Meat&co nr3-2025 Online

Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P924045) Special HYGIËNE & VOEDSELVEILIGHEID Vaktijdschrift voor de totale vlees- en eiwitverwerkende industrie | juni 2025 | 20e jaargang no. 3 | Prijs € 10,50 COVERSTORY SCHMERSAL NEDERLAND Een nieuwe ontwikkeling, speciaal voor de bouw van voedselverwerkende machines

De Bieffel 3, 7622 BM Borne T 074-2662905 E info@vanuhm.nl W vanuhm.nl Morseweg 6, 1131 PK Volendam T 0299-366199 E info@habuba.nl Van Uhm in één oogopslag Passie en liefde voor food De beste machines van de beste merken Persoonlijk advies op maat van ervaren experts Korte communicatielijnen Eigen servicemonteurs bij calamiteiten ONZE MERKEN Maximus RE – Klein van stuk, groots in prestatie • Slechts 1,7 m2 nodig – past overal • Volledig uitgerust, inclusief 10” touchscreen • Sealen, vacuüm én MAP in één machine • Perfect voor kleine batches of piekcapaciteit • Direct inzetbaar Benieuwd naar de beste machines voor uw foodproces? Vraag vrijblijvend een persoonlijk advies of een demo aan op www.vanuhm.nl/afspraak-maken Voedselverwerking van A tot Z Bij Van Uhm professionals in food processing weten we precies wat er nodig is om een foodproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Machines mogen niet stil komen te staan en het productieproces moet op rolletjes verlopen, elke dag weer. Vlees, vis, kaas, groente, fruit, vegetarische en kant-en-klaar producten: onze professionals weten precies hoe uw foodproces verloopt en voorzien u van de juiste adviezen voor een optimaal productieproces. VAN UHM ZORGT VOOR Compact verpakken met de Maximus RE

MEAT&CO NR 3 2025 3 Nieuwe kansen Vaktijdschrift Meat&Co schrijft al twintig jaar over vleesalternatieven. Waar vegan en plantbased vijf jaar geleden een explosieve (kunstmatige) groei doormaakten, lijkt deze nu al twee jaar op rij te stagneren. Hybride lijkt daarentegen aan terrein te winnen, mede vanwege de genoemde voordelen. In deze uitgave van Meat&Co vindt u onze jaarlijkse special over Plantbased, Hybrid & Vegan. Hierin leest u inspirerende verhalen over alternatieven die de (vlees)industrie ook nieuwe kansen bieden, passend bij het positivisme van leveranciers die tijdens IFFA 2025 hun noviteiten op dit vlak presenteerden of machinebouwers die óók voor het grootschalig verwerken van hybride producten voorzien in de juiste industriële oplossingen. Overigens: aan het evenement in Vinkenveen was een competitie gekoppeld, namelijk die van de Beste BBQ Burger. Ondanks enkele vegan inzendingen, ging de hoofdprijs naar een burger van 100% rundvlees. Maar goed, over smaak valt niet te twisten. Op uitnodiging van een leverancier in grondstoffen, marinades en sauzen was ik onlangs uitgenodigd voor een klantendag inclusief barbecue. Een uitgebreid buffet van lekkernijen werd live bereid en uitgestald voor de tientallen slagers en accountmanagers die het evenement in Vinkenveen bezochten. Ook vegan en hybride producten maakten deel uit van het buffet voor de ‘fijnproevers’. Wat opviel, was dat de vegan braadworst en hybride burger net zo gretig aftrek vonden als de pulled pork, lamsvlees en 100% beef burgers. Over smaak valt niet te twisten, dus die discussie sla ik dan ook graag even over (de mimiek van degenen die proeft, zegt doorgaans genoeg)… Wat vele malen belangrijker is, is dat vegan en hybride producten inmiddels deel uitmaken van het vaste aanbod vleesproducten en vleesalternatieven voor de consument. Dus ook – of zelfs – het aanbod bij slagerijen en versspeciaalzaken. Vegan om deze (nog steeds kleine) groep consumenten te bedienen, maar zeker ook hybride producten, omdat met een mix van vlees en plantbased meerdere vliegen in één klap geslagen kunnen worden. Een burger van 70 procent vlees en 30 plantbased betekent immers dat er weinig concessie gedaan hoeft te worden op smaak, mondgevoel, textuur en bite. En het past in een eetpatroon van mensen die om welke reden dan ook minder (vaak) vlees willen eten. Bovendien hoeft er minder vee geslacht te worden voor een hybride product, waarmee een antwoord gevonden lijkt te zijn voor de krimpende veestapel. Hoe (on)gewenst deze krimp misschien ook mag zijn in de bredere discussie hoe we een groeiende wereldbevolking willen voeden… Vaktijdschrift voor de vlees- en eiwitverwerkende industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.meat-co.nl Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Martijn Schwillens (hoofdredacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Meat&Co heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 68,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Meat&Co besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Colofon en De Visie Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P924045) Special HYGIËNE & VOEDSELVEILIGHEID Vaktijdschrift voor de totale vlees- en eiwitverwerkende industrie | juni 2025 | 20e jaargang no. 3 | Prijs €10,50 COVERSTORY SCHMERSAL NEDERLAND Een nieuwe ontwikkeling, speciaal voor de bouw van voedselverwerkende machines DE VISIE Martijn Schwillens Hoofdredacteur vaktijdschrift Meat&Co m.schwillens@gpmedia.nl HYBRIDE PAST IN EEN EETPATROON VAN MENSEN DIE OM WELKE REDEN DAN OOK MINDER (VAAK) VLEES WILLEN ETEN. BOVENDIEN HOEFT ER MINDER VEE GESLACHT TE WORDEN, WAARMEE EEN ANTWOORD GEVONDEN LIJKT TE ZIJN VOOR DE KRIMPENDE VEESTAPEL

4 MEAT&CO NR 3 2025 INHOUD P. 10 Interview Schouten Europe Duurzaamheid wordt bij Schouten Europe – Specialist in Plant-based Protein met hoofdletters geschreven. Niet alleen vanwege de innovatieve ‘groene’ producten die ontwikkeld worden bij het familiebedrijf, maar juist ook vanwege het karakter van de Brabantse fabrikant van vleesalternatieven. P. 20 Demodagen IB Food-Machines IB Food-Machines organiseerde onlangs demodagen in het eigen Demo Center op Urk. “Een persoonlijke kennismaking met onze machines wordt door producenten zeer op prijs gesteld. Zo kunnen zij in alle rust de machines ervaren en zien welke oplossing het beste bij hun productieproces past.” P. 22 Reportage bij BOONS FIS Hygiëne is een absolute prioriteit binnen de voedingsmiddelensector. BOONS FIS ondersteunt bedrijven hierin met innovatieve en betrouwbare reinigingssystemen. “We denken hierbij als partner actief mee met de klant. Vanuit onze hoofdzetel in Nazareth bouwen we aan efficiënte hygiëne-oplossingen." P. 25 Coverstory Schmersal Nederland Van top tot teen, of beter gezegd van de drukknop of draaischakelaar tot de frontring voor aansluiting op het bedieningspaneel ontworpen voor hygiëne: Gebaseerd op dit principe heeft de Schmersal Groep een nieuwe - en uiteraard normconforme serie drukknoppen en signaaleenheden ontwikkeld. 10 22 20 25

