Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale vlees- en eiwitverwerkende industrie | september 2024 | 19e jaargang no. 4 | Prijs € 10,50 Special SIAL Paris 2024 | Slicing & Industriële snijmachines COVERSTORY: BRITISH BEEF & LAMB ‘Brits rundvlees biedt een betere kwaliteit en heeft een mooiere, gerijpte textuur’
Voedselverwerking van A tot Z Bij Van Uhm professionals in food processing weten we precies wat er nodig is om een foodproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Machines mogen niet stil komen te staan en het productieproces moet op rolletjes verlopen, elke dag weer. Vlees, vis, kaas, groente, fruit, vegetarische, petfood en kant-en-klaar producten: onze professionals weten precies hoe uw foodproces verloopt en voorzien u van de juiste adviezen voor een optimaal productieproces. De Bieffel 3, 7622 BM Borne T 074-2662905 E info@vanuhm.nl W vanuhm.nl Morseweg 6, 1131 PK Volendam T 0299-366199 E info@habuba.nl Van Uhm in één oogopslag Passie en liefde voor food De beste machines van de beste merken Persoonlijk advies op maat van ervaren experts Korte communicatielijnen Eigen servicemonteurs bij calamiteiten Benieuwd naar de beste machines voor uw foodproces? Vraag vrijblijvend een persoonlijk advies of een demo aan op www.vanuhm.nl/contact ONZE MERKEN VAN UHM ZORGT VOOR Een optimaal foodproces MICHIEL DERKS, KIEZEBRINK PET FOOD “Van Uhm kan zich goed verplaatsen in onze situatie en komt altijd met de beste oplossing.”
MEAT&CO NR 4 2024 3 COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de vlees- en eiwitverwerkende industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.meat-co.nl Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Martijn Schwillens (hoofdredacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Maroessia Karpenko (redacteur) m.karpenko@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Meat&Co heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Meat&Co besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Het is nog een beetje vroeg in het jaar om eerste stemadvies uit te brengen, maar ‘Wind of Change’ van The Scorpions zou dit jaar wel eens mijn tip kunnen zijn voor de Top-2000. Deze plaat is een all-time-klassieker, maar de titel staat in zekere zin ook symbool voor de ontwikkelingen in de markt. Wat wil het geval? De verkoop van vleesvervangers toont een dalende trend. Internationaal, met de VS als voorloper, was deze tendens al enige tijd zichtbaar, maar ook Nederland ontkomt er niet meer aan. Is de Nederlandse consument dan eindelijk om? In Vlaanderen lag de aankoop van vleesvervangers sowieso al veel lager dan bij ons. Martijn Schwillens Hoofdredacteur vaktijdschrift Meat&Co m.schwillens@gpmedia.nl De Visie In lijn met deze trend is de daling van het aantal aanbiedingen van vleesvervangers in de supermarkt. Het aantal vleesaanbiedingen zit juist weer op het punt van vóór 2021, het tweede jaar van de coronapandemie waarin aanbiedingen niet nodig waren, omdat vlees toen net zo massaal werd ingeslagen als wc-papier. De cijfers worden overigens onderschreven door retailers en Wakker Dier. En u weet: als zelfs deze Ngo de trend openlijk erkent, dan is de realiteit doorgaans zelfs nog erger (of eigenlijk beter) dan het beeld dat wordt geschetst. Jumbo is de enige supermarkt die de trend nog niet helemaal