen er inmiddels meerdere mensen rond die genieten van geluid via Sentio System. Eén daarvan is Hettie, zij werd geopereerd in het Raboudumc in Nijmegen. In een testimonial wordt beschreven hoe leven met de Sentio letterlijk levensveranderend is. “De operatie ging goed, het herstel duurde maar een week en ik profiteer nu elke dag van de voordelen. Het dagelijkse leven kost mij niet meer zoveel energie en mensen om mij heen zeggen dat ik weer mezelf ben”, beschrijft Hettie in een testimonial.1 Meer keuzevrijheid Oticon Medical kondigde op maandag 15 juli jl. de goedkeuring aan van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) en de CE-markering van het Sentio System. Nu de daadwerkelijke lancering dichterbij komt, is Oticon Medical binnenkort in staat om een compleet productportfolio aan te bieden dat geschikt is voor de diverse vergoedingssystemen in verschillende landen.2 Het is aanpasbaar voor alle medische professionals in verschillende werkomgevingen. En het is vooral afgestemd op de behoeften van alle patiënten en hun verschillende indicaties. Het Sentio System is bedoeld voor kandidaten van 12 jaar en ouder die zijn gediagnosticeerd met conductief gehoorverlies, gemengd gehoorverlies of enkelzijdige doofheid. Voor meer informatie over het Sentio System, bezoek: www.sentio.oticonmedical.com/nl. Oticon Medical is trots op de erkenning die het heeft gekregen voor zijn Sentio System, dat vermeldt de fabikant in een persbericht. Sentio werd tijdens de vijfde jaarlijkse Hearing Technology Innovator Awards™ bekroond, in de categorie ‘Auditieve Implantaten: Beengeleiding’. 1 Bekijk het gehele testimonial op de youtube-pagina van Oticon Medical: www.youtube.com/watch?v=elM9deDbi8Y 2 Het Sentio™ System valt nog niet binnen de vergoede zorg in Nederland. Het is al wel succesvol toegepast tijdens clinical trials in meerdere ziekenhuizen in Nederland. De Nederlandse Hettie vertelt hoe de keuze voor het Sentio System voor haar levensveranderend is geweest

gehoor geven active pro online Sluit weer aan bij het gesprek Signia Active Pro IX – de earbud die voorzien is van geavanceerde hoortoesteltechnologie Active Pro IX opent nieuwe mogelijkheden – de earbud met volwaardige hoortoesteltechnologie. Alleen Active Pro IX combineert het vertrouwde ontwerp van een earbud met geavanceerde technologie, die afgestemd kan worden op de behoeften van de hoortoesteldrager. Active Pro IX is de enige instant fit waarmee je handsfree kunt bellen en streamen. • Draadloze oplader - Makkelijk opladen onderweg • RealTime Conversation Enhancement – Hoortoesteldragers kunnen weer bijdragen aan groepsgesprekken, zelfs in de meest veeleisende omgevingen • IP68-gecertificeerd - Hoortoesteldragers kunnen genieten van een actief leven zonder zich zorgen te maken over zweet of stof • Signia Assistant – De luisterervaring verbeteren met AI-instellingen

HOORDETAIL NR 4 2024 19 ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK Mensen die te maken krijgen met gehoorverlies ervaren dat als een ingrijpende verandering in hun leven. Gelukkig kan een goede hooroplossing juist een enorm positieve invloed hebben. Audiciens maken dit van dichtbij mee en dit levert mooie verhalen op, die blijven hangen. In samenwerking met stichting HoorProfs introduceert Hoordetail een nieuwe rubriek, waarin HoorProfs-audiciens om beurten hun bijzondere verhalen vertellen, uit eigen ervaring met hun klanten. Die positieve of juist ontroerende ervaringen, die het vak zo mooi maken, leest u hier: de HoorProf vertelt. DE HOORPROF VERTELT: VAN KLANT NAAR AMBASSADEUR Ruim zeven jaar geleden ben ik begonnen met een winkel in Bussum, Hoorstudio Gooise Meren. Een vraag die vaak aan mij gesteld is: “Waarom ben je nu audicien geworden?” Op zich een goede vraag voor iemand die zijn carrière in de zeevaart is begonnen. De rode draad in mijn werkzame leven is dat de