Meat&co nr 2-2025 Online

Vaktijdschrift voor de totale vlees- en eiwitverwerkende industrie | april 2025 | 20e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 Special FFA 2025 COVERSTORY Elke bitterbal van Kwekkeboom begint in een kookketel van Spako Food Machinery

Hall 12.0 - Stand D30 Hall 12.1 - Stand 01 Hall 9.0 - Stand E16 Hall 9.1 - Stand E40 Hall 8.0 - Stand H96 Hall 12.1 - Stand B36 Hall 8.0 - Stand D54 Hall 8.0 - Stand D96 Hall 12.0 - Stand D51 Hall 8.0 - Stand B60 Hall 8.0 - Stand G62 Hall 9.1 - Stand E46 Hall 12.1 - Stand C99 Hall 8.0 - Stand H44 Hall 12.1 - Stand E01 Voedselverwerking van A tot Z Bij Van Uhm professionals in food processing weten we precies wat er nodig is om een foodproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Machines mogen niet stil komen te staan en het productieproces moet op rolletjes verlopen, elke dag weer. Vlees, vis, kaas, groente, fruit, vegetarische, petfood en kant-en-klaar producten: onze professionals weten precies hoe uw foodproces verloopt en voorzien u van de juiste adviezen voor een optimaal productieproces. De Bieffel 3, 7622 BM Borne T 074-2662905 E info@vanuhm.nl W vanuhm.nl Morseweg 6, 1131 PK Volendam T 0299-366199 E info@habuba.nl Van Uhm op IFFA 2025 ONTDEK WAAR U ONZE MERKEN VINDT OP DE BEURSVLOER IN FRANKFURT. Mogen wij u inpakken? OF ZULLEN WE BEGINNEN BIJ UW PRODUCTEN Benieuwd naar de beste machines voor uw foodproces? Vraag vrijblijvend een persoonlijk advies of een demo aan op www.vanuhm.nl/contact Passie en liefde voor food De beste machines van de beste merken Persoonlijk advies op maat van ervaren experts Korte communicatielijnen Eigen servicemonteurs bij calamiteiten Van uhm in één oogopslag

MEAT&CO NR 2 2025 3 Ik moest aan ons gesprek denken toen ik begin april terug naar huis reed na de Openbare Jaarvergadering van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV). Dat kwam door de inspirerende lezing van oud-landbouwminister en econoom Cees Veerman. “Je weet wie je vrienden zijn. Die heb je nodig in goede en slechte tijden, maar inmiddels weet je ook wie je vijanden zijn. Blijf je hangen in je eigen gelijk of ben je bereid om hen aan tafel uit te nodigen? Natuurlijk is de Nederlandse vleessector de meest duurzame en meest diervriendelijke van de wereld, maar word je nog gehoord als je dat zegt. En tegen wie zeg je het? Alleen als je bereid bent te ontdekken wat Wakker Dier drijft, kun je in gesprek komen. Niet om je gelijk te halen of hun gelijk te onderkennen, maar om dichter tot elkaar te komen. Is Beter Leven immers ook niet ontstaan als gezamenlijk idee van Ngo’s en marktpartijen?”, hield Veerman de sector voor. Het is lastig als je allebei gelijk hebt. Maar of links of rechts nu aan de macht is, de realiteit is dat Nederland zal moeten polderen om tot een gedragen consensus te komen en deze te presenteren bij de landelijke en Europese politiek. “Zodat zij het kunnen presenteren als hun eigen idee. Dat vinden ze fijn, die politici”, gaf Veerman de toehoorders nog mee. Gelijk hebben is nu eenmaal wat anders dan gelijk krijgen. Maar wel de realiteit. Zoals velen van jullie gebruik ik verschillende social media. LinkedIn is een verlengstuk van mijn professionele leven, met veel posts uit de voedingsmiddelenindustrie. Op Instagram deel ik familiekiekjes en uitjes met vrienden en op X geef ik mijn mening over de verrichtingen van mijn favoriete voetbalclub, mijn hobby groundhoppen en het betaald voetbal (want naast het hoofdredacteurschap van vaktijdschrift Meat&Co ben ik ook sportjournalist en auteur van verschillende voetbalhistorische boeken). Af en toe kan ik het niet laten om ook een privémening over politiek te twitteren. Zeker in relatie tot de vlees- en/of visverwerkende industrie. Toen ik me laatst op X opwond over sluiting van de hypermoderne fabriek van LyondellBasell in het Rotterdamse havengebied, kreeg ik van een politiek adviseur – tevens supporter van dezelfde club als ik – het verwijt ‘dat ik me beter met voetbal kan bezighouden’. Toch raakten we (online) met elkaar in gesprek en wisselden kort argumenten uit. Met respect voor elkaars mening, ondanks dat we allebei anders in de wedstrijd staan. ‘Nederlandse en Europese bedrijven kunnen niet concurreren met Azië en VS op fossiel plastic. Klimaatbeleid is de enige weg naar geld verdienen’, was (en ís) zijn stelling. Maar LyondellBasell is juist het toonbeeld dat industrie ook zelf innovatie kan aanjagen. Met de sluiting van hun fabriek valt weer een speler weg die bijdraagt aan de op links zo gewenste eiwittransitie. Ook zal een alternatief gevonden moeten worden voor het hoogwaardige Propyleenoxide dat in de voedingsmiddelenindustrie wordt gebruikt. Oftewel, wederom van ver halen wat we tot voor kort in eigen land produceerden. Met Duitsland als ons voorland weten we inmiddels hoe groot de gevolgen zijn voor de economie als we vertrouwen op het buitenland om onze eigen (vaak al schonere) industrie te vervangen. Nog los van de gevolgen van de handelsoorlog tussen Europa en de Verenigde Staten. Hoe fijn is het als je kunt vertrouwen op fabrikanten uit eigen (buur)landen voor het produceren van je eigen voedsel? Zonder zorgen over 20 procent prijsverhogingen. Vaktijdschrift voor de vlees- en eiwitverwerkende industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.meat-co.nl Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Martijn Schwillens (hoofdredacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Meat&Co heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Meat&Co besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Colofon en De Visie Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P924045) Vaktijdschrift voor de totale vlees- en eiwitverwerkende industrie | april 2025 | 20e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 COVERSTORY Elke bitterbal van Kwekkeboom begint in een kookketel van Spako Food Machinery Special IFFA 2025 DE VISIE GELIJK HEBBEN IS NU EENMAAL WAT ANDERS DAN GELIJK KRIJGEN. MAAR WEL DE REALITEIT. Martijn Schwillens Hoofdredacteur vaktijdschrift Meat&Co m.schwillens@gpmedia.nl

