Meat&Co nr 1 2023

Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale vlees- en eiwitverwerkende industrie | Maart 2024 | 19e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 Anuga FoodTec 2024 Special Coverstory Weber Food Technology Bacon: in de juiste lay-out op de grillplaat

Voedselverwerking van A tot Z Bij Van Uhm professionals in food processing weten we precies wat er nodig is om een foodproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Machines mogen niet stil te komen staan en het productieproces moet op rolletjes verlopen, elke dag weer. Vlees, vis, kaas, groente, fruit, vegetarische en kant-en-klaar producten: onze professionals weten precies hoe uw food- proces verloopt en voorzien u van de juiste adviezen voor een optimaal productieproces. De Bieffel 3, 7622 BM Borne T 074-2662905 E info@vanuhm.nl W vanuhm.nl Morseweg 6, 1131 PK Volendam T 0299-366199 E info@habuba.nl Van Uhm in één oogopslag Passie en liefde voor food De beste machines van de beste merken Persoonlijk advies op maat van ervaren experts Korte communicatielijnen Eigen servicemonteurs bij calamiteiten Benieuwd naar de beste machines voor uw foodproces? Vraag vrijblijvend een persoonlijk advies of een demo aan op www.vanuhm.nl/contact ONZE MERKEN VAN UHM ZORGT VOOR Een optimaal foodproces W & G BRINKHORST “Van Uhm heeft de Twentse nuchterheid; wat we afspreken komen we na.”

MEAT&CO NR 1 2024 3 COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de vlees- en eiwitverwerkende industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.meat-co.nl Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Martijn Schwillens (hoofdredacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Koen Fens (redacteur) k.fens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Meat&Co heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Meat&Co besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale vlees- en eiwitverwerkende industrie | Februari 2024 | 19e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 Anuga FoodTec 2024 Special Coverstory Weber Food Technology Bacon: in de juiste lay-out op de grillplaat De Vegetariërsbond presenteerde vorige maand een aantal trends voor 2024. De bond voorspelt voor dit jaar onder meer een daling van de vleesconsumptie, meer plantaardige eiwitten, minder vleesreclames en meer vegan gerechten in de horeca. De organisatie die in Nederland het V-Label beheert, prijkt natuurlijk voor eigen parochie, maar dat maakt de conclusies van deze bond niet op voorhand minder geloofwaardig. Met deze conclusies wordt niets gezegd over de behoeften van de consument (94% van de consumenten wil vlees eten). Gelukkig speelt de Nederlandse retail wel gericht in op die publiekswensen. Uit onderzoek van Wakker Dier blijkt immers dat alle grote supermarkten vasthouden aan dierlijke producten in het versschap. Aldi biedt 91% vlees- en visproducten in het schap en het dierlijke aanbod van Jumbo herbergt maar liefst 272 producten. “Alle supermarkten geven nog te veel ruimte aan dierlijke producten”, roept Collin Molenaar van Wakker Dier met een stelligheid alsof deze retailers zich niet aan de wet houden. Begin februari werd in de Tweede Kamer gelukkig een motie aangenomen dat belangenclubs geen gerechtelijke procedures meer mogen aanspannen als niet duidelijk gemaakt kan worden wie zij representeren. Het versaanbod van de vijf grootste supermarkten in ons land representeert alvast de wens van de consument. Martijn Schwillens Hoofdredacteur vaktijdschrift Meat&Co m.schwillens@gpmedia.nl De Visie Nooit eerder was het spanningsveld tussen geloofd worden en geloofwaardigheid zo groot als nu. Wie het hardst roept, krijgt vaak gelijk. En daar zit juist het probleem. Wie zich uitspreekt voor de vee- en vleessector kan rekenen op een sterke antilobby en zelfs doodsbedreigingen. Enkel roepen dat de vleeslobby machtig is, smoort meestal elke vorm van discussie in de kiem. Gelukkig zijn steeds meer wetenschappers deze teneur zat. Het verleidde onder meer de Belgische professor Frédéric Leroy om The Dublin Declaration (zie blz. 9, 10 en 11) mede te initiëren. Laat wetenschap weer leidend zijn in het publiek debat, is de onderliggende boodschap. Wie kan daarop tegen zijn, zou je denken? De behoefte aan vleesvervangers, en (wél duurzame) ingrediënten en technieken die daarop aansluiten, blijft groeiende. Anuga FoodTec heeft tijdens de beurseditie van 19 tot en met 22 maart 2024 zelfs een volledige hal ingeruimd met oplossingen op dit vlak. Maar ook hier geldt: technische vernieuwingen om vlees efficiënter te verwerken, vormen de hoofdmoot op de beursvloer. Want de vraag naar vlees wereldwijd neemt niet af. Sterker nog, meer vleesproductie is een (deel van de) oplossing voor de hongerproblematiek in de wereld, stelde de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) onlangs. De FAO verwees in haar rapport direct naar ‘efficiënt en innovatief’ Nederland. Ons land kan een grote bijdrage leveren als zij meer vlees en zuivel zouden produceren om te exporteren naar de rest van de wereld. U las of hoorde het helaas nergens terug in de publiekpers. Over een sterke (anti)lobby gesproken. Veel leesplezier. NOOIT EERDER WAS HET SPANNINGSVELD TUSSEN GELOOFD WORDEN EN GELOOFWAARDIGHEID ZO GROOT ALS NU. WIE HET HARDST ROEPT, KRIJGT VAAK GELIJK. EN DAAR ZIT JUIST HET PROBLEEM

4 MEAT&CO NR 1 2024 INHOUD 9 16 21 29 P. 29 COVERSTORY: WEBER FOOD TECHNOLOGY Vanwege een capaciteitsuitbreiding bij een internationaal opererende klant kreeg Weber Food Technology de opdracht voor het ontwerp en de uitvoering van een complete productielijn. Deze omvat het aanvoeren, persen, snijden, portioneren en transporteren van baconporties inclusief verpakken. P. 21 SUBCOVER: SPAKO FOOD MACHINERY “Spako heeft een bekende naam in de Nederlandse en Vlaamse vleesindustrie, maar onze deelname aan Anuga FoodTec is echt bedoeld om de foodsector breed aan te vliegen met machines en maatwerkoplossingen”, vertelt commercieel manager Bram Seelen van Spako Food Machinery. P. 16 VOORBESCHOUWING ANUGA FOODTEC 2024 Anuga FoodTec wil een doorkijkje geven van hoe de foodindustrie er over tien tot vijftien jaar uitziet. “Als iedere oplossing die op onze beurs wordt gepresenteerd tien procent bijdraagt aan alle klimaatdoelen, dan is dat een bevestiging dat de foodsector op de goede weg is”, vertelt beursdirecteur Matthias Schlüter. P. 9 INTERVIEW FRÉDÉRIC LEROY “Alle relevante wetenschappelijke feiten en expertise moeten dan aan bod kunnen komen in het publiek debat over vee, vlees en klimaat. Ook wat ideologisch niet welkom is”, onderstreept Frédéric Leroy, een van de wetenschappers die in 2022 het initiatief nam tot The Dublin Declaration.