producten waarmee of waarvoor ik werkte steeds kleiner werden. Van grote zeeschepen naar vorkheftrucks tot witgoedapparatuur en uiteindelijk hoortoestellen - of gehoorapparaten, net waar je woont. Wat ik zo leuk vind aan hoortoestellen is dat het bij hoortoestellen gaat het om de combinatie van het techniekniveau van het hoortoestel en de mens die luisterondersteuning nodig heeft in een bepaalde situatie. Het gaat dus over het maken van de juiste combinaties. Maak je de goede combinatie, dan los je de luisterproblemen van de klant op. Het mooie hieraan is dat je mensen echt kunt helpen hun levenskwaliteit te verbeteren. Om de juiste keuzes te kunnen maken vinden wij de COSI heel erg belangrijk, deze geeft namelijk aan waar de probleemgebieden van de klant liggen en hier schuilt eigenlijk al de oplossing. Maar het is natuurlijk niet alleen het aanschaftraject van de klant; ook het hele nazorgtraject is belangrijk. Een mooi voorbeeld hiervan is een klant van onze winkel: ernstig slechthorend met een baan als inkoper voor grote industriële producten die vele miljoenen per stuk kosten. Het spreekt voor zich dat goed kunnen verstaan een absolute must is. Deze klant liep al vijf jaar rond met toestellen die hem niet goed bevielen. Spraakverstaan was erg moeilijk en iedere avond kwam deze klant uitgeput thuis. De klant kwam uiteindelijk in een soort paniekstand bij ons binnen, bang dat hij zijn werk niet meer kon doen. Zijn grote passie, namelijk wedstrijdzeilen, had hij al een beetje opgegeven. Hij vroeg of wij misschien een oplossing voor hem hadden. Hoe mooi is het dan dat een paar dagen na de aanpassing wij een mailtje kregen van zijn partner. Ze bedankte ons omdat ze na zoveel tijd weer eens een goed gesprek had gehad met haar partner. Goed luisteren en op basis daarvan de juiste keuzes en combinaties maken, leverde een blije klant op. Het ging hier om een monoraule aanpassing, aangezien de man last had van aangeboren doofheid aan een oor. Aangezien nazorg verder dan alleen de hoortoestellen gaat, hebben wij ook gewezen op de mogelijkheden van solo-apparatuur. Daar had hij nog niet eerder van gehoord. Deze helpen hem enorm tijdens zijn dagelijkse werkzaamheden. Vanaf toen konden wij een potje breken bij deze klant en dat doen we graag. Een poosje geleden kwam deze klant met de vraag of wij hem konden helpen met communicatieproblemen op zijn boot, tijdens de wedstrijden. Wij duiken daar dan graag op in. Er bestaan voor diverse sporten allerlei communicatiemiddelen, als fervent motorrijder wist ik dit natuurlijk wel. Met behulp van een leverancier konden wij de solo-apparatuur van de klant uitbreiden met een extra communicatiesysteem voor op zijn boot. Inmiddels is dit niet alleen een tevreden klant, maar een ambassadeur voor onze winkel geworden. Harrold Binnekamp van Hoorstudio Gooise Meren in Bussum DE KLANT KWAM IN EEN PANIEKSTAND BIJ ONS BINNEN

HOORDETAIL NR 4 2024 20 V.l.n.r.: Mike Heinsius, Jolanda Hermens-Heesakker en Marcel Pomper INTERVIEW VAN WERKGELUK TOT EFFICIËNTIE: DRIE TRAINERS OVER DE KRACHT VAN COACHING IN DE HOORBRANCHE Het beroep van audicien is zonder twijfel van grote waarde en zingevend, maar tegelijkertijd niet zonder uitdagingen. De druk op prijzen neemt toe, de zorgvraag stijgt en er is vaak een tekort aan tijd en personeel. Om een audicienswinkel goed te laten draaien zonder klanten tekort te doen, loont het om je bedrijf nog eens goed onder de loep te nemen en te onderzoeken wat beter en efficiënter kan. Training en coaching kunnen dan uitkomst bieden. Op de EUHA in Hannover spraken we met drie trainers in de hoorbranche die het audiciensvak vanuit hun eigen invalshoek naar een hoger niveau willen tillen: Jolanda Hermens-Heesakker, Marcel Pomper en Mike Heinsius. Samen delen ze hun visie en vertellen ze waarom juist nu audiciens en ondernemers kunnen profiteren van een coach.

