Meat&co nr4 2022 Online

Me a t &c o n r 4 2 0 2 2 36 Do s s i e r: Br a z i l i ë Volgens president Augusto Pestana van exportorganisatie APEX Brasil heeft Brazilië te maken met een imagoprobleem als het aankomt op varkensvlees. “Hoe kan het dat Europese landen graag onze koffie, chocola, fruit, sinaasappelsap en kipfilets importeren, maar niets willen weten van ons varkensvlees? We moeten op het ruitje blijven tikken en de redenen voor die landen om onze andere producten te kopen, omzetten in argumenten om ook onze dierlijke eiwitten te kopen. Uiteraard zijn wij continu in gesprek met representanten van bijvoorbeeld Tesco’s, Aldi en Ahold, maar telkens horen wij weer: maar jullie kappen de Amazone, hoe is de voedselveiligheid, hoe gaan jullie om met personeel etc.? Het is toch raar dat dit geen argumenten zijn voor onze andere producten? São Paolo wordt wel eens de grootste Duitse industriestad buiten Duitsland genoemd, omdat er zoveel bedrijven uit dat land actief zijn. De kennis is er, maar vanuit het oogpunt van protectionisme laat Duitsland graag in het midden of de tegenargumenten kloppen of niet, terwijl ze weten dat onze voedselveiligheid in orde is en onze boeren helemaal niet in de Amazone zitten. Duitsland heeft grote invloed op hoe de andere Europese landen tegen Brazilië aankijken. De Mercosul-overeenkomst tussen Europa en Zuid-Amerika is mede hierdoor nog niet gerealiseerd.” ‘OOK DE MARKT SPEELT EEN ROL’ Volgens CEO Joao F. Campos van het vleesmerk Serea Alimentos (onderdeel van multinational JBS, met een eigen kantoor in Nederland, red.) speelt ook de markt een rol bij de besluitvorming van de Europese Unie om de grenzen gesloten te houden. “Er worden geen barrières opgeworpen voor de verkoop van rundvlees en kipfilets van Serea en andere Braziliaanse merken naar Europa, dus voedselveiligheid houdt niet echt stand als argument om varkensvlees te weren”, stelt Campos. “Serea is zelfs toegelaten tot de Amerikaanse en Japanse markt, waar strenge eisen en regelgeving gelden. Ik denk dat de markt in Europa gewoon wat anders vraagt. Of beter gezegd, er is een groot overschot aan varkensvlees in de Europese Unie. Er is simpelweg geen vraag naar extra varkensvlees uit derde landen. Als de situatie in de toekomst verandert, dan gaan we daar naar kijken, maar voor dit moment steken wij daar geen energie in. Europa is een belangrijke handelspartner voor ons, maar uitsluitend op het gebied van rundvlees en kipfilets”, legt hij uit. Serea is als merk niet actief in Nederland en België, maar het bedrijf heeft wel een kantoor in Nederland om de verkoop in Europa te coördineren. “Onze producten liggen niet onder onze eigen naam in het schap in de Benelux, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is in Frankrijk. Toch verkopen wij veel rund- en kippenvlees aan Nederland. Als basisingrediënten voor verdere verwerking in producten, die als private label worden verwerkt en dus onder een andere merknaam worden verkocht in Nederland”, verduidelijkt Campos. De internationale vakpers kon in het Innovation Center van BRF met eigen ogen zien dat het bedrijf flinke stappen heeft gezet om veilig en hygiënisch te produceren Ook in Brazilië vertrouwen ze op de machines van Duitse makelij, zoals Handtmann CEO Joao F. Campos van Serea Alimentos in gesprek met een journalist tijdens een bezoek aan de productiefaciliteit in São Paolo

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4