Meat&Co nr2 2023 Online

Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vak t i j ds ch r i f t voo r de t o t a l e v l ee s - en e iwi t ve rwe r kende i ndus t r i e | Ap r i l 202 3 | 1 8 e j aa r gang no . 2 Special INTERPACK 2023 COVERSTORY ‘Handtmann is vaak de drijvende kracht achter productinnovaties en nieuwe toepassingen’

Voedselverwerking van A tot Z Bij Van Uhm professionals in food processing weten we precies wat er nodig is om een foodproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Machines mogen niet stil te komen staan en het productieproces moet op rolletjes verlopen, elke dag weer. Vlees, vis, kaas, groente, fruit, vegetarische en kant-en-klaar producten: onze professionals weten precies hoe uw foodproces verloopt en voorzien u van de juiste adviezen voor een optimaal productieproces. VAN UHM ZORGT VOOR Een optimaal foodproces De Bieffel 3 7622 BM Borne T 074-2662905 E info@vanuhm.nl W vanuhm.nl Morseweg 6 1131 PK Volendam T 0299-366199 E info@habuba.nl Van Uhm in één oogopslag Passie en liefde voor food De beste machines van de beste merken Persoonlijk advies op maat van ervaren experts Korte communicatielijnen Eigen servicemonteurs bij calamiteiten Benieuwd naar de beste machines voor uw foodproces? Vraag vrijblijvend een persoonlijk advies of een demo aan op www.vanuhm.nl/contact ONZE MERKEN

MEAT&CO NR 2 2023 3 ... Vaktijdschrift voor de vlees- en eiwitverwerkende industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.meat-co.nl Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Martijn Schwillens (hoofdredacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Meat&Co heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2023 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Meat&Co besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Colofon en De Visie Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vak t i j ds ch r i f t voo r de t o t a l e v l ee s - en e iwi t ve rwe r kende i ndus t r i e | Ap r i l 202 3 | 1 8 e j aa r gang no . 2 Special INTERPACK 2023 COVERSTORY ‘Handtmann is vaak de drijvende kracht achter productinnovaties en nieuwe toepassingen’ Toen ik mij in de vorige uitgave van Meat & Co via dit hoofdredactioneel commentaar tot u richtte, waren de Provinciale Statenverkiezingen net achter de rug. Bijna anderhalve maand na de verpletterende verkiezingswinst van BBB is (voor de schermen) alles nog hetzelfde. Of nog erger, de verkiezingsuitslag is dermate hard aangekomen bij het kabinet dat een ‘regeerpauze’ is ingelast zodat CDA zich kan bezinnen. Of zoiets. Wopke, Sigrid en Mark menen dan wel dat de regering zich een pauze kan permitteren, dat geldt natuurlijk niet voor de Nederlandse vee- en vleessector. Hoe kun je als slachterij, vleesverwerker of zelfslachtende slagerij nou anticiperen op wat er komen gaat als degenen die erover gaan, niet bereid zijn te handelen naar hun eigen visie? En waar in de politiek een ‘onderbreking’ wellicht nog leidt tot nieuwe inzichten, betekent een pauze in onze industrie simpelweg stilstand. En stilstand is achteruitgang. U wilt door. En terecht. Maar hoe kunt u nu bepalen of u wilt investeren, bijvoorbeeld in verdere automatisering van het productieproces, als u niet weet wat u de komende jaren te wachten staat…? Duurzame sanering Linksom of rechtsom is een krimp van het aantal boeren en dus van onze veestapel aanstaande. Alleen de percentages en de jaartallen (2025, 2030 of 2035) zullen gaan verschillen. “We moeten rekening houden met een krimp van de slachtcapaciteit in Nederland. Maar hoe kunnen we dat op een duurzame manier realiseren? Als je slachtcapaciteit uit de markt haalt, hoe bepaal je dan wie er nog mag blijven slachten?”, vraagt Laurens Hoedemaker van de COV zich in een uitgebreid interview met onze redactie (lees pagina 10 en 11) terecht af. Op het moment dat deze uitgave op uw deurmat ligt, zullen de eerste bestuurders van BBB-huize hun intrede nemen in de provinciehuizen. En als uitvoerende macht van landelijk stikstofbeleid zullen ‘in de provincie’ veel plannen sowieso van tafel gaan. Juist omdat ze het op het platteland beseffen dat vlees en voedsel belangrijk(st)e pijlers zijn van onze economie. Laten we hopen dat bezinning leidt tot een herwaardering van onze voedselketen. En we Nederland weer gaan zien zoals de rest van de wereld ons wél ziet: als dat pioniersland dat in staat is de wereld (mede) te voeden. Martijn Schwillens Hoofdredacteur vaktijdschrift Meat&Co m.schwillens@gpmedia.nl WOPKE, SIGRID EN MARK MENEN DAN WEL DAT DE REGERING ZICH EEN PAUZE KAN PERMITTEREN, DAT GELDT NATUURLIJK NIET VOOR DE VLEESSECTOR. HOE KUN JE ALS SLACHTERIJ NOU ANTICIPEREN OP WAT ER KOMEN GAAT ALS DEGENEN DIE EROVER GAAN NIET BEREID ZIJN TE HANDELEN NAAR HUN EIGEN VISIE?” De Visie

MEAT&CO NR 2 2023 4 INHOUD P. 22 COVERSTORY: HANDTMANN MASCHINENBAU “Wij zijn vaak de drijvende kracht achter productinnovaties en nieuwe toepassingsoplossingen. Wij werken zij aan zij met onze klanten en ondersteunen hen als betrokken partner”, vertelt Mark Marrink, die bij Handtmann wordt gezien als motivator en mindset-changer voor de verkooporganisatie. P. 18 METTLER TOLEDO TOONT INNOVATIEDRANG Op interpack legt Mettler-Toledo Productinspectie de nadruk op productiviteit en integratie. “We kijken ernaar uit om onze bestaande en potentiële klanten in de voedingsmiddelensector innovatieve productinspectietechnologieën te laten zien”, zegt Rainer Mundt, Head of Marketing bij Mettler-Toledo. P. 15 SPECIAL: INTERPACK 2023 Na een afwezigheid van zes jaar keert interpack processing & packaging terug op de beursagenda. Deze vakbeurs zet van donderdag 4 tot en met woensdag 10 mei 2023 zijn tenten op in Düsseldorf. Thema van de beurs is ‘Simply Unique’. Onze special over interpack vindt u vanaf pagina 15. P. 10 GROOT INTERVIEW: LAURENS HOEDEMAKER “De gehele keten is gebaat bij realiteitszin. Zodat boeren een eerlijke kans krijgen en de vleesindustrie geen onredelijke rekening krijgen gepresenteerd voor stikstofbeleid en inkrimping van de veestapel”, vertelt voorzitter Laurens Hoedemaker van de Centrale Organisatie voor de Vleessector. 10 15 18 22

