MEAT&CO nr1 2019 Online

m e a t & c o n r 1 2 0 1 9 39 Door de samenwerking met het Britse bedrijf Moving Mountains, dat in eigen land de plantaardige ‘bloody’ burger-zonder-vlees levert aan meer dan duizend restaurants, speelt Jan Zandbergen in op de groeiende vraag naar plantaardige eiwitten. Het is de eerste keer dat de onderneming uit Veenendaal een plantaardig product op de markt brengt. Voor Moving Mountains is de samenwerking ‘de grootste deal tot nu toe’ en betekent deze coöperatie dat de Moving Mountains Burger op de menukaart van duizenden restaurants, cafés en fastfoodbedrijven in heel Europa komt. “Een samenwerking met één van de grootste vleesbedrijven van Europa is een heel belangrijk onderdeel van onze groeistrategie nu de verhouding van het Verenigd Koninkrijk met de rest van de wereld op het punt staat te veranderen”, legt Simeon van der Molen, CEO van Moving Mountains, uit. De introductie is ook een logisch vervolg op de explosieve groei die het merk in de UK doormaakt. Behalve de nodige media-aandacht, is de Moving Mountains Burger door The Independent uitgeroepen tot ‘The best vegan burger in het UK’. Ook andere kwaliteitskranten roemden het product. “Nu we onderdeel zijn van het enorme distributienetwerk van Jan Zandbergen kunnen verkooppunten in heel Europa zowel hun vleesproducten als hun planaardige producten van dezelfde plaats halen, waardoor de markt sneller wordt bereikt”, vult Van der Molen aan. EERSTE KEER Jan Zandbergen maakt met Moving Moutains een bewuste keuze voor de distributie van een plantaardig product. “Wij bieden kwaliteitsvlees uit de beste streken van de wereld aan onze Europese klanten in de foodservice- en retailmarkt. We spelen dagelijks in op trends en ontwikkelingen in de vleessector en zien een enorme verschuiving in de belangstelling en vraag van de klanten”, verduidelijkt CEO Peter-Paul Zandbergen van Jan Zandbergen. “Dit is de eerste keer dat wij plantaardig vlees leveren zoals Moving Mountains en wij zijn er trots op dat we een startende Britse onderneming kunnen ondersteunen die toonaangevend is op het gebied van plantaardige innovatie.” Zandbergen vervolgt: “Als familiebedrijf zijn we ons uitermate bewust van onze toekomstige generaties. Het is onze verantwoordelijkheid om samen te werken om het milieu te behouden en te herstellen. Door te beginnen met plantaardige vleesproducten hebben we de kans om te reageren op de veranderende markt en tegelijkertijd een positieve bijdrage te leveren aan het milieu.” KERNWAARDEN De samenwerking met Moving Mountains is volgens algemeen directeur Jochem Versloot van Jan Zandbergen een bewijs dat zijn bedrijf vasthoudt aan zijn kernwaarden. “Wij gaan altijd voor het beste product. Moving Mountains levert dat dankzij de ontwikkeling van één van de meest realistische vleesvervangers ter wereld. Nadat we deze burger hadden geproefd, waren we ervan overtuigd dat we met Moving Mountains wilden samenwerken om de markt van plantaardig eiwit te betreden. Met maar liefst 25 gram plantaardig eiwit per burger, een ongeëvenaarde textuur, sappigheid en bite wordt dit volgens ons hét product van 2019.” De Moving Mountains Burger is beschikbaar in drie verschillende gewichtscategorieën (56,7 gram, 113,4 gram en 170,1 gram). Meer informatie: www.janzandbergen.nl www.movingmountainsfoods.com ‘SIST, RUIKT, BLOEDT EN SMAAKT ALS ECHT VLEES’ Drie jaar van ontwikkeling, meer dan 500 recepten en een compleet team van wetenschappers, chef-koks en boeren waren nodig om uiteindelijk te komen tot de Moving Mountains Burger, een plantaardige burger die volgens het Britse merk ‘sist, ruikt, bloedt en smaakt als echt vlees’. Moving Mountains voorspelt dat dit product ‘één van de meest invloedrijke uitvindingen van deze eeuw op het gebied van voeding’ is. Elke burger draagt het stempel vegan en is vrij van antibiotica en hormonen. Belangrijkste ingrediënten zijn oesterzwammen, erwten, tarwe, soja- eiwitten en haver. De burger ‘bloedt’ echt door rode bietensap. Door de toevoeging van vitamine B12 is de burger bovendien een bron van essentiële voedingsstoffen. “Voor de productie van de burger is beduidend minder land en water nodig, en er ontstaan minder broeikasemissies dan voor de productie van gewoon vlees”, verzekert Simeon van der Molen van Moving Mountains, dat met deze burger niet alleen vegetariërs en flexitariërs maar ook vleesliefhebbers wil bereiken en de ambitie uitspreekt in de nabije toekomst meer alternatieve vleesproducten te lanceren. “DOOR HET AANBIEDEN VAN PLANTAARDIGE VLEESPRODUCTEN HEBBEN WE DE KANS OM TE REAGEREN OP DE VERANDERENDE MARKT EN TEGELIJKERTIJD EEN POSITIEVE BIJDRAGE TE LEVEREN AAN HET MILIEU”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4