4 MEAT&CO NR 2 2025 INHOUD P. 14 Voorbeschouwing IFFA 2025 Voor de vlees- en eiwitverwerkende industrie zijn data een waardevol bezit. IFFA 2025 toont van 3 tot en met 8 mei allerlei technologieën die hiervoor kunnen worden gebruikt onder het hoofdthema ‘Waarde creëren uit data’. Vanaf pagina 14 vindt u ook een uitgebreide beursspecial over de vakbeurs. P. 30 Een eeuw aan automatiseringskracht Wat in 1927 begon als familiebedrijf, is uitgegroeid tot een internationale specialist in voedselautomatisering. Viscon Group levert bewezen oplossingen met slimme intralogistiek, geavanceerde opslag en krachtige software die processen efficiënter, schaalbaarder en duurzamer maakt. P. 21 Interview RBK Group Tijdens IFFA 2025 in Frankfurt laat RBK Group zien hoe foodbedrijven realtime grip krijgen op hun productie en tegelijkertijd hun operationele kosten flink kunnen reduceren. Vaktijdschrift Meat&Co sprak met Peter Harmens en Theo Vliek van RBK Group over de oplossingen die het bedrijf wereldwijd aandraagt. P. 34 Van Uhm dealer HiTec Food Systems Van Uhm BV is officieel dealer van HiTec Food Systems. “Onze klantenkring en ons machine-aanbod zijn aanvullend aan elkaar. We hebben al enkele projecten samen gedaan. Naar ieders tevredenheid. En dat heeft nu geleid tot een dealerschap door Van Uhm”, vertelt sales director Jeroen Lijkendijk. 14 34 21 30

MEAT&CO NR 2 2025 5 P. 38 Coverstory Spako Food Machinery Voor het kookproces van onder meer kaas- en vleesragout voor de kroketten en bitterballen van Kwekkeboom, gebruikt NewForrest kookketels van Spako Food Machinery. “De verhittingsstap gaat via de kookketels en is een belangrijk onderdeel van het productieproces, want die gekookte massa is de basis.” P. 50 Casestudy LEX Food Equipment “Voor het drogen van worsten, hammen en andere vleeswaren was ik op zoek naar een goede rookkast. Via LEX Food Equipment heb ik nu de beschikking over een tweewagenkast van Mauting waarmee ik de kwaliteit en capaciteit die ik beoog, kan realiseren”, vertelt Uw Slager Stan van Heerwaarden. P. 42 Casestudy Vemag-Seydelmann Om de productie te kunnen uitbreiden, wilde A. Ardon Vleeswaren een automatiseringsslag maken. “We wensten meer flexibiliteit, een hogere efficiëntie en productiviteit en daarbij meer werkgemak. We kwamen in contact met Vemag-Seydelmann. Al na de eerste proef wilden we de machine houden.” P. 59 Reportage bij FREUND Maschinenfabrik FREUND Maschinenfabrik is na een verhuizing klaar voor een nieuw hoofdstuk in zijn meer dan 100-jarige bedrijfsgeschiedenis. “De aanzienlijke groei die we het afgelopen jaar hebben doorgemaakt, hebben we te danken aan onze partners. MESS-Nederland heeft hier zeker een belangrijke rol in gespeeld.” 38 50 42 59

6 MEAT&CO NR 2 2025 BRANCHENIEUWS WEBINAR: VOORKOM VERONTREINIGINGSRISICO’S TIJDENS WEEGPROCESSEN EN BESPAAR KOSTEN Mettler Toledo B.V. houdt op woensdag 28 mei een webinar ‘Voorkom verontreinigingsrisico’s tijdens weegprocessen en bespaar kosten’. Tijdens dit webinar gaat de bekende producent van tafel- en vloerweegschalen dieper in op de principes van een hygiënisch design en leren deelnemers aan het webinar hoe zij hun reinigingsactiviteiten kunnen optimaliseren en daarmee kosten kunnen besparen. De robuuste weegschalen van Mettler Toledo zijn uitgerust met intelligente diagnostiek en duidelijke gebruikersinstructies, wat zorgt voor probleemloze, efficiënte en productieve wegingen. “Of u nu zware materialen of kleine monsters weegt, onze geavanceerde digitale weegschalen leveren altijd betrouwbare resultaten. Hygiëne is hierbij ook van groot belang. Ons hygiënische ontwerp maakt het eenvoudig om de weegschalen schoon te houden, zodat u kunt voldoen aan de strengste normen. Daarnaast helpt preventief onderhoud om de levensduur van uw apparatuur te verlengen. Hierdoor kunt u uw apparatuur in uitstekende staat houden en downtime, onnauwkeurige aflezingen en potentiële veiligheidsrisico’s voorkomen”, laat MettlerToledo in een persbericht weten. Webinar In omgevingen met strenge regelgeving is het essentieel dat alle apparatuur die in contact komt met producten, niet alleen regelmatig maar ook op de juiste manier wordt gereinigd. Dit voorkomt niet alleen contaminatie, maar waarborgt ook de kwaliteit en veiligheid van voedingsmiddelen gedurende het hele productieproces. Daarnaast kunnen terugroepacties grote nadelen brengen voor consument en producent. “Daarom is een zorgvuldige selectie en goed onderhoud van uw apparatuur van groot belang. Tijdens ons webinar krijgt u inzicht in de principes van hygiënisch ontwerp en leert u hoe u uw reinigingsactiviteiten kunt optimaliseren.” Dit webinar vindt plaats op 28 mei om 14.00 uur. Meer informatie: Mettler-Toledo B.V. Tel. +31 (0)344-63 83 63 | informatie@mt.com www.mt.com ‘FOODBEDRIJVEN ZIJN DE KLOS ALS ZE GEEN GRIP OP PRODUCTIEKETEN HEBBEN’ Europese mensenrechteninstituten luiden de noodklok over de plannen van de Europese Commissie om de anti-wegkijkwet voor bedrijven, de CSDDD, te versoepelen. Door die versoepeling hoeven bedrijven over een veel kleiner deel van hun productieketen verantwoording af te leggen over mensenrechten. “Versimpeling van regels lijkt aantrekkelijk, maar biedt schijnzekerheid. Bedrijven die precies weten wat er in hun ketens gebeurt, van plantage tot schap, staan er veel beter voor.” Dat stelt Leontien Hasselman-Plugge, CEO van ImpactBuying. Dit adviesbureau helpt retailers en (food)producenten wereldwijd om hun productieketens transparant, eerlijk en duurzaam te maken. “Retailbedrijven zoals supermarkten hebben er baat bij om volledig inzicht te hebben in hun productieketens. De grootste risico’s op uitbuiting of milieuschade bevinden zich vaak ver weg: bij boerderijen, fabrieken of toeleveranciers die geen directe contractpartner zijn, maar die wel aan het begin staan van de keten. “ Controle en grip Hasselman-Plugge vervolgt: “De realiteit is dat retailers die niet weten waar en onder welke omstandigheden hun producten zijn gemaakt, een probleem hebben. Gaat er iets mis met een product, dan zullen zij publiekelijk verantwoording moeten afleggen. Bedrijven die kunnen bewijzen dat ze weten hoe het zit staan er veel sterker voor als milieu- of andere actiegroepen misstanden aankaarten. Controle en grip op de hele keten is dus ook vanwege reputatieschade en claims in het belang van de bedrijven zelf. Goede, controleerbare data over alles wat er in productieketens gebeurt is cruciaal voor mensenrechten én bedrijven. Ook als de Europese Unie regels versoepelt.” Meer informatie: ImpactBuying | Tel. +31 (0)72 5410 390 | info@impactbuying.com