MEAT&CO NR 2 2023 5 P. 38 ISHIDA PRESENTEERT VEERTIG MODELLEN “Onze experts voor de verpakkingssector hebben nauw samengewerkt met klanten over de hele wereld om oplossingen voor deze uitdagingen te vinden”, vertelt Steve Jones, marketingdirecteur van Ishida Europe, dat op interpack 2023 veertig modellen presenteert op de beursstand. P. 33 CASESTUDY: VEMAG BIJ BRANDT & LEVIE Na jarenlang de productie handmatig en semi-industrieel te hebben gedraaid, was Brandt & Levie toe aan een volgende stap. “Vemag heeft in onze slagerij een productielijn neergezet waarmee we alle soorten (droge) worst kunnen maken zonder in te boeten op kwaliteit”, aldus productiemanager Laurens Timmermans. P. 31 WEBER MASCHINENBAU Met de mogelijkheid voor portiecontrole, veilige hantering en duurzame verpakking van voedsel, zoals vleeswaren en stukgoederen, benadrukt Weber Maschinenbau een breed portfolio met alles wat voedselverwerkende bedrijven nodig hebben uit één hand. Weber laat dat zien tijdens interpack 2023. P. 27 SUBCOVER: SCHMERSAL NEDERLAND Schmersal biedt opto-elektronische veiligheidssystemen, zoals SLB veiligheidsfotocellen, SLG lichtschermen of lichtgordijnen van de SLC productserie. Een andere noviteit is de nieuwe noodstop-trekkoordschakelaar ZQ901, ideaal voor grote systemen die worden gebruikt in de vleesverwerkende industrie. 27 31 33 38

Mijn ERP. Daarmee heb ik alles onder controle. Efficiëntie, transparantie, flexibiliteit - daar gaat het nu om. IT is hiervoor de sleutel. Of het nu gaat om ERP, MES, traceerbaarheid of intelligente planningssoftware: het CSB-System is de complete oplossing voor levensmiddelenbedrijven. U kunt vandaag uw productie optimaliseren en morgen uw hele bedrijf digitaliseren. Meer over onze oplossingen voor vleesverwerkingsbedrijven: www.csb.com info@heatandcontrol.nl | heatandcontrol.com Across industries and applications, we design specialised solutions. Bringing together leading brands in processing and inspection equipment for the Value-added industry. Our fryers, ovens, branders, searers and breading/batter applications can prepare and cook the highest quality meat, poultry and seafood products. Whatever your product needs, we can meet it with expertise and passion. Complete Prepared Food Solutions designed for your business HP_MSP_2022_Meat&Co_105x300_NoBleed.indd 1 1/03/2022 8:46:51 AM

MEAT&CO NR 2 2023 7 SLICING EN INDUSTRIËLE SNIJMACHINES FREUND ontwikkelt en produceert uiterst doeltreffende en stabiele machines voor de gehele procesketen. Van bedwelmen tot slachten en van snijden tot afwerking, FREUND zorgt er op duurzame wijze voor de productie een stuk efficiënter verloopt. Bij de veredeling zijn het type, de effectiviteit en kwaliteit van het gebruikte handgereedschap van grote invloed op de kwaliteit van het eindproduct, en daarmee van het haalbare rendement. Onderhoudsarm en kostenbesparend Met de huidige trimmers van FREUND is een product ontwikkeld dat, door het gebruik van beproefde componenten en hoogwaardige materialen, een onderhoudsarm en dus kostenbesparend alternatief vormt voor bestaande trimmers op de markt. Van het ontvetten van vlees, gevogelte en visproducten met weinig verlies, van grof snijden tot flinterdunne plakjes. Met de optionele elektrisch of pneumatisch MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD, WINSTGEVEND VOOR DE KLANTEN Als een wereldwijd actieve fabrikant van slacht- en snijgereedschap (warme en koude afdelingen) heeft het Duitse merk FREUND het tot haar taak gemaakt om het vleesverwerkingsproces te ondersteunen op een manier die vriendelijk is voor mens en dier, verantwoord voor de maatschappij en – bovenal – winstgevend voor haar klanten. De trimmers van FREUND zijn hier een treffend voorbeeld van. bediende trimmers bieden FREUND-trimmers het juiste handgereedschap voor de uiteenlopende eisen in het bedrijf. Het modulaire ontwerp van de trimmers biedt de mogelijkheid om te kiezen uit vier verschillende soorten messen, in vijf diameters 35, 52, 69, 90 en 128 millimeter. De trimmers worden aangeboden met enkele optionele voorzieningen, zoals een ergonomische duimsteun, diepte-instelling, start-stophandvatten en nog veel meer. Hoog rendement, betere controle De trimmers van FREUND zijn compatible met concurrerende merk motoren. “Bij ons krijgt u hoogwaardige trimmers van FREUND, made in Germany. Met deze trimmer kunt u een hoog rendement behalen, werkt u sneller en heeft u een betere controle dan met een slagersmes. De trimmers hebben een hoog prestatieniveau, een ergonomisch ontwerp en lage onderhoudskosten”, laat MESS Nederland weten. “Gebruik de FREUND-trimmer voor vlees, gevogelte en vis; van goede vetverwijdering tot het snijden van dunne plakjes.” Meer informatie: MESS Nederland | Tel. +31 (0)341-564811 info@mess-nederland.nl | www.mess-nederland.nl

MEAT&CO NR 2 2023 8 MACHINES, PRODUCTIELIJNEN EN AUTOMATISERING De VC-beladingsunit is zeer geschikt voor het beladen van alle soorten kleinere vleesproducten zonder been. Ook de marinade of pekel kan gelijk worden opgezogen. ECO-serie De VC-beladingsunit is ontwikkeld voor de ECO-serie van Inject Star. Deze bestaat uit verschillende tumblers met een inhoud, die uiteenloopt van 650 tot 12.000 liter. De ECO Tumbler biedt de mogelijkheid om 99 recepturen voor te programmeren. Het te tumblen product bepaalt de opbouw van je programma. Zo duurt een programma voor het tumblen van ham langer dan het tumblen van kipfilet. De gebruiker wil dat het vlees zo veel mogelijk heeft opgenomen voor hij of zij het vlees VACUÜMBELADING VOOR INJECT STAR ECO TUMBLERS Inject Star heeft speciaal voor (bestaande en nieuwe) ECOserie tumblers een vacuümbeladingssysteem ontwikkeld. De VC-beladingsunit is mobiel, compact en eenvoudig te bedienen. Dankzij de in hoogte verstelbare beladingsdeksel kan de VC-beladingsunit op elk type ECO tumbler worden aangesloten. verder gaat bereiden. Perfect injecteren en masseren van vlees is niet alleen belangrijk voor het gewicht, maar ook voor de smaak en bite. Hoeveel omwentelingen zijn er nodig, met continu vacuüm of wisselvacuüm? Vanuit Inject Star is een productspecialist beschikbaar die samen met een slager of vleesverwerker kan kijken wat de ideale afstellingen zijn, maar er zijn ook producenten die hiervoor samenwerken met hun eigen kruidenleverancier”, legt directeur-eigenaar Lex den Hollander van LEX Food Equipment, agentuur van Inject Star in de Benelux, uit. Uitgebreid assortiment Behalve de tumblers levert LEX Food Equipment ook vleesmengers, vleesinjectoren, vleestumblers, vleesrookkasten, kookkasten en braadkasten, vleesklimaatkasten en vleespersen van het merk Inject Star. Daarmee bedient het bedrijf de voedingsmiddelenindustrie, slagers en diervoedingsindustrie met machines voor vleesverwerking, visverwerking en pluimveeverwerking. LEX Food Equipment investeert ook veel in de aftersales. “Als er iets is, kunnen ze me opbellen en gaan we er direct naartoe. Vaak is het dan dezelfde dag opgelost.” Meer informatie: LEX Food Equipment | Tel. + 31 (0)30-268 79 99 | info@injectstar-nl.nl info@lexfoodequipment.nl | www.lexfoodequipment.nl | www.injectstar-nl.nl

