Meat&Co nr2-2021 Online

m e a t & c o n r 2 2 0 2 1 58 I n t e r v i e w Afgelopen jaar begon de opleiding wat later vanwege corona. De groep van negen studenten is nu klaar met de opleiding en is enthousiast. “Ruim de helft van de deelnemers bestaat uit zij-instromers,” vertelt Van Hest. “Twee van de deelnemers hebben de autovakschool gedaan, eentje kunstgeschiedenis, er is een jurist en een landschapsarchitect.” VERWENNERIJ Maar hoe vind je mensen die tegenwoordig nog een ambachtelijke slagerij willen overnemen of opstarten? “Het valt inderdaad niet mee om deze groep te bereiken”, erkent Van der Hest. “Bovendien is het geen eenduidige groep mensen waarnaar je zoekt; dat zie je wel aan de studenten die de opleiding nu doen. Binnenkort ga ik opnieuw met alle stakeholders en partners om de tafel zitten om deze kwestie te bespreken. Iedereen is zeer gemotiveerd.” Al is het lastig om opvolgers voor ambachtelijke slagerijen te vinden, toch doet de slagersbranche het uitstekend. “Ondernemers plussen zo’n 20 tot 25 procent,” legt ze uit. “Door corona gaan veel mensen naar de slager om zichzelf en hun naasten lekker te verwennen met goede producten, want naar een restaurant gaan zit er nu niet in. En bij de slager krijg je goede tips. Bovendien willen steeds meer mensen weten waar hun vlees vandaan komt.” FLEXIBEL De opleiding is helemaal op maat en dat bevalt de deelnemers prima. “Neem bijvoorbeeld de deelnemer die rechten heeft gedaan: zij kan de vakkennis opdoen bij haar ouders in hun slagerij. Dus zij doet alleen de module ondernemerschap en de coaching. Wat betreft de coaching: iedereen geeft zelf aan waarover zij willen sparren. Daar zoeken wij de personen bij.” Heel flexibel dus en op de individuele student gericht. Met deskundige en toegewijde experts uit de financiële wereld, marketing, productinnovatie, leiderschap en management. “Het zijn allemaal mensen die ertoe doen in de wereld van de food,” kenschetst Van Hest. “Trouwens, iedereen is heel gedreven: alle stakeholders en partners zijn zich ervan bewust dat we opvolgers moeten hebben voor slagerijen.” ONDERNEMERSCHAP Van Hest geeft aan dat tijdens de opleiding veel aandacht wordt besteed aan alle rollen van de ondernemer. “Vroeger was je slager en werd je ondernemer. Tegenwoordig is dat andersom. Een goede ondernemer hoeft ook niet per se een top vakspecialist te zijn. Bij genoeg omzet kun je een goede slager in dienst nemen. Je hebt passie nodig voor het product, energie om klanten goed te helpen, het besef dat je moet organiseren en regelen om de zaak draaiend te houden,” vervolgt Van Hest, die aangeeft dat een assessment deel uitmaakt van de opleiding. “Deelnemers ondergaan een aantal testen op denk- en werkniveau, competenties en ondernemerschap. Dat rolt een rapport uit als basis om mee aan de slag te gaan. Het geeft ze houvast.” DERDE GROEP VAN START Inmiddels zijn de voorbereiden gestart om na de zomer met een derde groep van start te gaan. “We denken dat er ook veel potentie zit bij de medewerkers van slachthuizen en vleesverwerkers. We merken dat soms nog het beeld leeft van: Ik ga mijn beste personeelslid niet inspireren om te kiezen voor het ondernemerschap en de Ondernemersacademie te doen, want ik wil ze niet kwijt. Maar doorstroming van slager tot bedrijfsleider, kan een ideale opstap zijn voor medewerkers om intern door te groeien of om uiteindelijk je zaak over te nemen. Bovendien is de branche erbij gebaat om goede nieuwe slagers en ondernemers op te leiden. Uiteindelijk gaan ze tóch als ze erg goed zijn. Gun ze een volgende stap.” Meer informatie: Ondernemersacademie Food tel. +31 (0)30-2758130 info@ondernemersacademiefood.nl www.ondernemersacademiefood.nl DE TWEEDE LICHTING STUDENTEN VAN DE ONDERNEMERSACADEMIE FOOD HEEFT HAAR TRAJECT AFGEROND. DE OPLEIDING WERD IN 2018 OPGERICHT OM MENSEN OP TE LEIDEN VOOR DE FOODSECTOR EN MEER SPECIFIEK OM EEN EIGEN ONDERNEMING IN DE SLAGERSBRANCHE TE STARTEN. NA ENKELE AANPASSINGEN IN HET EERSTE JAAR LOOPT DE OPLEIDING OP ROLLETJES. KARTREKKER EN PROGRAMMAMANAGER ASTRID VAN HEST IS ZEER TEVREDEN: “DE HELE GROEP IS HEEL BEWUST EN GOED BEZIG; HET ZIJN MENSEN VOOR WIE JE HET ALLEMAAL GRAAG DOET. ALS WE KOMEND JAAR WEER ZO’N GROEP HEBBEN, ZOU DAT GEWELDIG ZIJN. DE OPLEIDING IS OOK IDEAAL VOOR MEDEWERKERS VAN VLEESVERWERKERS." Ondernemersacademie Food: 'WE DENKEN DAT ER VEEL POTENTIE ZIT BIJ MEDEWERKERS VAN SLACHTERIJEN EN VLEESVERWERKERS' Astrid van Hest

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4