heeft ontdekt, maar de familie Van Eerd is niet ongevoelig voor mislopende omzet. Ik voorspel u zodoende alvast dat in 2025 ook daar het aantal vleesaanbiedingen (-3%) weer een stijgende lijn zal tonen. Gedragsverandering Het gedrag van de Nederlandse consument is overigens niet zo raar. Dat geldt echter wél voor het gedrag van vleesproducenten in de Europese Unie. Althans, als ik de Amerikanen, Brazilianen en Chinezen mag geloven die ik vorige maand sprak op de internationale vakbeurs SIAVS 2024 in São Paolo. In andere landen wordt met enige verbijstering gekeken naar de neerwaartse spiraal die de Europese vleesproductie nu alweer meerdere jaren op rij laat zien. De ontzetting zit hem niet in het feit dat er minder vlees gegeten wordt in de Benelux (‘de echte welvaartsziekte is dat je jezelf denkt te kunnen permitteren geen dierlijke eiwitten te eten’), maar vanwege het gegeven dat we in Europa steeds minder zijn gaan produceren. “De wereldbevolking groeit en de wereldwijde vraag naar vlees neemt elk jaar met 16% toe”, benadrukte Nicolò Cinotti, secretaris-generaal van de International Poultry Council. Daarmee onderschrijft de Italiaan de conclusies van de FAO dat ‘bijvoorbeeld Nederland een grote bijdrage kan leveren aan de hongerproblematiek in de wereld’. Dat vindt ook ABPA-voorzitter Ricardo Santin. “Wij zouden Europa graag aan de zijde van Amerika en Brazilië zien als het aankomt op het voeden van de wereld”, bezigde hij tijdens SIAVS. Mijn verhaal over de haat-liefdeverhouding tussen Brazilië en Europa leest u verderop in deze uitgave van vaktijdschrift Meat&Co. Ik besluit mijn hoofdredactioneel commentaar met een vrij citaat van Louis van Gaal: ‘Is de rest van de wereld nou zo slim of is Europa nou zo dom?’ Het antwoord is helaas pijnlijker dan we willen toegeven. DE VERKOOP VAN VLEESVERVANGERS TOONT EEN DALENDE TREND. INTERNATIONAAL, MET DE VS ALS VOORLOPER, WAS DEZE TENDENS AL ENIGE TIJD ZICHTBAAR, MAAR OOK NEDERLAND ONTKOMT ER NIET MEER AAN
4 MEAT&CO NR 4 2024 INHOUD 10 15 18 26 22 P. 26 COVERSTORY: BRITISH BEEF & LAMB Het Agriculture and Horticulture Development Board (AHDB) heeft als doel om meer premium Brits rund- en lamsvlees naar Nederland te exporteren. Vaktijdschrift Meat&Co ging in gesprek hierover met John Schilder van Green Seed The Netherlands, de organisatie die AHDB in ons land vertegenwoordigt. P. 22 VOORBESCHOUWING SIAL PARIS “Voedselzekerheid en -beschikbaarheid zijn de grootste uitdagingen. Door alle belangrijke wereldspelers bij elkaar te brengen, wil SIAL onderdeel worden van de oplossing van dit probleem”, benadrukt Pamela Themonis, communicatiemanager van SIAL, die van 19 tot en met 23 oktober plaatsvindt in Parijs. P. 15 DOSSIER BRAZILIË 2024 Brazilië zou graag zien dat Europa samen met hen de schouders eronder zet als het aankomt op het voeden van de wereld. “Wij hebben onze verantwoordelijkheid genomen en Europa aangetoond dat ons systeem deugt. Toch krijgen we continu nul op ons rekest. Een Mercosur-deal zou hierbij kunnen helpen.” P. 10 CASESTUDY VAN UHM Aarnink Vleeswaren heeft onlangs de productie in Lochem flink uitgebreid. Van Uhm leverde er een nieuwe K+G Wetter Cutter Cutmix CM-360 en de mengwolf MWW-130 voor het nieuwbouwgedeelte. “Wij werken graag samen met bedrijven die een hoge kwaliteit en goede service nastreven.”