EXACTASTACK® Flexible belt stackers that deliver cost-effective, high quality food processing solutions. SPIRALSURF® Customize to meet individual requirements for cooling and freezer applications. Call on Ashworth Factory Service experts for installation, troubleshooting, and maintenance of your belting system. LEARN HOW WE CAN HELP SCAN THE CODE MEATING DEMAND WITH BETTER BELTING POSIDRIVE® SPIRAL Increase capacity while minimizing maintenance and downtime in the most demanding applications. CLEAN AND CONSISTENT, BATCH AFTER BATCH MAY 38 FRANKFURT GERMANY HALL 9.1, STAND C80

8 MEAT&CO NR 2 2025 MANON HOUBEN NIEUWE VOORZITTER COV EN VNV Manon Houben is aangesteld als nieuwe voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV). Zij volgt Laurens Hoedemaker op die zijn functie per 1 januari jongstleden heeft neergelegd. Manon is per 1 april 2025 in dienst getreden. Haar benoeming is formeel bekrachtigd door de leden van beide werkgeversorganisaties. Houben (54) was werkzaam als Programmamanager Ketenconcepten bij de Van Loon Group. Daarvoor was zij o.a. actief bij de Royal GD als Afdelingsmanager varkensgezondheid, o.a. verantwoordelijk voor het onderhouden van de relaties met slachterijen en brancheorganisaties. Haar veterinaire achtergrond, werkervaring, netwerk en persoonlijkheid sluiten naadloos aan op het profiel voor de nieuwe voorzitter. Ruth Bouwstra, waarnemend voorzitter van de COV, is verheugd over de komst van Houben als voorzitter: “Ik ken Manon als een gepassioneerde, integere en strategische manager en bestuurder met oog voor wat er leeft in de maatschappij. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij de sector met haar kennis en ervaring en haar authentieke stijl zal leiden naar een nieuwe fase van ontwikkeling en groei.” ‘Precies wat we voor ogen hadden’ Aldo van der Laan, vicevoorzitter van de VNV, vult aan: “Manon Houben is precies wat wij voor ogen hadden met een nieuwe voorzitter. Haar passie voor de sector en haar ervaring en netwerk binnen en buiten de sector maken haar zeer geschikt voor deze functie. Ik ben ervan overtuigd dat we voor onze leden en de medewerkers van het bureau in Manon een geschikte nieuwe voorzitter hebben gevonden.” Meer informatie via www.cov.nl Manon Houben BRANCHENIEUWS STARFARMERS AL TIEN JAAR STERKE KETENPARTNER: ‘SAMENWERKING BLIJFT SLEUTEL TOT SUCCES’ Leveranciersvereniging StarFarmers viert haar 10-jarig bestaan. Sinds de oprichting in 2015 ontwikkelde de vereniging zich tot een krachtige schakel en een volwaardige gesprekspartner in de één ster Beter Levenketens. “We kijken met trots terug op de afgelopen tien jaar,” zegt Harold Theunissen, manager marktprogramma’s bij Vion. StarFarmers werd opgericht met het doel om het concept en de positie van varkenshouders binnen het marktconcept Good Farming Star van Vion te versterken. “Ketens ontwikkelen is lange termijndenken. Dankzij de inzet van de betrokken leveranciers heeft de vereniging een volwaardige positie verworven met een duidelijke stem in de keten. Hun betrokkenheid bij ketenontwikkeling is belangrijk gebleken, zowel zichtbaar als achter de schermen in gesprekken met overheden en NGO’s”, vertelt Theunissen. In de afgelopen jaren heeft de vereniging haar positie ontwikkeld en versterkt en haar netwerk verder uitgebouwd. Varkenshouders binnen StarFarmers denken actief mee over de doorontwikkeling van het concept, waarbij zowel praktische uitvoerbaarheid als kosten in het oog worden gehouden. Ook de samenwerking met ketenpartijen en periferie is verder geïntensiveerd, wat de vereniging een stevige positie binnen de keten heeft opgeleverd. Blik op de toekomst Met het oog op de toekomst blijft StarFarmers zich inzetten voor een duurzame en vraaggestuurde varkenshouderij, waarbij samenwerking binnen de dynamische keten centraal staat. De afgelopen tien jaar heeft de vereniging een belangrijke rol gespeeld in innovaties zoals de ontwikkeling van klimaatsensoren in de stallen en de stal klimaat index. “Doordat we nauw samenwerken met retailers en NGO’s zoals de Dierenbescherming, kunnen we actief meedenken over ontwikkelingen die van blijvende waarde zijn voor de keten”, zegt voorzitter Jaap Kreuger. Ook in de komende jaren wil StarFarmers de betrokkenheid en positionering van leveranciers verder versterken. “Samenwerking blijft de sleutel tot succes”, voegt Theunissen toe. “Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.” Meer informatie via www.vionfoodgroup.com

