Meat&Co nr1-2023 Online

MEAT&CO NR 1 2023 42 COLUMN HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. NA JAREN VAN NIET AFLATENDE HOSANNA EN SOMS MASSAHYSTERIE VAN DE (WOKE GETINTE) MEDIA, LIJKEN DE VEGAVLEESPRODUCTEN INMIDDELS DE WEG KWIJT. ONDANKS ALLE VOORSPELLINGEN DAT SLACHTVLEES -EN MET NAME RUNDVLEES- VERGANE GLORIE ZOU GAAN WORDEN, HEEFT DE WERELDWIJDE VEGA(N)MARKT HARDE KLAPPEN GEKREGEN. IN DE VERENIGDE STATEN ZIJN DE VERKOPEN IN 2022 ZELFS MET PAKWEG 14% INGEZAKT. Meer relevant is het ‘wegpromoveren’ van de categorie vegaproducten door fastfoodketens zoals McDonald’s, Pizza Hut, TacoBell en KFC. Alleen Burger King houdt vooralsnog stand in de VS met de Impossible Whopper. Er wordt volop gespeculeerd een antwoord te vinden waarom de gehypte voorspellingen van de alom bewierookte plantvleesproducten tot dusver achterblijven bij de prognoses. Het blijkt eens maar weer dat consumentengedrag onvoorspelbaar is. Al zijn argumenten als duurzaamheid en vermindering van stikstofuitstoot nog zo mooi, als het op smaakbeleving aankomt, laat de consument zich niet vermurwen. Ondanks alle loftuitingen van vegaproducenten en influencers, blijkt het in de praktijk nog niet zo simpel om planten om te toveren tot vlees. Veruit de grootste groep van mensen die bewust minder slachtvlees eten, zijn ‘flexitariërs’. Er zijn sterke aanwijzingen dat juist deze groep is afgehaakt en meer vleesproducten zijn gaan kopen, vooral vanwege de superieure smaakbeleving. Bovendien komen steeds meer geluiden uit de medische hoek dat vegavlees niet (persé) gezonder is dan echt vlees. Is de plantvleesconsument echt gemotiveerd een bijdrage aan een gezonder klimaat te leveren of is het eigenbelang overheersend om de bloeddruk te verlagen? Veel vegaproducten zijn immers te zout (natrium) en bevatten teveel additieven met een chemische achternaam. De vegavleesindustrie wijst graag naar de ontegenzeggelijke prachtige successen van de plantaardige melkproducten. In de VS heeft plantbased melk toch maar mooi 16% van de zuivelmarkt afgesnoept. Wat er echter door de vegavleessympathisanten niet verteld wordt, is dat er grote groepen consumenten zijn die door de toenemende diversiteit lactose-intolerant zijn en dus geen andere keuze hebben. Dat ‘voordeel’ heeft vegavlees niet. Beyond Meat, tot voor kort hét uithangbord van vegavlees, heeft harde klappen gekregen, hetgeen duidelijk zichtbaar is in het inzakken van de aandelenkoers van pakweg $ 180 naar $ 16. Logisch dat daarom een fors aantal Beyondzwaargewichten het strijdtoneel hebben moeten verlaten, al is het alleen maar om de oplopende verliezen in toom te houden. Al deze ontwikkelingen zijn aanleiding om pas op de plaats te maken. Er zullen een aantal vegavleesbedrijven opgeslokt worden of van het toneel verdwijnen. Ondanks alle kommer en kwel blijft plantbased vlees een interessante markt voor de broodnodige eiwittransitie. Henk Hoogenkamp www.henkhoogenkamp.com BEYOND IMPOSSIBLE Henk Hoogenkamp

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4