HOORDETAIL NR 4 2024 21 niet alles onthouden. En hij of zij begrijpt vaak niets van een audiogram, dus houd daar rekening mee. Ik heb in een training wel eens een grafiek van een warmtepomp laten zien aan audiciens en vroeg dan aan hen wat ze zagen. Geen idee natuurlijk. Maar hetzelfde ervaren klanten in de aanpaskamer bij het zien van een audiogram. Gebruik daarom geen vakjargon en praat in jip-en-janneketaal.” Mike Heinsius: audicienskennis vertalen naar een passende hooroplossing Waar Jolanda zich op persoonlijke ontwikkeling focust en Marcel inzoomt op het optimaliseren van de klantreis, houdt Mike Heinsius zich met andere onderwerpen binnen het audiciensvak bezig. Mike, die zelf nog altijd als freelance audicien werkt, richt zich op het bijscholen van audiciens op het gebied van praktische vaardigheden. Denk aan hoortoestelkennis, triage en audiometrie. Ook winkelmedewerkers kunnen door Mike worden bijgespijkerd als het gaat om het screenen van de klant of het maken van afdrukken bijvoorbeeld. “De agenda’s van audiciens zitten vol en om die druk wat te kunnen verlichten, is het goed om winkelmedewerkers te trainen om taken van de audicien over te nemen. Sommige klanten staan een uur ingepland voor een intake, terwijl ze wellicht helemaal niet geholpen kunnen worden met een bepaalde hooroplossing. De winkelmedewerker kan dat wellicht al filteren, waardoor de tijd van de audicien nuttig ingezet kan worden.” Een belangrijk onderwerp in zijn trainingen is het koppelen van klantbehoeften aan de beste hoortoestelkeuze. In de praktijk merkt Mike vaak dat audiciens soms essentiële hoortoestelkennis missen. “Het is natuurlijk wel goed om te weten wat je verkoopt. Je haalt veel kennis uit zo’n intakegesprek, maar die moet je wel goed kunnen koppelen aan de mogelijkheden van de verschillende hoortoestellen. De klant heeft vaak geen enkel idee van de opties en is overgeleverd aan jouw expertise. In mijn trainingen help ik hoorzorgprofessionals om hun kennis bij te spijkeren en leer ik hen hoe ze de technologie kunnen vertalen naar de klant.” Mike benadrukt hoe belangrijk het is om op de hoogte te blijven van technologische ontwikkelingen. “Ik volg de nieuwste producten en updates en verwerk die in mijn trainingen. Daardoor begrijp ik als geen ander hoe lastig het kan zijn om overal van op de hoogte te blijven. Ik adviseer audiciens om zich te specialiseren in een beperkt aantal merken, zodat ze expert zijn in hun aanbod. Het is lastig om regelmatig nieuwe informatie te absorberen in de toch al drukke werkweek. De ene audicien zit bovenop alle ontwikkelingen, de andere heeft daar minder affiniteit mee. Daarom probeer ik zoveel mogelijk maatwerk te leveren en de trainingen aan te passen aan het audiciensbedrijf.” Elkaar aanvullen Met hun gezamenlijke inzet voor de hoorbranche bieden Jolanda, Marcel en Mike, ieder op een eigen manier, een waardevolle ondersteuning aan audiciens en hun bedrijven. Door een beroep te doen op hun expertise kunnen audiciens beter leren omgaan met de toenemende druk, het vak met meer plezier en voldoening uitoefenen, bedrijfsprocessen optimaliseren en uiteindelijk de klantbeleving en -tevredenheid verbeteren. “Er is steeds meer vraag naar training en coaching in de hoorbranche, maar waar precies behoefte aan is, kan verschillen”, verduidelijkt Mike. “Als Jolanda bijvoorbeeld inzoomt op het werkgeluk, vloeit daaruit soms ook de vraag naar meer training of ondersteuning. Afhankelijk van de vragen die ze hebben kan Marcel of ik vanuit onze eigen expertise bijdragen om de winkelprocessen en de vaardigheden van de audicien naar een hoger niveau te tillen. En vice versa natuurlijk”, besluiten ze instemmend. Meer informatie: Marcel Pomper | Hoe Het Hoort | marcel@hoehethoort.nl | +31 (0)6-38271202 www.hoehethoort.nl Jolanda Hermens | info@jolandahermens.nl | www.jolandahermens.nl Mike Heinsius | +31 (0)6-27843366 | mikeheinsius@me.com Jolanda Hermens-Heesakker: werkgeluk als basis voor kwaliteit Jolanda werkte al zo’n tien jaar in diverse audicienswinkels tot ze zelf