Productinspectie oplossingen Bezoek onze stand op interpack, 4-10 mei 2023, Hall 11 Stand A60, In Düsseldorf, Duitsland Ontdek slimme productinspectie oplossingen voor... Vraag uw gratis interpack tickets aan en bezoek interpack als onze gast  www.mt.com/interpack Productiviteit Kostenbeheersing Digitalisering Ontdek samen met onze experts hoe u uw productinspectieprogramma kunt optimaliseren om de stijgende kosten te bestrijden, door productverspilling te reduceren en de productiviteit te verhogen. Naarmate de digitale transformatie doorzet, kunt u voorop lopen in deze evolutie door nieuwe technologieën te omarmen die zijn ontworpen om waarde toe te voegen aan uw bedrijf. Ontdek ons volledige aanbod innovatieve oplossingen, ontworpen voor standaard én complexe toepassingen, die u helpen met uw productie-uitdagingen.

MEAT&CO NR 2 2023 10 GROOT INTERVIEW We spreken Hoedemaker eind maart, daags nadat hij op de Algemene Ledenvergadering van de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV) een vlammend betoog heeft gehouden over ‘Holland Varken’ als het nieuwe ketenkwaliteitssysteem voor de Nederlandse varkenssector. Holland Varken zorgt voor betere informatie-uitwisseling en verdere kostenefficiëntie in de keten, en voor een betere marktpositie in het buitenland. “Het stelt de boeren én de vleesproducenten samen in staat om de regie te kunnen voeren over het kwaliteitssysteem, maar het belangrijkste is dat Holland Varken ook meteen een merknaam is. Vooral een sterke merknaam voor onderscheidende marktconcepten voor die groep consumenten die bereid is meer te betalen voor duurzaamheid of dierenwelzijn. Dankzij Holland Varken kunnen we onze onderscheidende concepten onder één noemer uitdragen, zodat iedereen in Europa en ver daarbuiten ziet: Varkensvlees uit Nederland, dat is topkwaliteit. Met deze stap zijn we overtuigd dat we toegang tot de best betalende afzetmarkten kunnen behouden én vergroten.” Meer realiteitszin Hoedemaker constateert dat de Nederlandse vleessector niet langer in het verdomhoekje zit. “Een hele kleine maar zeer slimme minderheid heeft de afgelopen jaren, door goed samen te werken, het podium gepakt en daarmee de politiek weten te beïnvloeden. Maar dat verandert niet de werkelijkheid dat 95% van de Nederland gewoon vlees eet en wil blijven eten. Dat mensen massaal op BBB hebben gestemd, is een signaal dat mensen klaar zijn met het gehype. De maatschappij denkt heel anders over het platteland, de boeren en de vleessector dan sommige politici willen doen geloven. Ngo’s zijn heel goed in framing om fondsen te kunnen werven. Als Natuurmonumenten geld nodig heeft, roepen ze: ‘De natuur gaat naar de gallemiezen.’ Maar mensen prikken er inmiddels doorheen. Wij roepen daarom de politiek op om de feiten te gaan hanteren en daar naar te acteren. Meer realiteitszin! Dus minder sturen op ideologie of wat men denkt dat de maatschappij nodig heeft, en acteren naar wat de maatschappij wil en met de stem op BBB ook duidelijk heeft gemaakt aan het Kabinet.” Eerlijke verhaal Overigens is Hoedemaker van mening dat de Nederlandse vleessector de hand ook (deels) in eigen boezem moet steken. Het is mede daarom dat in 2022 het platform Nederland Vleesland werd opgericht door verschillende brancheorganisaties. “We hebben te lang gedacht: ‘NEDERLAND MOET DE VOEDSELDELTA VOOR EUROPA BLIJVEN’ Ondernemers in de vleessector in Nederland hebben voortdurend te maken met nieuwe uitdagingen. De gunstige verkiezingsuitslag voor BBB medio maart geeft voorzitter Laurens Hoedemaker van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) enig vertrouwen dat de vee- en vleessector anders ‘beoordeeld’ worden door de politiek in Den Haag. “De hele keten is gebaat bij meer realiteitszin. Zodat boeren een eerlijkere kans krijgen en de vleesproducenten geen onredelijke rekening krijgen gepresenteerd voor stikstofbeleid en inkrimping van de veestapel”, vertelt Hoedemaker. iedereen eet vlees, dus mensen vinden het oké wat we doen. Maar onbekend maakt onbemind en wij zijn te lang stil geweest”, vindt de in januari 2021 aangetreden preses van de COV. “Gevolg is dat er ruimte ontstond voor partijen, die willen dat we minder vlees eten, die misverstanden over de vee- of vleessector doelbewust uitvergroten. We hebben gemerkt dat in de politiek te makkelijk meegestemd wordt met moties, waarvan de gemiddelde Nederlander en een doorsnee Kamerlid niet eens weet of het feitelijk wel klopt. Als je bijvoorbeeld 1 kilo plantaardig nepvlees vergelijkt met 1 kilogram dierlijk vlees, dan moet je er wel bij vertellen dat je 30% meer plantbased eiwit nodig hebt om dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen te krijgen. Eerlijk vertellen dat vleesvervangers vol met kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen zitten. Dat vlees een zeer hoge voedingswaarde heeft en gewoon gezond is. Of dat we in Nederland inmiddels varkensvlees maken met een carbon footprint die gelijk is aan die van tofu. Dat moeten we vaker vertellen, want nu ontstaat er ruimte voor halve en hele onwaarheden waar de politiek zijn besluitvorming op baseert. Gelukkig is er een kentering”, constateert Hoedemaker. “Neem de Week Zonder Vlees en Zuivel. Die ging vorig jaar gepaard met dikke campagnes, terwijl je ze dit jaar bijna niet hebt gehoord. Oók zij hebben moeten erkennen dat als je alle dierlijke eiwitten weghaalt uit een dieet, en vervangt door plantbased, fabrieksgemaakte vleesvervangers, de milieuwinst slechter uitpakt dan ze deden voorkomen. Zeker qua waterverbruik en CO2-uitstoot. Gelukkig krijgen we inmiddels gemakkelijker toegang om ons verhaal te vertellen.” DANKZIJ HOLLAND VARKEN KUNNEN WE ONZE ONDERSCHEIDENDE CONCEPTEN ONDER ÉÉN NOEMER UITDRAGEN, ZODAT IEDEREEN IN EUROPA EN VER DAARBUITEN ZIET: VARKENSVLEES UIT NEDERLAND, DAT IS TOPKWALITEIT Slachtcapaciteit De verkiezingsuitslag mag dan wel een sterk signaal zijn, voorsorteren is er voor de vleesproducenten voorlopig nog even niet bij. “We wachten gespannen op wat komen gaat. Uiteraard praten we actief mee over het landbouwakkoord, het convenant dierwaardige veehouderij en zitten we aan allerlei deeltafels, maar er is nog geen duidelijkheid. Bovendien passen wij er als sector voor dat de prijs voor de krimp van de veestapel bij de vleesindustrie wordt neergelegd. Als sector ondervinden óók wij de gevolgen. Minder boeren heeft uiteraard invloed op vraag en aanbod. Er kan relatieve schaarste ontstaan, waardoor de prijzen van de varkens en koeien omhoog gaan. Als de krimp drastische percentages gaat aannemen, dan ontstaat er zoveel schaarste dat slachterijen te weinig kunnen verwerken om hun kosten te betalen en hun investeringen terug te verdienen. In Nederland hebben slachthuizen enorm geïnvesteerd in prachtige faciliteiten, volgens de hoogste eisen. Om dat terug te kunnen verdienen is