MEAT&CO NR 4 2024 5 30 44 P. 43 MULTIVAC OPENT CENTER OF EXCELLENCE Recent opende MULTIVAC officieel haar nieuwe Center of Excellence voor slicingoplossingen in het Duitse Buchenau. Het nieuwe gebouwencomplex met een oppervlakte van ongeveer 4.700 vierkante meter biedt klanten nog meer mogelijkheden voor tests en demonstraties. P. 36 DRUKKNOPPEN EN SIGNAALLAMPEN SCHMERSAL Een nieuwe serie drukknoppen en signaallampen die ergonomie en veiligheid bieden, is volledig ingesteld op hygiëne. Het omvangrijke programma hoort bij het portfolio van Schmersal. Het is modulair opgebouwd en kan flexibel aangepast worden aan de eisen voor machines in de vleesverwerkende industrie. P. 44 CASESTUDY IB FOOD-MACHINES Vis- en Vleeshandel G&B koos vorig jaar voor een krattenwasser van het merk Xuclà, die werd geleverd door IB Food-Machines. “Hygiëne is enorm belangrijk in de foodsector. De machine voldoet aan onze wensen qua grondige reiniging en het gevraagde volume”, stelt productiemanager Corné Borgo. P. 30 REPORTAGE BIJ CLEANWASH CleanWash is een krattenwasserij gespecialiseerd in het reinigen van kratten, pallets, hygiëneboxen en overige productdragers. Op de locatie in Hoogeveen worden wekelijks zo’n 200.000 productdragers grondig gereinigd. “Onze wasserij bestaat uit zes waslijnen”, vertelt Kevin Prent van CleanWash. 43 36
6 MEAT&CO NR 4 2024 BRANCHENIEUWS METTLER-TOLEDO BEREIKT VOOR HET VIJFDE JAAR OP RIJ DE STATUS KLIMAATNEUTRAAL In 2023 heeft Mettler-Toledo aanzienlijke vooruitgang geboekt met betrekking tot haar duurzaamheidsdoelstellingen. De inspanningen omvatten het versnellen van de acceptatie van elektrische voertuigen, het opvoeren van de capaciteit van zonne-energie en stadsverwarming en het opnieuw realiseren van de doelstellingen voor de inkoop van 100% hernieuwbare elektriciteit. Deze prestaties versterken de betrokkenheid van het bedrijf op gebied van duurzaamheid en leveren een bijdrage aan de wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen voor emissiereductie voor 2030. Verdere inspanningen Het wereldwijde bedrijf heeft ook inspanningen geleverd op het gebied van duurzaam productontwerp, leveranciersbetrokkenheid en transparantie in de supply chain. Het programma voor directe leveranciersbetrokkenheid, dat in 2022 van start ging, is verder ontwikkeld en is afgestemd op de doelstellingen en verbintenissen op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG). Het programma maakt gebruik van risicobeoordelingen en richt zich op leveranciers waarmee Mettler-Toledo de grootste impact kan hebben. Dit stimuleert de ontwikkeling van gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen. Mettler-Toledo Product Inspectie heeft voor het vijfde jaar op rij de status klimaatneutraal bereikt en stelt verdere duurzaamheidsdoelstellingen op. Bovendien ligt het bedrijf op schema om tegen 2025 geen afval meer naar de stortplaats te brengen. Meer informatie: Mettler Toledo Product Inspectie Tel. +31 (0)344-63 83 63 | www.mt.com/nl NEW MOTION VERSTERKT POSITIE DOOR PARTNERSCHAP MET ORANGECAPITAL Sinds de oprichting in 2004 heeft New Motion zich ontwikkeld tot een gerenommeerde speler in het vervaardigen van hoogwaardige en duurzame RVS transport- en handlingsystemen specifiek voor de voedingsmiddelenindustrie. Met zowel gestandaardiseerde modules als maatwerkcomponenten draagt het bedrijf bij aan de continue verbetering van de efficiëntie van de productieprocessen van zijn klanten. Het Zeeuwse bedrijf, waar momenteel circa 25 werknemers