Meat&co nr 1 2020

m e a t & c o n r 1 2 0 2 0 40 R e p o r t a g e ‘Vlees wordt snoepgoed. DAAR MOETEN WIJ ALS VLEESSECTOR OP INSPELEN' Dat stelt Mikel Pouw, eigenaar van Nice to Meat, de grootste en oudste onafhankelijke horecaslagerij van Nederland. Recent kwam het familiebedrijf erachter dat het niet 125 jaar, zoals abusievelijk werd aangenomen, maar 126 jaar bestaat. “Van het predicaat ‘Koninklijk’ kun je niet eten, maar het zou een eervolle onderscheiding zijn geweest voor al die generaties die sinds 1894 bij Nice to Meat hebben gewerkt”, vervolgt hij. Nice to Meat heeft geen voornemens het briefpapier en de bestikkering van de busjes te gaan aanpassen. Dat zou een heel kostbare operatie zijn. Pouw: “We vertellen onze kinderen dat de aanvraag in 2042 gedaan moet worden en dan zijn we op tijd voor de verandering naar 1893.” 'NIETS MIS MET MINDER VLEES ETEN' Als één van de marktleiders in Nederland merkt Nice to Meat het veranderende eetgedrag van de horecaconsument, maar het slagersbedrijf vindt dat geen bedreiging. Integendeel. "Het is een welvaartstrend om veganistisch of vegetarisch te zijn", aldus Mikel Pouw. “Hoogopgeleide tweeverdieners vinden het hip om veganistisch of vegetarisch te gaan koken. Ik geloof niet dat mensen helemaal zullen stoppen met vlees eten. Ik denk wel dat mensen op termijn minder vlees gaan eten – en dat is helemaal niet zo slecht. Wij eten thuis twee dagen per week geen vlees. Een gevarieerd dieet is beter voor iedereen. Ik moet eerlijk zeggen: voor mijzelf is het wel moeilijk, want we zijn iedere dag bezig met kwaliteit en productontwikkeling en proeven hoort daar bij." De grootste horecaslager van het land heeft een jaar lang iedere vrijdag vegetarische producten op het menu gezet voor zijn werknemers in Almere, 'Vega Friday'. Daarbij kwam één overtuigende winnaar uit de bus: de Amsterdamse start-up Sparc kitchen. Pouw: "Ons personeel was vrijwel unaniem in het oordeel. Sparc kitchen blinkt echt uit in vegetarische producten voor professionals. Het bedrijf werkt op basis van groenten en maakt de lekkerste vegetarische burgers, döner en 'kip'. Heel veel vegaproducten hebben zóveel toevoegingen nodig om lekker te smaken dat ik me eerlijk gezegd wel eens afvraag of het wel zo gezond is. Puur, onbewerkt vlees, dát is gezond." HERKOMST VLEES BELANGRIJK Nice to Meat juicht de kritische houding van de consument toe: "Wij vinden dat onze kwaliteit vlees ook voor de consument beschikbaar moet kunnen zijn. De consument is opzoeknaar een steeds beterekwaliteit enhet verhaal achter het vlees. Wij leveren die kwaliteit met heel veel informatie over de herkomst van het vlees. HET VERANDERENDE EETGEDRAG VAN DE NEDERLANDER BIEDT NIEUWE KANSEN VOOR NEDERLANDSE EN VLAAMSE SLAGERS. "MENSEN MAKEN VAKER EEN BEWUSTE KEUZE OM EENS GEEN VLEES TE ETEN. MAAR WIJ ZIJN OOK DE OPLOSSING VOOR HET WÉL ETEN VAN VLEES. VLEES WORDT SNOEPGOED. JE EET VLEES OMDAT JE ER GRAAG VAN WILT GENIETEN, OM DE BELEVING. DAAR MOETEN WIJ ALS SLAGERS OP INSPELEN. DAT BETEKENT AAN DE KLANT UITLEGGEN WELK VLEES HIJ EET EN WAAR HET VANDAAN KOMT…" ▼ CEO Mikel Pouw van Nice to Meat ziet het veranderende eetgedrag van Nederlanders vooral als een nieuwe kans.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4