MEAT&CO NR 2 2023 11 Laurens Hoedemaker (foto: Hannelore Smilde Fotografie) een bepaalde slachthoeveelheid nodig. We moeten rekening houden met een krimp van de slachtcapaciteit in Nederland. Maar hoe kunnen we dat op een duurzame manier realiseren? Als je slachtcapaciteit uit de markt haalt, hoe bepaal je dan wie er nog mag blijven slachten? Als je veehouders uitkoopt, dan moet je – in lijn met de krimp – slachtlocaties uitkopen. Dat is een punt dat in het landbouwakkoord opgenomen moet worden.” Waardering is hoog Hoedemaker snapt niet dat er politici zijn die aansturen op, wat hij noemt, voedselnationalisme. “Qua milieuwetgeving en dierenwelzijn doen wij het in Nederland beter dan welk land ook. We leveren een hoge kwaliteit en daar is markt voor in vooral Noordwest-Europa. Als je dan bepleit dat Nederland alleen mag produceren voor de Nederlanders, dan is dat gewoon enorm asociaal. Nog los van het feit dat je dan ons kookboek helemaal moet herschrijven, want wij eten slechts een klein gedeelte van het geslachte dier. We verkopen per jaar voor ruim 800 miljoen euro aan varkensoren, -snuiten, -pootjes en -staarten. Daar worden ze gewaardeerd, als we ze in Nederland moeten houden worden ze verwerkt tot tuinmestkorrels”, onderstreept Hoedemaker. “Er wordt geroepen dat twee van de tien varkens naar China gaan, maar in werkelijkheid gaat 20% van elk varken naar China. Dat is écht fundamenteel anders. We hebben in het verleden nagelaten duidelijk uit te leggen dat we elk stukje van het dier brengen naar de consument die dat het beste waardeert. Dat zorgt voor een optimale, duurzame benutting. En voor meer inkomen voor een betere houderij. De waardering in het buitenland voor Nederlands vlees is enorm hoog.” Koesteren Hoedemaker besluit krachtig: “Nederland heeft geen ‘Silicon Valley’. Wij hebben havens, tuinbouw, landbouw en voedselproductie. Vlees is een belangrijke pijler van onze economie. Bovendien heeft de Oekraïneoorlog duidelijk gemaakt dat altijd genoeg en veilig voedsel hebben niet zo vanzelfsprekendheid is. Laten we koesteren dat wij vanuit Nederland Noordwest-Europa kunnen voeden. Wij roepen de politiek op om zo snel mogelijk de boeren en de voedselproducenten in ons land fundamenteel te herwaarderen. Stad én platteland doen er in Nederland allebei evenveel toe!” Meer informatie: Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) Tel. +31 (0)79-3634 900 info@cov.nl www.cov.nl

MEAT&CO NR 2 2023 12 Met José Lenes-Haarsma heeft de derde generatie zijn intrede gemaakt bij Foodimpuls. Wim Haarsma en Bert Haarsma blijven ook nog betrokken bij het familiebedrijf. “In tegenstelling tot de start in 1965 is de foodsector een stuk internationaler geworden. Consumenten werden tijdens hun vakantie met andere gedrags- en eetculturen geconfronteerd. Dat wilden ze thuis ook meemaken. Onze groothandel sprong daar snel op in. Naast de puur-Hollandse vleeswaren en vleesproducten konden we daarom ook exquise levensmiddelen uit Italië en Spanje in ons assortiment opnemen”, aldus Wim. Zijn broer Bert vult aan: “Internet heeft de wereld een stuk toegankelijker gemaakt. De consument wordt constant geprikkeld met de heerlijkste recepten. Een proces dat niet te keren is, alleen maar zal toenemen en waar je als groothandel een antwoord op moet kunnen geven. Ook dat is een omvangrijke taak voor de toekomst. Wij zien dat merkproducten in dat proces een steeds grotere rol gaan spelen. Met ‘de smaak van Haarsma’ willen wij die producten onder de merkparaplu Foodimpuls aan onze klanten aanbieden, zodat zij – op hun beurt – de consument het allerbeste kunnen verkopen.” Meer informatie: Foodimpuls (de smaak van Haarsma) | Tel. +31 (0)513-623 945 info@foodimpuls.nl | www.foodimpuls.nl Familiebedrijf Haarsma Foodimpuls, met vestigingen in Heerenveen en Ede, heeft onlangs de naam van het bedrijf gewijzigd in Foodimpuls. Met deze nieuwe merknaam is de groothandel in versproducten klaar voor een volgende stap in de toekomst. “Bij Foodimpuls staat alles in het teken van ondernemers in food succesvoller maken. Onze verkoopadviseurs kennen onze klanten en helpen slagers met hoe zij hun rendement kunnen verbeteren”, zegt José Lenes-Haarsma, de derde generatie Haarsma die aan het roer staat bij Foodimpuls. ‘WIJ WILLEN ONDERNEMERS IN FOOD SUCCESVOLLER MAKEN’ Bert Haarsma, José Lenes-Haarsma en Wim Haarsma De uitbreiding zal de huidige productiecapaciteit van Ojah meer dan verdubbelen, met een productie van 24/7 om de sterke wereldwijde vraag bij te kunnen houden. Daarnaast onderzoekt Ojah mogelijkheden om zijn voetafdruk wereldwijd uit te breiden. “De afgelopen dertien jaar hebben we het plantaardige aanbod in de schappen van supermarkten explosief zien groeien en diverser zien worden. We zijn ervan overtuigd dat de hoogste kwaliteitsstandaard, die Ojah op de markt heeft gebracht, één van de positieve drijfveren was van deze versnelling”, meent CEO Frank Giezen (foto) van Ojah BV. “Ondanks dat de explosieve groei door de huidige markt wat lijkt te zijn getemperd, blijft de vraag naar hoogwaardige producten wereldwijd alleen maar groeien. We zijn verheugd om deze uitbreiding aan te kondigen, die ons in staat zal stellen onze missie voort te zetten om substantieel bij te dragen aan de wereldwijde verschuiving in eiwit.” Meer informatie: Ojah BV Tel. +31 (0)85-902 02 40 | info@ojah.nl | www.ojah.nl Ojah BV, een toonaangevende fabrikant van plantaardige vleesalternatieven, heeft onlangs de uitbreiding van haar productiefaciliteiten in Ochten aangekondigd om te voldoen aan de groeiende vraag naar haar technologie voor vleesalternatieven. Door deze uitbreiding kan het bedrijf zijn klanten hoogwaardige en innovatieve producten blijven bieden en zijn positie als koploper in de branche behouden. PLANTBASED MEAT-FABRIKANT OJAH BV GAAT FLINK UITBREIDEN BRANCHENIEUWS