MEAT&CO NR 2 2025 9 BRANCHENIEUWS RUNDVEEPRIJZEN BREKEN RECORDS, VOORBODE VOOR DURE BIEFSTUK De prijs van rundvlees als de biefstuk en de hamburger in het winkelschap of in de horeca gaat verder oplopen. Wereldwijd is het aanbod van runderen uitzonderlijk schaars, waardoor de rundveeprijzen het vorige recordniveau de afgelopen weken ruimschoots hebben overschreden. In Nederland ligt de karkasprijs inmiddels bijna 9% boven het vorige record. De verwachting is dat de prijzen blijven stijgen. Dat meldt marktbureau DCA Market Intelligence, dat als Price Reporting Agency (PRA) de food- en agribusiness voorziet van onafhankelijke benchmarkprijzen, marktdata en marktinformatie. De Nederlandse noteringen (Vee & Logistiek) van vleesrunderen hebben het recordniveau van kort na de inval in Oekraïne ruimschoots overtroffen. Sinds het eerdere record vier weken geleden werd geëvenaard, is de prijs van runderen van de hoogste kwaliteit in Nederland met 8,9% gestegen naar €6,40 per kilo. “Dit is een uitzonderlijk sterke stijging in korte tijd voor de doorgaans vrij stabiele rundvleesmarkt”, merkt Matthijs Bremer, marktspecialist vlees & eiwit van DCA Market Intelligence op. “Prijsstijgingen van meer dan vijf cent per kilo zijn zeldzaam, maar de afgelopen weken liepen de prijzen soms met wel 25 cent per week op.” Mondiale tekorten De hoge prijzen zijn het gevolg van mondiale tekorten. Wereldwijd is het aantal runderen uitzonderlijk laag. In de Verenigde Staten heeft droogte geleid tot de kleinste rundveestapel sinds 1952. Ook in buurlanden Canada en Mexico is het aanbod schaars. Ondertussen kampt Europa met een forse afname van het aantal vleesrunderen, met name uit Frankrijk. Tijdens de kerstperiode zijn uitzonderlijk veel runderen geslacht om aan de grote vraag te voldoen. Dit heeft de krappe markt verder onder druk gezet. In landen als Brazilië en Australië, waar nog wel voldoende vee beschikbaar is, draait de vleesexport inmiddels op volle toeren om de tekorten elders enigszins te compenseren. “Dit kan de forse prijsstijging echter niet beteugelen”, aldus Bremer. Haperende aanvoer De prijsstijging begon in het meest luxe segment. Door deze tekorten weken consumenten steeds vaker uit naar goedkopere alternatieven. Dit heeft ertoe geleid dat alle rundvleesprijzen, ook in het lagere segment, explosief zijn gestegen. Een einde aan deze trend is voorlopig niet in zicht. “De prijzen zijn schrikbarend snel gestegen, maar in de markt heerst het sentiment dat deze stijging nog maar het begin is,” zegt Bremer. De aanvoer begint steeds meer te haperen. “De belangrijkste oorzaak is dat rundvee steeds jonger wordt geslacht, wat een vicieuze cirkel met zich meebrengt. Doordat runderen op jongere leeftijd worden geslacht, daalt het slachtgewicht, wat resulteert in een lagere vleesproductie per dier. Een einde van de stijging is nog niet in zicht, hoewel deze trend niet oneindig kan doorzetten. “Er is altijd een grens aan wat consumenten bereid zijn te betalen, zeker nu de koopkracht al onder druk staat. Uiteindelijk keert de wal het schip,” aldus Bremer. Het blijft echter koffiedikkijken wanneer dat punt wordt bereikt. Eén ding is zeker: “Veel consumenten merken de komende maanden vermoedelijk wel het effect op de kassabon als zij een biefstuk of hamburger in de supermarkt scannen.” DCA Market Intelligence DCA Market Intelligence voorziet als Price Reporting Agency (PRA) de food- en agribusiness van onafhankelijke benchmarkprijzen, marktdata en marktinformatie. Het bedrijf, gevestigd in Lelystad, is een toonaangevende price reporter in de wereld van agrarische commodity’s als zuivel, aardappelen, uien, vee en vlees. Meer weten over DCA Market Intelligence? Bezoek dan dcamarketintelligence.com

10 MEAT&CO NR 2 2025 KOELEN EN VRIEZEN De Nederlandse koel- en vriessector, die een cruciale rol speelt in de voedselketen, staat onder zware druk door de hoge energie- en netwerkkosten. Nekovri heeft minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) een dringende oproep gedaan om de concurrentiepositie van de sector veilig te stellen en concrete maatregelen te nemen. "Nederland speelt in de Champions’ League van koelen en vriezen, maar dreigt door torenhoge energiekosten een degradatie naar de tweede divisie te maken”, zegt Davey Gerlings, CEO van Nekovri. ‘NEDERLANDSE KOEL- EN VRIESSECTOR DREIGT CONCURRENTIESLAG TE VERLIEZEN DOOR HOGE ENERGIEKOSTEN’ dat de energietarieven in Nederland juist met 200% zullen stijgen. Daarnaast hanteren landen als Duitsland en Frankrijk in navolging van een oproep van de Europese Commissie gunstigere energiebelasting- en netwerktarieven voor hun industrie, waardoor bedrijven overwegen hun activiteiten naar het buitenland te verplaatsen. "Een vrieshuis nét over de grens in België of Duitsland heeft aanzienlijk lagere energiekosten en betere beschikbaarheid van energie. Nederland verliest hierdoor terrein en haar koppositie in een sector die essentieel is voor onze economie en voedselzekerheid", aldus Gerlings. Als we niets doen, verliezen we niet alleen bedrijven en banen aan het buitenland, maar ook onze strategische rol in de voedselvoorziening en farmaceutische opslag", zegt Gerlings. Stijgende energiekosten De koel- en vriessector, die jaarlijks meer dan € 95 miljard aan goederen verwerkt en voorziet in 87% van de producten die dagelijks op ons bord liggen, wordt hard geraakt door de stijgende energiekosten. Terwijl de Europese Commissie (via het Draghi-rapport) pleit voor 20% lagere energieprijzen, voorspelt PwC

MEAT&CO NR 2 2025 11 Wat doet Nekovri? Nekovri is de belangrijkste organisatie in Nederland op het gebied van temperatuurgevoelige producten. Leden van Nekovri zijn koel- en vries, opslag- en transportbedrijven en koel- en vrieshuizen die met hun activiteiten waarde toevoegen aan de producten van derden. De leden van Nekovri ontwikkelen zich meer en meer tot logistieke partner van producenten, importeurs, groot- en detailhandel. De branche kenmerkt zich door een grote diversiteit in dienstverlening en is vertegenwoordigd in vrijwel alle ketens. Binnen deze ketens vormen koel- en vrieshuizen een centrale en zeer belangrijke schakel. De steeds strengere eisen gesteld op het gebied van hygiëne, voedselveiligheid en traceerbaarheid zorgen voor een toenemende behoefte aan geconditioneerde logistieke dienstverlening en versterken de rol en positie van onze branche, mede ook gezien de belangrijke transitofunctie van Nederland in internationaal ▲ Davey Gerlings, CEO van Nekovri NEDERLAND SPEELT IN DE CHAMPIONS LEAGUE VAN KOELEN EN VRIEZEN, MAAR DREIGT DOOR TORENHOGE ENERGIEKOSTEN TE DEGRADEREN NAAR DE TWEEDE DIVISIE ‘Verlaag energiebelasting en beheers netwerkkosten’ In een brief aan minister Hermans (VVD) vraagt Nekovri om drie concrete maatregelen: 1. Lagere energiebelasting: Nederland moet het voorbeeld volgen van andere Europese landen en een significante verlaging van de energiebelasting doorvoeren. De energierekening van een koel- en vrieshuis bestaat inmiddels voor meer dan de helft uit energiebelasting en transportkosten. • De energiebesparingsplicht, zoals recent besproken in het Interdepartementaal BeleidsOnderzoek (IBO), wordt strenger gehandhaafd. Een koppeling aan belastingverlaging, zoals in het VK, kan overwogen worden. 2. Beheersing van netwerkkosten: De explosieve stijging van netwerkkosten moet worden beteugeld door een herziening van het tarievenstelsel en verplichte herinvestering van netbeheerwinsten in netwerkuitbreiding. 3. Ondersteuning van innovatieve energieoplossingen: De koel- en vriessector kan bijdragen aan netcongestievermindering, maar heeft hiervoor meer structurele investeringen en onderzoek nodig. ‘Geen randzaak maar essentiële schakel’ Nekovri roept minister Hermans op om deze maatregelen mee te nemen in de voorbereiding van de Voorjaarsnota, zodat er in 2025 structurele middelen beschikbaar komen voor het verbeteren van de concurrentiepositie van de sector. "De koel- en vriessector is geen randzaak, maar een essentiële schakel. Dit is hét moment om keuzes te maken en ervoor te zorgen dat onze sector niet verdwijnt naar het buitenland. De brancheorganisatie krijgt verschillende zorgelijke signalen, de overheid moet nu actie ondernemen", besluit Gerlings. Meer informatie via www.nekovri.nl

Het Weerijs 2 8253 PP Dronten +31 (0)321 - 386 600 verkoop@letsbv.nl Totaalleverancier van reinigingssystemen voor de voedselverwerkende industrie Vervaardiging in eigen werkplaats, maatwerk mogelijk Betrouwbaar LETS bv Your professional partner in cleaningsystems Besparen door automatisering!