werkzaam zijn, werkt nauw samen met andere machinebouwers en ook rechtstreeks met voedselproducenten om in samenwerking complete productielijnen te ontwerpen, fabriceren en in te richten. Om de groei te sturen en de huidige capaciteitsuitdagingen aan te pakken, nam Peter Vermunt, eigenaar van New Motion, overnameadviseur Marktlink in de arm. Samen zochten zij naar een geschikte strategische samenwerkingspartner die gevonden is in OrangeCapital. Vermunt licht toe: “De machine-industrie levert een aanzienlijke bijdrage aan de Nederlandse economie en staat aan de vooravond van robuuste groei. Mede ingegeven door een lastige arbeidsmarkt in onze regio, is het voor ons een uitdaging om de productiecapaciteit te verhogen. De samenwerking met OrangeCapital dient als springplank voor snellere groei en innovatie. Als strategisch partner vergroot Orange Capital de mogelijkheden om de volgende stappen te kunnen zetten en onze groeiambities te versnellen.” Meer informatie: New Motion B.V. Tel. +31 (0) 118 60 46 33 sales@new-motion.nl www.new-motio.nl New Motion uit Middelburg, een specialist in RVS transport- en handlingsystemen voor de voedingsmiddelenindustrie, gaat een strategische samenwerking aan met investeerder OrangeCapital uit Veenendaal. Door deze samenwerking wordt de basis gelegd voor een ambitieuze groeistrategie. Deze strategie zal zich richten op autonome groei en gerichte overnames binnen een buy-and-build-kader. Marktlink trad op als overnameadviseur. Peter Vermunt: ‘Partnerschap dient als springplan voor snellere groei en innovatie.’
MEAT&CO NR 4 2024 7 SLICING EN INDUSTRIËLE SNIJMACHINES EBAKI, geproduceerd door het Spaans-Baskische familiebedrijf DIMAQ, staat bekend om zijn innovatieve en betrouwbare apparatuur. Het biedt geavanceerde snijoplossingen voor de voedselverwerkende industrie, waardoor moeiteloos snijden van onder andere uitgebeend rundvlees, varkensvlees, kip en kalkoen in horizontale filets mogelijk is. Met deze samenwerking biedt Havantec haar klanten toegang tot een assortiment aan horizontale snijmachines. De snijmachines hebben een snijcapaciteit tot 6.000 kg per uur. “We zijn verheugd om EBAKI te verwelkomen in ons portfolio HAVANTEC WORDT OFFICIËLE DEALER VAN EBAKI IN NEDERLAND EN BELGIË Havantec is trots om aan te kondigen dat het de nieuwe officiële dealer is van EBAKI in Nederland en België. Deze samenwerking versterkt de positie van Havantec als toonaangevende leverancier van hoogwaardige voedselverwerkingsapparatuur in België en Nederland. “De hoogwaardige technologie en de robuuste bouwkwaliteit van EBAKI’s apparatuur vullen onze bestaande productlijnen perfect aan”, zegt managing director Jeroen van Tuijl van Havantec. DE HOOGWAARDIGE TECHNOLOGIE EN DE ROBUUSTE BOUWKWALITEIT VAN EBAKI’S APPARATUUR VULLEN ONZE BESTAANDE PRODUCTLIJNEN PERFECT AAN EBAKI biedt geavanceerde snijoplossingen voor de voedselverwerkende industrie ▼ van toonaangevende merken”, zegt Jeroen van Tuijl, Managing Director van Havantec. “De hoogwaardige technologie en de robuuste bouwkwaliteit van EBAKI’s apparatuur vullen onze bestaande productlijnen perfect aan. We kijken ernaar uit om onze klanten te voorzien van de beste snijoplossingen.” Over Havantec Havantec zal zorgen voor een naadloze integratie van EBAKI-producten in haar service- en supportstructuur. Dit omvat technische ondersteuning, onderhoudsdiensten en training voor gebruikers, wat bijdraagt aan een optimale inzet van de apparatuur. Havantec is een familiebedrijf uit Oirschot. “Al ruim 20 jaar zijn wij de partner voor voedingsmiddelenindustrie. Door onze ervaring, kennis en brede netwerk kunnen wij op basis van uw behoefte doelgerichte en toekomstbestendige oplossingen bieden.” Meer informatie: Havantec Tel. +31 (0)499-376970 | info@havantec.nl | www.havantec.nl | www.ebakislicer.com