MEAT&CO NR 1 2024 5 38 44 56 P. 50 CASESTUDY: IB FOOD-MACHINES BIJ EKRO Het BladeStop-systeem garandeert veilig werken en wordt toegepast op de zagen van de merken Kolbe en Thompson, die door IB Food-Machines worden gedistribueerd. Zo ook op de negen nieuwe zagen die onlangs in gebruik zijn genomen in de productielocatie bij Ekro/Van Drie Group in Apeldoorn P. 44 HEAT AND CONTROL OP ANUGA FOODTEC De krachtige ovens van Heat and Control helpen vleesverwerkers deze producten te maken met een ongeëvenaarde consistentie, efficiëntie, capaciteit, veelzijdigheid en precisiecontrole. Het Australische bedrijf presenteert op Anuga FoodTec een selectie hoogwaardige ovens voor diverse vleesproducten. P. 56 REPORTAGE: MK-GILZE Revisie gaat bij MK-Gilze hand-in-hand met de ontwikkeling van eigen verpakkingsmachines. “Bij ons is het nooit het één of het ander. Wij zijn gespecialiseerd in horizontaal verpakken. Of we een gereviseerde of een nieuwe machine adviseren, is afhankelijk van de eisen van de klant”, zegt eigenaar Bart Kennes. P. 38 REPORTAGE: ULMA PACKAGING ULMA Packaging Nederland organiseerde vorige maand een tweetal demodagen op het hoofdkantoor in Vianen. Samen met partner SEE presenteerde het bedrijf een aantal verpakkingsoplossingen voor vlees en kaas. De redactie van vaktijdschrift Meat&Co was erbij 50

www.anugafoodtec.com Discover innovations on the key theme Responsibility as well as further pioneering solutions at Anuga FoodTec 2024. Buy your tickets now! SETTING THE RIGHT COURSE FOR TOMORROW RS Vision Expo BV Excl. Vertegenwoordiging van Koelnmesse in Nederland Panoven 13, 3401 RA IJSSELSTEIN Tel. + 31 (0) 30 - 3036450 info@koelnmesse.nl International supplier fair for the food and beverage industry COLOGNE, 19.-22.03.2024 MY IDEA. MY SOLUTION. WIJ ZETTEN UW IDEEËN OM IN OPLOSSINGEN. Handtmann Benelux is uw partner voor complete lijnplossingen. Van productvoorbereiding tot vul- en portioneertechnologie en producthandling, in alle segmenten van de voedingsmiddelenindustrie.Meer informatie op: www.handtmann.com/food Bezoek ons! 19.03.-22.03.2024 Hal 6.1, Stand B010

MEAT&CO NR 1 2024 7 BRANCHENIEUWS NIEUW PAND EN VERNIEUWDE WEBSHOP VOOR HHS RVS PRODUCTEN HHS RVS Producten levert zowel direct (vanaf de verschillende machinefabrikanten) als vanuit de eigen groothandel. De vele aanvragen overtroffen inmiddels de beschikbare ruimte in het vorige pand, ook in Brummen gelegen, waarop gezocht werd naar een nieuw onderkomen. “Dat hebben we nu gevonden aan de andere kant van het dorp, op het industrieterrein. Groot voordeel is dat we hier niet alleen voldoende ruimte hebben voor onze voorraad, maar ook bepaalde producten of proefopstellingen in onze showroom kunnen zetten als klanten ze eerst willen zien”, verduidelijkt Harberink. Vernieuwde webshop Daarnaast lanceert HHS RVS Producten een nieuwe webshop (www.h-hs.shop), waarop de veel verkochte (kleine) producten, materialen en apparatuur worden verkocht, onderverdeeld in de rubrieken Inrichting, Reiniging, Transport en Vleesspecifiek. “Mensen die op zoek zijn naar een slangenhaspel, afvalzakkenhouder, papierdispensers of rookstokken willen niet altijd een offerte aanvragen. Zij kunnen voortaan gemakkelijk en snel de meest verkochte producten vinden in onze webshop en deze bestellen. Ze weten dan ook meteen de prijs”, zegt mede-eigenaar Wouter Harberink. Geen concessies De lancering van een webshop is naar eigen zeggen een verlengstuk van de hoogwaardige service die HHS RVS Producten biedt. “Onze klanten bevinden zich door de gehele Benelux in alle markten. Van voedingsmiddelenfabrikanten en slachterijen tot (zelfslachtende) slagers in het dorp. De gemeenschappelijke noemer is dat al onze klanten kwaliteit en hygiëne hoog in het vaandel hebben staan”, benadrukt Egbert Harberink. “Door u te adviseren voor uw specifieke toepassing, helpen wij u het meest optimale product te selecteren. Zo weet u zeker dat deze voldoet aan al uw eisen en wensen. En door ook maatwerk te bieden, gaan wij verder dan dat de catalogus gaat of op onze webshop te vinden is.” Meer informatie: HHS RVS Producten | Tel. +31 (0)85-060 3611 | info@h-hs.nl h-hs.shop (webshop) | h-hs.nl (website) HHS RVS Producten is verhuisd naar een nieuw pand in Brummen. Op de nieuwe locatie, aan de Mercuriusweg 30, beschikt de leverancier van hygiëne- en reinigingstechniek en inrichtingsapparatuur voor de vleesverwerkende industrie over een eigen showroom. “We waren simpelweg uit ons jasje gegroeid in ons vorige pand. Voortaan hebben we ook de mogelijkheid om klanten onze producten te laten zien”, vertelt Egbert Harberink van HHS RVS Producten, dat eveneens een vernieuwde webshop heeft gelanceerd. De showroom van HHS RVS Producten in Brummen

