Meat&co nr4 2022 Online

Me a t &c o n r 4 2 0 2 2 13 Co l u m n Het recente nieuws dat McDonald’s de met veel marketingbombarie omgeven McPlant Burger van het menu heeft afgehaald, is een enorme klap geweest voor producent Beyond Meat (BYND). Want ga er maar aanstaan: de BYND aandelenkoers is de laatste 52 weken gekelderd van 124 naar 33 dollars, met 20,50 als tussentijds dieptepunt. Dat zijn niet bepaald cijfers die de hosanna van plantbased vlees kunnen illustreren. Vooralsnog heeft het bedrijf, zoals vele andere startups, nog nooit winst gemaakt. Toch iets om over na te denken… WET VAN MURPHY Het lijk de Wet van Murphy wel: als het fout kan gaan, gebeurt het op het meest slechte moment. Het zal een hele klus worden om uit te vogelen waarom de aanvankelijk explosieve groei van de vega plantvleesproducten tot stilstand is gekomen. Is het een tijdelijke correctie of is er meer aan de hand, zoals het COVID-19 na-ijleffect, de forse recessie en geldontwaarding, of hebben wellicht de vele consumenten toch liever een echt stukje vlees dan een verzameling van plantaardig eiwit, kleur- en smaakstofjes? Niet alleen de grote spelers zoals Beyond Meat, Nestle en Maple Leaf hebben de verkoopprognoses voor 2022 haastig moeten bijstellen, ook vele startups zijn in zwaar weer terecht gekomen. Om de verkopen nog enigszins op peil te houden hebben supermarkten steeds vaker ‘2 voor 1’-aanbiedingen. Voor de fastfoodrestaurants is het een iets ander verhaal: het schijnt dat McDonald’s en Burger King twee plant-vleesburgers moeten verkopen om dezelfde winstmarge te realiseren als een Big Mac of een Whopper. Dat daar een kern van waarheid zit blijkt wel dat de grondstofprijzen van de plantaardige proteïnen, zoals soja en erwten, sterker gestegen zijn dan de rundvleesprijzen. Er wordt zelfs twee keer zoveel voor planteneiwit betaald dan rundvleeseiwit. En dan zullen we het gemakshalve maar niet spreken over het (vele) goedkopere kippenvlees. Laten we hopen dat al het bovenstaande niet uitmondt in kommer en kwel voor de categorie vleesalternatieven. Hoe dan ook zullen aanpassingen van voeding noodzakelijk zijn. al is het alleen maar om de intensieve vleesproductie in een rustiger vaarwater te krijgen. OOK IN EUROPA? Het valt tebezienof dehuidige stagnatie vanplantaardige vleesproducten in de VS overwaait naar Europa. Op de keper beschouwd, lijkt deze mogelijkheid wel aannemelijk. Ook in Europa is immers sprake van koopkrachtvermindering, waardoor de kwalitatieve vleesalternatieven voor velen onbetaalbaar worden. Het is niet ondenkbeeldig dat er een kwaliteitsvermindering komt door gebruik te maken van goedkopere ingrediënten. Vanaf dat moment begeeft de producent op een hellend vlak. Immers, de smaakbeleving van de consument geeft nog steeds de voorkeur aan een goedkoper vleesproduct dan een goedkoper vleesalternatief van ongedefinieerde additieven, zoals slechte kleur- en smaakstofjes. PLANT HICCUPS DE ANALISTEN VAN DE HSBC, RABOBANK, ING EN ACCENTURE LIJKEN OPNIEUW KOFFIEDIK TE MOETEN GAAN KIJKEN NU DE VOORSPELLINGEN OVER EEN INZAKKENDE MARKT VAN VLEESALTERNATIEVEN REALITEIT GEWORDEN IS. MET NAME IN DE VERENIGDE STATEN IS HET MOMENTEEL ALLE HENS AAN DEK OM GEEN MARKTAANDEEL TE VERLIEZEN. Henk Hoogenkamp www.henkhoogenkamp.com HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4