MEAT&CO NR 2 2025 13 jongeren de belangrijkste gebruikers. In Nederland, bijvoorbeeld, is het gebruik onder jongeren en studenten groeiend, maar blijft de adoptie achter door onder andere taalbarrières en zorgen over privacy en betrouwbaarheid. Beleid en digitale infrastructuur maken het verschil De verschillen tussen landen worden bepaald door drie factoren: de beschikbaarheid van digitale infrastructuur, het opleidingsniveau van de bevolking, en de mate waarin de overheid technologie actief ondersteunt. Landen die investeren in onderwijs, wet- en regelgeving, en digitale vaardigheden, bouwen eerder en sneller een voorsprong op. Landen die nog geen duidelijke strategie hebben, lopen het risico achter te raken. Dit heeft economische én maatschappelijke gevolgen. Experts spreken van een opkomende digitale kloof, waarin niet alleen toegang tot technologie telt, maar vooral het vermogen om ermee te werken. Nederland staat in dat opzicht op een kruispunt: er is veel potentie, maar de implementatie gaat nog langzaam. Bedrijven experimenteren, consumenten zijn voorzichtig, en overheidsbeleid is in ontwikkeling. De vraag is of dat genoeg is om aan te haken bij de landen die voorlopen. MACHINES, PRODUCTIELIJNEN EN AUTOMATISERING WERELDWIJDE VERSCHILLEN IN HET GEBRUIK VAN AI NEMEN TOE In het bedrijfsleven wordt slimme software steeds vaker ingezet voor automatisering, klantenservice en besluitvorming. Grote bedrijven in India en de Golfregio lopen hierin voorop: zo’n 60% gebruikt inmiddels vormen van geavanceerde technologie in hun dagelijkse processen. Ook in Singapore, China en Zuid-Korea is het zakelijk gebruik stevig ingeburgerd. Uit onderzoek van Digital News Group blijkt dat in Europa de adoptie achterblijft. In de meeste landen gebruikt slechts 20 tot 30% van de bedrijven deze technologie op een structurele manier. Vooral kleinere organisaties blijven terughoudend, vaak vanwege een gebrek aan kennis, personeel of duidelijke regelgeving. Toch groeit ook hier de interesse. Zeker nu generatieve toepassingen, zoals automatisch tekstschrijven of beeldcreatie, steeds toegankelijker worden. Consumenten: jong en digitaal is leidend Bij consumenten zie je een vergelijkbaar beeld. In India zegt 45% van de bevolking actief gebruik te maken van tools als ChatGPT en Gemini. In Marokko, Brazilië en Indonesië liggen die cijfers rond de 30%. In West-Europa ligt het percentage een stuk lager: tussen de 20 en 25%, met Zweden als positieve uitzondering. Toegang tot technologie, taalvaardigheid en houding tegenover innovatie spelen hierin een grote rol. In veel landen zijn Engelstalige of technisch vaardige NEDERLAND STAAT QUA AI OP EEN KRUISPUNT: ER IS VEEL POTENTIE, MAAR DE IMPLEMENTATIE GAAT LANGZAAM Steeds meer bedrijven en consumenten maken gebruik van slimme digitale toepassingen. Denk hierbij aan chatbots, beeldgeneratoren of systemen die helpen bij het analyseren van gegevens. Maar wereldwijd loopt het gebruik van deze technologieën sterk uiteen. In landen als India, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore groeit het gebruik snel, maar veel Europese landen blijven achter. Een robottoepassing van VCU Robotics bij een visverwerker op Urk

14 MEAT&CO NR 2 2025 VOORBESCHOUWING IFFA 2025 IFFA 2025: WAARDE CREËREN UIT DATA EN KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE Voor de vleesverwerkende industrie zijn data een waardevol bezit. Door het verzamelen en analyseren van gegevens kunnen bedrijven niet alleen productieprocessen optimaliseren, maar ook onregelmatigheden in een vroeg stadium signaleren, waardoor ze flexibel kunnen reageren op marktfluctuaties en veranderende klantvoorkeuren. De internationale vakbeurs IFFA 2025 - Technology for Meat and Alternatives, die plaatsvindt van 3 tot en met 8 mei in Frankfurt, toont allerlei technologieën die hiervoor kunnen worden gebruikt onder het hoofdthema ‘Waarde creëren uit data’. Gegevens worden verzameld in vrijwel alle stadia van de procesketen. Bij het slachten en snijden bewaken sensoren en camerasystemen met hoge resolutie het proces door gewicht, vleeskwaliteit en hygiënische parameters te analyseren. Bij de verwerking en verpakking registreren meetinstrumenten parameters zoals temperatuur en vochtigheid om de productkwaliteit te waarborgen en onregelmatigheden in een vroeg stadium te herkennen. In opslag en logistiek worden temperatuur- en vochtigheidssensoren gebruikt om optimale opslagomstandigheden te garanderen en bederf van producten te voorkomen. En in de verkoop analyseren intelligente algoritmen verkoopgegevens om inzicht te krijgen in de toekomstige vraag en klantvoorkeuren, alsook om herbevoorradingsroutes en toeleveringsketens te beheren. Vele vormen van waardecreatie In de vorige uitgave van Meat&Co kon u al lezen dat Nederland een prominente rol speelt bij de ontwikkeling van machines, productielijnen en automatiseringsoplossingen voor de internationale industrie. Alleen Duitsland exporteert meer machines voor de voedselverwerkende industrie dan Nederland. Qua handel van machines scoren alleen Amerika (nog) en Rusland hoger dan ons land. Waarde creëren uit data zit als het ware in het DNA van Nederlandse, Belgische en Duitse machinebouwers. ADVERTENTIE RVS (maatwerk) oplossingen voor efficiëntie en hygiëne. Kijk op www.h-hs.nl