8 MEAT&CO NR 1 2024 BRANCHENIEUWS ‘MADE IN HOLLAND: DAAR GAAN WE HELEMAAL NIETS AAN VERANDEREN’ Erik en Mark werken al jarenlang samen. Zij hebben in eerdere functies veel ervaring opgedaan in de machinebouw en de voedingsmiddelenindustrie en zijn bekend geraakt met het werken met en de werving van technisch personeel. Erik: “Het is altijd een droom van ons geweest om zelf machines te mogen creëren. Van het bekijken naar de mogelijkheden voor de klant en de eerste ontwerpen op papier, tot uiteindelijk een goedwerkende machine waar niet alleen wijzelf maar ook de klant trots op kan zijn. Dat is wat ons allebei trekt in de machinebouw. Dus toen deze kans op ons pad kwam hebben wij die uiteraard met beide handen aangegrepen.” ‘Beter en slimmer aanpakken De eerste paar maanden van kennismaking met klanten en medewerkers en het eigen maken van de machines zijn voorbij en bevielen erg goed. “We zitten nu helemaal op onze plek”, zegt Mark. “Ik ken Zomerdam al een lange tijd. Het is een prachtig bedrijf dat al sinds de oprichting uitblinkt in het bieden van innovatieve en flexibele oplossingen en service aan klanten.” Erik besluit: “Natuurlijk willen we de dingen, waar mogelijk, nog beter en slimmer aanpakken. Bovendien zijn we nog volop bezig met nieuwe ontwikkelingen. Klanten en medewerkers staan daarbij altijd centraal. De lijntjes moeten kort blijven. Techniek is mensenwerk, zo vinden wij.” Meer informatie: Zomerdam Produktidentificatie | Tel. +31 (0)486-42 09 80 info@zomerdam.nl | www.zomerdam.nl Zomerdam Produktidentificatie is overgedragen aan twee nieuwe eigenaren: Erik Eck (53) en Mark Selten (39). Zij nemen het stokje over van Lute Aarsse, die het bedrijf in 1996 oprichtte en het ontwikkelde tot bekende spelers op het gebied van etiketteer- en inspectiesystemen. “We maken de machines in eigen huis: Made in Holland. Daar gaan we helemaal niets aan veranderen”, zegt Mark. IFFA OMARMT ‘NIEUWE PROTEÏNEN’ EN VERFIJNT BEURSCONCEPT VOOR 2025 Het IFFA-concept is herzien. Door nieuwe proteïnen te omarmen, wil de beursorganisatie het signaal afgeven klaar te zijn voor de toekomst. Johannes Schmid-Wiedersheim, directeur van IFFA, legt uit: “De afgelopen maanden hebben we samen met onze branchepartners veel nieuwe ideeën ontwikkeld. De belangrijkste speerpunten hebben betrekking op een aangepast beursconcept en een aparte tentoonstellingsruimte voor het thema Nieuwe Eiwitten. Het motto van IFFA 2025 is ‘Rethinking Meat and Proteins’ en dat is precies de visie: samenwerken om de voedselproductie slimmer en duurzamer te maken.” Nieuwe halindeling Het hart van IFFA, waar processing- en automatiseringsoplossingen worden gepresenteerd,is nog steeds te vinden in de hallen 8, 9 en 12.0. Exposanten uit de sectoren verpakkingen, robotica en automatisering zullen voor het eerst gecentraliseerd zijn in hal 12.1. In hal 11.0 wordt een nieuwe ruimte ingericht, New Proteins. Naast leveranciers van de betreffende ingrediënten zijn hier machines en systemen voor eiwitextractie, texturering en fermentatie en voor de productie van kweekvlees te zien. Het beursprogramma wordt aangevuld met relevante instellingen uit de onderzoekswereld, startups en experts die inzicht geven in de status quo op het gebied van nieuwe eiwitten. Een halniveau daarboven, in hal 11.1, presenteren leveranciers van ingrediënten, specerijen, additieven en darmen hun innovaties. Kijk voor meer informatie op www.iffa.de Achter de schermen is Messe Frankfurt, organisator van de vakbeurs IFFA, drukdoende met de voorbereidingen op een volgende editie, die van 3 tot en met 8 mei 2025 zal plaatsvinden in de Duitse stad Frankfurt am Main. De beursorganisatie verfijnt het beursconcept en zal ook uitgebreid plaats bieden aan nieuwe proteïnen. Thema van IFFA 2025 wordt ‘Rethinking Meat and Proteins’. Erik Eck (links) en Mark Selten zijn de nieuwe eigenaren

MEAT&CO NR 1 2024 9 THE DUBLIN DECLARATION ‘IN HET DEBAT OVER VEE, VLEES EN KLIMAAT HEBBEN WE ALLE WETENSCHAPPELIJKE FEITEN NODIG’ Meer dan 1.200 wetenschappers wereldwijd hebben het afgelopen jaar hun handtekening gezet onder The Dublin Declaration. Deze verklaring is bedoeld om wetenschap leidend te laten zijn in het maatschappelijke en politieke debat over vee, vlees en klimaat. “Wij willen af van de binaire visie ‘Dier vs. Plant’. Die twee kunnen prima naast elkaar bestaan. Extreme visies en ongefundeerde verklaringen die steunen op het selectief gebruik van wetenschappelijke feiten helpen de sector, en uiteindelijk ook het klimaat, niet. Wij vragen om meer balans in het debat. Alle relevante wetenschappelijke feiten en expertise moeten dan aan bod kunnen komen, ook wat ideologisch niet welkom is”, onderstreept Frédéric Leroy, een van de wetenschappers die in 2022 het initiatief nam tot The Dublin Declaration. Lees verder op de volgende pagina ▶

10 MEAT&CO NR 1 2024 die dieren zouden wegvallen. Wat zou een sterk verlaagde beschikbaarheid aan dierlijke producten betekenen voor het voeden van een groeiende wereldbevolking? Hoe creëer je circulaire landbouw zonder het valoriseren van reststromen of minderwaardige planten en granen die enkel als veevoeder gebruikt kunnen worden? Wat gebeurt er als grasland als ecosysteem niet begraasd wordt door koeien of schapen? Als politici daar al geen helder antwoord op hebben, hoe moet de consument die antwoorden dan wél hebben? Daarom zijn wetenschappelijke feiten zo belangrijk, maar juist die blijven onderbelicht”, sombert Leroy. “Het is zorgwekkend dat sommige wetenschappers The Dublin Declaration niet ondertekenen uit angst voor de gevolgen. Zelfs op universitair niveau wint de emotie het steeds vaker van de feiten. Het narratief ‘vlees is intrinsiek schadelijk’ moet overeind blijven. Kanttekeningen zijn dan niet gewenst”, legt hij uit. THE DUBLIN DECLARATION Gebouw G van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) is van een staaltje Stalinistische architectuur dat zijn gelijke enkel kent in gebouwen in steden die tot de jaren ’90 gebukt gingen onder het communisme. Het betongrijze bouwwerk in de wijk Ixelles is echter allesbehalve het domein van marxistisch eenheidsdenken. “Wetenschap gedijt bij uitstek bij een kritische grondhouding. Zo is ook The Dublin Declaration ontstaan. Er was bij meerdere experts in de academische wereld een toenemend ongenoegen over de ongebalanceerde, eenzijdige wijze van communiceren over veeteelt en de productie van dierlijke producten”, herkent Leroy, die als voedingswetenschapper is verbonden aan de VUB. “Deze Declaration is feitelijk niet meer dan een oproep om de experts in het domein van dierlijke producten, maar ook dierengeneeskunde en vele andere relevante disciplines, een stem te geven in het publieke debat. Met als doel om de discussie meer naar het midden te brengen, op basis van wetenschappelijke feiten. Iedere politicus of NGO mag zomaar wat roepen, terwijl wat er wordt beweerd, heel vaak feitelijk onjuist is. Met grote gevolgen voor voeding, gezondheid, klimaat, duurzaamheid en politieke stemmingen.” Geen sinecure Ruim 1.200 handtekeningen zijn geen sinecure. Wie zijn handtekening onder de verklaring zet, kan immers rekenen op ‘aandacht’ van een zeer actieve anti-vleeslobby die zich niet onbetuigd laat. Daarnaast is er druk vanuit (sommige) werkgevers en universiteiten om deze verklaring niet te ondertekenen. “Er zijn helaas gevallen bekend van wetenschappers die wél achter deze verklaring staan, maar niet durven te tekenen omdat ze bang zijn voor de repercussies en intimidatie. In de geografische verdeling van de ondertekenaars zie je ook een opmerkelijk verschil tussen Noord- en Zuid-Europa. In Nederland en Denemarken, bijvoorbeeld, is niet alleen de anti-veeteelt-toon in het huidige debat duidelijker, maar is eveneens de disconnectie met het platteland groter dan in pakweg Italië of Spanje. Daar is eten ook nog een belangrijker onderdeel van de cultuur, waarin dierlijke streekproducten vaak prominent zijn. In Noordwest-Europa zijn er inmiddels generaties die geen weet hebben van hoe hun eten wordt geproduceerd. In een geabstraheerd voedingssysteem zien zij dieren alleen maar als de ultieme vervuilers van onze planeet. En zullen dus ook niet begrijpen hoe ingrijpend de gevolgen zijn voor de maatschappij en voedselzekerheid als The Dublin Declaration in een notendop The Dublin Declaration heeft als doel om een stem te geven aan de wetenschappers wereldwijd, die ijverig, eerlijk en succesvol onderzoek doen in de verschillende disciplines om een evenwichtig beeld te krijgen van de toekomst van de veehouderij. Momenteel wordt gewerkt aan een 2.0-versie. “Bestaand materiaal wordt continu geëvalueerd. Een nieuwe versie is vooral een update van zaken die eerder nog wat onderbelicht waren, zoals het meten van ecologische impact, meer bewijsvoering waar nodig, en kijken naar welke oplossingen het beste toegepast kunnen worden op lokaal niveau. Niet alles kan overal. Wat kun je per deelgebied op de wereld realiseren qua plantaardige teelt en wat met dierlijke producten om tegemoet te kunnen komen aan zowel de mogelijkheden als wensen van een bepaalde gemeenschap? En wat betekent dat globaal voor de wereld. Zodoende dat wij de Declaration bij een volgende Summit eind 2024 gaan vernieuwen.”

