MEAT&CO nr1 2019 Online

m e a t & c o n r 1 2 0 1 9 35 STERK OP BASIS VAN TRADITIE Binnen de productie van vleesverwerkende machines hebben Duitse bedrijven een marktaandeel van 29 procent van het wereldhandelsvolume, gevolgd door Nederland (22 procent). “Bedrijven uit deze landen zijn dan ook goed vertegenwoordigd op de beursvloer, maar ook België staat nog in de top tien van landen met de meeste exposanten. Nummer twee na Duitsland is overigens Italië”, vertelt directeur Johannes Schmid-Wiedersheim van IFFA. Italië heeft als op twee na belangrijkste leveringsland een aandeel van negen procent. De Verenigde Staten en China completeren de top-vijf. Het succes van Nederlandse, Duitse maar ook Belgische fabrikanten laat zich volgens Fraese (deels) verklaren door de decennialange tradities van vleesverwerking in die landen. Zodoende dat ook Denemarken, Frankrijk en Spanje in de top-10 staan. “Maar ook vanwege de hoge standaard. Voedselveiligheid is bijvoorbeeld in China en andere Aziatische landen één van de belangrijkste aankoopcriteria.” GROEIENDE AFZET BUITEN EUROPA Europa is nog steeds -met afstand- de grootste afzetmarkt voor vleesverwerkende machines: 46 procent wordt geleverd naar Europese landen, waarvan 34 procent naar de Europese Unie (EU). Azië was de op één na belangrijkste afzetregio met een aandeel van 18 procent. Naar Noord- Amerika werd 16 procent van het wereldhandelsvolume geleverd. Op individueel vlak zijn de VS en Rusland de grootste afzetlanden. Maar ook Duitsland, Nederland en België zijn vertegenwoordigd in de top-20. De export van vleesverwerkende machines in Nederland was vorig jaar 426 miljoen euro. Dat exportbedrag blijft al zeven jaar nagenoeg stabiel. “Wij merken in de afgelopen jaren wel een verschuiving op van de afzonderlijke afzetregio’s. Het investeringsniveau in de sterke industrielanden is hoog. De verschuiving van Europa naar met name Azië en Latijns- Amerika zal geleidelijk doorgaan, omdat de betekenis van de afzonderlijke markten in Azië, Zuid- en Midden-Amerika en ook in Afrika in de toekomst gaat toenemen”, aldus Fraese. POSITIEVE VOORUITZICHTEN Voor de toeleveranciers van de vleesindustrie worden de vooruitzichten voor de toekomst positief ingeschat. Zo benoemt de VDMA een groeiende wereldbevolking en een stijging van de uitgaven voor voedingsmiddelen als belangrijke redenen. Ook voorziet de Duitse brancheorganisatie een inhaalslag op consumptiegebied in de zogeheten ‘opkomende economieën’. De VDMA staaft de positieve vooruitzichten aan cijfers van het Britse marktonderzoeksbureau Euromonitor International, die in de productcategorie ‘Fresh Meat’ een groei van het internationale handelsvolume van 10 product tot 2022 voorspelt. “In West-Europa stagneert die groei, omdat meer mensen ervoor kiezen om minder vlees te eten of vegetariër zijn. In sommige regio’s is de groei echter veel meer dan tien procent. Volgens de experts zou de consumptie in het Midden-Oosten en Afrika zelfs met 18 procent kunnen stijgen”, verduidelijkt Fraese. Het wereldwijde verkoopvolume wordt voor 2022 op 260 miljoen ton geschat. “Europa zal nog wel een kwalitatieve groei kennen. Bovendien zijn er ook machines die behalve gewoon vlees ook vegetarische worsten of hybride hamburgers kunnen verwerken.” ‘MAGNEET VOOR VLEESINDUSTRIE’ Als gevolg van de stijgende consumptie zullen investeringen in de opbouw en uitbreiding van de productiefaciliteiten noodzakelijk zijn. De behoefte aan technologieën (en innovatie) kan in de meeste landen niet door het lokale aanbod worden afgedekt. Machines, installaties en productielijnen dienen dus op de internationale markt te worden ingekocht. “Zodoende dat we op IFFA het volledige spectrum van de vleessector hebben, met meer dan duizend bedrijven uit vijftig landen”, zegt Schmid-Wiedersheim. “Al zeventig jaar is IFFA een magneet voor de vleesindustrie. De beurs is een leidend innovatieplatform.” De grootste ontwikkeling die de beurs door de jaren heen heeft doorgemaakt, is het bezoekersprofiel. Van de bezoekers (ruim 60.000) is bijna zeventig procent afkomstig uit het buitenland. In 2001 was dat nog 37%. Thema van IFFA 2019 is ‘Meet the Best’. Op de 120.000 vierkante meter beursvloer in Messe Frankfurt staan een paar onderwerpen centraal: geoptimaliseerde productie, resource-efficiëntie, voedselveiligheid en digitale oplossingen. IFFA is ’s werelds belangrijkste vakbeurs voor de internationale vleesbranche. Toekomstgerichte oplossingen voor het slachten, verwerken en verpakken van vlees staan centraal van zaterdag 4 tot en met donderdag 9 mei in Messe Frankfurt. De VDMA is partner van IFFA en ondersteunt de beursorganisatie bij alle marktrelevante kwesties op vaktechnisch gebied. Meer informatie (en voorverkoop tickets) via www.iffa.com De volgende uitgave van vaktijdschrift Meat&Co, die 26 april verschijnt, zal grotendeels in het teken staan van IFFA 2019.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4