Meat&Co nr1-2023 Online

MEAT&CO NR 1 2023 21 COLUMN MEATTECH IS IN 2003 OPGERICHT DOOR GERARD SMELT, PHILIP SCHIPPERS EN PAUL GRIMBERG. SAMEN ZAGEN ZIJ EEN BEHOEFTE, BIJ MET NAME TECHNOLOGEN, VOOR EEN PLATFORM OP HET GEBIED VAN FOODTECHNOLOGIE EN NETWERKEN. HYBRIDEVLEES IS NIET NIEUW. STERKER NOG, HET BESTAAT AL SINDS DE ONTDEKKING VAN DE HOTDOG. SINDS JAAR EN DAG EEN PRACHTIG ‘HYBRIDE’ PRODUCT. AFHANKELIJK DAN VAN DE DEFINITIE HYBRIDE, EEN WAT VREEMD WOORD MET EEN – MIJNS INZIENS – IDENTITEITSCRISIS. Hiermee bedoel ik de vele mooie initiatieven die tien tot vijftien jaar geleden door verschillende fabrikanten op de markt werden gezet dat voor een deel uit plantaardige eiwitten of groenten bestond. Deze concepten waren toen geen succes en werden na een paar jaar weer van de markt gehaald. Toch staan anderen nu weer te trappelen om hybridevlees op de markt te brengen. Ze zijn ervan overtuigd dat de tijd er nu wel rijp voor is. Ik ook. Maar hoe zetten we deze producten in de markt? TE VROEG OP DE MARKT GEBRACHT? Vlees is de gezonde leverancier van hoogwaardige voedingsstoffen. Maar dat de consumptie, ook in het algemeen, een paar tandjes minder kan in onze overconsumptieve maatschappij behoeft geen uitleg. Het blijft nog lastig, die hybrideproducten. Of is de ‘marketing’ het echte probleem? De communicatie was niet duidelijk en de consument ‘snapte’ de goedbedoelde uitingen op de verpakking niet. En waarom zou je voor hybride kiezen? Half vlees, half bloemkool. Huh? Doe maar dan maar een ‘gewone’ hamburger. THE TIME IS NOW Het assortiment is nu heel zwart-wit, je hebt vlees én vegetarisch. Het is logisch dat het er allebei is, maar de grootste groep mensen zit daar tussenin, die willen best een beetje minderen met vlees, maar weten niet altijd hoe. Misschien heeft hybride een specifiekere marketingterm nodig. De kracht ligt misschien wel om het juist niet van de daken (lees: verpakking) te schreeuwen, maar toegevoegde plantaardige bronnen zien als een prachtig en ‘normaal’ ingrediënt. Gewoon leren combineren en declareren. Een soort herstructurering van degen, in een - anno 2023 - aan verandering onderhevig maatschappelijk krachtenveld. Want moet een slavink uit een bepaald % vlees bestaan? Niet voor de consumentenmassa. Veel vleesrecepturen dateren nog steeds uit de jaren ‘60. Iets minder vlees kan prima, technologisch en smaaktechnisch. Maar bovenal gewoon lekker, misschien wel nog lekkerder met een deel groenten of ander plantaardige grondstoffen erin. Kunnen we beginnen met 10% groenten in alle maalproducten? Het nieuwe groente-vleesconvenant? Ideeën? Suggesties zijn welkom. Carnivoresque en plantaardige groet Gerard Smelt DE TIJD IS RIJP VOOR HYBRIDEVLEESPRODUCTEN, MAAR... Gerard Smelt

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4