MEAT&CO NR 1 2024 11 Berichten die met de ‘politiek correcte’ opinie rond veeteelt of dierlijke producten botsen worden typisch minder prominent opgepikt in de pers, zoals recent rapporten van de Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) waarin wordt gesteld ‘dat vlees essentiële voedingsstoffen bevat die niet in dezelfde mate kunnen worden verkregen uit plantaardig voedsel’. Of dat ‘Nederland als innovatief en zeer efficiënt productieland een (deel van de) oplossing voor de voedseltekorten en hongerproblematiek in de wereld in handen heeft als het meer zou gaan exporteren’. “Daarentegen worden verhalen waarin zowel FAO als de ondertekenaars van de Declaration als ‘fout’ of ‘gekleurd’ worden weggezet maar al te graag gepubliceerd in bepaalde media. Zoals onlangs werd gedaan door middel van een groot opiniestuk in The Guardian. Dat noem ik karaktermoord. Zodra je je als professor uitspreekt voor meer balans en wijst op zowel het potentieel als de voordelen van duurzame veeteelt, dan volgt al snel een afrekening via een aantal activistische journalisten die gestuurd worden door NGO’s die een andere boodschap willen verkondigen, of gesteund worden vanuit bepaalde ideologische veg-tech hubs in Silicon Valley”, weet Leroy. “Vanuit diezelfde kringen wordt dan ook een select kransje wetenschappers naar voren geschoven ter ondersteuning van de gewenste verhaallijn en in naam van “de wetenschap”. Zo krijg je een assertieve en luidde boodschap en ontstaat de valse impressie van consensus, waarbij bijna iedereen voorstander zou zijn van plantbased diëten en de veestapel de grootste vervuiler zou zijn van het klimaat. Dat mantra wordt vervolgens herhaald door sommige politici en beleidsmensen die evenmin ter verantwoording worden geroepen.” Conflicterende opinies Leroy vervolgt: “Blijkbaar hebben bepaalde partijen moeite met hoe de wetenschappelijke methode hoort te werken. Het zorgvuldig afwegen en in harmonie brengen van conflicterende opinies zou moeten bijdragen bij aan een eerlijke beeldvorming van de vee- en vleessector. Maar men probeert dit te vermijden door het initiatief af te schilderen als lobbywerk van de veeteeltindustrie. Alsof JBS continu aan de deur zit te kloppen in Brussel en de anti-veeteeltlobby niet zou bestaan. Ik neem waar dat als er een belangrijke vergadering is over veeteelt of landbouw, er steevast meerdere lobbyisten van dierenwelzijnsorganisaties en andere NGO’s op de publieke tribune zitten om politici te beïnvloeden.” Als het gaat om klimaatbeleid, is de nuance verdwenen. Dat de Europese Commissie niks zag in een doorrekening van de gevolgen van de Green Deal voor de voedselzekerheid, de impact op het milieu en de economie, verbaast Leroy dan ook niets. “Dat is niet persé het gevolg van onwil of slechte bedoelingen, als wel een zekere arrogantie en overtuiging dat hun koers de enige juiste is”, zegt hij. Volgens de hoogleraar is sinds ongeveer een decennium een situatie ontstaan waarbij een minderheidsvisie breeduit uitgedragen wordt, die tegelijkertijd de illusie creëert dat er veel draagvlak zou zijn om de veestapel drastisch in te krimpen en de vleessector te decimeren. “Media vervullen ook niet langer meer een traditionele rol van informeren. Zij sturen, naargelang hun eigen voorkeuren en agenda’s. Zodoende is er weinig dialoog. Mensen voelen zich ondertussen niet meer gehoord. Dat zie je terug in het stemgedrag bij de verkiezingen, waarbij het vertrouwen in traditionele partijen is verdwenen. De opkomst van BBB en PVV in Nederland laat zich deels verklaren in het feit dat Kamerleden van D66 en GroenLinks/PvdA de schuld van klimaatverandering overmatig neerleggen bij de boeren.” Leroy stelt vast dat de invloed van The Dublin Declaration ‘niet groter gemaakt moet worden dan dat-ie feitelijk is’. “Maar ik zie gelukkig wel dat hij steeds vaker wordt genoemd door beleidsmakers en extra handvatten geeft aan professionals die zich inzetten voor een duurzamer en beter voedingssysteem.” Op de slotvraag of hij zelf een doelwit is van de antivleeslobby, antwoordt Leroy nuchter: “Ik krijg regelmatig mails vol bedreigingen en andersoortige verwensingen. Veelal anoniem, maar gezien de inhoud van de mails is de herkomst (dierenactivisten) vrij duidelijk.” Kijk voor meer informatie op www.dublin-declaration.org Frédéric Leroy van de VUB is een van de wetenschappers die in 2022 het initiatief nam tot The Dublin Declaration

ORGA NISED BY Food Tech Event Pushing possibilities in FOOD TECHNOLOGY Techniek voedt de toekomst van de voedingsindustrie 15 & 16 MEI 2024 | BRABANTHALLEN | ‘S-HERTOGENBOSCH DIRECT GRATIS AANMELDEN WWW.FOOD-TECH-EVENT.NL

