Meat&co nr4 2022 Online

37 Me a t &c o n r 4 2 0 2 2 ‘HET IS ONZE ROEPING’ Twee dagen na onze eerste ontmoeting geeft Ricardo Santin tijdens een 1-op-1-gesprek met vaktijdschrift Meat & Co toe dat hij enigszins verbaasd is met de plannen van de Nederlandse overheid om het aantal boeren sterk te reduceren. “De tijd van goedkoop eten is voorbij. De prijzen van voedsel zijn in drie jaar tijd met 50 procent gestegen, vanwege de naweeën van COVID, maar vooral omdat er minder veevoer beschikbaar is, er zijn minder schepen voor transport, minder plekken op de beschikbare schepen en er zijn minder containers beschikbaar. Door de oorlog in Oekraïne is ook de beschikbaarheid van graan in gevaar gekomen. Wij zien het als onze roeping om te produceren om de wereld te kunnen voeden. Dierlijke eiwitten liggen continu onder een vergrootglas, maar wij kunnen vlees produceren én tegelijkertijd de natuur respecteren. Met naar verwachting twee miljard mensen die in 2050 geen toegang hebben tot voldoende voedsel, is voedselzekerheid een enorm belangrijk aspect geworden. Dan is het toch raar dat Nederland daar blijkbaar minder aan wil gaan bijdragen dan het tot nu toe doet? Het past ook helemaal niet bij de Duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties.” En lachend: “Nogmaals, wij respecteren de Nederlandse houding.” BOLSONARO: STAAN NAAST DE BOEREN Hoeveel waarde Brazilië hecht aan de landbouwsector en de eiwitverwerkende industrie, werd bewezen door de komst van president Jair Bolsonaro naar de openingsceremonie van de vakbeurs SIAVS. Bolsonaro startte zijn campagne voor een mogelijke herverkiezing later dit jaar in het beurscomplex van São Paolo, dat was gevuld met agrariërs en vertegenwoordigers van grote foodbedrijven. “Wij staan naast onze boeren, want zonder hen zou er op de wereld niet voldoende voedsel zijn. Of zoals een vertegenwoordiger van de WHO bij een werkbezoek aan ons land onlangs tegen me zei: ‘Zonder Brazilië was er overal ter wereld honger.’ De overheid is er niet om beperkingen op te leggen, maar boeren te helpen met produceren van gezonde voeding; op een goede, duurzame manier. Wij zijn trots op onze landbouw, Brazilië is trots op onze boeren”, riep Bolsonaro, die – met gevoel voor timing – de aanwezigen in de zaal ook nog eens blij maakte met de aankondiging van belastingverlagingen op het produceren van voedsel. Het klinkt bijna als de natte droom voor Nederlandse boeren, maar het tekent toch vooral het contrast tussen Nederland/EU en Brazilië, twee economische mogendheden die op het gebied van dierlijke eiwitten enorm verschillen, al verandert de teneur in andere EU-landen ten faveure van de boeren uit oogpunt van voedselzekerheid. De vraag is nu wanneer de Nederlandse regering volgt…? Augusto Pestana (APEX) zegt tot slot: “Europa en zeker Nederland zijn concurrenten van Brazilië op het gebied van export van dierlijke eiwitten, maar tegelijkertijd zijn ze ook hele belangrijke partners voor ons. In het verleden hebben wij altijd voorzichtig geopereerd in de Europese Unie, maar misschien moeten we kiezen voor een meer offensieve exportstrategie. We hoeven ons niet te verdedigen voor wat er over ons gezegd wordt, maar keer op keer benadrukken dat Brazilië de meest duurzame producent van dierlijke eiwitten en andere voedselproducten is.” Meer informatie via www.abpa-br.org “Enkele jaren geleden waren de verwachtingen voor vegan nog erg hoog, maar onze focus op het gebied van productontwikkeling ligt inmiddels elders. Wij zijn wereldwijd actief en de vraag naar vleesproducten neemt eigenlijk nergens af, terwijl de vraag naar plantaardige alternatieven nauwelijks groeit”, legt hij uit. De keuze van BRF past alvast bij een trend, want McDonald's maakte onlangs bekend in Amerika te stoppen met de verkoop van de Vega Burger ‘omdat niemand hem koopt’. Ook CEO Joao F. Campos van Serea ziet dat de verkoop van vega(n)producten achterblijft. “We hadden gedacht dat de groei harder zou gaan, maar de verkoop van onze plant-based vleesproducten, zowel in Brazilie als in Europa, stagneert. Desalniettemin verwacht ik dat de vraag in de toekomst lichtjes zal toenemen, met een mix van vlees, vis en andere eiwitten.” HOGE STANDAARD McDonald's is, net als Burger King, een belangrijke partner voor BRF. In het Innovation Center wordt dagelijks gewerkt aan de doorontwikkeling van de kipnuggets. “Elke drie maanden is er een nieuwe audit en wordt bepaald of de receptuur kan blijven zoals-ie is of toch wat aangepast moet worden. De standaard van de nuggets in Brazilië is de standaard voor McDonald's wereldwijd”, weet Bagnara. “Wij produceren de nuggets volgens de eisen van de fastfoodketens, maar in samenspraak met hun foodexperts zijn wij continu aan het kijken hoe we de nuggets kunnen verbeteren. Op dit moment zijn we drukdoende om te realiseren dat de nuggets minder vet worden, maar tegelijkertijd niets verliezen aan smaak en mondgevoel. Ook is het een uitdaging om het product zo door te ontwikkelen dat de nugget smakelijk blijft als-hij al een kwartier of zelfs een half uur in de bak ligt. McDonald's heeft namelijk te maken met piekmomenten in het restaurant, dus soms wordt er teveel gebakken. Dan wil je dat je de nuggets ook nog kunt gebruiken als de volgende klant pas na twintig minuten in het restaurant of door de Drive Thru komt.” ‘VEGAN SLAAT NIET AAN IN BRAZILIË’ DIRECTEUR FABIO BAGNARA VAN FOODPRODUCENT BRF LAAT WETEN DAT DE VRAAG NAAR VEGA(N)PRODUCTEN IN BRAZILIË STERK ACHTERBLIJFT BIJ DE VERWACHTINGEN. “BRF ONTWIKKELT ZO’N TWAALF PRODUCTEN, DIE SOMS VEGAN EN SOMS VEGETARISCH ZIJN. DE BRAZILIAANSE CONSUMENT KOOPT ZE ZELDEN OF NOOIT. OOK JONGEREN LOPEN NIET WARM VOOR VEGANPRODUCTEN. DIE TREND ZIEN WE IN MEER LANDEN WAAR WE ACTIEF ZIJN”, ALDUS BAGNARA. Nuggets van het Braziliaanse merk Serea

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4