MEAT&CO NR 3 2025 5 P. 30 Reportage Kröner-Stärker Kröner-Stärke opende onlangs een nieuwe productiehal waar uitsluitend plantaardige texturaten worden geproduceerd voor vlees- en visvervangers. De basisgrondstof die hiervoor wordt ingezet is tarwegluten. Ook van andere eiwitten, bijvoorbeeld speltgluten, worden texturaten gemaakt. P. 33 Casestudy Weber bij Aarnink Vleeswaren Aarnink Vleeswaren produceert dagelijks bijna 700 verschillende artikelen. “Dankzij de machines van Weber Food Technology zijn we in staat om veel verschillende producten te snijden zonder lange omsteltijden. Dat is een vereiste binnen onze productie”, stelt Bart Aarnink van Aarnink Vleeswaren. P. 40 Ashworth Belt innoveert met ‘heavy duty’ Ashworth Belts presenteerde tijdens IFFA de Small Radius Omni-Grid 360. Deze ‘heavy duty’ metalen band kan 400 pond, oftewel 200 kilogram product dragen. “Klein maar machtig met een bandspanning die voorheen nog niet bestond”, stelt Jonathan Lasecki, engineering director bij Ashworth. P. 44 Hybride: half om half, net even anders In heel Europa eten mensen bewuster vlees, vooral jongeren. De sector speelt hierop in met plantaardige alternatieven, maar veel mensen willen toch niet volledig zonder vlees of vis. Voor hen zijn hybride producten interessant: een combinatie van dierlijke en plantaardige ingrediënten. 30 40 33 44

6 MEAT&CO NR 3 2025 BRANCHENIEUWS ‘MERCOSUR-AKKOORD EN MEER DIERWAARDIGE VEEHOUDERIJ ZIJN ONVERENIGBAAR’ ZORGEN BIJ NVWA OVER DIERENWELZIJN BIJ PLUIMVEE DAT IS BEDOELD VOOR DE SLACHT NEPLUVI, LTO/NOP, NVP, COBK en ANEVEI stellen dat het niet zo kan zijn dat iemand en voor het Mercosur verdrag stemt enerzijds en ook voor de ontwikkeling naar een meer dierwaardige veehouderij in Nederland anderzijds. Aanzienlijke toename import Het rapport voorspelt een aanzienlijke toename van de Nederlandse import van pluimveevlees uit Mercosur-landen. De verwachting is dat de import met 69% zal toenemen, goed voor €137 miljoen aan extra importwaarde. De Nederlandse productiewaarde van pluimveevlees daalt daarbij met € 119 miljoen. Dit komt door krimp van de sector (ten gunste van Mercosur landen). Het rapport concludeert dat “de gevolgen voor de pluimveesector merkbaar zullen zijn”. Tegelijkertijd wordt in Nederland gewerkt aan wetgeving om invulling te geven aan het amendement van Van Campen en De Groot. Dat roept op tot nog meer dierwaardigheid, wat tot kostenverhoging voor de Nederlandse pluimveehouder zal zorgen. De Nederlandse pluimveesector slaat alarm naar aanleiding van het recent gepubliceerde rapport van Wageningen Economic Research over het EUMercosur-handelsakkoord. Uit het rapport blijkt dat het akkoord leidt tot een forse toename van import van goedkoop pluimveevlees uit Zuid-Amerika. Dit terwijl de politiek de Nederlandse (pluim)veesector de opdracht geeft om steeds duurzamer en diervriendelijker te produceren, waardoor het Nederlandse vlees juist duurder wordt. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft grote zorgen over het welzijn van pluimvee dat naar de slacht gaat. Aanleiding is een recente uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Het CBb oordeelt dat de manier waarop de NVWA optreedt tegen letsel bij pluimvee niet langer houdbaar is. Daardoor kan de NVWA op dit moment niet meer handhaven, terwijl er nog steeds miljoenen dieren per jaar gewond raken bij het vangen. Daarnaast blijkt uit het WUR onderzoek dat de economische winst voor de BV Nederland verwaarloosbaar is. De verwachte groei van het BBP door het akkoord is slechts 0,02% in 2040. Ter vergelijking: het BBP groeit jaarlijks gemiddeld met ongeveer 1%. “De pluimveesector dreigt gebruikt te worden als wisselgeld voor een economisch effect van minimale betekenis,” aldus de sectororganisaties. Zijn roepen het kabinet op om een standpunt tegen het Mercosur verdrag in te nemen: “Het zou onbegrijpelijk zijn als de sluizen voor importen met lagere standaarden worden open gezet en zo de eigen pluimveehouders, en ook de schakels daarom heen, in een nog ongelijker speelveld komen. Helemaal als er in Nederland wordt gevraagd om duurzamer te moeten gaan produceren met hogere kosten.” Dierenartsen van de NVWA controleren in slachthuizen aan de hand van de kleur en grootte van bloedingen aan de vleugels en aan het lichaam of dieren gewond zijn geraakt tijdens het vangen en treden daar tegen op. De rechter heeft nu geoordeeld dat deze manier van beoordelen onvoldoende bewijst dat het letsel is ontstaan bij het vangen. Dat zou ook tijdens transport of in het slachthuis kunnen zijn gebeurd. Omdat volgens de rechter niet duidelijk is wanneer het dier gewond is geraakt, kan de NVWA niet vaststellen wie voor de overtreding moet worden beboet. Gevolgen handhaving De NVWA gaat de uitspraak grondig bestuderen en onderzoeken wat de implicaties zijn voor ons toezicht. Zo kijkt de NVWA naar welke andere methoden er nog mogelijk zijn voor het vaststellen van het moment van ontstaan van letsel. Lisette de Ruigh, directeur Slachttoezicht bij de NVWA, zegt: “Ondanks de onzekerheid over het moment van ontstaan van het letsel is het een feit dat de dieren dit letsel oplopen tussen het moment van opleggen in de mesterij tot aan het moment dat de dieren aan de slachtlijn hangen. Wij houden de verschillende ketenpartners hiervoor verantwoordelijk en in onze ogen zijn zij hiervoor aansprakelijk. We zullen met de ketenpartners, waarvan ik weet dat een aantal partners deze problematiek ook zeer serieus neemt, in gesprek gaan over de ontstane situatie. Wij blijven in ieder geval monitoren op letsel in de slachthuizen en zullen ons verder beraden op de handhaving hiervan.” Meer informatie via www.nvwa.nl