MEAT&CO NR 1 2024 13 Henk Hoogenkamp, vaste columnist van ons vaktijdschrift, is een interdisciplinaire schrijver die in boeken, lezingen en artikelen voor diverse media de balans zoekt tussen voedselproteïnen, sociale interacties, omgeving en de verstoring van de marketingdynamiek. Henk Hoogenkamp COLUMN Neem nu bijvoorbeeld het Amerikaanse bedrijf East Just, dat sinds 2011 maar liefst 850 miljoen dollar geleend heeft om (onder andere) vega-ei en -mayonaise te promoten. Eerlijk gezegd, het zijn prachtproducten waar Unilever met afgunst naar gekeken heeft. Deze succesvolle activiteiten werden in 2020 gevolgd door cultivated chicken voor enkele restaurants in Singapore. Onder de naam Good Meat werd vervolgens zwaar ingezet op gecultiveerd vlees. Jammer genoeg, is ergens in 2022 de fantasie van de charismatische Just Meat-oprichter Josh Tetrick op hol geslagen door maar liefst tien gigantische bioreactoren van 250.000 liter te bestellen, ofwel een totale vleesproductie van 14 miljoen kilo per jaar. Al die luchtfietserij werd mogelijk gemaakt door durf-investeerders als Qatar Investment Authority, UBS, en Charlesbank Capital Partners. Uiteraard is het adagium ‘Wie niet waagt, wie niet wint’ nog altijd een prijzenswaardig gegeven. Maar om bioreactoren te bouwen van 250.000 liter, terwijl enkele duizenden liters de norm is, lijkt echter van alle realiteitszin losgeslagen. Niet lang nadat bioreactor fabrikant ABEC onbetaalde rekeningen bij Eat Just op tafel deponeerde van respectievelijk 60 en 40 miljoen dollar, ging letterlijk en figuurlijk het licht uit. Behalve een forse stapel dwangbevelen, probeert Josh Tetrick met gepaste schaamte het schip in fors afgeslankte vorm weer vlot te trekken. Hoe houdt plantbased vlees zich staande? Eat Just mag dan wel een exceptioneel voorbeeld zijn van financieel mismanagement, achter de schermen worden geluiden opgevangen dat er meer cultivated startups zijn die in zwaar weer verkeren. Het lijkt erop dat de venturecapitalisten in 2024 wat langer nadenken welke startups uit de ruif mogen mee-eten. Zoals het nu naar uitziet, krijgt de top vijf van de honderd andere cultivated meat-producenten, circa 52% van het beschikbare durfkapitaal: Upside, Mosa, Believer, Aleph, en Wildtype. Dat alles geeft te denken hoe het sentimenten bij investeerders in korte tijd is omgeslagen. Dat alles overziend brengt de vraag hoe plantvlees zich staande houdt. Wie twijfelt of de VS vega-burger trendsetters Beyond Meat en Impossible Food goed misgekleund hebben, hoeft alleen maar te kijken naar de voorraden erwten- en soja-eiwit die het plafond van de pakhuizen nog net niet raken. Terwijl de verkopen vegavlees al duidelijk een terugtrekkende trend vertoonden, prognosticeerden de immer optimistische marketeers nog steeds florissante double-digit groeicijfers. Maar ja, als marketing groeicijfers van 20% plantvlees prognosticeren en de verkoop keldert met 30%, kijkt de CEO scheel van ellende. Ga dat maar eens aan de investeerders uitleggen… Door het uiteenspatten van alle mooie toekomstvoorspellingen van vega-vlees zitten nu met name de erwtenisolaatfabrikanten op de blaren met aanzienlijke productieoverschotten. Het is niet toevallig dat juist nu de Amerikaanse erwteneiwitproducenten de Chinese erwteneiwitproducenten betichten van prijsdumping. Dat alles heeft als gevolg dat overtollig erwteneiwit plotsklaps richting Europa komt. Hosanna voor de ingrediëntenleveranciers en de snuggere inkopers van vega-vleesfabrikanten. Nu nog wachten of de goedkopere grondstofprijzen ook gaan doorwerken in het boodschappenkarretje van de flexitarische consument. LUCHTFIETSERIJ De bomen in Silicon Valley reiken niet langer tot aan de hemel. Ook in de Lage Landen houden durfkapitalisten de hand vaker op de knip. Anno 2024 is het voor de startups zwoegen om geld binnen te harken. Of het nu om ‘seeding money’ gaat, dan wel om participatie in de series A, B of C.

14 MEAT&CO NR 1 2024 BRANCHENIEUWS FAMILIEBEDRIJF COLUBRIS CLEANTECH VIERT 40-JARIG JUBILEUM Op 3 januari 1984 richtte Van den Hurk machine- en constructiebedrijf Redes op in Winterswijk. Na een aantal jaren veranderde de naam in Redox en werd het fundament gelegd voor de nieuwe koers van het bedrijf, gericht op Water en Recycling. Verdere groei werd versneld door de overname van verschillende bedrijven, waaronder K-Pack uit Amersfoort en Ingenieursbureau Schneider uit Terborg. In 2018 kwamen de diverse bedrijfstakken samen in één bedrijf: Colubris Cleantech. Naast Water en Afval ging het bedrijf zich bovendien richten op technologieën voor het verwaarden van plantaardige reststromen. Frank Tillmann, CEO sinds 2018, legt uit: “We zullen dit jaar ook aandacht geven aan diverse activiteiten om het jubileumjaar te vieren. Verder zijn we ontzettend dankbaar voor de klanten, partners en toegewijde teamleden die een essentiële rol hebben gespeeld in het succes en de expansie van Colubris Cleantech gedurende de afgelopen 40 jaar. We blijven ons ook de komende 40 jaar samen inzetten voor onze missie om bij te dragen aan een circulaire wereldeconomie, door onze unieke expertise te bundelen en zo de beste oplossingen voor onze klanten te bieden.’’ Vleesindustrie Colubris Cleantech biedt voor de vleesverwerkende industrie een hele reeks betaalbare endof-pipe afvalwaterbehandelingssystemen aan. Vlees- en pluimveeverwerkingsbedrijven genereren een mix van verschillende afvalwaters. De meeste installaties behandelen het resulterende mengsel, ervan uitgaande dat een gecombineerde end-of-pipebehandeling zal resulteren in de laagste totale investeringskosten. Deze hypothese is in het algemeen waar wanneer de grenzen voor openbare afvoerriool moeten worden bereikt. Voor deze gevallen bieden wij een hele reeks betaalbare end-of-pipe afvalwaterbehandelingssystemen aan. Wanneer echter oppervlaktewaterontladingsgrenzen moeten worden bereikt of lage behandelingskosten per m3/gallon gewenst zijn, kan het kosteneffectiever zijn om specifieke voorbehandelingssystemen voor verschillende proceswaterstromen te installeren. Meer informatie: Colubris Cleantech | Tel. +31 (0)543-55 13 70 info@colubriscleantech.com | www.colubriscleantech.com Familiebedrijf Colubris Cleantech bestaat veertig jaar. Het door Gertie van den Hurk opgerichte machine- en constructiebedrijf is in vier decennia uitgegroeid tot een wereldwijd toonaangevende organisatie, gespecialiseerd in scheidings- en zuiveringstechnologieën. Deze toepassingen worden ook ingezet in de vleesverwerkende industrie en vissector. GÉÉN IJSKRISTALLISATIE MEER IN HET INVRIESPROCES Wat akoestisch invriezen onderscheidt, is het behoud van de oorspronkelijke kwaliteit, structuur en kleur van voedingsproducten. In tegenstelling tot conventionele invriesmethoden blijft de kwaliteit van versheid volledig behouden en is er weinig tot géén vochtverlies, zelfs niet na langdurige opslag. Dit komt de wereldwijde voedselverspilling ten goede. Wetenschappelijke studies bevestigen de uitzonderlijke resultaten. Klantspecifiek Ontdek de verscheidenheid aan vriezers: van een klein model geschikt voor horeca en catering tot grote magnum containers voor het invriezen van grote capaciteiten geschikt voor fabrikanten. De vriezers worden klant specifiek gemaakt. Daarnaast biedt Acoustic Freezing ook de mogelijkheid om deze innovatieve techniek toe te passen op bestaande vriesinstallaties. “Kies voor akoestisch invriezen en voedselbehoud, waarmee producenten kunnen uitblinken in de competitieve markt door de perfecte balans te bieden tussen langdurige houdbaarheid en uitmuntende productkwaliteit: vers bewaard, smaakvol geserveerd.” Meer informatie: Acoustic Freezing | Tel. +31 (0)615-092 038 sales@advancedfreezers.nl | www.acousticfreezing.nl Acoustic Freezing biedt een innovatieve oplossing voor de voedingsmiddelenindustrie, gebaseerd op akoestische golven. Akoestisch vriezen voorkomt de beschadigende ijskristallisatie aan celwanden of eiwitten tijdens het invriesproces. “Hierdoor kunnen uw producten langer worden bewaard dan in een conventionele vriescel”, zegt commercial director Egbert Roerink van Acoustic Freezing.