MEAT&CO NR 2 2023 13 We kunnen het wentelen of keren, maar vroeg of laat gaat de huidige vegavlees-discussie kantelen. Van beide zijden gaan de scherpe kantjes eraf en wordt de noodzaak ingezien om de ongebreidelde vleesconsumptie in de Westerse landen te minderen, terwijl de ‘vega-idioten’ inzien dat voor grote groepen consumenten een aanslag op de gezondheid gepleegd wordt door mogelijke nutritionele tekorten van essentiële eiwitten, vitaminen, mineralen en een reeks andere micro-componenten. Nu deze woorden aan het toetsenbord worden toevertrouwd, wordt de verleiding groot een ChatGPTprogrammaatje te activeren waardoor in het vervolg de artificial intelligence het schrijfwerk van de columnist gaat overnemen. In dat geval dus chatbots gebruiken om ingewikkelde marketingstrategieën voor de ideale voeding in begrijpelijke terminologie voor de consument duidelijk te profileren. Edoch, voor het zover is, nog even wat heldere marktobservaties over de vegetarische ‘me-too’-imitaties. Ondanks, of wellicht dankzij, de vaak populistische vegapropaganda van overheid, supermarkten en dieetadviesorganisaties, heeft de ‘ongehoorde consument’ pas op de plaats gemaakt en volgt niet langer als een mak schaap de aanbevelingen om vooral maar meer vegavlees te kopen. Drammerig en belerend Natuurlijk zijn en blijven de kernredenen belangrijk dat de vleesproductie -met name rundvlees- de methaan- en stikstofuitstoot geen goed doet. Daartegenover staat dat de mondige consument zich kennelijk niet langer de dikwijls drammerige en belerende toon laat aanleunen dat vegavlees vooral lekker en gezond is voor lichaam en milieu. Zo zijn er welgeteld liefst 160 verschillende soorten en merken vegavleesproducten op de Nederlandse en Belgische markt. Slechts tien van deze producten realiseren pakweg 80% van de verkopen. Saillant detail hierbij is dat het alom geprezen Valess-product (een mengsel van kaaswrongel en planteneiwit) van FrieslandCampina toch maar mooi drie producten in deze Top 10 heeft staan. Nu mede door berichten uit de medische hoek, de vegavleesdiscussie begint te kantelen, zal er waarschijnlijk meer reëlere interesse komen de eiwitbronnen van dierlijk- en planteneiwit te integreren, waardoor de weg naar hybride voedingsmiddelen open komt te liggen en sustainability, smaakbeleving en gezondheid samengebracht kunnen worden in verantwoorde natuurlijke voeding. Die ook nog betaalbaar is voor de massa. Henk Hoogenkamp www.henkhoogenkamp.com VEGA DRAMMEN COLUMN Henk Hoogenkamp, vaste columnist van ons vaktijdschrift, is een interdisciplinaire schrijver die in boeken, lezingen en artikelen voor diverse media de balans zoekt tussen voedselproteïnen, sociale interacties, omgeving en de verstoring van de marketingdynamiek. Henk Hoogenkamp

www.repaknederland.nl Verpakkingmet een Repakmachine Sinds 1985 hetzelfde recept. Voldoet aan alle hedendaagse eisen. Makkelijk te bedienen en populair in binnen- en buitenland. Stroopwafel Sinds 1810 hetzelfde recept. Voldoet aan alle hedendaagse eisen. Makkelijk te eten en populair in binnen- en buitenland. ‘‘Al 38 jaar dezelfde basis; doorontwikkeld voor de wens van vandaag en morgen’’

MEAT&CO NR 2 2023 15 INTERPACK 2023 ‘DE KANSEN EN UITDAGINGEN VAN MORGEN STAAN HOOG OP DE AGENDA VAN INTERPACK’ De belangrijkste topics op interpack zijn voedselverspilling, circulariteit en duurzame verpakkingen. “De kansen en uitdagingen van morgen staan op de agenda van interpack, dat al decennialang hét toonbeeld van baanbrekende innovaties en projecten is gebleken. Dat zal ook in mei weer het geval zijn”, belooft Dohse. “Tussen 2017 en 2021 was er op de wereld maar liefst 4 miljard ton verpakt voedsel in omloop. De komende jaren stijgt dit nog verder tot 5,3 miljard ton. De impact op de wereldmaatschappij is gigantisch. Zeker in Azië en Afrika neemt het aantal plastic verpakkingen voor voedsel ook nog steeds verder toe. Dat is een realiteit. Een circulaire economie is wat we in Europa willen, maar tegelijkertijd wordt van verpakkingsbedrijven in Duitsland en Nederland – de grootste exporteurs op dit gebied – verwacht dat zij met pasklare oplossingen komen voor de vraag internationaal. En die is in Azië anders dan in Europa of bijvoorbeeld de Verenigde Staten.” Voedselverspilling Voedselverpakkingen dienen veel meer doelen dan het beschermen van vlees, brood, vis of een andersoortig voedselproduct. Vanaf het moment van verpakken tot en met transport, opslag en verkoop, blijft het belangrijkste van een verpakking om te zorgen dat de inhoud in één stuk bij particuliere huishoudens aankomt. Maar design en materiaal hebben tevens een grote invloed op aankoopbeslissingen, want steeds meer mensen willen eten dat in een duurzamere verpakking zit. Een beschermende verpakking houdt schadelijke invloeden zoals licht, zuurstof of vocht weg en voorkomt vervuiling of beschadigingen. Een langere houdbaarheid is een zinvolle bijdrage aan het terugdringen van voedselverspilling. Na een afwezigheid van zes jaar keert interpack processing & packaging terug op de beursagenda. De belangrijkste vakbeurs op het gebied van verpakkingen, verpakkingsmachines en end-of-line-oplossingen zet van donderdag 4 tot en met woensdag 10 mei 2023 zijn tenten op in Messe Düsseldorf. Thema van de beurs is Simply Unique. “Dit beursthema refereert aan het unieke karakter van interpack, een beurs die zich onderscheidt dankzij een ongeëvenaarde diversiteit van producten en diensten die onze exposanten aanbieden”, stelt directeur Thomas Dohse. In de hele keten van waardecreatie wordt jaarlijks meer dan 930 miljard ton voedsel weggegooid. Dit cijfer komt uit het laatste rapport van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP). De Zwitserse vereniging Food Waste gaat zelfs zo ver te stellen dat gemiddeld een derde van al het voedsel verloren gaat of verloren gaat op weg van het veld naar het bord. Het is dan ook onderdeel van de VN Agenda 2030 om de wereldwijde voedselverspilling per hoofd van de bevolking tot 2030 te halveren. Bovendien is acht tot tien procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen afkomstig van voedsel dat niet is geconsumeerd. Verpakkingen kunnen helpen om deze verspilling tegen te gaan. Dohse: “In 2023 zal duurzaamheid in al zijn facetten nog belangrijker zijn dan in de afgelopen jaren. Dat betekent dat we samen met onze partners en exposanten deze set van thema’s oppakken.” Exposanten Interpack verwelkomt maar liefst 2.700 exposanten. De beursorganisatie heeft de indeling van de beurshallen ten opzichte van 2017 wat aangepast. Maar liefst zes beurshallen (5, 6, 11, 12, 13 en 14) staan nu in het teken van oplossingen voor de voedingsmiddelenindustrie. “Door middel van seminars en lezingen biedt interpack beursbezoekers de mogelijkheid om kennis te nemen van de laatste internationale ontwikkelingen, maar ook alle exposanten staan uitgebreid stil bij deze thema’s en zij kunnen na zes jaar niet wachten om te laten zien op welke manieren zij voedingsmiddelenfabrikanten kunnen ondersteunen met hun verpakkingen of endof-line-vraagstukken”, besluit Dohse. Interpack is van donderdag 4 tot en met woensdag 10 mei 2023 in Messe Düsseldorf. Meer informatie, de exposantendatabase en tickets zijn te vinden op www.interpack.com Directeur Thomas Dohse van interpack