Tel: 015 - 251 18 31 info@tempcontrol.nl tempcontrol.nl • • • • •

8 MEAT&CO NR 3 2025 BRANCHENIEUWS ‘EIWITTRANSITIE IN SUPERMARKT KOMT VOORZICHTIG OP GANG’ EUROPESE KOEPELORGANISATIE CLITRAVI BENOEMT FRANS EGBERTS ALS PRESIDENT De landelijke eiwitverkoopcijfers over 2024 laten zien dat het aandeel plantaardige eiwitten licht is gestegen ten opzichte van 2023, van 40,2% naar 41,6%. Het aandeel eiwitrijke plantaardige producten, zoals peulvruchten, noten, pindakaas, en vlees- en zuivelalternatieven is gestegen van 4,9% naar 5,4%. Tegelijkertijd is het aandeel eiwitten uit dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel, kaas en eieren, afgenomen van 54,2% naar 52,6%. De eiwitten uit de categorieën met samengestelde producten zoals gebak, pizza's en maaltijdsalades, en plantaardige producten zoals groente, fruit, brood en granen zijn nagenoeg gelijk gebleven. “Het is uniek in de wereld dat vrijwel alle supermarkten in een land een doel stellen om de eiwitbalans te herstellen en op deze manier samenwerken om transparant te zijn over hun dierlijke en plantaardige en dierlijke verkoop”, stelt Jessie van Hattum van de Green Protein Alliance. Opvallend is dat Ekoplaza als eerste supermarkt de 60/40 doelstelling heeft behaald met 66% plantaardige verkoop. Van Hattum: “De cijfers van Ekoplaza zijn hoopgevend en laten zien dat het mogelijk is om een grotendeels plantaardige verkoop te realiseren.” Daarnaast zijn DekaMarkt en Nettorama voor de eerste keer aangesloten bij de meting, en zijn ook de online supermarkten Crisp en Picnic gestart met het meten van hun eiwitverhouding. Albert Heijn is niet opgenomen De verschuiving naar meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt komt voorzichtig op gang. Dat blijkt uit de tweede gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten ALDI, Crisp, DekaMarkt, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Nettorama, Picnic en PLUS in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland. De transitie naar meer plantaardig is ingezet, maar versnelling is nodig om het doel te halen dat in 2030 60% van de eiwitten plantaardig is en 40% dierlijk. Dat vinden beide organisaties. in het landelijke Eiweet-rapport. De supermarkt heeft ervoor gekozen de eiwitverhouding niet te laten valideren. Verdergaande stappen nodig Om 60% plantaardige verkoop te realiseren in 2030 zal het absolute aandeel verkochte dierlijke eiwitten moeten worden verminderd. Hiemstra: “Dit vraagt om leiderschap van alle supermarkten. Om verdergaande stappen te kunnen zetten is het noodzakelijk dat supermarkten samen gaan werken zodat een gelijk speelveld wordt gecreëerd. Daarnaast komt het er uiteraard ook op aan dat consumenten in de supermarkt vaker plantaardige boodschappen in hun mandje stoppen. Supermarkten dragen een grote verantwoordelijkheid voor het slagen van de eiwittransitie en ook de bredere samenleving is hierbij onmisbaar.” Egberts is een ervaren bestuurder en zet zijn expertise en netwerk in voor de belangen van de Europese vleeswarensector. “Vleeswaren zijn een zeer belangrijk onderdeel van het menselijke menu. CLITRAVI is een belangrijke en gewaardeerde organisatie die helpt de uitdagingen van onze sector om te zetten in kansen in de komende decennia. Ik ben trots en enorm gemotiveerd om daar in mijn nieuwe rol als voorzitter samen met de leden een bijdrage aan te leveren.” Uitgebreide staat van dienst Egberts heeft een uitgebreide staat van dienst in de voedingsmiddelenindustrie. In zijn laatste actieve functie was hij directeur van het bedrijf Henri van de Bilt Vleeswaren. Ook vervulde hij diverse bestuurlijke functies in Nederland en Brussel. Zo was hij jarenlang bestuurslid bij de VNV en bij de Federatie voor de Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). Als bestuurslid van CLITRAVI vertegenwoordigde hij ook de belangen van de MKB-bedrijven in het dagelijks bestuur van de Europese koepelorganisatie Food Drink Europe. UECBV (de Europese koepelorganisatie voor de Vee- en Vleeshandel) koos Roland Ackermann, CEO van Alpenrind GmbH en bestuurslid van de Oostenrijkse Economische Kamer, als vicepresident van de UECBVafdeling voor de vleesindustrie. Meer informatie op clitravi.com CLITRAVI, de Europese koepelorganisatie voor de vleeswarenindustrie, heeft medio mei tijdens haar jaarlijkse Conferentie en Algemene Vergadering in Kopenhagen, Frans Egberts verkozen tot haar nieuwe president. Egberts is Technisch Adviseur van de VNV, de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie. “De Europese vleeswarenproducenten leveren vleeswaren van hoge kwaliteit en verdienen daarvoor waardering en respect”, vindt Egberts.

MEAT&CO NR 3 2025 9 TERUGBLIK IFFA 2025 INNOVATIE EN OPTIMISME: VLEES- EN EITWITINDUSTRIE TOONT HAAR KRACHT OP IFFA Dat optimisme kwam ook tot uiting in de bezoekersaantallen: in totaal kwamen 63.117 vakbezoekers uit 144 landen naar de toonaangevende internationale vakbeurs in Frankfurt. Het aandeel uit het buitenland was 74 procent. Nederland stond opnieuw in de topvijf van landen waar de meeste bezoekers vandaan kwamen, al lag het aantal lager dan in 2022. Het feit dat 5 mei (Bevrijdingsdag) dit jaar een vrije dag was, had daar mede mee te maken. “Waar we de eerste dagen heel veel buitenlandse gasten verwelkomden, stonden de meest afspraken met Nederlandse klanten juist gepland voor de dinsdag en woensdag”, vertelde een exposant ons. Nieuwste trends De internationale vlees- en eiwitindustrie profiteerde van IFFA om de nieuwste trends op het gebied van automatisering, kunstmatige intelligentie (AI) en robotica te ervaren. AI-ondersteunde en datagestuurde procesintelligentie is de toekomst, en tal van exposanten presenteerden baanbrekende oplossingen op dit gebied. Daarnaast presenteerden bedrijven een breed scala aan innovatieve ingrediënten, trends in ambachtelijke vleesverwerking en nieuwe producten gemaakt van alternatieve eiwitten. “Ik was erg blij met de feedback op de merkbaar positieve sfeer in de hallen. Ondanks de huidige uitdagende economische omstandigheden heerste er een echte geest van optimisme op de stands. IFFA heeft laten zien hoeveel innovatiekracht er in de industrie is – en dat de sector klaar is om in de toekomst te investeren”, aldus Marzin. De sfeer op de stands van de meer dan duizend exposanten op IFFA – Technology for Meat and Alternative Proteins, vorige maand in Frankfurt, werd gekenmerkt door positivisme, optimisme en een bereidheid om te investeren in innovatie. De internationale eiwitindustrie toonde op indrukwekkende wijze haar innovatiekracht en concurrentievermogen. “Er heerste echt een geest van optimisme”, blikt Wolfgang Marzin, CEO van Messe Frankfurt terug. Focus op automatisering en AI Onder het motto ‘Rethinking Meat and Proteins’ presenteerden 1.019 exposanten uit 52 landen machines, technologieën en oplossingen voor de hele waardeketen – van verwerking en verpakking tot innovatieve ingrediënten en verkooptrends. Het uitgebreide aanbod van producten en diensten maakte duidelijk dat de vlees- en eiwitverwerking zich snel ontwikkelt, gedreven door een groeiend tekort aan geschoolde arbeidskrachten en de behoefte aan efficiëntere processen. De focus lag onder andere op AI-toepassingen en automatiseringsoplossingen. Digitale technologieën voor het analyseren van productiegegevens hebben ook hun potentieel aangetoond voor meer transparantie, duurzaamheid en kosteneffectiviteit. Bedrijven uit de vleesverwerkende industrie maakten gebruik van IFFA om een overzicht te krijgen van praktische oplossingen voor hun onderneming: van digitale systemen en moderne bedrijfsstructuren tot toekomstgerichte verpakkingstechnologieën. Gesprekken met collega's, spannende wedstrijden en prijsuitreikingen toonden de diversiteit van het vak en maakten de ervaring compleet. De volgende IFFA is van 13 tot en met 18 mei 2028 in de Messe Frankfurt. Meer informatie via www.iffa.com ▲ De stand van Spako Food Machinery op de beurs in Frankfurt Drukte op de stand van Weber Food Technology ▼