Get your free ticket code here TRUE INTEGRATION CREATES TRUE ADDED VALUE. Experience our growing portfolio with innovative product premieres and be prepared for tomorrow’s challenges – with holistic line solutions from Weber. Anuga FoodTec 2024 MARCH 19 – 22 COLOGNE, GERMANY HALL 8.1 BOOTH A060

16 MEAT&CO NR 1 2024 ANUGA FOODTEC 2024 ANUGA FOODTEC WIL MEDE DE KOERS VOOR DE TOEKOMST VAN DE FOODINDUSTRIE BEPALEN Met meer dan 1.350 exposanten verdeeld over 50 procent meer vloeroppervlakte (overeenkomstig met twintig voetbalvelden) ten opzichte van de vorige editie, belooft Anuga FoodTec op voorhand een succes te worden. “Elk bedrijf presenteert gemiddeld 3,4 machines. Sommige beursdeelnemers hebben zelfs een productielijn opgesteld staan. De langste lijnopstelling op de beurs heeft een lengte van 34 meter”, verduidelijkt Schlüter. “Grote innovaties in de sector vinden doorgaans één à twee keer in de twintig jaar plaats, maar nieuwe producten, machines en lijnen worden continu ontwikkeld en doorontwikkeld. Het zijn dergelijke verbeteringen die ervoor zorgen dat zowel productieprocessen als het verpakken van producten verder geautomatiseerd en gedigitaliseerd kunnen worden. Dit zorgt niet alleen voor minder arbeidskrachten aan de lijn, die toch al moeilijk zijn te vinden, maar ook voor een hogere output, stabielere kwaliteit en betere voedselveiligheid.” Grootste uitdagingen De grootste uitdagingen voor de voedingsmiddelensector (‘en zeker ook voor de vleesverwerkende industrie’) zijn reductie van energie en water. “De wereldwijde foodsector gebruikt ongeveer dertig procent van alle energie en draagt zo’n twintig procent bij aan de uitstoot van de broeikasgassen. Ook is onze industrie verantwoordelijk voor twintig procent van het totale waterverbruik op de wereld, dus elke innovatie die bijdraagt aan reductie is een stap voorwaarts. Wij willen mede de koers bepalen en hebben ook een beursprogramma en hallenverdeling die daarop aansluiten”, verzekert Schlüter. Hij legt uit dat Anuga FoodTec er bewust voor gekozen heeft om de exposanten te verdelen over alle hallen. “Dat lijkt logisch, maar in de praktijk zien we vaker dat beurzen één hal hebben met bijvoorbeeld alleen maar Chinese of Aziatische bedrijven. Dat willen wij dus niet! Het feit dat Nederlandse en Duitse bedrijven op gebied van automatisering of duurzaamheid verder zijn dan bijvoorbeeld machinebouwers uit Thailand of Turkije is in zekere zin ook niet zo relevant. 10% verbetering ten opzichte van een vorige situatie, waar dan ook ter wereld, is positief. Bovendien zijn de uitdagingen waar we mee te maken hebben, niet iets waar alleen Afrika of Azië mee te maken hebben. Ze spelen inmiddels overal.” Innovatieve oplossingen Schlüter benoemt ‘dat door de verwachte toename van de wereldbevolking de vraag naar voedsel en dranken zal blijven stijgen’. “We leven in een bijzondere wereld, waarin 800 miljoen mensen ondervoed zijn en bijna hetzelfde aantal te maken heeft met overgewicht. Tegenover oplossingen om vet en zout te reduceren, zijn ook oplossingen nodig om nutriteiten en eiwitten te krijgen op de plekken waar kinderen en kwetsbare bevolkingsgroepen ze keihard nodig hebben. Koelnmesse opent dinsdag 19 tot en met vrijdag 22 maart 2024 haar deuren voor de volgende editie van Anuga FoodTec. Alle aspecten van de voedingsmiddelenindustrie, van processing tot verpakkingen en van digitalisering tot energieverbruik, komen aan bod tijdens de vierdaagse vakbeurs in Keulen. Thema is ‘Setting the right course for tomorrow’. “Anuga FoodTec wil een doorkijkje geven van hoe de foodindustrie er over tien tot vijftien jaar uitziet. Als iedere oplossing die op onze beurs wordt gepresenteerd tien procent bijdraagt aan alle klimaatdoelen, dan is dat een bevestiging dat de foodsector op de goede weg is”, vertelt beursdirecteur Matthias Schlüter. Daarbovenop komt nog de mix van dierlijke eiwitten en plantbased oplossingen, die verder gaan dan alleen vleesalternatieven”, vervolgt hij. “We hebben dringend behoefte aan innovatieve oplossingen en de gedurfde inzet van technologieën om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we vlees, voedsel en zuivel produceren. Het is onze missie om te streven naar een duurzamere productie en tegelijk actief bijdragen aan de bescherming van het klimaat. Een praktisch voorbeeld hiervan is de implementatie van mechanische processen, die gebaseerd zijn op duurzame materialen en het gebruik van plastic terugdringen. Deze maatregel kan bijdragen aan het indammen van de vervuiling van de oceanen en is een volgende stap in de richting van verantwoorde productie.” Verantwoordelijkheid In de voortdurende zoektocht naar duurzame oplossingen en innovaties wordt steeds duidelijker dat technologie niet het enige is waarover nagedacht wordt in de voedingsmiddelensector. Nieuwe voedingsvormen staan pas in de kinderschoenen, maar wekken volgens Schlüter alvast de belofte van een wereld waarin voedsel bereikbaarder wordt voor grotere doelgroepen. Hij verwijst naar het ‘Science & Pioneering’-platform in hal 5.2. “Dat noemen we ‘Verantwoordelijkheid’. En die voelen we ook. Zodoende dat wij tijdens Anuga FoodTec volop ruimte bieden aan samenwerkingspartners uit de wetenschap, industrie en de startupscene. Innovaties gaan inmiddels een stuk verder dan louter technologische hoogstandjes. Van cruciaal belang is een gedeeld gevoel van verantwoordelijkheid om de manier waarop we voedsel produceren te heroverwegen, waarbij we de komende generaties in ons achterhoofd houden. Samen met deze pioniers wordt de toekomst van de foodsector opnieuw ingericht. Met welke technologieën en benaderingen zulk voedsel kan worden geproduceerd in de toekomst, wordt in hal 5.2. gepresenteerd.”

