28 MEAT&CO NR 1 2025 EIWITTRANSITIE INNOVATIES HAS FOOD EXPERIENCE: ONTKLEUREN VAN SPINAZIE-EIWITTEN EN EEN VEGANOPTIE-IN-EEN-HANDOMDRAAI VOOR DE HORECA Traditiegetrouw presenteerden tientallen studenten tijdens de HAS Food Experience verschillende innovatieve concepten op het gebied van voedsel en verpakkingen. Onder de begin februari met een Innovation Award bekroonde innovaties zijn het ontkleuren van spinazie-eiwitten en The Vegan Option, een toegankelijk veganconcept voor middenklasserestaurants. De HAS Food Experience wordt ieder jaar groter en staat in de belangstelling van de food- en verpakkingsindustrie. De focus ligt al langer op gezondheid, duurzaamheid en de transitie van het voedselsysteem, waarbij volgens HAS de ‘next wave’ van voedselinnovaties centraal stond. Er worden awards uitgereikt in verschillende categorie, waarbij er twee interessant zijn voor de vlees- en eiwitverwerkende industrie. Popeyes protein In de huidige voedingssector is de markt ingericht op neutraal gekleurde, multi-inzetbare eiwitproducten van plantaardige basis. Hieraan kan spinazie-eiwit, door zijn groene kleur, niet bijdragen. Door op pilotschaal een theoretisch ontkleuringsproces te ontwikkelen kan een multi-inzetbaar, neutraal gekleurd eiwitproduct gemaakt worden uit spinaziebladeren. Anthony Burger, Laura de Kock en Teun Smulders (opleiding Food Technology) maken volgens de jury ‘veel potentiële impact gezien de op handen zijnde eiwittransitie’: “En ook de marktkant/ondernemendheid was goed uitgewerkt. Tot slot waren de studenten ook eerlijk in de mogelijke beperkingen van de door hunzelf gekozen grondstof.” The Vegan Option Middenklasserestaurants worstelen vaak met het aanbieden van innovatieve vegetarische en veganistische gerechten doordat er beperkt personeel is en gebrek aan specialistische kennis, wat leidt tot opslagproblemen en voedselverspilling. Door innovatieve componenten te leveren, maakt The Vegan Option van Tim Heezeman (opleiding Food Innovation) hoogwaardige vegetarische en veganistische opties eenvoudig en toegankelijk. De producten kunnen binnen 15 minuten worden geserveerd, zonder extra personeelsuren, opslagruimte, specialistische kennis of voedselverspilling. “Het concept zet de eiwittransitie op de kaart”, luidt het juryoordeel. Meer informatie via www.has.nl Teun Smulders, Anthony Burger en Laura de Kock van Popeyes protein slaagden erin om spinazie-eiwit ‘te ontgroenen’ LIDL, SCHOUTEN EUROPE EN VIVERA IN TOPVIJF EIWIT UITBLINKERS 2024 Eiwit Trends heeft onlangs voor het tweede jaar op rij de zogeheten top-10 van Eiwit Uitblinkers geselecteerd. Dit is een lijst van bedrijven en organisaties die gedurende het kalenderjaar 2024 ‘een significante impact hebben gemaakt op het gebied van de eiwittransitie’. Lidl eindigde als eerste, Schouten Europe staat op plek drie en ook Vivera, Cosun en Meatable kregen een plekje in de top-10. De ‘Eiwit Uitblinkers’ zijn geselecteerd op basis van diverse criteria, waaronder innovatie, meetbare successen, zichtbaarheid en de mate van communicatie naar de consument. Dit zijn de bedrijven die niet alleen achter de schermen werken aan verduurzaming, maar ook hun verhaal actief delen met het publiek. De Top 10 Eiwit Uitblinkers van 2024 bestaat uit: 1. Lidl 2. Verstegen 3. Schouten Europe 4. Jumbo 5. Vivera 6. Plant Protein Forward 7. HAK 8. Wageningen Universiteit & Research 9. Cosun 10. Meatable ‘Lijst benadrukt de belangrijke rol…’ Deze lijst benadrukt niet alleen de belangrijke rol die deze bedrijven en organisaties spelen in de eiwittransitie, maar zet ook een standaard voor andere spelers in de industrie, stelt Chris Polkamp, hoofdredacteur van Eiwit Trends. Het laat zien dat verandering en innovatie hand in hand gaan met bewustwording en zichtbaarheid. “Het hele jaar door zien we als redactie ontzettend veel bedrijven en organisaties zich inzetten voor de eiwittransitie. Het was dan ook een lastige opgave om daar een top-10 uit samen te stellen. Lidl heeft ons dit jaar overtuigd met hun hybride vleesinnovatie, het toegankelijker maken van plantaardige producten en de aanpak om hun doelstellingen voor 2030 te halen. Ook buiten deze lijst zijn er bedrijven die mooie stappen zetten en laten zien dat de eiwittransitie steeds breder gedragen wordt.”
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4