10 MEAT&CO NR 3 2025 SPECIAL: PLANTBASED, HYBRID & VEGAN ‘WE MAKEN IMPACT MET WAT ER ELKE AVOND OP HET BORD LIGT. DAT VIND IK EEN FIJNE GEDACHTE’ Duurzaamheid wordt bij Schouten Europe – Specialist in Plantbased Protein met hoofdletters geschreven. Niet alleen vanwege de innovatieve ‘groene’ producten die ontwikkeld worden bij het familiebedrijf, maar juist ook vanwege het karakter van de Brabantse fabrikant van vlees- en visalternatieven. “Ons pa was eind jaren ’80 al bezig met een duurzaam voedselsysteem. Hij vond dat mens en dier niet moesten concurreren voor hetzelfde voedsel. Hij ging ermee aan de slag en rond 1990 hadden we al onze eerste vleesalternatieven. De markt is sindsdien veranderd, maar de insteek is feitelijk hetzelfde gebleven”, zegt sales manager Peter Schouten. Peter Schouten is binnen Schouten Europe onder meer verantwoordelijk voor de sales en weet zodoende wat de huidige markt wenst. “De reden bij consumenten om voor vleesvervangers te kiezen, loopt uiteen. Vleesalternatieven hadden lange tijd een geitenwollensokkenimago, maar dat is gelukkig verleden tijd. De één kiest voor minder vlees uit milieuoverwegingen, de ander juist vanwege dierenwelzijn en weer een ander maakt die keuze uit gezondheidsoverwegingen. Sinds het Klimaatakkoord van Parijs (2015) zijn overheden ook anders gaan handelen. Maar eetgewoonten veranderen is enorm moeilijk”, weet Schouten. “Als wij in Nederland stamppot eten, dan doen we dat toch het liefst met spekjes en rookworst. Daarom roepen wij ook niet: ‘Eet nooit meer vlees.’ Maar als je zin hebt in een biefstuk, koop dan een goede. En eet vaker plantaardig. Daarbij geldt dat het product gewoon lekker moet zijn. Doordat wij al 35 jaar uiteenlopende producten ontwikkelen, slagen wij hier niet alleen in, maar doen we dit ook nog eens op een wijze die zeer duurzaam is, met een footprint die vele malen lager ligt dan bij de productie van vlees.” Einde aan wildgroei Desalniettemin stelt Schouten vast dat de verkoop van (plantbased) vleesalternatieven in het supermarktschap stagneert. “Dat is niet per definitie erg voor ons als bedrijf”, zegt hij. “De afgelopen tien jaar zag je een wildgroei van startups die met geld van derden en onrealistische verwachtingen de markt betraden. De markt voor plantaardige alternatieven is zich nu weer aan het normaliseren, waarbij de producenten die tien jaar geleden ook al actief waren inmiddels een groter stukje van dezelfde taart weten te bemachtigen. Teveel spelers op een relatief kleine markt is niet duurzaam gebleken. En 30 procent groei per jaar is niet realistisch. Zeker nieuwkomers hebben de kansen overschat.” “In de veronderstelling dat consumenten massaal voor plantbased zouden kiezen, is er veel minder gekeken naar of een product smaakvol was of een goede textuur had. Maar als je de consument zover krijgt om een vleesalternatief te kopen, dan moet het smakelijk zijn. Anders raak je ‘m voor enige periode kwijt. Dat geldt zeker voor de oudere doelgroep, die toch al minder snel voor een vleesalternatief kiest”, vervolgt Schouten. Risicospreiding is daarom mede het devies bij Schouten Europe. De Benelux geldt als thuismarkt, maar het bedrijf levert en ontwikkelt (op maat) voor klanten in meer dan vijftig landen. “In het Midden-Oosten moeten producten hoger op smaak zijn dan bijvoorbeeld in Frankrijk”, verduidelijkt Danara Lammers, sinds 3,5 jaar als productontwikkelaar werkzaam bij Schouten Europe. “Lokale verschillen zijn van belang en daar moet je als productontwikkelaar rekening mee houden. Minder zout is bijvoorbeeld in Nederland heel belangrijk, maar in andere delen van de wereld nog geen issue. Zoals we in Nederland liever niet al te pittige producten hebben en in andere landen juist wel. Hoever we daarin gaan, ligt aan de volumes die een klant afneemt. Bij grotere volumes zijn wij uitstekend in staat om klantspecifieke recepturen te produceren.” Lekker én duurzaam Jongeren staan bijna altijd open voor vleesalternatieven, stellen ze bij Schouten Europe. Lammers: “Maar lekker moet ook duurzaam en gezond zijn. Onze sector komt soms negatief naar voren, omdat veel producten ‘highly processed’ zijn. Maar binnen Schouten kijken wij heel nadrukkelijk naar de ingrediënten die we gebruiken, zoals hele peulvruchten in plaats van verwerkte peulvruchten. We stoppen er niet zomaar alles in om een product goed op smaak te krijgen”, zegt Lammers. Schouten en Lammers zijn bekend met de recente publicatie in medisch tijdschrift The Lancet naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 125.000 Britten, die tien jaar lang met regelmaat vlees- en zuivelvervangers gebruikten. Zij zagen hun kans op een voortijdige dood met 12 procent verhoogd worden ten opzichte van vleeseters. Schouten: “Ik durf te stellen dat onze producten gezonder zijn dan een boomstammetje of grillworst die je in de supermarkt koopt. Voor vleesvervangers is het moeilijk concurreren met een mager kipfiletje, maar teveel rood vlees of vleeswaren – die ook allemaal bewerkt zijn – zijn echt niet per definitie gezonder dan onze vleesalternatieven.” Schouten waakt ervoor dat er teveel appels met peren vergeleken worden. “Onze zogeheten Classics zijn bedoeld als 1-op-1 alternatieven voor hamburgers of worstjes, maar met onze ‘Variations’ focussen we ons juist meer op groenteachtige producten, zoals falafel en tempeh. Producten met een eigen identiteit. Sowieso vind ik dat je altijd moet waken voor onjuist gebruik van de term duurzaam. Als je een volle boot soja haalt uit Canada, is dat dan wél of Peter Schouten (links) en zijn broer Niek Jan Schouten, CEO van het bedrijf

