Meat&Co nr3 2021 Online

m e a t & c o n r 3 2 0 2 1 11 DUURZAME EIWITTRANSITIE Meatless Farm richt zich niet primair op veganisten en vegetarische consumenten, maar wil uiteindelijk elke doelgroep bedienen. “Veganisten nemen wereldwijd een marktaandeel van 2% in, maar steeds meer mensen worden flexitariër (50-60% van de bevolking) en zeker jonge generaties hoeven niet per se elke dag vlees. Wij zeggen ook niet dat mensen geen vlees mogen eten. Wij geloven in kleine veranderingen en stellen dat Meatless Farm onderdeel moet gaan uitmaken van wat mensen graag eten. Het gros herhaalt constant 7 tot 10 recepten of een variant daarop. Neem Pasta Bolognese. Die staat in alle landen bijna in de top-10. Vervang het gehakt eens door plantaardig gehakt. Je zult zien dat het nog steeds net zo lekker is. Wij geloven in kleine stapjes waarmee grote verschillengemaakt kunnen worden. Als iedereen in de UK één dag per week geen vlees zou eten, dan staat dat gelijk aan een CO2-reductie van 8,5% oftewel 16 miljoen auto’s minder op de weg. De impact is dus direct heel groot.” Kamp geeft aan dat een goede positionering van Meatless Farm van belang is ‘om een grotere massa te bereiken’. “Want hoe meer mensen kiezen voor plantaardige vleesalternatieven, hoe meer we aan impact kunnen doen. Wij vinden daarom dat plantaardige alternatieven niet duurder hoeven te zijn dan vlees. Daarnaast hechten wij veel waarde aan versheid. Dus producten waar je goed mee kunt koken en die je zelf op smaak moet brengen. Veel alternatieven zijn al voorgegaard, maar dat doen wij bewust niet. Bovendien maken we geen gebruik van soja, dat bij veel consumenten toch een vervelende nasmaak geeft. Uit veel consumentenonderzoeken blijkt dat soja een ‘no go’ is. En dan is er nog het allergenenaspect. Zodoende maken wij gebruik van erwten, bonen en noten”, zegt Kamp, die ook de wijze van productie zeer duurzaam noemt. “Plantaardig moet duurzaam zijn, op alle vlakken. Wij hebben een eigen keten opgezet met een collectief van boeren -Meatless Farms- uit de zogeheten ‘Pea Valley’ in Canada. De gedroogde plantaardige textuur die wij met de erwten maken, verkopen we ook aan derde partijen. Ook in Europa willen we een eiwittransitie samen met de boeren realiseren. Bijvoorbeeld door vleesveehouderijen te stimuleren om over te stappen naar het telen van erwten”, zegt Kamp, die aangeeft dat dierenwelzijn of milieu niet per definitie de redenen zijn voor consumenten om over te stappen naar plantaardige voeding. “Gezondheid is vaak dé reden. Wij ontwikkelen daarom producten die lekker en gezond zijn, met een NUTRI-score A of B. Wij werken doelbewust nauw samen met Oxford University, omdat wij willen laten zien wat het positieve effect op je lichaam is als je overstapt van vlees naar plantaardig. Het is ook de reden waarom we samenwerkingen zoeken met mensen in de sportwereld, zoals Real Madrid en wielrenner Mark Cavendish.” NEDERLAND ALS ZETEL Dat Meatless Farm haar hoofdkantoor heeft gevestigd (aan de Prinsengracht) in Amsterdam, berust niet op toeval. Kamp zegt hierover: “In Nederland hebben we toegang tot internationaal, hoog opgeleid talent. Verder heeft het plantaardige ecosysteem een belangrijke rol gespeeld, met de aanwezigheid van de Wageningen UR en tientallen startups en plant-based foodbedrijven. Er is zoveel kennis over plantaardige voeding voorhanden in Nederland, dat ook enorm veel kansen biedt voor samenwerkingen met foodtechnologen, fabrikanten, boeren et cetera. We gaan ook in Nederland een fabriek van Meatless Farm neerzetten.” Meer informatie: Meatless Farm, info.eu@meatlessfarm.com, www.meatlessfarm.com/nl MOET LEKKER ZIJN Een startup kent volgens Kamp ‘twee leuke momenten’. “Helemaal op het begin en als het model zich bewezen heeft, zoals bij Meatless Farm nu het geval is en waar de tijd is aangebroken om het merk en productportfolio internationaal uit te rollen. Nieuwe markten en nieuwe landen zorgen voor meer complexiteit, want je moet meer mensen binnenboord halen. Elk land kent bovendien zijn eigen tradities en gebruiken, dus je positionering en marketing moeten daar weer op aangepast worden. Morten Toft Bech heeft het merk in 2016 opgericht. Hijzelf en zijn gezin zijn vegetarisch. De alternatieven voor vlees vonden zij echter niet lekker en vaak ook duur. Dat vond hij niet kunnen en is toen met een paar ontwikkelaars aan de slag gegaan met een eigen range vleesvervangers die goed voor je zijn en ook lekker, want eten moet vooral lekker zijn.” In Engeland liggen de producten van Meatless Farm bij alle retailers nadat supermarktketen Sainsbury’s het als eerste aandurfde. Ook foodservicebedrijven als Pret A Manger, Lyons Food en Weatherspoon’s (dat meer dan 900 pubs bezit) voeren inmiddels hun producten op hun menu. “Qua naamsbekendheid zijn we al nummer drie in Engeland, na Quorn en Linda McCartney Foods, maar die zijn al 25 jaar bezig. Ook de lancering in Noord-Amerika is erg goed verlopen”, gaat Kamp verder. Dat heeft het merk voor een groot deel te danken aan de samenwerking met Nathan’s Famous. “Dat is het bekendste hotdogmerk van Amerika en gevestigd in New York. Iedereen in Amerika groeit op met hotdogs. Ze zijn gewoon lekker, maar het is net een beetje zoals met de frikandel hier in Nederland: iedereen voelt zich er schuldig over als hij er eentje naar binnen gewerkt heeft. Zodoende zijn wij aan de slag gegaan met een plant-based hotdog, die de lekkere smaak van een gewone hotdog heeft, maar dan zonder het schuldgevoel en niet duurder dan een vleesvariant. De Meatless Farm-hotdog geraakte meteen na de lancering uitverkocht en is nu overal te koop in de VS.” Meatless Farm voert in Engeland een opvallende, humorvolle campagne.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4