Meat&Co nr3 2021 Online

m e a t & c o n r 3 2 0 2 1 18 K l i m a a t b e h e e r s i n g , h y g i ë n e e n v o e d s e l v e i l i g h e i d Sanders Heftrucks richt zich voor een belangrijk deel op de voedselverwerkende industrie, maar de machines zijn ook terug te vinden bij sectoren waar clean rooms of high-care ruimtes aanwezig zijn. Een ontwikkeling die ook steeds meer zichtbaar is bij vleesverwerkers. Het zegt veel over de gegalvaniseerde magazijntrucks van Cesab en inox trucks van Icem, trucks die zowel qua constructie als hygiëne bijzonder geschikt zijn voor de vlees- en visverwerking en de zware werkomstandigheden binnen foodproductiefaciliteiten. “In ruimtes waar vlees wordt verwerkt, veel zout aanwezig is en de vloer glad is, heb je een andere truck nodig dan in een magazijn waar alleen dozen verschoven hoeven te worden”, stelt Bart. “Vandaar dat wij altijd een truck adviseren die geschikt is voor de specifieke situatie bij de klant, maatwerk dus.” MAATWERK Het klinkt vanzelfsprekend: een heftruck die wordt ingezet in een coldstore moet aanandereeisenvoldoendaneenheftruckdiealleenwordt ingezet ineenmagazijn of productieruimte. Activiteiten in koel- en vrieshuizen vormen namelijk één van de zwaarste werkomgevingen. Niet alleen hebben de temperaturen onder nul invloed op de batterijcapaciteit, elektronica, smering van de truck en het vermogen van de bestuurder om de heftruck te bedienen, ook het optimale ruimtegebruik is van groot belang. Voor activiteiten in gekoelde (omgevingstemperatuur tot 0°/C) of bevroren (onder 0°/C) omgevingen zijn efficiënte trucks nodig met minimaal verlies van ruimte, resources en tijd, terwijl optimale betrouwbaarheid in deze veeleisende omgevingen essentieel is. Cesab biedt standaard een volledig assortiment trucks aan oplossings-gekoelde activiteiten en speciale vries- en koelhuisoplossingen. Alle Cesab trucks zijn ontworpen om zonder speciale aanpassing efficiënt te kunnen werken bij temperaturen tot 0°/C). Bij temperaturen tot -30°C moeten de meeste trucks wel worden aangepast. Specifieke opties kunnen bestaan uit roestvrij staal, coldstore-olie, antislipplatform, verwarmde batterij et cetera. Voor sommige trucks is weinig aanpassing nodig. Bijvoorbeeld de pallettrucks en stapelaars. Die hebben alleen hydraulische olie voor lage temperaturen nodig – in alle overige aspecten, zijn ze al gereed voor gebruik in koelhuizen en voorzien van goed afgedichte componenten. De coldstore-trucks zijn duidelijk gemarkeerd met het sneeuwvlok-symbool. Dit helpt de kosten te reduceren, door het risico op verkeerd gebruik van trucks te verkleinen. “Condensatie is één van de grootste technische uitdagingen in een koel- of vrieshuis”, benadrukt sales manager Bas van den Heuvel. “Wanneer de truck de koude zone verlaat, vormt zich overal vocht. Dit vocht kan bevriezen wanneer de truck de koude zone weer betreedt, waardoor onderdelen kunnen beschadigen. Daarom raden we aan om een ruimte buiten de koude zone te hebben om de condensatie te verminderen, of de truck buiten het koude gebied te houden tot deze weer droog is. Een andere mogelijkheid is om zo lang mogelijk in het koel- of vrieshuis te blijven.” Omdat traditionele loodzuurbatterijen een aanzienlijke hoeveelheid energie verliezen wanneer ze in koel- en vrieshuizen worden ingezet, zijn Lithium-Ion batterijen hier beter geschikt. “Een bijkomend voordeel is dat er geen batterijwissel meer nodig is. Dit scheelt tijd en ruimte”, vult Bart aan. Op de meeste trucks zijn gesloten en verwarmde cabines beschikbaar. Hierdoor blijven de bestuurders warm en fit, zodat ze tijdens hun gehele werkdienst productief blijven. VOEDSELVEILIGHEID Voedselveiligheid is een ander aspect waar foodbedrijven rekening mee moeten houden bij de keuze voor een magazijntruck. “Want als de truck naast de coldstore ook over een afdeling rijdt waar verse producten worden verwerkt, heb je bijvoorbeeld foodgrade aandrijfolie en vet nodig. Bedrijfspand Sanders Heftrucks in Helmond

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4