MEAT&CO NR 3 2025 11 niet duurzamer dan met honderden vrachtwagens door Europa toeren met landbouwgewassen? Uiteraard moet je altijd kijken of je gewassen van eigen land kunt halen. Maar wel als de kwaliteit en opbrengst gelijk of beter is dan van hetzelfde gewas van verder weg. Plantaardig voedsel wint het vrijwel altijd van eiwitten via dieren, waarbij bruikbare landbouwgrond en gewassen gebruikt worden voor het fokken van kip, rund of varkens.” Impact maken Bovendien zet Schouten vraagtekens bij het ‘recht’ dat consumenten hebben op het dagelijks eten van vlees. “Kort na de Tweede Wereldoorlog was het helemaal niet zo gewoon om elke dag vlees op je bord te hebben. Elke tijd kent zijn eigen gewoontes. Minder vlees eten is helemaal niet raar. Elke voedingsmiddelenfabrikant kan zijn eigen bijdrage leveren aan de eiwittransitie. Als Schouten Europe maken we impact met wat er elke avond op het bord ligt. Dat vind ik een fijne gedachte. We zijn hier dagelijks met het voedselbeleid van de toekomst bezig. Ik ben zeer benieuwd hoe de kijk op food en de voedselvisie in de Benelux zich de komende jaren en decennia gaan doorontwikkelen.” Zo doelt Schouten mede op hybride producten (deels vlees, deels plantbased). “Voor de eiwittransitie is dat een gouden greep, maar de consumentenacceptatie is nog niet zover. Toch hoop ik dat deze ontwikkeling zich doorzet. Verder hoop ik dat onze productgroep minder politiek wordt gemaakt. Linkse mensen houden ook van barbecueën en er zijn genoeg rechtse mensen die plantbased gehakt door hun spaghetti draaien. Er zijn gewoon hele mooi alternatieven voorhanden. Wat je politieke voorkeur is, zou niet van belang hoeven zijn om te kiezen voor een vleesalternatief”, benadrukt Schouten. Nieuwe producten Volgens Lammers staat of valt bijna alles bij de intentie om een zo goed mogelijk product te maken. “Neem onze Sea Bites. Daarmee bieden we een unieke plantaardige snackbeleving. Net als onze Power Bites (plantaardige snackballetjes) zijn dit op zichzelf staande producten die niet perse een dierlijk product hoeven na te bootsen. De lekkere elementen uit de zee laten we terugkomen in de smaak van de Sea Bites. Dit product past meer in onze reeks falafel en tempeh. Dat zijn ook eiwitrijke producten die volledig op zichzelf staan, maar die tegelijkertijd kunnen dienen als alternatief voor vlees, vis of kip. Die productcategorie zien we nog steeds groeien. Tempeh werd van origine niet in Nederland gegeten en geaccepteerd, maar is nu in heel veel keukens gemeengoed geworden.” Binnen de ‘Variations’-range worden binnenkort drie verschillende burgers gelanceerd. “Dat zijn zogeheten wereldburgers met ieder hun eigen identiteit, zoals een Thaise, Italiaanse en Mexicaanse variant. Het zijn op groente gebaseerde burgers met een smaakbeleving uit die landen. Ideaal voor een broodje burger met vrienden”, aldus Lammers. Schouten besluit: “Je zult zien dat de komende jaren veel specialistische producten gelanceerd worden die aansluiten bij de wensen van consumenten die vlees niet afzweren, maar die wel vaker een alternatief willen nuttigen.” Meer informatie: Schouten Europe Tel. +31 (0)183-44 64 10 | www.schouteneurope.com Plantaardige snackballetjes Het R&D-team van Schouten Europe, geheel links op de foto Danara Lammers De productie bij Schouten Europe in Twente

MEAT&CO NR 3 2025 13 COLUMN De initiële tsunami van plantvleesconsumptie heeft mondiaal een gevoelige tik gekregen en kennelijk heeft een megabladblazer alle optimistische voorspellingen weggevaagd. Je zou misschien kunnen concluderen dat het Machiavellistisch gedrag van de opiniemakers de vega-vlees industrie aan gort heeft geholpen en er nu driftig gediscussieerd wordt om nieuwe impulsen te vinden om het groene diversiteitsbeleid te rehabiliteren. Wellicht dat een deel van het antwoord een versimpeling moet zijn om vlees en plant te harmoniseren in een vooral lekker smakende en betaalbare hybride product: dus een menging van echt vlees en plant. Ook kweekvlees is inmiddels tot deze conclusie gekomen. Gegroepeerde vleescellen -al dan niet via scaffolds- worden geïntegreerd met geëxtrudeerd plantaardig eiwit: lekker, goedkoop en duurzaam! Kommer en kwel Vooralsnog is het kommer en kwel nu ook voedingsgigant Nestlé met zijn ‘Net Zero 2050 slagschip heeft geleden en de stekker uit de met veel bombarie geïntroduceerde vega chocolade KitKat getrokken heeft. De allesomvattende vraag die naarstig een antwoord zoekt, is waarom -ondanks alle initiële plantvlees hosannaverhalen- de sector er niet in geslaagd is om de onvoorwaardelijke liefde van de consument vast te houden? Wat grotendeels resteert is de markt van echte veganisten. Grote groepen zogenaamde flexitanisten zijn veelal weer richting echt vlees opgeschoven. Behalve een mogelijke teleurstellende appreciatie van langdurige plantaardige eiwitconsumptie, in combinatie met een geheimzinnige toverdoos van geur, kleur en smaakstofjes, zijn ook de hoge plantbased vleesprijzen mogelijke oorzaken van de teleurstellende verkopen. Vooral in een tijd van extreme inflatoire pressie houdt de consument de hand op de knip. Dichtbij het Beyond Meat Research Center in California is er een aardig realistisch voorbeeld van een hotelbarscene in het Hilton Los Angeles Airport. Op het menu prijken onder andere twee burgers: rundvlees en plantvlees. Wetende dat de Hilton inkoopprijs van beide burgers nagenoeg gelijk is, wordt er doodleuk voor de Beyond Burger een additionele $ 8,00 toeslag gerekend. Tel daarbij de BTW en fooi en dan is het gauw $10,00 extra in vergelijking met de rundvleesburger van $ 28,00. Voor heel veel mensen is $ 38,00 (ofwel een 35% premie voor een plantvleestransitie) net een brug te ver! KWAKKELENDE EIWITTRANSITIE Ondanks de ‘groene eiwitdoctrine’ van supermarkten en overheid, met als doel om de vleesconsumptie te minimaliseren en plantaardig vlees hoog in het vaandel te hijsen, blijven de verkopen van vleesalternatieven achter bij de torenhoge prognoses. Het lijkt alsof de consument zich niet lijdzaam naar de slachtbank laat leiden om de alom aangewakkerde eiwittransitie gestalte te geven. Henk Hoogenkamp Henk Hoogenkamp, vaste columnist van ons vaktijdschrift, is een interdisciplinaire schrijver die in boeken, lezingen en artikelen voor diverse media de balans zoekt tussen voedselproteïnen, sociale interacties, omgeving en de verstoring van de marketingdynamiek. Hij deelt zijn bevindingen op henkhoogenkamp.com.

