MEAT&CO nr4 2019

m e a t & c o n r 4 2 0 1 9 39 maar zeker ook de verpakkingsindustrie. Hoe kun je voedsel zo aanbieden dat er bijna niets overblijft en hoe kun je ervoor zorgen dat niet verkocht voedsel niet weggegooid hoeft te worden?” Sabet vult aan: “Vlees blijft écht wel onderdeel uitmaken van ons dieet, maar mensen zullen een nieuwe balans zoeken. Ook met het oog op het voedingsvraagstuk in combinatie met een groeiende wereldbevolking. Sowieso zullen veel maatregelen van landelijke overheden en de Europese Unie geënt zijn op minder vlees eten vanwege de CO2-reductie.” HONDERDJARIG JUBILEUM Anuga verwacht tussen zaterdag 5 en woensdag 9 oktober zo’n 165.000 bezoekers te verwelkomen. Ruim negentig procent van hen is afkomstig uit het buitenland. Zij kunnen in Köln Messe kennismaken met meer dan 7.400 standhouders uit alle windstreken, die over tien ‘vakbeurzen’ (zoals Anuga Meat, Anuga Bread & Bakery, Anuga Frozen Food en Anuga Organic) worden verdeeld. “De industrie zal leidend blijven in hoe de foodsector zich blijft ontwikkelen. Onze slogan is niet voor niets ‘Taste to the Future’. Op Anuga 2019 worden de nieuwste ontwikkelingen op allerlei gebied gepresenteerd op tien verschillende vakbeurzen, maar onder één dak.” En het jubileum? “Honderd jaar is een lange tijd. Er zullen een aantal special events plaatsvinden, waarbij we aan de hand van foto’s, presentaties en video’s zullen terugblikken op onze rijke geschiedenis”, vertelt Schumacher tot slot. Meer informatie: www.anuga.com ‘Healthy Convenience’ zal in de toekomst een steeds belangrijke plek gaan innemen. “En door de beschikbare technologie kunnen winkels hier over een paar jaar nog sneller op inspelen”, vervolgt de Brit, die de ‘Connected Kitchen’ aanhaalt als voorbeeld. “Niet de woonkamer maar de keuken wordt de nieuwe ‘Hub’ van het huis. Twee derde van alle huishoudens is ervan overtuigd dat met elkaar verbonden apparaten het leven simpeler gaan maken. We gaan toe naar een tijd dat Google automatisch de melk op je boodschappenlijstje zet als deze op is en deze desnoods direct bestelt bij jouw favoriete supermarkt of winkel. Maar ook slimme ovens, die jou stap-voor-stap vertellen hoe je een stuk vlees of een bepaald gerecht moet maken en bereiden. En de efficiency gaat omhoog. Je koelkast laat jou straks weten welke producten bijna over de datum zijn of bied je hierop een recept aan op basis van de ingrediënten die zich in je koelkast en/of diepvries bevinden.” BELEVING EN EMOTIE Directeur Franz-Martin Rausch van de BVLH, het samenwerkingsverband van de Duitse levensmiddelenindustrie, erkent dat technologie en digitalisering een grote invloed zullen hebben op food, maar hij onderstreept dat beleving en emotie aspecten blijven ‘die nooit door techniek verdreven zullen worden’. “Meer interactie, meer informatie en meer communicatie ja, maar zeker ook meer emotie. Vooral de wijze van e-commerce zal veranderen. Uiteraard blijven we online pizza’s en boodschappen bestellen, maar mensen willen een product nog steeds ervaren. Food is bij uitstek een emotieproduct. Daarnaast zullen winkels nog meer met loyaltyprogramma’s gaan werken om consumenten aan zich te binden.” Dat onderschrijft Stefanie Sabet van de Duitse Federatie voor de Food en Drankindustrie (SVE). “Anuga draait om eten. Dus zien, proeven en ruiken. Het gaat om de toegevoegde waarde die je met digitalisering en techniek kan toevoegen aan een product. Voedselveiligheid blijft een terugkerend thema. Labels zijn betrouwbaarder te maken omdat de techniek het mogelijk maakt om een product tot aan de bron en de wijze van verwerking (slacht, plukken, oogsten et cetera) te herleiden. Traceerbaarheid is gigantisch belangrijk. Afkomst en herkomst, is iets duurzaam ontwikkeld en hoe zit het met dierenwelzijn? Elk jaar komen er 40.000 nieuwe voedselproducten bij. Je zult dus ‘added value’ moeten bieden om in het schap door consumenten herkend en gepakt te worden.” POLITIEKE AGENDA Volgens Rausch wordt de politieke agenda de komende tien jaar niet gedomineerd door techniek, maar door drie ontwikkelingen die zowel landelijk als Europees een ‘passend antwoord’ behoeven. “De reductie van suiker, vet en zout in convenience producten, verbetering van dierenwelzijn en de reductie van voedselverspilling domineren de politieke agenda”, schetst Rausch. “De reductie van met name suiker en zout is iets voor de lange termijn, want mensen zijn de huidige smaken gewend. Je zult dus alternatieven moeten ontwikkelen voor met name kinderen, voor wie die minder zoute en zoete smaken dan het nieuwe normaal zullen worden. En vetreductie is nodig voor een gezondere levensstijl”, gaat hij verder. “Door de beeldvorming in de media zouden we er bijna anders over gaan denken, maar op het gebied van dierenwelzijn wordt in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk al heel veel gedaan. Maar er zullen in Europees verband nog veel meer programma’s worden ontwikkeld. En dan is er nog voedselverspilling. Dit vergt de nodige innovatie van eigenlijk de gehele keten, ANUGA MEAT AnugaMeat verwelkomde in 2017 ruim57.586 bezoekers. Zij kwamen voor de ruim negenhonderd exposanten, waarvan het overgrote deel afkomstig was uit Europa. Nederland en België waren goed vertegenwoordigd op de beursvloer, zowel qua afgenomen beursoppervlakte als qua bezoekersaantallen. Buiten Duitsland waren de meeste beursbezoekers zelfs afkomstig uit Nederland. V.l.n.r. Franz-Martin Rausch (BVLH), Anne Schumacher (Köln Messe), Tania Higgins (pre- sentatrice), Christopher Sanderson (The Future Laboratory) en Stefanie Sabet (BVE) tijdens de persconferentie in Amsterdam

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4