haar eigen zaak opende. In achttien jaar tijd bouwde ze twee succesvolle winkels op, waar ze ook met personeel aan de slag moest. “Ik vond het coachen van mijn medewerkers altijd al een ontzettend leuke kant van het werk. Toen ik mijn winkels aan de Eye Care Groep verkocht, kon ik me volledig richten op coaching, met een nadruk op werkgeluk.” Jolanda helpt mensen uit verschillende beroepsgroepen, maar gezien haar sterke netwerk in de hoorbranche, traint ze momenteel veel audiciens. “Ik werk nog veel samen met Eye Care, waarvoor ik learning en development activiteiten verricht. Verder geef ik ook aan andere audiciens werkgeluk-trainingen en verzorg ik Insights Discovery-sessies. Mensen doen wel eens lacherig over het thema ‘werkgeluk’, maar het is een essentiële factor in de hoorbranche, waar de werkdruk vaak hoog is. Als ik de audiciens over dit onderwerp laat praten, merk je dat er toch veel loskomt. Audiciens zijn intensief met hun klanten bezig en juist dan is het belangrijk dat ze goed in hun vel zitten. Daarnaast kan een te hoge werkdruk de zorgkwaliteit negatief beïnvloeden, dus ook daar wordt aandacht aan besteed. Gelukkig staan werkgevers steeds meer stil bij het welzijn van de werknemer en schakelen ze bijvoorbeeld mij in om te investeren in persoonlijke aandacht voor het personeel.” Naast haar trainingen is Jolanda ook extern register vertrouwenspersoon onder de naam Confido Care, waardevol werk dat raakvlakken heeft met haar werk als coach. “Veel bedrijven hebben intern een vertrouwenspersoon aangewezen, maar mensen durven niet alles tegen een collega te zeggen. Ze zijn bang dat het op een of andere manier toch tegen hun gebruikt wordt. Ik sta buiten het bedrijf, dat geeft een veilig gevoel. Het draagt bij aan een veilige werkomgeving en dus ook aan meer werkgeluk.” Marcel Pomper: efficiënter werken voor een beter resultaat Ook Marcel Pomper is jarenlang actief geweest als audicien, runde voorheen winkels in Friesland en Overijssel en was jarenlang als Learning & Development Manager verantwoordelijk voor opleidings- en trainingsbeleid bij een hoorzorgketen. Uit die ervaring vloeide het idee om zelfstandig aan de slag te gaan in coaching en training. Afgelopen zomer startte hij met ‘Hoe het Hoort’. Met meer dan dertig jaar ervaring in de branche weet Marcel structuur aan te brengen in een audiciensbedrijf, gericht op het optimaliseren van de audicienscapaciteit in organisaties qua volume en omzet. “Het is mijn missie om er samen met de audicien voor te zorgen dat de klant goed geholpen wordt én dat de audicien met plezier zijn werk doet. Structuur helpt daarbij en dat is vaak ook precies wat er ontbreekt. Ik analyseer de klantreis, leg de pijnpunten bloot en geef handvatten om de winkelprocessen te verbeteren.” Audiciens hebben het druk en raken onnodig veel tijd kwijt door de intake, stelt Marcel. “Audiciens willen graag een luisterend oor bieden, maar verliezen soms de controle over het gesprek. Ik heb met veel audiciens mee mogen luisteren en zie vooral dat de klant het gesprek overneemt. Dat kost veel kostbare tijd, terwijl de klant voor een advies komt en vertrouwt op jou als professional. Het is belangrijk dat je het doel in zicht blijft houden: het vinden van de juiste hooroplossing. Je kunt mensen leren om een gesprek te leiden en zelf de regie te behouden. Gespreksvaardigheden zijn daarom een belangrijk onderdeel van mijn trainingen.” In zijn observaties zag Marcel dat audiciens regelmatig aannames doen wat betreft de behoeften van klanten en dat klanten overspoeld worden door informatie. Zijn advies? “Houd het eenvoudig en gestructureerd, maar vraag goed door om de echte behoeften te achterhalen. Alleen zo help je de klant om een weloverwogen keuze te maken. Kies daarbij zorgvuldig je woorden, zeker in het allereerste gesprek. Een klant kan misschien een uur geconcentreerd luisteren en kan zeker VANUIT ONZE EXPERTISE KUNNEN WE DE WINKELPROCESSEN EN DE VAARDIGHEDEN VAN DE AUDICIEN NAAR EEN HOGER NIVEAU TILLEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4