Blending Mushrooms into Beef Better together! Mushrooms & Meat ✓ Savory taste profile: Rich, umami taste that complements beef ✓ Unique bite and texture but keeping a juicy experience ✓ Cost competitive alternative to beef & year-round availability ✓ Clean label, recognizable & cupboard ingredient ✓ Sustainable sourcing: 96% lower CO₂ footprint than beef Why mushrooms are the perfect ingredient to blend with: Scan and find out how to blend Meer over onze oplossingen voor vleesverwerkingsbedrijven: www.csb.com Mijn ERP. Daarmee heb ik alles onder controle. Efficiëntie, transparantie, flexibiliteit – daar gaat het nu om. IT is hiervoor de sleutel. Of het nu gaat om ERP, MES, snijberekening of intelligente planningssoftware: het CSB-systeem is de complete oplossing voor vleesverwerkings-bedrijven. U kunt vandaag uw productie optimaliseren en morgen uw hele bedrijf digitaliseren. Inoflex is dé leverancier van geconditioneerde ruimten. We zijn o.a. actief in de vlees- en visverwerkende sector, waar we koel- en vrieshuizen en koel- en vriescellen op maat leveren. Naast nieuwbouw kunt u ook bij ons terecht voor: • Het verduurzamen van bestaande koel- en vriesruimten • Koel- en vriesdeuren van een aantal gerenommeerde fabrikanten Vragen? Neem dan gerust contact met ons op! Zwolleweg 7, 3771 MR Barneveld | 0342 - 760 300 | info@inoflex.nl Energiezuinig | Maximaal dampdicht | Lage onderhoudskosten Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws Meld je aan voor de nieuwsbrief door de QR-code te scannen en je gegevens in te vullen. Sca e eld je aa voor de ieuwsbrief va Meat&Co

MEAT&CO NR 3 2025 15 TERUGBLIK IFFA 2025 ‘DE COMPACTE MAXIMUS RE IS IDEAAL VOOR HET MIDDENSEGMENT OF ALS EXTRA LIJN’ Van Uhm is de Nederlandse partner voor VARIOVAC en erg enthousiast over de nieuwe verpakkingsmachine. “Deze machine is ideaal voor kleinere productieomgevingen waar ruimte vaak een probleem is. De machine is 2,2 meter lang, heeft een breedte van 750mm en is daarmee zeer compact. Deze verpakkingsmachine is ideaal voor het middensegment die kleinere batches hebben of producenten die extra tijdelijke capaciteit nodig hebben of hun productie willen opschalen”, zegt Stephen, die tijdens IFFA 2025 veel enthousiasme proefde bij de vleesproducenten en semi-industriële slagerijen die de stand van VARIOVAC bezochten en kennismaakten met de Maximus RE. “De eerste twee machines zullen binnenkort geïnstalleerd gaan worden bij grotere slagerijen in het midden van het land. Naar aanleiding van de beurs hebben we tevens diverse aanvragen ontvangen om tests te draaien met deze verpakkingsmachine.” Compact maar volledig Deze volledig uitgeruste Maximus RE is door VARIOVAC ontworpen voor producties waar ruimte schaars is en efficiëntie telt. Met een footprint van minder dan 1,7m2, een geïntegreerde schakelkast en een intuïtief 10-inch HMI-touchscreen biedt de Maximus RE maximale prestaties in een minimale ruimte. Dankzij afslaglengtes van 200mm tot 320mm, een foliebreedte van 420 mm en meerdere verpakkingsopties (zoals sealen, vacuüm en MAP), is deze machine ideaal voor bedrijven die willen opschalen. De Maximus RE is een product van VARIOVAC, een gerenommeerde Duitse machinebouwer met meer dan 40 jaar ervaring in hoogwaardige verpakkingssystemen. VARIOVAC staat wereldwijd bekend om zijn robuuste technologie, slimme automatisering en klantgerichte maatwerkoplossingen. Meer informatie of een demonstratie? Neem contact op met Van Uhm bv via tel. 074-266 2905 of mail naar info@vanuhm.nl. Aanvullende informatie via www.vanuhm.nl of www.variovac.de ◀ Dankzij afslaglengtes van 200mm tot 320mm, een foliebreedte van 420 mm en meerdere verpakkingsopties (zoals sealen, vacuüm en MAP), is deze machine ideaal voor bedrijven die willen opschalen Eén van de innovaties die eruit sprongen tijdens IFFA 2025, was de beursintroductie van de Maximus RE door de Duitse machinefabrikant VARIOVAC. Deze verpakkingsmachine heeft een footprint van nog geen 1,7 vierkante meter. “Dit is een ideale verpakkingsoplossing voor het middensegment of grotere producenten die een extra lijn nodig hebben voor piekperiodes of kleinere batches”, vertelt Stephen van Uhm van Van Uhm BV. De Maximus RE biedt maximale prestaties in een minimale ruimte

16 MEAT&CO NR 3 2025 HYGIËNE EN VOEDSELVEILIGHEID ADVERTENTIE RVS (maatwerk) oplossingen voor efficiëntie en hygiëne. Kijk op www.h-hs.nl STIKSTOFGENERATOR BIEDT VEILIG EN DUURZAAM ALTERNATIEF VOOR BULKLEVERING De stikstofgeneratoren produceren stikstof onsite uit omgevingslucht, met behulp van Pressure Swing Adsorption (PSA). Hierbij wordt zuurstof uit samengeperste lucht gefilterd via koolstofmoleculaire zeven (CMS), zodat er een zuiver stikstofgas overblijft. Met een zuiverheid tot 99,999% voldoet dit perfect aan de eisen voor verpakken onder beschermende atmosfeer (MAP), koelen van structuureiwitten en conserveren van vlees en vleesvervangers. In de vleesverwerkende industrie is stikstof cruciaal voor de kwaliteit en veiligheid van producten. Het beschermt tegen oxidatie, vertraagt bacteriegroei en verlengt de houdbaarheid. Maar stikstof uit bulktanks brengt kosten, transport en afhankelijkheid met zich mee. De oplossing: onsite stikstofproductie met een eigen PSA-stikstofgenerator van ALUP Kompressoren, dat eveneens een 100% olievrije schroefcompressor en adsorptiedroger introduceert. “Stikstof draagt direct bij aan voedselveiligheid, maar traditionele levering via bulktanks maakt bedrijven kwetsbaar voor prijsschommelingen en logistieke afhankelijkheid”, zegt Willem de Bruin, Business development manager bij ALUP Kompressoren. “Met een eigen stikstofgenerator houd je de regie over kosten, beschikbaarheid en kwaliteit.” Olievrije schroefcompressor Voor vleesverwerkers die hun productie willen verduurzamen zonder concessies te doen aan voedselveiligheid, introduceert ALUP de wisAIR 20-75V: een 100% olievrije schroefcompressor met ISO 8573-1 Klasse 0-certificering én bewezen energiebesparing tot 35%. In de vleesindustrie is hygiëne van levensbelang. Een compressor met ISO 8573-1 Klasse 0-certificering voorkomt elk risico op olieverontreiniging van het product of proces. Maar wisAIR (Water-Injected-Screw) gaat verder dan alleen veiligheid: deze watergeïnjecteerde technologie, directe aandrijving en slimme frequentieregeling zorgen voor uitzonderlijk lage energiekosten en een stabiele systeemdruk, ook bij wisselende belasting. “WisAIR laat zien dat voedselveiligheid en duurzaamheid hand in hand gaan. Dankzij slimme energiebesparingsfuncties kunnen vleesverwerkers hun ecologische voetafdruk verlagen zonder in te leveren op betrouwbaarheid”, verduidelijkt Mario Fransen, technical support bij ALUP Kompressoren. PB Zero Purge-adsorptiedrogers Droge perslucht is binnen een productielocatie essentieel om aan de strengste voedselveiligheidsnormen te voldoen. Maar dat hoeft niet ten koste te gaan van energie-efficiëntie. ALUP presenteert de wisAIR 20-75V: een 100% olievrije schroefcompressor met ISO 8573-1 Klasse 0-certificering én bewezen energiebesparing tot 35%