MEAT&CO NR 1 2024 17 duurzaamheid en efficiëntie. Wij zijn op zoek naar pioniers in onze industrie die bereid zijn nieuwe wegen in te slaan en de ontwikkelingen, inzake de uitdagingen waar onze wereld voor staat, actief te bevorderen. Anuga FoodTec behandelt alle aspecten van food- en drankenproductie, van kostenefficiënte oplossingen tot hoogwaardige technologieën”, legt Schlüter uit. De directeur van Anuga FoodTec besluit: “Ongeveer 1.350 bedrijven presenteren verschillende nieuwe technologieën en ontwikkelingen die bijdragen aan verdere efficiency van de productie. Na Duitsland en Italië is Nederland het meest vertegenwoordigd als je naar het aantal exposanten kijkt. Turkije is inmiddels nummervier en we zien een duidelijk groei van het aantal deelnemers uit India. Thema’s als energieverbruik, Industrie 4.0, duurzame verpakkingen en alternatieve eiwitten staan centraal in het randprogramma, bestaande uit verschillende lezingen en paneldiscussies. En wie zich heel specifiek wil laten informeren over een bepaald thema, kan deelnemen aan één van de zeven rondleidingen met een gids.” Anuga FoodTec is van 19 tot en met 22 maart 2024 in Koelnmesse in de Duitse stad Keulen. Meer informatie en tickets via www.anugafoodtec.com ▲ De Australische onderneming Heat and Control zal wederom deelnemen aan Anuga FoodTec ▲ Anuga FoodTec vindt plaats van 19 tot en met 22 maart in Keulen “Beursbezoekers maken in diezelfde hal eveneens kennis met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van extrusietechnologie (cultivated meat), waardecreatie in de keten, groeimarkten, vleesalternatieven en plantaardige dranken, efficiënter produceren, big data, cybersecurity, maar bijvoorbeeld ook hoe AI kan bijdragen aan voorspellend onderhoud. In dezelfde hal zal ook aandacht zijn voor oplossingen die bijdragen aan minder verbruik of hergebruik van energie, water en voedselverspilling (op het Environment & Energy-platform).” Processing & Packaging De belangrijkste thema’s van Anuga FoodTec blijven ‘Food Processing’ en ‘Food Packaging’. Industriële lijnoplossingen en machines voor de vlees- en visindustrie worden gepresenteerd in de hallen 6 en 9, maar ook in de hallen 4.1, 5.1 en 10.1 staan machinemerken die zich bezighouden met voedselverwerking. Food Packaging vormt het centrale onderwerp in de hallen 7 en 8. In bijna alle hallen is aandacht voor digitalisering en automatisering (robotisering), maar specifieke oplossingen hiervoor worden uitgelicht in hal 7. “Verantwoordelijkheid nemen, betekent de juiste koers voor morgen uitstippelen. Samen. Ons gemeenschappelijk streven wordt weerspiegeld op Anuga FoodTec. Onze vakbeurs bedient een industrie die zich steeds meer richt op innovatie,

Bezoek ons op de Anuga Food Tec Beurs 19 t/m 22 maart 2024 Hal 6.1 standnummer A-029. Twin Transforma�on Digitalisering & Energie ERP MES & MOMS OEE WMS PLC/Scada RBK Food Automa�sering Logis�ek Architectuur Electrotechniek Werktuigbouw Koudetechniek RBK Food Projects Dé partner op het gebied van automa�sering, bouw & verbouw en milieuvraagstukken voor de foodindustrie. Met onze integrale aanpak zorgen wij dat u het verschil maakt ten opzichte van uw concurrrenten. www.rbk.nl info@rbk.nl +31 (0)570 – 680100 Tramper Technology De ideale verpakkingsoplossing voor vleesproducten ttbv.nl Anuga FoodTec Stand A011 Hal 8.1 Keulen, DE

MEAT&CO NR 1 2024 19 ANUGA FOODTEC 2024 Als het gaat om het creëren van de hoogste reproduceerbare kwaliteit van producten, zijn een maximale opbrengst en een perfecte productconsistentie de sleutelwoorden voor de ModularOven+. Gebaseerd op meer dan drie decennia aan expertise op het gebied van verwarmingstechnologie heeft Marel de ModularOven+ ontworpen om ongeëvenaarde flexibiliteit en controle over het productieproces te bieden. De oven kan worden ingezet om te koken, stomen en te braden. Veelzijdigheid in twee zones De ModularOven+ heeft twee aparte zones, elk met onafhankelijke regelingen voor temperatuur, dauwpunt en luchtsnelheid. Dit zorgt voor een grote veelzijdigheid voor twee verschillende klimaten, of het nu gaat om stomen, koken of braden. De ene toren kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor stomen met een hoog dauwpunt, terwijl de andere wordt gebruikt voor braden op hoge temperatuur en met een laag dauwpunt. NIEUWE MAREL MODULAROVEN+ PAST ZICH AAN DE PRODUCTIEBEHOEFTEN VAN DE KLANT AAN Marel presenteert met de ModularOven+ de modernste oventechnologie. Vanwege de modulaire opzet, is deze oven zeer flexibel aanpasbaar om te kunnen voldoende aan de productiebehoeften van de klant. ModularOven+ biedt een bewezen oventechnologie waarmee processors kunnen beginnen met essentiële functies en indien nodig meer capaciteit of functies kunnen toevoegen, zoals de overgang van verwarmingselementen van 500 kW naar 900 kW. Productconsistentie De oven is uitgerust met een luchtreguleringssysteem met hightech diffusers en meerdere temperatuursensoren per zone. Hierdoor zorgt de ModularOven+ voor een optimale luchtstroom, gelijkmatige warmteverdeling en een ideaal vochtgehalte. Dit resulteert in een consistente kerntemperatuur en reproduceerbare kwaliteit, ongeacht variabelen zoals tijdstip, bandpositie of ovenbelasting. Het systeem maakt lagere gemiddelden van de kerntemperatuur mogelijk, wat leidt tot kortere kooktijden en aanzienlijke energiebesparingen. “De combinatie van aparte klimaatzones en luchtregulering resulteert in een tot 6% hoger rendement vergeleken met andere vergelijkbare ovens”, aldus Marel. Toezicht op machinestatus Dankzij de geïntegreerde SmartBase-software kunnen processors (live) de prestaties analyseren, verbeterpunten identificeren en potentiële problemen opsporen voordat ze zich voordoen. Deze interne digitale engine biedt de mogelijkheid om de status van de oven (op afstand) te monitoren en maakt (op afstand) ondersteuning door Marel mogelijk. SmartBase gaat verder dan het visualiseren van extra data, die worden opgehaald en getoond op het dashboard. Gecombineerd met voorspellend, gestandaardiseerd onderhoud kan SmartBase onverwachte downtime aanzienlijk verminderen. Meer informatie: Marel Further Processing Tel. +31 (0)485 586111 | info.poultry@marel.com marel.com/modularoven | Stand Anuga FoodTec: Hal 6.1, D030-E031 Een maximale opbrengst en een perfecte productconsistentie vormen de sleutelwoorden voor de Marel ModularOven+