8 MEAT&CO NR 4 2024 BRANCHENIEUWS VEE&LOGISTIEK NEDERLAND VERNIEUWT WEBSITE RESPECTVEE-CAMPAGNE Vee&Logistiek Nederland heeft de website van de RESPECTveecampagne vernieuwd. De website heeft een frisse nieuwe indeling en een aangepaste lay-out. Bezoekers kunnen op een leuke en laagdrempelige manier kennismaken met de veehandel- en veetransportsector. En dat is niet alleen voor de vakmensen uit de sector interessant. “De website staat bomvol met mooie verhalen en video’s van professionals. Ze delen hun passie voor hun werk en geven een kijkje achter de schermen.” VION VERKOOPT AANDELEN IN VILSHOFEN EN LANDSHUT AAN EG SÜDBAYERN Vion Food Group kondigt de ondertekening aan van een overeenkomst voor de verkoop van haar aandelen in de vestigingen in Vilshofen en Landshut aan Erzeugergemeinschaft Südbayern (EG Südbayern), die voorheen een belang van 49% in deze vestigingen had. De transactie zal naar verwachting later dit jaar worden afgerond, afhankelijk van de gebruikelijke afsluitvoorwaarden en wettelijke goedkeuringen. Deze vestigingen zijn sterk verankerd in de Beierse vleesproductie en -verwerking. De vestigingen hebben samen een slachtcapaciteit van 33.000 varkens en een uitbeencapaciteit van 650 ton per week. Beide faciliteiten hanteren hoge kwaliteits- en efficiëntienormen en zijn goed gepositioneerd om aan de vraag van de lokale markt te voldoen. Bovendien hebben ze een sterke exportpositie in Zuid-Europa, wat hun strategische relevantie vergroot. “Met deze overeenkomst zet Vion een belangrijke stap in haar streven naar een stabiele en duurzame toekomst voor haar Duitse vestigingen. Deze beslissing is geworteld in onze langdurige en succesvolle samenwerking met EG Südbayern. We hebben er alle vertrouwen in dat beide locaties onder hun volledige eigendom succesvol zullen blijven en waarde zullen toevoegen aan de regionale voedselproductie en -voorziening”, zegt CEO Ronald Lotgerink van Vion. ‘Boeren blijven ondersteunen’ “Door de volledige integratie van deze faciliteiten zal EG Südbayern haar boeren blijven ondersteunen door toegang te bieden tot beide verwerkingsfaciliteiten en door ervoor te zorgen dat hun producten een brede markt bereiken met de hoogste kwaliteitsnormen. Onze primaire focus blijft gericht op onze leden - de boeren in Zuid-Beieren - wier harde werk en toewijding de basis vormen van ons succes. We blijven ook een toegewijde partner voor de rundvleessector in Waldkraiburg, waar we ook in de toekomst vee zullen blijven leveren”, aldus Erwin Hochecker, voorzitter van de raad van bestuur van EG Südbayern. De resterende Duitse activiteiten van Vion worden nog steeds strategisch beoordeeld en blijven gewoon doorgaan totdat verdere beslissingen zijn genomen. Meer informatie via www.vionfood.com Nieuw op de website is de quiz met feiten en fabels over de veelogistieke sector. Door de quiz in te vullen, kunnen bezoekers hun kennis testen en fabels over de sector uit de weg ruimen. Bovendien maken deelnemers die hun e-mailadres achterlaten wekelijks kans op een leuke borrelplank met het RESPECTvee-logo. “Perfect te gebruiken voor een gezellige avond of middag met vrienden en familie.” RESPECT voor vee, vakmensen