MEAT&CO NR 3 2025 17 ADVERTENTIE De PB Zero Purge-adsorptiedrogers van ALUP Kompressoren combineren een ultralaag drukdauwpunt van -70 °C met een regeneratieproces zonder persluchtverlies. De PB serie droogt de perslucht tot extreem lage vocht-waardes (<0,11gram/m3) waardoor bacteriegroei geen kans krijgt. In processen waar vocht in perslucht kan leiden tot bacteriegroei, kwaliteitsverlies of stilstand, biedt een adsorptiedroger uitkomst. Met de PB-serie is een kwaliteitsklasse ISO 8573-1 Klasse 1.2.1 haalbaar en verwijdert vocht tot ver onder het vriespunt. Tegelijkertijd bespaart het innovatieve zero purge-systeem tot duizenden kubieke meters aan spoellucht per jaar. Door gebruik te maken van verwarmde externe lucht en intelligente koelfases blijft alle geconditioneerde proceslucht beschikbaar voor productie. “Met deze drogers maken we een einde aan de klassieke afweging tussen hygiëne en efficiency”, besluit Wender van Herpen, technisch adviseur bij ALUP Kompressoren. Meer informatie: ALUP Kompressoren Tel. 0412-66 41 00 | info@alup.nl | www.alup.nl PSA-stikstofgenerator PB Zero Purge-adsorptiedroger

Onze experts zijn volledig gefocust op het ontwikkelen en produceren van maatwerk schroeftransportsystemen. Zelfs in het dagelijks leven zien wij overal schroeftransport! Van Beek zorgt voor een perfecte verbinding van uw productieproces met aandacht voor hygiëne, betrouwbaarheid en 24/7 inzetbaarheid. WWW.VAN-BEEK.NL T 0416 37 52 25 E info@van-beek.nl Wij zien overal schroeftransport

MEAT&CO NR 3 2025 19 TERUGBLIK IFFA 2025 INJECT STAR VERBETERT INJECTOREN EN TUMBLERS EN BEWIJST 'FUTURE PROOF' TE ZIJN Zowel de IS-600 als de IS-800 is beschikbaar in vier verschillende modellen, met een injectiecapaciteit uiteenlopend van 10.200 tot 14.000 kilo roodvlees per uur of 2.700 tot 3.500 kilo gevogelte per uur. “Maar de belangrijkste ontwikkeling is een nieuwe aandrijving en geoptimaliseerde pekelverdeling in het product”, benadrukt Den Hollander. “De lineaire aandrijving van de injectoren reduceert productietijd behoorlijk. Het New-Twist naaldsysteem garandeert daarbij een homogeen productieproces. De pekel wordt optimaal verdeeld in het product. Dit zorgt voor een kwalitatief hoogstaand eindresultaat.” New-Twist-naaldsysteem Het New-Twist naaldsysteem is speciaal ontwikkeld voor een maximale flexibiliteit en de hoogste efficiëntie. “De standaard naaldkop bestaat uit een 2-voudig 4mm naaldsysteem, maar er zijn verschillende naaldconfiguraties beschikbaar. Bovendien is het wisselgemak verder verbeterd, waardoor er heel snel van naalden gewisseld kan worden” Opties zijn 2- of 4-voudige 4 mm naalden voor rood vlees en 2- of 4-voudige 3 mm naalden voor producten zoals gevogelte of of 2- of 4-voudige 2 mm voor vis. Andere naaldafmetingen zijn mogelijk. De IS-600/IS-800 komt met een volledig vernieuwde ISC-U7 touchscreen (IP65), waarin 99 vrij programmeerbare recepturen opgeslagen kunnen worden. Het nieuwe extra filter in de aanzuigleiding zorgt ervoor dat de pekel nog beter in het product komt, ook bij pekel met een meer delicate structuur. “Het hygiënisch design is verder verbeterd. De Injector is gemakkelijker schoon te maken, met een scheiding van het aandrijfsysteem en de zone waarin het product ligt. Verbetering ECO-serie tumblers De ECO-serie tumblers van Inject Star is verder verbeterd en de nieuwste uitvoeringen werden gepresenteerd tijdens IFFA 2025. “Deze units zijn verkrijgbaar als ongekoelde standaarduitvoering en als gekoeld model”, vertelt Den Hollander. De serie bestaat uit modellen met een inhoud, uiteenlopend van 650 tot 12.000 liter. De grootste innovatie bij deze serie tumblers is echter het geïntegreerde pekelopzuigsysteem (met behulp van een verbeterde slang), waardoor de productie niet onderbroken hoeft te worden. “Ook bij de tumblers is het besturingssysteem volledig vernieuwd en gebruiksvriendelijker gemaakt.” Meer informatie: LEX Food Equipment Tel. +31 (0)30-268 79 99 | info@lexfoodequipment.nl www.lexfoodequipment.nl www.inject-star.com Inject Star Maschinenbau toonde tijdens IFFA 2025 enkele nieuwigheden waarmee het Oostenrijkse machinemerk bewijst klaar te zijn voor de eisen die de voedingsmiddelenindustrie stelt aan leveranciers. De belangrijkste beursnoviteiten zijn de nieuwe IS-600/IS800-serie bij de injectoren en de doorontwikkeling van de ECO-serie tumblers. “De systemen van Inject Star komen in verschillende maten en met een grote verscheidenheid aan capaciteiten en functies. Dit maken de tumblers en injectoren de perfecte keuze voor middelgrote bedrijven en de industrie”, verduidelijkt Lex den Hollander van LEX Food Equipment, de partner van Inject Star in Nederland. Het hart van de Injector wordt gevormd door het New-Twist naaldsysteem, speciaal ontwikkeld voor een maximale flexibiliteit en de hoogste efficiëntie De grootste innovatie bij de tumblers is het geïntegreerde pekelopzuigsysteem met verbeterde slang