De M VersaPro® (MVP) Dicer sanitaire (IP69K) ontwerp en veelzijdige snijden (VFD-uitgeruste 5HP Crosscut) van eiwitten. Gepatenteerde gecanneleerde dwarssnijrol. Diepere ronde mespenetratie. Overtreft de M6 in prestaties met een klinkende 33%. Verken de MVP om uw lijn te verbeteren. M VersaPro® Onze nieuwe eiwitkrachtpatser ® M VersaPro, Urschel und Urschel logo symbol zijn geregistreerde handelsmerken van Urschel Laboratories, Inc. U.S.A. Nr. 1 Best verkopende leverancier van industriële snijmachines ter wereld. Neem contact met ons op voor een gratis demonstratie met uw product. Urschel B.V. | nl.urschel.com De wereldleider in Voedsel Snijtechnologie 19 - 22 Mei Hall 10.1 Stand C30 2427UNEDProteinPowerhouseMVPAnugaTagMeatCo214x148.indd 1 2/8/24 8:52 AM WE DELIVER ANALYTICS FOR THE FOOD INDUSTRY! SCAN ME FOR MORE INFORMATION! Info@foodforanalytics.com | www.foodforanalytics.com | Ericssonstraat 2, 5121 ML Gilze-Rijen, The Netherlands SEE YOU AT THE ANUGA FOODTEC! Hall 5.2, Stand A-120/D-129 March 20th, at 10 AM Having trouble increasing sustainability? Data & analytics is the answer! Want to find out more? Check out our pitch on Wednesday.

MEAT&CO NR 1 2024 21 SUBCOVER: SPAKO FOOD MACHINERY OP ANUGA FOODTEC ‘WE ZIJN ER NU AAN TOE OM ONZE OPLOSSINGEN TE PRESENTEREN AAN DE REST VAN EUROPA’ Spako Food Machinery zet de komende jaren in op verdere internationale groei. In dat kader is de deelname aan Anuga FoodTec een logische vervolgstap op de weg die na de overname van het Brabantse bedrijf in 2020 is ingezet. “Spako heeft een bekende naam in de Nederlandse en Vlaamse vleesindustrie, maar onze deelname aan Anuga FoodTec is echt bedoeld om de foodsector breed aan te vliegen met machines en maatwerkoplossingen die ook ingezet kunnen worden voor maaltijdbereiding”, vertelt commercieel manager Bram Seelen van Spako Food Machinery. Lees verder op de volgende pagina ▶

22 MEAT&CO NR 1 2024 SUBCOVER: SPAKO FOOD MACHINERY OP ANUGA FOODTEC Bij de machinefabrikant uit Asten is Seelen, samen met directeur-eigenaar Thomas Waals, verantwoordelijk voor internationalisering en ‘Special Projects’. “We zitten midden in de transitie van machinebouwer voor beenhouders en slagerijen in de Benelux, naar een internationale producent van oplossingen die gericht ingezet kunnen worden in de gehele vlees- en foodsector. We zijn er nu aan toe om onze oplossingen te presenteren aan de rest van Europa. Zeker in Duitsland zien we mooie kansen voor onze machines. Natuurlijk gebruiken we onze expertise in de vleesindustrie ten positieve om maatwerk te kunnen leveren, maar de oplossingen voor koken, roken, drogen en bakken die wij aandragen, worden ontwikkeld voor de gehele voedingsmiddelensector. Wij zijn op dit moment onze range standaardmachines aan het uitbreiden zodat ze voor een groter publiek toegankelijk worden.” Tegelijkertijd zorgt het voor een betere hygiëne, stabielere kwaliteit en een hogere voedselveiligheid”, weet Seelen. “Ook de ergonomie is verder verbeterd, waarbij de infeed en het kantelen van de normwagens semiautomatisch gebeurt. Het aantal manuele handelingen is hierdoor drastisch geminimaliseerd.” Processen en besturing verbeteren De ontwikkelingen binnen Spako zorgen ervoor dat de machines helemaal voldoen aan de wensen van de huidige foodsector. “Automatisering is een belangrijke pré, maar we zijn ook ons besturingsplatform aan het verbeteren. Het aanwerven van personeel is lastig, dus klanten willen dat de besturing van machines zo eenvoudig mogelijk gemaakt wordt. Dit zorgt ervoor dat iedereen ermee kan werken”, legt Seelen uit. “Maar onze besturing geeft bedrijven ook de data waarmee zij hun processen kunnen verbeteren en optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan temperaturen die gehaald moeten worden.” Procesoptimalisatie is één van de aspecten waarmee Spako Food Machinery zich onderscheidt. “We hebben onlangs een grote kookketel geleverd aan een soepfabrikant die de ketel gebruikt om vermicelli te maken. Dat deden ze voorheen met een machine waar veel handwerk mee gemoeid was. Onze ketel werkt met directe stoominjectie, waardoor je heel weinig verlies van warmte hebt. Het water gaat erin en wordt aan de kook gebracht, waardoor het kookproces snel wordt uitgevoerd. Vervolgens wordt het automatisch uitgedoseerd in kratten of normwagens.” ONZE STANDAARDMACHINES ZIJN ROBUUST EN STERK. HET GROOTSTE VOORDEEL IS DAT FOODPRODUCENTEN HIERMEE VERDER KUNNEN AUTOMATISEREN” Robuust en sterk Een mooi voorbeeld van deze oplossingen is de industriële kookketel (KRHSI 825) die gepresenteerd wordt op de vakbeurs in Keulen. “Deze ketels werden al langer ingezet voor het koken van beenderen, vleeswaren en hammen, maar ze zijn ook ideaal om sauzen, pasta’s en rijst te koken”, verzekert Seelen, die aangeeft dat in Europa een groeiende vraag naar dergelijke industriële machines is. “Onze ketels vinden al langer hun weg naar bedrijven die soepen, sauzen, maar bijvoorbeeld ook kroketten en snacks maken. Steeds meer klanten van niet alleen maar industriële bedrijven zien de voordelen van onze machines in. Ook zorginstellingen kloppen bij ons aan. Onze standaardmachines zijn robuust en sterk. Het grootste voordeel is dat foodproducenten hiermee verder kunnen automatiseren. Spako Food Machinery presenteert in Keulen meerdere standaardmachines, maar de kookketel is één van de eyecatchers op de stand in hal 6.1.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4