Volautomatisch banderolleren met papier › Dé ideale labelmethode voor skinpacks, ongeacht contourverschillen › Banderolleren met recyclebare papieren banderollen › Slimme stapel- en bundeltechnieken › Verschillende banderolbreedtes op één machine mogelijk T +31 (0)348 431520 E info@bandall.com I bandall.com › Alles over vlees banderolleren D Interpack Dusseldorf 4 - 10 May Hall 5 Stand C42 BANDALL Advertentie Meat & Co.indd 1 04/04/2023 14:23 Etipack BV I Weidehek 125-D | 4824 AT Breda | Nederland T: +31 (0)76 542 26 60 I info@etipack.nl | www.etipack.nl Member of Possehl Identification Solutions www.possehl-identification.com Logopack.indd 1 23-02-2023 13:39 Hall 8B stand C49

MEAT&CO NR 2 2023 17 INTERPACK 2023 ‘ONZE OPLOSSINGEN VOLDOEN AAN DE EISEN VAN DE MODERNE FOODINDUSTRIE’ BluePrint Automation, leverancier van geautomatiseerde eindverpakkingsoplossingen, kondigt ‘trots’ haar deelname aan interpack 2023 aan. Op de vakbeurs in de Duitse stad Düsseldorf zal BluePrint Automation haar nieuwste innovaties presenteren, waaronder de Spider 300v en Easy-D® een retail ready displayconcept. “We zijn zeer verheugd na zes jaar weer deel te nemen aan interpack”, stelt sales director Jos van Oekel van BluePrint Automation. De Spider 300v is een high-speed case packer voor zowel het horizontaal als verticaal beladen van flexibele verpakkingen in dozen, die naadloos integreert met een breed scala aan productielijnen. Deze case packer is flexibel en snel omstelbaar, waardoor downtime wordt verminderd en de efficiëntie wordt verhoogd. Het Easy-D® concept is daarentegen een revolutionaire oplossing die snelle en gemakkelijke productpresentatie op winkelschappen mogelijk maakt, waardoor tijd- en arbeidskosten worden verminderd en de verkoop en zichtbaarheid van het merk worden vergroot. Voldoen aan huidige eisen “We zijn zeer verheugd om onze nieuwste eindverpakkingsoplossingen te presenteren”, legt Van Oekel uit. “Onze geautomatiseerde verpakkingsoplossingen zijn ontworpen om te voldoen aan de eisen van de moderne food- en non-food industrieën, en we geloven dat onder andere de Spider 300v en Easy-D® concepten goed zullen worden ontvangen door bezoekers.” Live demonstraties Interpack 2023 vindt plaats van 4 tot en met 10 mei in Düsseldorf. Bezoekers van de BluePrint Automation-stand krijgen de kans om de Spider 300v en Easy-D® in actie te zien, evenals om te praten met de experts van het bedrijf en meer te weten te komen over het volledige assortiment secundaire verpakkingsoplossingen. “Voor meer informatie over BluePrint Automation en haar machines, kunt u terecht op onze website.” Meer informatie: BluePrint Automation Tel. +31 (0)348-410 999 sales@blueprintautomation.com www.blueprintautomation.com Stand interpack 2023: 14/C40

MEAT&CO NR 2 2023 18 INTERPACK 2023 SLIMME OPLOSSINGEN DIE DE PRODUCTIVITEIT VAN VOEDINGSMIDDELENPRODUCENTEN VERHOGEN Het thema van de stand van Mettler-Toledo (stand A60 in Hal 11, Messe Düsseldorf) is ‘Verhoog uw productiviteit’ en bestaat uit verschillende ‘thema-eilanden’: checkweighing, metaaldetectie, X-ray inspectie, vision inspectie, Track & Trace en combi-systemen die uit meer dan één productinspectietechnologie bestaan. Verhoog uw productiviteit Het thema ‘Verhoog uw productiviteit’ krijgt vooral betekenis doordat de nieuwste technologieën van Mettler-Toledo zijn aangesloten op de ProdX™ datamanagementsoftware van Mettler-Toledo. Bezoekers kunnen tijdens een praktische demonstratie zien hoe connectiviteit een scala aan productiviteits- en beveiligingsvoordelen oplevert. Op interpack in mei 2023 legt Mettler-Toledo Productinspectie de nadruk op productiviteit en integratie. Het bedrijf zal een breed scala aan slimme productinspectiesystemen demonstreren, waarvan sommige voor het eerst in Europa te zien zijn. “We kijken ernaar uit om onze bestaande en potentiële klanten in de voedingsmiddelensector innovatieve productinspectietechnologieën te laten zien”, zegt Rainer Mundt, Head of Marketing bij Mettler-Toledo Productinspectie. interpack geeft Mettler-Toledo de kans om het X2 X-ray inspectie platform te onthullen. Het X2 platform is ontworpen voor de inspectie van kleine en middelgrote verpakkingen en heeft een bandbreedte van 300 of 400 mm. De X-ray inspectiemogelijkheden van dit platform leveren consistent hoogwaardige detectieprestaties die de veiligheid en kwaliteit van voedingsmiddelen waarborgen. Als onderdeel van het X2 platform, wordt de X12 X-ray inspectieoplossing voor het eerst in Europa gedemonstreerd op de interpack. Deze X-ray oplossing is ideaal voor producenten en merken, die op zoek zijn naar een kosteneffectieve detectie van verontreinigingen met extra integriteitscontroles. Een belangrijk kenmerk van het systeem is de ContamPlus™ software die de detectiefunctie verbetert dankzij de identificatie van verschillende soorten verontreinigingen, waaronder glas, metaal, steen, bot en sommige soorten plastic en rubber. Een andere innovatie die voor het eerst wordt gedemonstreerd, is het X32 X-ray systeem. Deze X-ray inspectie oplossing maakt deel uit van de X2 serie en bestaat uit een geavanceerde detector en een optimale stroomgenerator die uitstekende detectieprestaties leveren. Op de stand wordt ook het modulaire X32 X-ray systeem getoond dat deel uitmaakt van het nieuwe X2 platform, dat gebruikers een hoge mate van flexibiliteit geeft bij het configureren van hun X-ray systeem. Impressie van de beursstand van Mettler-Toledo op interpack 2023