MEAT&CO NR 2 2025 15 ADVERTENTIE Klaus Schröter, voorzitter van de VDMA, is van mening dat het gebruik van data op vele manieren waarde kan toevoegen: “Door gegevens in realtime te verzamelen, kunnen processen worden geoptimaliseerd. Sensorische oplossingen helpen om productie- en reinigingsprocessen minder zwaar en efficiënter te maken. Bovendien kunnen belangrijke indicatoren van de beschikbaarheid van de installatie worden gebruikt, bijvoorbeeld om ongeplande stilstand te voorkomen en te voorspellen. Gegevens kunnen ook worden gebruikt om proces-sequenties te simuleren. Data zijn ook belangrijk voor het voorbereiden en doen van investeringen, om een zekere mate van investeringszekerheid te garanderen.” AI wordt steeds belangrijker Net als veel industriële sectoren wordt kunstmatige intelligentie (AI) ook voor de vleesverwerkende sector steeds belangrijker. Alleen AI kan het potentieel van data ten volle benutten door bij de analyse van deze gegevens patronen en causale verbanden vast te stellen. AI kan ook worden ingezet voor specifieke toepassingen, zoals het snijden van de zijkanten van varkensvlees om het snijproces te optimaliseren. "Het gebruik van AI is een belangrijke trend in onze sector", weet Schröter. Als het gaat om kwaliteitsborging, met name aan de verpakkingszijde, worden AI-ondersteunde beeldverwerkingssystemen gebruikt om onregelmatigheden te detecteren, zoals kleurafwijkingen, vreemde voorwerpen of defecte verpakkingen. Inline inspectiesystemen met zelflerende camera's keuren defecte verpakkingen automatisch af. Deze systemen kunnen ook complexere oorzaken van defecten visualiseren. Ze kunnen bijvoorbeeld gesmolten hamvet detecteren dat een vergelijkbare kleur heeft met de verpakkingstray. Voorspellend onderhoud is een ander gebied waarin AI wordt gebruikt. AI-ondersteunende systemen bewaken de toestand van machines en voorspellen stilstandtijden. Eventuele onderhoudswerkzaamheden worden tijdens het lopende proces uitgevoerd, waardoor stilstand en storingen worden voorkomen. Last but not least, zijn dergelijke systemen vrijwel onmisbaar voor het voorkomen en detecteren van cyberaanvallen op moderne, volledig genetwerkte ‘smart’ fabrieken. Ze analyseren het netwerkverkeer in realtime en identificeren verdachte activiteiten die op een aanval kunnen duiden. IFFA 2025 vindt plaats van 3 tot en met 8 mei in Messe Frankfurt. Meer informatie en tickets via www.iffa.com

MEAT&CO NR 2 2025 17 COLUMN Ondanks de niet aflatende en ongetwijfeld goedbedoelde propaganda, lijkt het dat de consument kopschuw geworden is en zich niet laat dwingen in het keurslijf te lopen langs de overdaad van plantbased vlees en plantaardige kaas in het supermarktschap. Eén van de problemen waarmee de vega marketingmachine worstelt, zijn de algoritmes die ervoor zorgen dat social media veelal communicaties laten zien die bij het eigen denkbeeld passen. Een regelrechte valkuil, omdat door Artificial Intelligence (AI)-platforms meestal niets anders doen dan je ‘eigen bubbel’- denken benadrukken. Want oh wee als er tegengeluiden komen van andersdenkenden over voeding en dieet. Deze vicieuze cirkel kan alleen doorbroken worden als alternatieve voeding appelleert aan de diepste verlangens van een consument, dat een voedingsproduct vooral lekker moet zijn om er een langdurig succesverhaal van te maken. Niet voor niets liggen de supermarktschappen overvol met duizenden hyper processed producten, terwijl de basislevensmiddelen steeds verder weggemoffeld worden onderin het schap. Best experimenteren Een fors deel van de eiwittransitie-activiteiten is bedoeld om de consument te prikkelen om vlees en kaas in te ruilen voor vega alternatieven, met als ultieme motivatie: het is beter voor het milieu en gezonder voor het lichaam. De enorme exposure van deze producten staat in geen enkele verhouding met de minuscule omzet, om nog maar te zwijgen over de lage winstmarges. Wellicht zijn de eigen supermarktmerken een positieve uitzondering hierop. De consument wil best experimenteren met nieuwe producten en zijn ook positief om het milieu niet nog meer te verkwanselen. Edoch, als de smaakbeleving van het vega product na een aantal pogingen te weinig waardering geeft, dan is de vega-liefde snel voorbij en wordt er linea recta teruggegrepen naar het vertrouwde vlees- of zuivelproduct. En daar zit meteen de crux: bij een paar keer een slechte smaakbeleving werpt de consument een steeds hogere barrière op om het product nog eens het voordeel van de twijfel te gunnen. Daar kan zelfs een vleestax niets aan veranderen. Maar niet getreurd, elke trend krijgt uiteindelijk een tegentrend. Met name de aanstormende nieuwe generatie heeft geleidelijk aan andere smaakimpulsen of smaakvervreemding in vergelijking met traditionele voeding ontwikkeld. Het zou zo maar kunnen dat in de toekomst (bijvoorbeeld) geslacht vlees niet langer sociaal ethisch wenselijk is. Als echt alternatief krijgt vlees uit bioreactoren dan een kans als hybride product, met bijvoorbeeld myco-eiwit. Echte eiwittransitie is een kwestie van hele lange adem! EIWITTRANSITIE IS SYMBOOLPOLITIEK Langzamerhand begint het besef te komen dat de alom geprezen eiwittransitie een grote mate van symboolpolitiek heeft en vaak gedreven wordt door behaagziekten van vooral in zichzelf geïnteresseerde groepen, die alles uit de kast trekken om de consument te overtuigen dat het eten van vlees niet oké is. Henk Hoogenkamp Henk Hoogenkamp, vaste columnist van ons vaktijdschrift, is een interdisciplinaire schrijver die in boeken, lezingen en artikelen voor diverse media de balans zoekt tussen voedselproteïnen, sociale interacties, omgeving en de verstoring van de marketingdynamiek. Hij deelt zijn bevindingen op henkhoogenkamp.com. ECHTE EIWITTRANSITIE IS EEN KWESTIE VAN EEN HELE LANGE ADEM!