en feiten Met een wereldbevolking die groeit naar negen miljard mensen, is de vraag naar voedsel, vooral naar dierlijke eiwitten, groter dan ooit. Met de RESPECTveecampagne wil Vee&Logistiek Nederland aan de consument laten zien wat het werk van veehandelaren, veetransporteurs, veeverzamelaars en im- en exporteurs van levend vee inhoudt en waarom dit werk belangrijk is voor een veilige voedselvoorziening. Deze professionals spelen een cruciale rol in het proces van boer tot bord en doen hun werk met passie en respect voor het dier. Het gebrek aan kennis leidt tot misverstanden. In de agrarische sector is het een dagelijkse frustratie om continu als schuldige te worden aangewezen. Beleidsmaatregelen zijn vaak gebaseerd op aannames in plaats van feiten. Door feiten zonder vooroordelen te respecteren, vergroten we de kennis over landbouwhuisdieren en hun belang voor de maatschappij. Meer informatie: Vee&Logistiek Nederland Tel. +31 (0)70-219 30 00 | info@vee-logistiek.nl| www.respectvee.nl
10 MEAT&CO NR 4 2024 CASESTUDY: VAN UHM BIJ AARNINK VLEESWAREN ‘VAN UHM WERKT ZOALS WIJ DAT ZELF OOK DOEN: ALTIJD NAKOMEN WAT JE BELOOFT’ Aarnink Vleeswaren verhuisde in mei 2024 de volledige productieafdeling van Meppel naar Lochem, waar in een volledig nieuw gebouwde hal een nieuwe productieafdeling is geopend. De totale bedrijfsoppervlakte is sindsdien 8.600 vierkante meter. Aarnink produceert verschillende vleesproducten en vleeswaren onder de merken Huis van Beleg, ‘d Olde Lantschap, Ton’s of Taste en Massin. “Productie, slicing en orderpicken zijn nu allemaal onder één dak samengebracht. Op twee locaties werken is nu eenmaal niet altijd praktisch. Het gehele proces heeft vier jaar geduurd, maar sinds dit voorjaar is het nieuwe gedeelte volledig up-and-running. Wij willen onderscheidend zijn en blijven. De uitbreiding en nieuwbouw dragen daaraan bij”, weet Bart Aarnink. “Wij zijn een platte organisatie, met korte lijntjes. Wij zijn marktleider in de foodservice, maar we groeien ook in de sectoren retail en industrie. Wij onderscheiden ons met kwalitatief goede vleesproducten en vleeswaren. Iedereen staat hier met de poten in de klei en draagt op zijn of haar eigen manier bij aan kwaliteitsverbetering. Wij behandelen onze klanten zoals wij zelf ook het liefste behandeld willen worden. Niet als een nummer, maar persoonlijk. Dat is voor ons heel belangrijk.” Aarnink Vleeswaren heeft onlangs de productie in Lochem flink uitgebreid. Van Uhm leverde er een nieuwe K+G Wetter Cutter Cutmix CM-360 en de mengwolf MWW-130 voor het nieuwbouwgedeelte bij de vleeswarenfabrikant. “Wij werken graag samen met bedrijven die een hoge kwaliteit en goede service nastreven. Van Uhm werkt zoals wij dat zelf ook doen: nakomen wat je belooft en klanten gericht helpen zodat zij hun onderneming naar een hoger niveau kunnen tillen”, verduidelijkt directeur-eigenaar Bart Aarnink van Aarnink Vleeswaren. Bart Aarnink en Stephen van Uhm De mengwolf MWW-130 ▼
MEAT&CO NR 4 2024 11 Gestoeld op familiewaarden Op de eigen website benadrukt Aarnink Vleeswaren ‘regelmatig te investeren in nieuwe machines, automatisering en mensen’. “Zo garanderen wij de hoogste graad van hygiëne en vakmanschap”, vervolgt Bart. “Er zijn een heleboel machineleveranciers die corporate werken en je een keuze geven uit standaardmachines, maar die ook niet flexibel zijn. Onpersoonlijk, vind ik. Zo wil ik zelf niet met mijn klanten omgaan. Wij waren op zoek naar een nieuwe cutter en Van Uhm droeg op basis van onze