MEAT&CO NR 2 2023 19 De X12 is ideaal voor producenten die op zoek zijn naar een kosteneffectieve detectie van verontreinigingen met extra integriteitscontroles Het thema van de stand van Mettler-Toledo is ‘Verhoog uw productiviteit’ en bestaat uit verschillende ‘thema-eilanden’ Betere prestaties en gevoeligheid Mettler-Toledo presenteert verschillende metaaldetectoren, waaronder de veelzijdige M31R StandardLine, die geschikt is voor droge en natte toepassingen. Ook worden de M33R GC en M34R GC PlusLine metaaldetectiesystemen gedemonstreerd die een veel betere prestatie en gevoeligheid leveren bij de inspectie van droge of diepgevroren en natte of in metaalfolie verpakte producten op een transportband. Dankzij de nieuwste SENSETM software verbeteringen ondersteunen al deze metaaldetectie oplossingen de duurzaamheidsinitiatieven met een papierloze dataregistratie en verhogen ze de productiviteit door essentiële taken en de compliance te vereenvoudigen. Bezoek de stand en ontdek een nieuwe reeks software-upgrade pakketten die de PlusLine-functionaliteit aan de M31R StandardLine-metaaldetectoren toevoegen. Ook kunt u de geautomatiseerde dataregistratie van de ProdX™ software in actie zien. Op de stand van Mettler-Toledo wordt ook het door retailers aanbevolen Automatic Test System (ATS) voor throat- en gravity fall-systemen gedemonstreerd. De bezoekers op onze stand kunnen ontdekken hoe deze bekroonde innovatie (Innovation Award for Quality Health, Safety and Environment, CFIA Show 2019) de productiviteit van operators aanzienlijk kan verhogen. Lancering vision-inspectiesysteem Een nieuw vision-inspectiesysteem, het V13 Flat Pack Label Inspection systeem, wordt ook gelanceerd op de interpack. Dit systeem voert met een unieke line scan camera inspecties van onderen naar boven uit om etiketten aan de onderkant van platte verpakkingen te inspecteren met een snelheid tot 300 verpakkingen per minuut. Dit systeem maakt het portfolio labelinspectieoplossingen van Mettler-Toledo compleet, waarmee 100% labelinspecties uitgevoerd kunnen. Vanuit alle richtingen, voor alle verpakkingsvormen en voor alle labelkwaliteits- en gegevensfouten. De systemen zijn modulair en kunnen aan de toepassing van de klant worden aangepast. Ze zijn verkrijgbaar als kits, standalone of combi-systemen. Op interpack worden ook twee nieuwe gestandaardiseerde combi-systemen gelanceerd die 100% labelinspectie integreren met checkweighing en optioneel ook met metaaldetectie. Deze combisystemen bieden geavanceerde kwaliteitscontrole voor alle mogelijke productvormen. Op de stand van Mettler-Toledo worden eveneens de geavanceerde checkweighers met de nieuwe FlashCell™ EMFR-technologie gepresenteerd, die precisiewegen mogelijk maken met een snelheid tot 800 verpakkingen per minuut. Ook de washdown checkweighers worden gedemonstreerd, die een betrouwbare nauwkeurigheid bieden in veeleisende productieomgevingen die vaak en intensief gereinigd moeten worden. Gedigitaliseerde en duurzame toekomst “We kijken ernaar uit om klanten in de voedingsmiddelensector positief nieuws te brengen”, zegt Mundt. “Gezien de stijgende productiekosten en de druk vanuit de supply chain, hebben producenten productinspectieoplossingen nodig die hen productiever kunnen maken zonder de voedselveiligheid in het gedrang te brengen. We demonstreren een reeks systemen en software die een gedigitaliseerde en duurzame toekomst verzekeren. Het zijn systemen die hun productiviteitsprestaties op dynamische wijze zullen verhogen. Bezoekers van de stand van MettlerToledo kunnen kennismaken met onze productdeskundigen en een uitgebreid scala aan serviceopties bespreken onder het genot van een hapje en een drankje. Mettler-Toledo biedt ook gratis interpack-tickets aan gasten die zich van tevoren aanmelden.” Meer informatie: Mettler-Toledo | Tel. +31 (0)344-63 83 63 | www.mt.com/interpack-pr Stand interpack 2023: 11/A60

MEAT&CO NR 2 2023 20 INTERPACK 2023 De tweede innovatie wordt de presentatie van de nieuwe CP201 case packer. Deze machine onderscheidt zich door energiezuiniger te zijn. Daarnaast is het materiaal- en onderdelengebruik verminderd, waardoor de ecologische footprint wordt verkleind. Dit is een doorlopende vernieuwing voor de hele portfolio aan case packers. Als derde wordt op het gebied van service het Performance Care-programma gepresenteerd. Naast de huidige Customer Care zet CPS meer in om de klant te helpen om te performen met CPS case packers. Verschillende programma’s worden aangeboden vanuit een pick&mix principe om de output te verhogen. Dit kan eenvoudig van een E-learningsprogramma tot trainingen aan de lijn, remote service al dan niet met AR assist, tot een compleet Decision support system dat je operator de oplossing geeft in plaats van het probleem, door gebruik te maken van AI. Een dynamisch service level agreement waarin alle programma’s zijn vastgelegd behoort ook tot de mogelijkheden. De vierde innovatie is het inzetten in de missie om CO2-neutraal te worden. Er is een compleet routeplan geschreven die deze missie gaat ondersteunen in de komende jaren. Meer informatie: CPS Case Packing Systems Tel. +31 (0)495-566600 www.casepacker.nl Stand interpack 2023: 13/D34 CPS CASE PACKING SYSTEMS PRESENTEERT VIER NIEUWE INNOVATIES VOOR DE TOEKOMST TIJDENS INTERPACK 2023 Fortress Technology Europe biedt vlees- en andere voedselverwerkers een scala aan opties. Waaronder een ruimtebesparende combinatie van röntgen en controlewegers, designs met meerdere banen en standalone röntgenmachines, allemaal verkrijgbaar met een dompeltransporteur, een duwer of een uitwerpsysteem. Voor verwerkers van vlees en ander verpompt voedsel levert Fortress ook een eenvoudig te reinigen en zeer hygiënische X-Ray Pipeline-systeem. Nieuwste toevoeging De nieuwste toevoeging aan het X-Ray-programma van Fortress is de Raptor X-Ray. Deze X-Ray, verkrijgbaar in twee bandbreedtes (300 mm en 400 mm) inspecteert en keurt verpakt vlees, kaas, gekoelde en zoetwarenproducten af, bij detectie van metaal, glas, hout, rubber, plastic met hoge dichtheid, steen en verkalkte botten. Voor omvangrijkere toepassingen biedt Fortress ook een XL 500 mm bandstop en röntgensysteem voor een transportband met alarm. Deze transportsystemen kunnen vulniveaus bewaken, klonten van ingrediënten, gebroken of ontbrekende producten identificeren en beschadigde verpakkingen opsporen. Meer informatie: Jansen Techniek Tel. +31 (0)341-353 829 | info@jansentechniek.nl www.jansentechniek.com/merken/fortress FORTRESS PRESENTEERT X-RAY-ASSORTIMENT OP INTERPACK Nu veel van de grootste Europese supermarkten en groothandelaren erop aandringen dat voedselverwerkers en leveranciers X-Ray en metaaldetectie installeren op productie- en verpakkingslijnen, ziet Fortress Technology Europe de tijd rijp om zijn nieuwste X-Ray-machines – alleen beschikbaar in Europa – te onthullen tijdens interpack 2023. CPS heeft sinds begin 2023 een kantoor in NoordAmerika van waaruit een native Amerikaan de verkopen op de Noord-Amerikaanse markt gaat intensiveren. Voorheen werd de verkoop vanuit Nederland aangestuurd, het initiatief zal nu meer komen vanuit het kantoor in de Verenigde Staten. Om deze markt goed te kunnen bedienen komt de hele portfolio naast het standaard Sigmatek besturingssysteem ook in een Allan Bradley besturingssysteem beschikbaar.

