Meat&co nr1 2025 Online

22 MEAT&CO NR 1 2025 INTERVIEW: TOMAHAWK MANUFACTURING ‘LUISTEREN, VERBETEREN EN DIENEN, DAT IS HET PRINCIPE WAAROP ONZE ORGANISATIE IS GEBOUWD’ Tomahawk beschikt in eigen land over 140 jaar ervaring in de vleesindustrie, maar richt sinds 1992 volledig op het automatiseren van vormingsprocessen door het ontwikkelen van vormmachines, vormplaten, transportbanden en bijbehorende accessoires. “Bij Tomahawk hanteren we het Listen, Improve, Serve-concept, oftewel Luisteren, Verbeteren en Dienen. Wij weten heel goed hoe vleesproducenten en slachterijen een volgende stap kunnen maken in hun automatiseringsprocessen. Wij komen bij de papa- en mamabedrijven, maar ook bij de multinationals waar honderden mensen op de productie werken”, vervolgt Kasten. “Vroeger had je het credo ‘de klant is koning’. Daar deed je alles voor. Het klinkt misschien ouderwets, maar zo werken we nog steeds. Wij komen bij klanten en die zeggen ons dat ze hun machineleverancier soms al jaren niet hebben gezien. Wij leveren en installeren niet alleen de machine, maar je koopt er een heel servicepakket bij.” Luisteren belangrijk Tomahawk-vormers worden ontworpen met de productieeisen van de klant als uitgangspunt, met als doel de opbrengst te verhogen en tegelijkertijd downtime te verminderen. “Door ons Listen, Improve, Serve-concept te implementeren, hebben we veel ‘best practices’ kunnen gebruiken om machines en daarmee de processen in de fabriek te verbeteren. Tomahawk-machines behoren tot de veiligste en meest efficiënte machines op de markt”, verzekert Tom Tonra, verantwoordelijk voor business development binnen Tomahawk. “Wij zijn absoluut geen klassiek verkoopkantoor. Uiteindelijk zijn wij niet degenen die met de machines werken. Dat is de vleesproducent. Die hebben er binnen een maand langer mee gewerkt dan dat wij nodig hadden om de machine te maken”, zegt Tonra. “Daarom is luisteren zo enorm belangrijk. Elke oplossing die je bedenkt moet aansluiten bij de noden van de klant. Ik ken verschillende bedrijven die op hun website een mission statement van zeven pagina’s hebben staan, maar als klant wil je een machinefabrikant, die doet wat hij zegt en dat bewijst in zijn dienstverlening. ‘Listen, improve, serve’ is hier geïntegreerd in de dagelijkse praktijk.” Tomahawk Manufacturing is in de Verenigde Staten een geijkte naam binnen de vleesverwerkende industrie. De machinefabrikant is gespecialiseerd in het automatiseren van vormingsprocessen en timmert inmiddels hard aan de weg in Europa. Uitvalsbasis voor de activiteiten in de Benelux, Europese Unie en Midden-Oosten is het Europese hoofdkantoor in Rijswijk. “Dankbaarheid tonen voor wat we je mag leveren bij een klant, is heel belangrijk. Ontzorgen zit bij ons in het DNA. En hoe gek het ook klinkt, dat is waarmee wij ons onderscheiden van veel (grote) merken op de markt”, zegt director of business development Jan Kasten. V.l.n.r.: Tom Tonra, Jan Kasten en Michael Huijsmans van Tomahawk Manufacturing BV

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4