Meat&Co nr1-2023 Online

MEAT&CO NR 1 2023 40 HAS Food Experience 2023 Door corona werd de HAS Food Experience de afgelopen twee jaar online gehouden. Dit jaar konden studenten eindelijk weer fysiek hun ideeën en plannen presenteren aan een groot publiek. Traditiegetrouw is er een formeel gedeelte, waarin de studenten hun projecten introduceren bij de zakelijke markt en (vak)pers, gevolgd door een informeel gedeelte waarbij ouders, vrienden en familie deelgenoot worden van het voedsel van de toekomst. “In tijden van crises is het nog belangrijker om elkaar te ontmoeten en kennis te maken met vernieuwende concepten die de Nederlandse AgriFoodsector klaar moeten maken voor de toekomst. Elk jaar komen er zo’n 200 foodprojecten uit de koker van onze studenten. Dit doen wij in wisselwerking met het werkveld. Zij inspireren en stimuleren ons; wij ontwikkelen voor hen”, vertelt Van der Wielen, die de studenten typeert als ‘getalenteerde exposanten’. “De HAS Food Experience is daar elk jaar het mooiste bewijs van. Ook dit jaar, met 100+ concepten en 150 zakelijke gasten uit de AgriFoodsector die zich willen laten inspireren, concepten willen integreren in hun eigen aanbod of gewoon kennis willen maken met talentvolle en mogelijk toekomstige werknemers. Elke keer als ik rondloop tijdens de Food Experience, voel ik me weer als een kleine jongen die voor het eerst een snoepwinkel binnenloopt.” Voedselkennis, conceptueel denken, creativiteit, ondernemerschap en presentatie waren de vijf boxjes die afgevinkt moesten worden door de studenten. Onze redactie bezocht de HAS Food Experience vooral om kennis te nemen van vernieuwende concepten waarmee de (inter)nationale vis- en seafoodindustrie, vlees- en eiwitverwerkende industrie en – mogelijk – de slagersbranche in de toekomst vooruit kunnen. En zette ze voor u overzichtelijk bij elkaar: DE GOEDE VANGST: PUBLIEKSPRIJS Lena Wabeke (student Food Innovation, lenawab25@gmail.com) bedacht het concept De Goede Vangst, biodiverse bitterballen gemaakt van rivierkreeftjes. “Rivierkreeftjes zijn een groeiend probleem in Nederland. Zij bedreigen de biodiversiteit en tasten het bodemleven in de Nederlandse wateren aan. Toen ik deze kreeftjes aantrof in de sloot achter onze woning, ben ik gaan nadenken over een concept dat deze plaag kan bestrijden en tegelijkertijd kan bijdragen aan het eten van deze beestjes, want ze zijn ook gewoon lekker”, legt Wabeke uit. “Ik heb gekozen voor bitterballen, omdat bitterballen laagdrempelig en populair zijn. De bitterballen zijn hartig en krokant en een beetje pittig. Ik heb gekozen voor een deegbasis waaraan je kunt zien dat je ook daadwerkelijk kreeftjes eet. Ook de verpakking (met daarop typische Hollandse molens en een rivierkreeftje) heb ik zelf ontworpen.” De Goede Vangst – zo genoemd omdat het lekker en gezond is, en eveneens een probleem oplost – leverde Wabeke de publieksprijs van de HAS Food Experience 2023 op. FRANK BASE: WINNAAR MEAT&FRIENDS AWARD Een ander concept dat in de prijzen viel, was Frank Base van Fedde Strik, Monique Witteveen en Jos Pinckaers. De (deeltijd)studenten van de cursus Vleestechnologie en Alternatieve Eiwitten ontvingen de Meat&Friends Award van Meattech Technologisch Platform. ‘Frank Base’ zijn plantaardige maaltijdcomponenten die gericht zijn op gebruik in (kant-en-klaar) maaltijden: hoog in eiwitten en laag in zout. “Daarmee verschillen ze met veel vleesvervangers die nu op de markt zijn. Frank Base is vrij vertaald een eerlijke basis. Maar het is vooral een smaakvolle basis, multi-inzetbaar en volledig te personaliseren naar eigen vorm en smaak. Dus een burger, schnitzel of reepjes, het kan allemaal. En te leveren in verschillende verpakkingseenheden. Interessant voor retailers en producenten van kant-en-klaarmaaltijden, maar bijvoorbeeld ook voor horeca of zorginstellingen”,vertelt Monique Witteveen (monique.witteveen@vionfood.com). ‘DE DROOM VAN IEDERE PALING’ Minstens zo indrukwekkend, maar (net) niet goed genoeg voor een award, is Palingdroom. Martine de Fraiture-Koch, Julia van Deursen, Roy de Ruiter en Rob Habraken noemen hun concept ‘een lekker stuk gerookte paling, maar dan ELK JAAR STELT DE HAS GREEN ACADEMY STUDENTEN TIJDENS DE HAS FOOD EXPERIENCE IN STAAT OM ‘VERNIEUWENDE OPLOSSINGEN VOOR DE UITDAGINGEN IN DE FOOD EN FOOD-SYSTEMEN VOOR DE TOEKOMST’ ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN VAN DE ZAKELIJKE MARKT. OOK DE VIJFTIENDE EDITIE STELDE NIET TELEUR, MET MAAR LIEFST 100+ CONCEPTEN EN PROJECTEN DIE – SOMS WEL, SOMS NIET – DEWEGNAAR DE MARKT VINDEN. DE REDACTIE VANUWVAKBLAD BEZOCHT DE HAS IN DEN BOSCH EN LIET ZICH AANGENAAM VERRASSEN. “ONZE STUDENTENTONENELK JAARAANDAT ZIJ DE TOEKOMST EEN STUKJE MOOIER KUNNEN MAKEN, MET KANSRIJKE IDEEËN EN FOODCONCEPTEN DIE AANSLUITEN BIJ DE WENSEN, NOODZAKEN EN UITDAGINGEN VAN DE TOEKOMST”, STELT BESTUURSVOORZITTER REGGY VAN DER WIELEN VAN DE HAS HOGESCHOOL. ‘KANSRIJKE IDEEËN EN FOODCONCEPTEN DIE AANSLUITEN BIJ UITDAGINGEN VAN DE TOEKOMST’ Studenten van de HAS presenteerden tijdens de Food Experience 2023 maar liefst 100+ concepten en projecten die – soms wel, soms niet – de weg naar de markt vinden

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4