wensen als oplossing de Cutmix CM-360 aan. We zijn naar de fabriek van K+G Wetter in Duitsland gegaan.” Stephen van Uhm vult aan: “Bij K+G Wetter staat de derde generatie Wetter aan het roer. Zij spreken dezelfde taal als wij. Om Aarnink een beeld te geven van de mogelijkheden, heb ik ze uitgenodigd om de fabriek in Biedenkopf in Duitsland te bezoeken en zelf met de eigenaren en mensen daar te spreken. Wij zijn zelf ook een familiebedrijf, net als Aarnink. Onze samenwerking dateert al van veertig jaar terug. Natuurlijk zijn beide bedrijven sindsdien enorm veranderd en geprofessionaliseerd, maar bepaalde familiewaarden blijven overeind. Waarden die in het dagelijks reilen en zeilen heel belangrijk voor ons zijn.” De nieuwe Cutter Cutmix CM-360 en mengwolf MWW-130 worden bij Aarnink Vleeswaren ingezet voor een keur aan producten. “Flexibiliteit was een harde eis”, vertelt Stephen. “Uiteraard zijn wij zelf overtuigd van de mogelijkheden, kwaliteit en hygiënische bouw van de cutters van K+G Wetter. Maar soms heb je ook een gevoel bij een merk nodig. Zodoende dat we Aarnink mee hebben genomen. Zij wilden een groter model voor verdere product- en procesoptimalisatie. Een cutter moet twintig tot 25 jaar meegaan, dus het is wel een investering waar je volledig achter moet staan.” Hoge servicegraad Bart geeft aan dat een hoge servicegraad essentieel is bij de keuze voor een machinemerk. “Vanwege die reden hebben wij bijvoorbeeld alleen maar slicers van Weber Food Technology staan”, onderstreept hij. “Qua cutters zijn er drie, hooguit vier merken die overeenkomen met de kwaliteit die wij nastreven. Het gaat mij bij een merk niet alleen om de kwaliteit, maar om het verhaal achter een merk en het bedrijf dat de partner is in Nederland. In een fabriek werkt een lijn of machine bij een demo altijd 100%. Daarom zeg ik altijd: ‘Zet de machine of lijn maar neer in mijn fabriek en bewijs dat deze past bij mijn manier van werken.’ Omdat ze bij Van Uhm precies weten wat wij willen, kwam K+G Wetter met een pasklare oplossing.” Stephen: “Aarnink werkte op de locatie in Meppel nog met een oudere cutter, die niet geheel betrouwbaar meer was. In de wetenschap dat deze het wellicht zou kunnen begeven gedurende de verbouwing, haalden we de nieuwe machine alvast op en hebben we deze op voorraad gehouden in ons magazijn. ‘Als de oude dan de geest geeft, kunnen we ‘m meteen uitleveren’, heb ik Bart gezegd. Gelukkig gebeurde dat niet, waarna de nieuwe cutter is uitgeleverd zodra de nieuwbouw klaar was. Overigens hebben wij altijd een ruim aanbod aan leen- en huurmachines op voorraad staan. Als dan een machine bij één van onze klanten dusdanig kapot gaat dat die niet meer te repareren is, dan kunnen wij vaak helpen middels dit ruime aanbod. Stilstand is wat je te allen tijde wil voorkomen.” Energiezuinig produceren K+G Wetter biedt een breed assortiment (vacuüm)cutters, automaten-, menger- en brekerwolven die gebruiksvriendelijk en eenvoudig te reinigen zijn. “De nieuwe serie cutters is op dat gebied geheel doorontwikkeld. Hygiëne staat voorop zodat een hoogwaardig kwaliteitsproduct gegarandeerd kan worden. Daarnaast beschikt deze machine over een uniek receptuurprogramma dat zorgt voor een consistente kwaliteit.” Een ander groot voordeel is het lage energiegebruik van de machines, weet Stephen. “De MWW-130 verbruikt veel minder energie ten opzichte van andere wolven, waardoor je een hogere capaciteit kunt draaien met minder vermogen. Zeker in Nederland zijn stroomverbruik