18 MEAT&CO NR 2 2025 SPECIAL: IFFA 2025 Met het CSB-System kunnen bedrijven hun gehele waardeketen beheren, van management en productie tot mobiele toepassingen. Deze geïntegreerde processen en gegevensstromen zorgen voor snelle en gefundeerde beslissingen, wat van cruciaal belang is gezien de hevige concurrentie op de markt. Op de stand staan de experts van CSB klaar om bezoekers persoonlijk te adviseren en te informeren over verschillende onderwerpen. Waaronder gegevensintegratie, met toepassingen zoals ERP, MES, overall equipment effectiveness (OEE), computer integrated manufacturing, rapportage & BI en planning & prognose. Daarnaast ligt de focus op procesdigitalisering, waaronder traceability, kwaliteitsmanagement, productieoptimalisatie, supply chain management en procesbewaking. Ook slimme fabrieken krijgen aandacht, waardij technologieën zoals automatisering, robotica, digital twin, industriële beeldverwerking, kunstmatige intelligentie en cloud computing centraal staan. CSB Eyedentifier Eén van de blikvangers op de CSB-stand is de CSB Eyedentifer. Dit AI-gebaseerde beeldherkenningssysteem identificeert, controleert en sorteert grondstoffen en producten. De technologie is inzetbaar bij goederenontvangst, het verlaten van de uitsnijderij, productie of in het verpakkingsproces. Samen met zijn partners demonstreert CSB de unieke toepassing die voortkomen uit de interactie tussen ERP, artificiële intelligentie en cobots CSB-SYSTEM PRESENTEERT SLIMME SOFTWARE-OPLOSSINGEN OP IFFA 2025 CSB-System presenteert tijdens IFFA in Frankfurt nieuwe oplossingen op het gebied van ERP. Onder het motto ‘Mastering Meat Business with CSB’ introduceert de branchespecialist nieuwe strategieën om processen binnen de vleessector en de sector voor alternatieve eiwitten te digitaliseren en optimaliseren. Meer informatie: CSB-System Benelux B.V. Tel. +31 (0)76-530 76 76 | info.nl@csb.com | www.csb.com Stand IFFA 2025: 12.1 D99 De MVP biedt 33% meer invoercapaciteit dan de standaard M6 dankzij bredere transportbanden, geoptimaliseerd snijden en meer pk’s. De MVP (met bandinvoer) levert 2-dimensionale blokjes, reepjes of snippers met een vooraf bepaalde dikte. Bredere invoer- en uitvoerbanden van 12” (304,8 mm) werken samen om een gelijkmatige overgang van het product te zorgen en productophoping te voorkomen. De transportband vergemakkelijkt het lossen. De MVP heeft een roestvrijstalen constructie met een massief, rond frame en paneelscharnieren. Deze paneelscharnieren bieden een gemakkelijke en volledige toegang om hygiëne en onderhoud te bevorderen – zonder dat de panelen op de productievloer neergelegd hoeven te worden. Een nieuwe gepatenteerde, gecanneleerde cuttingoptie garandeert een fijnere snijwerking. De cutter wordt aangedreven door een motor van 3,7 kW, die is uitgerust met een aandrijving met variabele frequentie om de zaaggrootte aan te passen zonder de extra kosten van het vervangen van onderdelen. Andere actieve snijcomponenten worden aangedreven door een motor van 5 of 10 pk (3,7 of 7,5 kW). Gemakkelijke besturing De besturing is uitermate simpel en geschiedt met één touch op het scherm. De beschikbare intuïtieve HMI-optie met touchscreen verzamelt eenvoudig gegevens, bewaakt machinecomponenten, inclusief sensoren en stroomsterkte. Het past de werksnelheden aan en slaat recepten op. De touchscreen kan gedraaid worden voor volledige zichtbaarheid. De IP69K-gecertificeerde elektrische behuizing is voorzien van een dubbel afgedichte deur voor extra bescherming tijdens het spoelen. De mechanische zone is geïsoleerd van de productzone om de hygiëne te bevorderen. Meer informatie: Urschel | Tel. +31 (0)343-575 454 netherlands@urschel.com | nl.urschel.com | Stand IFFA 2025: 9.1 D19 URSCHEL LANCEERT NIEUWE ‘KRACHTPATSER’ 2D DICER VOOR SNIJDEN VAN BLOKJES Nieuw in het assortiment van Urschel is de M VersaPro® (MVP). Deze nieuwe 2D Dicer is een krachtige (blokjes)snijmachine voor de verwerking van vlees, gevogelte en alternatieve eiwitten. Deze veelzijdige Dicer heeft een hygiënisch ontwerp en stelt verwerkers in staat om alle soorten eiwitten in vele vormen en maten te snijden.

MEAT&CO NR 2 2025 19 SPECIAL: IFFA 2025 ERVAAR DE TOEKOMST VAN VOEDSELINNOVATIE MET HANDTMANN OP IFFA 2025 Onder het motto ‘THE TASTE OF INNOVATION’ nodigt Handtmann u uit op IFFA 2025. Bezoek het team van Handtmann Benelux in hal 12.0, stand C80 en ervaar hoe wij de grenzen van technologie en innovatie verleggen in de verwerking van vlees en alternatieve eiwitten. Onze beursstand is dé ontmoetingsplek voor de voedingsmiddelenindustrie. Op een indrukwekkende 2.200 m2 ervaart u de nieuwste ontwikkelingen in duurzame voeding, alternatieve eiwitten, kweekvlees en fermentatieprocessen – niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk! Onze experts staan klaar met persoonlijk advies om samen de ideale oplossing voor uw product te vinden. Stap in het Innovation Center en creëer uw eigen productielijn In het Innovation Center gaat u nog een stap verder. Hier kunt u tijdens deepdive-sessies innovatieve oplossingen ontdekken en uw eigen productielijn visualiseren – volledig afgestemd op uw wensen en behoeften. Beleef de toekomst in het Handtmann Food Innovation Center Laat u inspireren in het Handtmann Food Innovation Center, waar we u meenemen in de wereld van trends en nieuwe voedselconcepten. In onze showkeuken ziet, ruikt en proeft u live hoe innovatieve vlees- en alternatieve producten worden bereid. Exclusief: de gesloten belevingsruimte En voor wie écht klaar is voor een exclusieve ervaring… Stap binnen in onze gesloten belevingsruimte en ontdek ‘toegang tot het onverwachte’. Hier begeleiden onze experts u door een interactieve reis vol inzichten en oplossingen. Mis het niet! Kom naar IFFA 2025 en ervaar zelf hoe Handtmann de toekomst van voedselverwerking vormgeeft. Wij kijken ernaar uit om u te verwelkomen in hal 12.0, stand C80. Maak een afspraak of kom langs en laat u inspireren! Meer informatie: Handtmann Benelux B.V. Tel. +31 (0)33-455 43 33 | www.handtmann.nl Stand IFFA: 8.0 A40 (Handtmann) Bezoek ook onze partners Het team van Handtmann Benelux treft u ook op de stands van onze partners: Baader: Hal 8.0, stand D65, Fessmann: Hal 12.0, stand C60, Garos: Hal 9.0, stand C25, Glass: Hal 8.0, stand E54 en Laska: Hal 8.0, stand A40.

