Meat&co nr4 2022 Online

Me a t &c o n r 4 2 0 2 2 35 EUROPESE MARKT BLIJFT DICHT Ondanks de door ABPA zorgvuldig gedeelde opstelsom van voordelen van Braziliaans (varkens)vlees, ziet de Europese Unie er vooralsnog geen heil in om de grenzen te openen voor varkensvlees uit het Zuid-Amerikaanse land. “Er zouden geen grenzen voor food mogen bestaan. De vraag neemt wereldwijd toe. In 2050 zijn er mogelijk twee miljard mensen die geen toegang hebben tot voldoende voedsel. Wij zien het als onze taak om de monden van alle mensen, die vlees willen eten, te kunnen voeden. Ook in de Europese Unie is er vraag naar goedkoop, maar kwalitatief goed eten. Wij kunnen dat bieden, maar vinden telkens weer onwil bij de Europese Commissie. We hopen dat dit snel verandert”, baalt marketing director Luis Rua van ABPA. “Wij produceren veilig en duurzaam, en kunnen geheel volgens de richtlijnen en wetgeving van specifieke landen produceren. Dat bewijzen we al in meer dan 150 landen wereldwijd. Bovendien, onze kip wordt wel gewoon geïmporteerd door Europa. Wij willen een partner zijn voor de Europese Unie. Voor langere tijd. Elk Europees Parlementslid is welkom in Brazilië om onze productie met eigen ogen te controleren.” Op het gebied van kip is Brazilië de derde grootste producent van de wereld en de allergrootste exporteur. Op het gebied van varkensvlees is het land de op drie na grootste producent en de vierde grootste exporteur van de wereld. Met name qua varkensvlees wil Brazilië graag groeien en heeft daarom de pijlen gericht op de EU. Technical director Sulivan Alves van ABPA roept Europa op ‘om te stoppen met protectionisme’. “Het door de media opgeklopte schandaal (in 2017 kwam aan het licht dat bedorven vlees uit Brazilië werd goedgekeurd door corrupte inspecteurs; ook kwam vlees met salmonella op de markt, red.) is inmiddels alweer vijf jaar geleden. Onze productie is van een zeer hoog niveau. De EU is daar ook mee bekend, want ze zijn nooit gestopt met kopen (van kippenvlees, red.). In Brazilië is voedselveilheid net zo’n belangrijke issue als in Europa.” Santin vult aan: “Wij willen eerlijk beoordeeld worden. Dat is ook wat wij continu vertellen in Brussel. Helaas heeft het nog geen effect gehad, al heeft COVID natuurlijk alles bijna twee jaar stilgelegd. Er lijkt inmiddels enige bereidheid van de EU om afgezanten naar Brazilië te sturen. Maar het mag wat ons betreft allemaal wel wat sneller, want eigenlijk is het niet eerlijk dat wij geen varkensvlees mogen exporteren naar de Europese Unie.” TRACEERBAAR, VEILIG EN VERANTWOORD “Wij respecteren de strenge richtlijnen van meer dan 150 landen. Kom gewoon eens kijken hoe wij hier produceren”, zegt Santin. “Er is sinds 2017 enorm veel geïnvesteerd in technologie op het gebied van traceerbaarheid en hygiëne. Bovendien produceren we in het zuiden en oosten van het land. Onze producenten, slachterijen en vleesverwerkers zitten in het stedelijk gebied.” Hij bezweert stellig: “De bosbranden in de Amazone of het kappen van het regenwoud koppelen aan veeteelt, zoals Frankrijk en andere landen doen, is echt onzin!” En wat betreft de voedselveiligheid: “KFC en McDonald’s in Europa gebruiken Braziliaanse kip. Dat vlees is te traceren tot en met de boer in ons land. Wij hebben alle internationale certificaten, er wordt met audits toegezien op dierenwelzijn en voedselkwaliteit, maar ook de SIF houdt regelmatig controles in de slachthuizen en voedselfabrieken om toe te zien op goed werkgeverschap.” De mooie woorden ten spijt, het persgezelschap wordt tijdens het meerdaagse werkbezoek niet in de gelegenheid gesteld om stallen (‘vanwege het risico op het overbrengen van ziektes’) of slachthuizen te bezoeken. Zodoende kunnen alle cijfers nauwelijks worden gecontroleerd. Wel wacht het journaille een werkbezoek aan het Innovation Center van BRF in Jundiaí. BRF was één van de voedselproducenten die ook betrokken waren bij het schandaal van 2017 en produceert enkele merken (kipproducten) die ook bij de Europese retail in het schap liggen. “Zoals je kunt zien in onze R&D- en productieruimtes, hechten wij veel waarde aan hygiëne. We hebben enorm veel stappen gezet om onze productie naar een hoog niveau te brengen. Naar het niveau dat nodig is om buitenlandse producenten en overheden te overtuigen om te kiezen voor Brazilië en meer specifiek BRF als een betrouwbare partner”, zegt directeur Fabio Bagnara van het innovatiecentrum. Eén van de stappen die zijn ondernomen, is een upgrading van het machinepark in de vleesverwerkende faciliteiten. Zo beschikt het BRF Innovation Center onder meer over machines van Handtmann, Vemag en Marel om de testproductie te optimaliseren. De internationale pers was goed vertegenwoordigd op SIAVS 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4