Meat&Co nr3-2023 Online

MEAT&CO NR 3 2023 13 “Met interpack konden we eindelijk weer een van de belangrijkste evenementen van Messe Düsseldorf organiseren. De vakbeurs is indrukwekkend teruggekeerd en bevestigde haar positie als wereldwijd platform voor de informatie-uitwisseling tussen alle spelers van de verpakkingsbranche, de gerelateerde procesindustrie en alle gebruikersindustrieën. Onze doelen zijn ruimschoots overtroffen”, aldus Bernd Jablonowski, Executive Director bij Messe Düsseldorf tijdens de afsluiting van de vakbeurs. “Finally, interpack again!” In totaal kwamen ongeveer 143.000 bezoekers naar interpack in Düsseldorf, waarvan twee derde uit het buitenland. Naast veel landen in Europa, waren India, Japan en de Verenigde Staten de grootste bezoekerslanden. Ongeveer driekwart behoort tot het midden- en hogere managementniveau. “Finally, interpack again!” was een veelgehoorde zin in de hallen, want na een pauze van zes jaar, kon de community hier weer persoonlijk samenkomen. De vreugde was dienovereenkomstig groot. “Interpack 2023 zal nog lang nazinderen, zowel zakelijk als persoonlijk”, zegt directeur Thomas Dohse na zeven beursdagen. “De sfeer in de hallen was geweldig en de interculturele uitwisseling was verrijkend voor alle partijen. Het was weer ‘simply unique’.” Dit werd onderstreept door de positieve feedback van de bezoekers, waarvan meer dan 96 procent aangaf hun beursdoelen te hebben bereikt. Ook de exposanten waren tevreden: hun verwachtingen werden dik overtroffen. Transformatie als kans Als men kijkt naar de huidige marktontwikkelingen, de enorme uitdagingen, maar ook de nog veel grotere kansen, dan was deze interpack zeker een van de belangrijkste in haar geschiedenis. De noodzaak tot automatisering, de wil tot verduurzamen en de veranderende consumptiegewoonten zijn een uiting van deze transformatie. De strategische focus van interpack op de vier hot topics ‘circulaire economie’, ‘hulpbronnenefficiëntie’, ‘digitalisering’ en ‘productveiligheid’, kwam concreet tot uitdrukking in tal van innovaties. De vakbeurs, die traditioneel een belangrijke bouwsteen is in de innovatiecyclus van de verpakkingsindustrie en de verwante procesindustrie, voldeed dit jaar meer dan ooit aan deze eis. Duurzame verpakkingstechnologieën Duurzaamheid in al haar facetten was het absolute topthema van interpack. De exposanten presenteerden high-end technologieën en holistische concepten, die efficiëntie en duurzaamheid in de hele productielijn centraal hebben staan. “Veel bedrijven in de consumentenindustrie hebben hun eigen duurzaamheidsdoelen gesteld”, zegt Richard Clemens, algemeen directeur van VDMA Food Processing and Packaging Machinery op interpack. “De verpakkingsmachinefabrikanten zijn er de afgelopen jaren in geslaagd, duurzame verpakkingsconcepten te implementeren door middel van passende technische aanpassingen en nieuw ontwikkelde machineoplossingen. interpack is het etalage van innovaties en tegelijkertijd het startpunt voor verdere ontwikkeling richting een duurzame circulaire economie”, aldus Clemens. Onder de vele oplossingen die op interpack hun wereldpremière vierden waren ook tal van verpakkingsmaterialen en verpakkingsmiddelen in al hun diversiteit. Er waren meer dan duizend exposanten die zich binnen dit segment presenteerden: een nieuw record. Toonaangevende content Interpack is niet alleen een business-, maar ook een contentplatform voor de branche, zowel live als digitaal. Alleen al in de Tightly Packed TV-studio van interpack en het Packaging Journal werden maar liefst vijftig talks gehouden, die de topthema’s en trends door middel van live streams extra zichtbaarheid en reikwijdte gaven. Alleen al tijdens de looptijd van de vakbeurs, waren er meer dan 200.000 kijkers die hierop afstemden. Het Spotlight Talks & Trends Forum was een bezoekersmagneet en behandelde zeven thema’s in zeven dagen, waaronder logistiek, circulaire economie en e-commerce. Het programma werd gezamenlijk gepresenteerd door interpack, de dfv Conference Group en PackReport. Nieuwe en frisse formats Er was ook veel belangstelling voor andere specials, zoals de ‘interpack Start-up Zone’, het paviljoen Co-Packing, verschillende prijsuitreikingen rond spannende verpakkingsinnovaties, de ‘SAVE FOOD Highlight-Route’, met nieuwe wegen in de strijd tegen de wereldwijde voedselverliezen en voedselverspilling en het stimuleren van vrouwen in de industrie bij ‘Women in Packaging’. Bij deze première zorgden ongeveer tweehonderd vrouwen uit de internationale branche voor een bijzondere spirit: ze wisselden ideeën uit en legden binnen het kader van interpack nieuwe contacten. Components, dat als parallel evenement in een aparte hal met tachtig exposanten plaatsvond, werd ook zeer goed door de bezoekers ontvangen. De toeleveringsindustrie met componenten en software voor de verpakkings- en procestechnologie, speelt een belangrijke rol bij de digitalisering van productieprocessen. De volgende interpack vindt van 7 tot en met 13 mei 2026 in Düsseldorf plaats. Meer informatie over de vakbeurs is te vinden op www.interpack.de

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4