20 MEAT&CO NR 3 2025 IB Food-Machines beschikt over een ruim opgezet Demo Center waar medio april twee dagen lang diverse zaag- en portioneermachines stonden opgesteld die het Urker bedrijf levert aan voedingsmiddelenfabrikanten, vlees- en visverwerkers in de Benelux. De opgestelde machines van Nock, Baader, Borncut, BladeStop en andere merken draaiden overuren, soms met producten die fabrikanten zelf meenamen, soms als proefopstelling met een variëteit aan producten die gangbaar zijn in de vlees- of visindustrie. “We bieden een breed assortiment aan machines voor vlees- en visproducten, altijd met de ervaringen van ondernemers in ons achterhoofd. Wij gaan ook niet op voorhand uit van een bepaald merk, maar bekijken echt per klant wat de beste oplossing is”, benadrukt van Ooijen. ZAGEN EN PORTIONEREN IB Food-Machines organiseerde onlangs een tweetal demodagen in het eigen Demo Center op Urk. Producenten uit de vlees-, pluimvee- en visindustrie maakten dankbaar gebruik van deze kennismaking, getuige de drukte beide dagen. “Een persoonlijke kennismaking met onze machines wordt door producenten zeer op prijs gesteld. Zo kunnen zij in alle rust de machines ervaren en zien welke oplossing het beste bij hun productieproces past”, stelt sales manager Jeroen van Ooijen van IB Food-Machines. Snijden, zagen en portioneren Alle klanten kwamen tijdens de Demo Dagen op afspraak, met in hun hoofd een automatiseringsvraagstuk op het gebied van snijden, zagen en portioneren. “Soms volstaat een semiautomatische oplossing, maar een andere producent heeft juist behoefte aan een portioneermachine waarmee hij het snijden van blokjes volledig kan automatiseren”, weet Van Ooijen. “Capaciteit, volume, het productieproces nu en in de toekomst, plus de beschikbaarheid van mensen, bepalen uiteindelijk welk advies wij geven. Sommige klanten zijn de hele dag aan het zagen, sommigen slechts enkele dagdelen per week.” “Onze oplossingen zijn er voor elk budget. Wij zien klanten als partners en bieden ze daarom een oplossing waarmee ze het beste geholpen zijn”, vervolgt Van Ooijen. “Dan moet je ze geen zaag of portioneermachine willen leveren die de helft van de tijd stilstaat. Wij gaan ook niet op voorhand uit van één merk. Het snijden van zalm vergt bijvoorbeeld een andere oplossing dan het snijden van vleesblokjes voor het maken van kipsaté. Wij adviseren altijd een machine die een oplossing biedt voor een bepaald vraagstuk. Doordat wij maar liefst vijftien gerenommeerde merken verkopen, hebben we altijd een oplossing die past bij het proces van de klant.” ‘PRODUCENTEN VINDEN HET FIJN DAT ZE IN ALLE RUST DIVERSE MACHINES KUNNEN BEKIJKEN’

MEAT&CO NR 3 2025 21 Smaakt naar meer De Demo Dagen smaken volgens eigenaar Ingmar Baars van IB FoodMachines naar meer. “Natuurlijk zijn foodproducenten altijd welkom bij ons op Urk en we nemen ook deel aan de verschillende beurzen in het buitenland. Maar vorig jaar hebben we voor het eerst een Demo Dag van ons merk MIVEG georganiseerd, waarbij klanten hun producten konden testen op verschillende spiesmachines. Dat beviel goed. Zodoende dat we hetzelfde voor zagen en portioneren hebben gedaan. Bedrijven konden zich inschrijven en de agenda zat beide dagen helemaal vol, waarbij we ruim hebben ingepland en we dus ook iedereen uitvoerig te woord hebben kunnen staan. Het geeft producenten een goed beeld van ons bedrijf. Ze hebben allemaal een automatiseringsoplossing aangedragen gekregen waarmee ze verder kunnen. Het is niet voor niets dat we tijdens onze Demo Dagen diverse machines hebben verkocht die we binnenkort al gaan uitleveren.” Meer informatie: IB Food-Machines Tel. +31 (0)85-0660 247 | info@food-machines.com | www.food-machines.nl CAPACITEIT, VOLUME, HET PRODUCTIEPROCES NU EN IN DE TOEKOMST, PLUS DE BESCHIKBAARHEID VAN MENSEN, BEPALEN UITEINDELIJK WELK ADVIES WIJ GEVEN

22 MEAT&CO NR 3 2025 HYGIËNE EN VOEDSELVEILIGHEID BOONS FIS: INNOVATIE IN HYGIËNE-OPLOSSINGEN VOOR DE (VOEDINGS)INDUSTRIE De schuim- en desinfectiesystemen van BOONS FIS zorgen voor een efficiënte en grondige reiniging van productieomgevingen in onder meer de voe- dingsindustrie. Dankzij een ruim aanbod mobiele en vaste systemen kan schuimen, spoelen en desinfecteren eenvoudig gecombineerd worden. Deze systemen zijn gebruiksvriendelijk, robuust en afgestemd op de hoogste hygiënenormen. Ze maken deel uit van ons eigen gamma ‘by BOONS FIS’; in-house ontworpen, ontwikkeld, geproduceerd en getest. “We bieden innovatieve reinigingssystemen op maat met bijhorende ondersteuning en onderhoud. Ons aanbod omvat verder ook nog persoonlijke hygiënetoestellen, industriële wasinstallaties, handlingapparatuur en industriële RVS bedrijfsinrichting.” Hygiëne is een absolute prioriteit binnen de voedingsmiddelensector. De lat ligt hoog. En terecht! BOONS FIS ondersteunt bedrijven hierin met innovatieve en betrouwbare reinigingssystemen. Want voedselveiligheid begint bij een doordachte reiniging van de productieomgeving. “We denken hierbij als partner actief mee met de klant. Vanuit onze hoofdzetel in Nazareth bouwen we aan efficiënte hygiëne-oplossingen." Experience Room Omdat we sterk geloven in beleving en praktijkgerichte ondersteuning, beschikt BOONS FIS zowel in Nazareth (België) als in Tiel (Nederland) over een eigen 'Experience Room'. In deze ruimtes kunnen klanten de verschillende systemen testen en ervaren hoe ze functioneren in een realistische werkomgeving. Het helpt elk bedrijf of kwaliteitsmanager bij het maken van de juiste keuze. Duurzame oplossingen De klanten van BOONS FIS bevinden zich hoofdzakelijk in de voedingssector, van vlees- en visverwerking en zuivel tot groenten en aardappelproducten. Wat deze klanten met elkaar gemeen hebben? Ze zoeken duurzame oplossingen die voldoen aan de strengste hygiënenormen én tegelijk praktisch inzetbaar zijn op de werkvloer. Dat is exact waar wij bij BOONS FIS voor staan. Obtimize BOONS FIS heeft geïnvesteerd in een krachtige online tool die je volledige reinigingssysteem in kaart brengt. Obtimize verzamelt alle gegevens op een persoonlijk dashboard en onderscheidt zich van andere systemen met een verder doorgedreven analyse van alle reinigingssatellieten in het reinigingssysteem. “Je werkt met je vertrouwde (BOONS FIS) apparatuur, maar dan slimmer. Digitaliseren om te optimaliseren.” WE BIEDEN INNOVATIEVE REINIGINGSSYSTEMEN OP MAAT, MET BIJHORENDE ONDERSTEUNING EN ONDERHOUD De wandunit SWU in opbouw

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4