Learn more True integration creates true added value. Experience our growing portfolio with innovative product premieres and be prepared for tomorrow’s challenges – with holistic line solutions from Weber. interpack 2023 | Duesseldorf, Germany May 4 – 10 | Hall 5 – Booth C19

MEAT&CO NR 2 2023 22 COVERSTORY: HANDTMANN MASCHINENFABRIK ‘HANDTMANN IS VAAK DE DRIJVENDE KRACHT ACHTER INNOVATIES EN NIEUWE TOEPASSINGEN’ Handtmann opgericht in 1873, viert dit jaar haar 150ste jubileum en dan zal de vijfde generatie van dit familiebedrijf toetreden tot de directie. Het bedrijf telt 4.300 medewerkers, kent 1,1 miljard omzet en heeft zes bedrijfsonderdelen waarvan de machinefabriek deel van uit maakt. De rol die Marrink op zich heeft genomen, is hem op het lijf geschreven. Hij identificeert trends en kansen binnen de voedingsmiddelenbranche en brengt de marktpotentie in kaart. “Naast de samenwerking met het team in Biberach heb ik een ambassadeursrol voor onze partners, strategische partners en dochterbedrijven. Ook bouw ik aan onze expertise rondom het thema Food & Innovatie. Met een team werk ik aan de strategie van Handtmann en zet concepten om naar techniek. We zijn continu bezig met het identificeren van toekomstige uitdagingen en het ontwikkelen van oplossingen. Bovendien staan wij in nauw contact met klanten over de hele wereld. Wij registreren systematisch de behoeften van bedrijfsleiders, productieleiders, technici, kwaliteitsverantwoordelijken en machineoperators.” Mindset changer en motivator Marrink is bijna om de week in Biberach te vinden en anders wereldwijd onderweg naar beurzen, partners of dochterondernemingen. Hij wordt binnen het managementteam gezien als motivator en mindset changer voor de verkooporganisatie. De samenwerking tussen hem en Harald Suchanka, CEO van Albert Handtmann Maschinen Fabrik, is intensief. “De mind-set -verandering bereiken we door ons niet alleen als machineleverancier op te stellen. We zijn een aanbieder van complete oplossingsgerichte totaalconcepten. Dit bereiken we onder andere door Handtmann Customized Solutions (HCS), het op maat aanbieden van machineoplossingen en Handtmann Line Solutions (HLS). Door de overnamen van Verbufa, Inotec en de samenwerking met onze strategische partners zoals MULTIVAC, Fessmann en Velati, zijn we nog beter in staat deze totaalconcepten te leveren. Handtmann biedt oplossingen voor het verwerken van grondstof tot het eindproduct in de verpakking.” Handtmann denkt verder en biedt niet alleen de perfecte oplossing voor afvullen, portioneren, vormen en doseren, maar begint al bij de productvoorbereiding met de juiste meng- en maaltechnologie. “Voor de downstream processen die op de verwerking volgen, leveren wij flexibele productbehandelingssystemen en interfaces voor maximale automatisering en lijndeskundigheid. In 2020 heeft de Handtmann Group of Companies de Inotec Group overgenomen. Inotec is een toonaangevende fabrikant van innovatieve meng- en emulgatietechnologie en afbindmachines voor de voedselverwerkende sector. Handtmann vul- en portioneersystemen integreren naadloos met de producten van Inotec, waardoor turnkey totaallijnen ontstaan. Handtmann Line Solutions (HLS) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling, planning en implementatie van deze geïntegreerde productielijnen.” Marrink vervolgt: “Door deze strategische focus kunnen we met HCS en HLS, naast de standaard seriemachines ons richten op klant specifieke oplossingen. We kunnen snel trends en specifieke klantaanvragen omzetten naar een technische oplossing. Naast vlees en vleeswaren ligt onze focus op bakkerij (glutenvrij), zuivel, vegetarisch, vegan, petfood en de visindustrie. Handtmann breidt het productportfolio uit met USP’s aan de hand van de vraag van onze klanten en de markt. Met name de markten die relatief nieuw zijn zoals producten van alternatieve eiwitten helpen we met onze expertise en kennis.” Sinds de overname van Verbufa in april 2021 door Handtmann, heeft Mark Marrink (oud-eigenaar en directeur van Verbufa) allesbehalve stilgezeten. Na twee jaar blikt Marrink kort terug. Kort, omdat hij zich vooral richt op de toekomst in zijn rol als Chief Business Development & Innovation Officer bij Handtmann Maschinenfabrik in het Duitse Biberach. “Wij zijn vaak de drijvende kracht achter productinnovaties en nieuwe toepassingsoplossingen. Wij werken zij aan zij met onze klanten en ondersteunen hen als betrokken en deskundige partner.” Duurzame en milieuvriendelijke voedselproductie Veganistische en vegetarische producten worden wereldwijd steeds belangrijker. Het aantal veganisten/vegetariërs en flexitariërs en de belangstelling van de consument voor plantaardige vleesalternatieven groeit. Handtmann speelt in op de huidige marktbehoeften en technologieën. “Naast technische ondersteuning werken we ook aan productontwikkeling met een groot team van voedingstechnologen. Een mooi voorbeeld is het door Handtmann ontwikkelde proces voor veganistische bacon en sashimi. Een ontwikkeling dat al heel succesvol in de vega markt wordt toegepast is de vegetarische worst in een natuurlijke alginaat omhulsel”, verduidelijkt Marrink.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4