Meat&Co nr4-2021 Online

m e a t & c o n r 4 2 0 2 1 11 nauwelijks nog verkocht vanwege de sluiting van de gastronomie; ook moesten drie slachtfaciliteiten van VanDrie tijdelijk dicht door een corona-uitbraak onder het personeel, red.). Een kort statement na een sluiting is niet voldoende. Als je bij een crisis drie keer je telefoon niet opneemt, kan dat enorm schadelijk zijn voor je imago. Door transparantie uit te stralen en te predikeren, krijg je gelukkig ook andere berichten in de dagbladen. Ik nodig continu journalisten uit om een kijkje te komen nemen bij onze kalverhouders of ons innovatiecentrum. Ik voel de verantwoordelijkheid om uit te leggen waar we mee bezig zijn als bedrijf. Maar ook de verantwoordelijkheid om, bijvoorbeeld bij een Covid-uitbraak, uit te leggen wat er hand is en hoe het heeft kunnen gebeuren…” Everts stoort zich er enorm aan dat de vleessector met grote regelmaat de zwarte piet krijgt toebedeeld. “Slechts drie procent van alle arbeidsmigranten in Nederland is werkzaam in de vleesverwerkende industrie. 97% dus niet! Toch gaat het in alle discussies altijd om onze sector. Duitsland wordt geschetst als voorbeeld van hoe het in Nederland geregeld zou moeten worden, maar daarmee doe je afbreuk aan de werkelijkheid. Het middel wordt gepresenteerd als het ultieme doel. Het probleem is groter dan een flexibel of een vast contract. In Duitsland kennen ze geen cao’s en bouwt een arbeidsmigrant geen pensioen op. Het overgrote deel van de inleenkrachten werkt hier onder een cao, bouwt pensioen op en weet dat ook alle andere secundaire arbeidsomstandigheden geborgd. Bovendien wil een overgrote meerderheid van de arbeidsmigranten naar verloop van tijd weer terug naar hun thuisland. Natuurlijk mag goed werkgeverschap van ons worden verwacht. Dat het qua huisvesting beter kan, ben ik het mee eens. Maar daarvoor hebben we ook het Rijk en de provincies nodig. Dan moet je gericht gaan bouwen. En dat dat niet gebeurt, ligt écht niet aan de vleessector.” MARKTPOSITIE VASTHOUDEN Over de toekomst van de VanDrie Group is Everts positief gestemd. “We opereren niet in een groeimarkt, want kalfsvlees is een nicheproduct (3% van de totale vleesmarkt, red.). De switch naar minder dierlijk eiwit komt er aan. Zeker in West-Europa. Dat mensen bewuster eten en eerder kiezen voor een goed product dat voldoet aan alle moderne normen, spreekt juist in het voordeel van ons kalfsvlees. Desalniettemin voorzie ik geen groei. Onze doelstelling is om onze marktpositie vast te houden. Wij volgen de markt van vleesvervangers met veel interesse, maar we gaan ons daar vooralsnog niet zelf aan wagen”, benadrukt Everts. “Daarbij moeten mensen niet vergeten dat wij de gehele keten beheren. We maken niet alleen kalfsvlees, maar ook diervoerders, rundvlees en produceren bijvoorbeeld zuivelgrondstoffen voor de industrie, zoals fabrieken en ijsmakers. Er is wel wat groei te realiseren in Azië, Midden-Oosten en Noord- Amerika, al ligt onze focus op Europa, met een grote afzet naar Duitsland, Italië en Frankrijk. Dankzij een gerichte aanpak groeien we nog steeds in Duitsland. Bovendien slagen we erin om alles te verwaarden. Van onze huiden en vellen worden prachtige tassen, schoenen en horlogebandjes gemaakt. Ons orgaanvlees is populair in andere werelddelen en het bloed wordt opgevangen voor humane medicatie. Het vet wordt verwerkt in cosmetica.” Everts besluit: “De consument mag zich best wat meer beseffen dat als hij of zij zuivel drinkt, dat dat automatisch betekent dat er een kalfje geboren is.” Meer informatie: VanDrie Group, Tel. +31 (0)297-287 872 info@vandriegroup.com www.vandriegroup.com “WE HEBBEN ALS VLEESSECTOR LANG GENOEG OP ONZE HANDEN GEZETEN. GOED NIEUWS VERKOOPT SOMS MINDER GOED, MAAR JE MOET WEL BLIJVEN PUSHEN. ” Drieveld is het nieuwe innovatiecentrum van de VanDrie Group in Uddel

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4