3 t/m 8. 5. 2025 Frankfurt am Main Nieuwe kijk op vlees en eiwitten Efficiëntie van begin tot eind – Verwerking, Verpakking, Verkoop. Wees er ook bij! iffa.com 77374-018_IFFA_AZ_Allg_2_Meat&Co_105x300 • PSO Coated V3 • CMYK • nh | DU: 20.02.2025 NL info@netherlands. messefrankfurt.com Tel. +31 70 262 9071

MEAT&CO NR 2 2025 21 SPECIAL: IFFA 2025 ONTMOET RBK GROUP: AL MEER DAN 45 JAAR EEN BETROUWBARE PARTNER VOOR FOODBEDRIJVEN DIE REALTIME CONTROLE OVER HUN PRODUCTIE WILLEN lees verder op de volgende pagina ▶ Tijdens IFFA 2025 in Frankfurt laat RBK Group zien hoe foodbedrijven realtime grip krijgen op hun productie en tegelijkertijd hun operationele kosten flink kunnen reduceren. Het bedrijf uit het Overijsselse Deventer presenteert er oplossingen voor zowel digitale productiesturing als duurzaam gebouwontwerp – gericht op de dagelijkse praktijk van slachterijen en andere vleesverwerkers. Vaktijdschrift Meat&Co sprak met Peter Harmens en Theo Vliek van RBK Group over de oplossingen die het bedrijf uit Deventer wereldwijd aandraagt. “Met meer dan 45 jaar aan kennis van de foodindustrie en ervaring op de productievloer begrijpen wij precies wat vleesverwerkers en andere foodbedrijven nodig hebben.” Peter Harmens en Theo Vliek van RBK Group ▲

22 MEAT&CO NR 2 2025 SPECIAL: IFFA 2025 RBK Group heeft meerdere expertises in huis die elk in een unieke oplossing voorzien. Enerzijds is er Food Automation dat zich richt op automatisering en optimalisatie van productieprocessen met behulp van FOBIS® en FOPRO® software. Anderzijds is er Food Projects, het architecten- en ingenieursbureau dat ervaring in duurzaam bouwen en renoveren combineert met specialistische kennis over milieuwet- en regelgeving. De combinatie van deze expertises maakt RBK Group tot een opvallende speler in de markt. De twee onderdelen werken zelfstandig, maar vullen elkaar in de praktijk aan – een synergie die tijdens IFFA concreet zichtbaar wordt op stand G10 in hal 9.1. “We hebben een mooie beursstand waar we onze oplossingen laten zien om zo duidelijk te maken dat we specialistische kennis en ervaring hebben en tegelijkertijd staan voor een integrale aanpak”, zegt Harmens. “We focussen ons daarbij op het bieden van volledige grip op de productie door realtime controle over het proces. Nog te vaak weten vleesverwerkers pas de volgende dag of soms zelfs pas een week later wat ze precies hebben gedraaid. Wij zetten ons er hard voor in dat ze on-demand inzicht hebben in hun processen en waar gewenst realtime kunnen bijsturen. Op die manier helpen we ze om nog meer kwaliteit te leveren, nog (kosten)efficiënter te werken en nog winstgevender te produceren.” Vliek vult aan: “Met Food Projects ontwerpen en realiseren wij duurzame gebouwen en productiefaciliteiten voor foodbedrijven. We hanteren daarbij een holistische aanpak waarin we zowel de productie als de logistiek meenemen, maar ook rekening houden met de benodigde koel- en elektrotechniek en bijbehorende procesbesturing. Door deze integrale werkwijze bieden we een totaaloplossing waarbij het ontwerp volledig in dienst staat van het proces. We hebben klanten op deze manier geholpen om te zorgen voor meer rust op de productievloer én tot wel 30-35 procent kostenbesparingen door hun fabriek slimmer in te richten. Hoe wij dat doen, laten we zien tijdens IFFA.” Food Automation: automatisering zorgt voor een hoger rendement De marges in de vleesverwerkende industrie staan onder druk. Tegelijkertijd nemen de eisen op het gebied van voedselveiligheid, traceerbaarheid en energieverbruik toe. Voor veel bedrijven is automatisering dan ook geen luxe meer, maar noodzaak. Met de juiste digitale aansturing wordt het mogelijk om processen strakker te organiseren en tegelijk het rendement te verhogen. Food Automation biedt moderne, gebruiksvriendelijke software oplossingen voor een optimaal winstgevend productieproces: FOBIS® en FOPRO®. FOBIS® integreert productieprocessen in één flexibel systeem, biedt realtime inzicht, verbetert rendement en voldoet aan de strengste voedselveiligheidseisen. FOPRO® levert geavanceerde SCADA/PLC-oplossingen voor intelligente koel- en transportbesturing. Daarmee kunnen onze klanten deze processen niet alleen controleren, maar ook realtime bijsturen en op die manier hun energiebronnen optimaal benutten. “Op het gebied van kwaliteitsborging en procesoptimalisatie is automatisering een vereiste geworden. Als je het één keer goed doet, heb je daar jaren profijt van”, verzekert Harmens. “Veel bedrijven in binnen- en buitenland zijn zich daarvan bewust en kloppen bij ons aan om ze te helpen.” Als voorbeeld noemt hij een groot vooraanstaand slachthuis in MiddenNederland, dat met behulp van FOBIS® de levering aan de retail volledig voor haar eigen rekening heeft genomen. “In de ochtend komen de bestellingen binnen, wordt dagvers geproduceerd en wordt er nog diezelfde dag uitgeleverd op filiaalniveau. Dat vergt een fijnmazige logistiek aan de achterkant van het proces. Als dat niet goed geautomatiseerd is, heb je een heleboel mensen met hardloopschoenen nodig die van hot naar her rennen om alles te corrigeren”, vervolgt Harmens. “Elk productieproces kan geoptimaliseerd worden met de juiste tools. RBK Group bewijst al jarenlang de kennis, kunde en software in huis te hebben om foodbedrijven te helpen strategische voordelen te realiseren en nog succesvoller te zijn.” Harmens onderstreept: “FOBIS® kun je zien als de ideale cockpit. We geven producenten realtime inzicht in hun volledige productieproces. Meten is weten. Het stelt je in staat om onderweg bij te sturen en optimalisatiestappen te maken, maar vooral ook om fouten te voorkomen. Alles wordt inline gemeten, inclusief track & trace. Omdat het een gesloten traject betreft, kunnen bij eventuele fouten de batches zeer nauwkeurig worden teruggehaald. Dat scheelt veel tijd en geld. Door slim te automatiseren met de juiste software en consultants die de food business begrijpen, kun je enorm veel verbeteren en oplossen.” FOBIS® onderscheidt zich door zelfs de meest complexe goederenstromen binnen de vleesverwerkende industrie zichtbaar en beheersbaar maken. “Neem een koe. Die wordt soms in wel meer dan 80 onderdelen verwerkt, inclusief botten en bloed. Zie dat maar eens te volgen. Met FOBIS® maken wij een volledige tracering mogelijk, die op elk gewenst moment ingezien kan worden. Een klant wil een exacte hoeveelheid kilo’s of aantallen van een bepaald rundvleesproduct. Kan hij op tijd de gevraagde kwaliteit leveren? Maar hij wil ook inzicht in zijn Overall Equipment Effectiveness (OEE). Kan hij nog meer rendement halen uit zijn machines en medewerkers? FOBIS® geeft antwoord op deze vragen doordat het gehele productieproces inzichtelijk is en waar nodig kan worden bijgestuurd. Dat geeft rust. Bij de directie, bij procesoperators en op de productievloer.” Food Projects ontwerpt en realiseert duurzame productiefaciliteiten door een integrale aanpak

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4