en de beschikbare stroomcapaciteit extra uitdagingen geworden voor foodproducenten.” State-of-the-art vleesfabriek De door Van Uhm geleverde cutter en mengwolf presteren naar behoren. Eerder plaatste Van Uhm al een nieuwe dieptrekmachine van Variovac, een complete vacuümlijn van Supervac en een aantal clippers van Tipper Tie. Stephen besluit: “Onze machines staan zowel vóór als achter de lijnen. Aarnink Vleeswaren is een state-of-the-art vleesfabriek die zich continu blijft ontwikkelen en altijd op zoek is naar nieuwe machines om een automatiseringsslag te maken en de kwaliteit te verbeteren. Wij zijn vooral heel trots dat wij daar een aandeel aan mogen leveren.” Meer informatie: Van Uhm bv Tel. +31 (0)74-2662905 | verkoop@vanuhm.nl | www.vanuhm.nl ▼ De K+G Wetter Cutter Cutmix Cm-360 in de nieuwe productiehal van Aarnink Vleeswaren in Lochem rnink
12 MEAT&CO NR 4 2024 BRANCHENIEUWS SKILLPACK NEEMT TENPACKAGING OVER EN BREIDT DIENSTEN UIT ONDER NIEUWE NAAM Skillpack kondigt de overname aan van Tenpackaging B.V. Deze strategische overname versterkt de positie van Skillpack in de markt en stelt het bedrijf in staat zijn capaciteiten en diensten verder uit te breiden. Dit omvat het machinepakket van Fabbri, te weten de rekfoliemachine zoals de Elixers en Automac evenals de bekende klappack/fastpackmachines. Deze strategische stap vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal voor GoodLife Foods, omdat het bedrijf het productaanbod en groeimogelijkheden verder kan diversifiëren en een hoog niveau van innovatie en serviceniveaus aan de klanten kan voortzetten. Dirk Van de Walle, CEO van GoodLife Foods, legt uit: “De overname van dit toonaangevend bedrijf in de halal diepvriesproducten, samen met de onlangs aangekondigde overname van Audens Food Group in Spanje en Portugal, geeft ons alle mogelijkheden om het volledige potentieel in al onze markten te benutten met prachtige producten en geweldige teams om zodoende ons groeiplan voor de volgende jaren te realiseren.” Breed portfolio Pure Ingredients, met het hoofdkantoor in Nettetal-Kaldenkirchen (net over de grens bij Venlo) biedt een breed portfolio van merk- en huismerkproducten gericht op halal bevroren snacks en maaltijdcomponenten. Het bedrijf bedient een klantenbestand dat actief is in de etnische supermarkten, retail- en foodservicekanalen, voornamelijk in Nederland, Duitsland en België, naast een groeiende internationale aanwezigheid. Wout van Eeuwijk is eigenaar van Pure Ingredients en blijft verbonden aan het bedrijf. Hij vult aan: “Ik ben zeer verheugd dat we de krachten van Pure Ingredients kunnen bundelen met die van GoodLife Foods. In al die jaren heb ik dit bedrijf opgebouwd tot wat het vandaag is mede dankzij de tomeloze inzet van mijn medewerkers, klanten en leveranciers. Deze transactie biedt prachtige kansen voor de verdere groei van Pure Ingredients onder de vleugels van GoodLife Foods.” Meer informatie via glfoods.com/nl en www.pureingredients.eu GOODLIFE FOODS HEEFT PURE INGREDIENTS OVERGENOMEN GoodLife Foods heeft Pure Ingredients, een toonaangevende fabrikant op de markt voor halal diepvriesproducten, overgenomen. Deze combinatie zal naar eigen ‘resulteren in een zeer complementaire groep die innovatieve diepvriessnacks en maaltijdcomponenten produceert en verkoopt in heel Europa’. De financiële voorwaarden van de transactie worden niet bekendgemaakt en de voltooiing is afhankelijk van wettelijke en regelgevende goedkeuringen. Met ingang van 1 juni 2024 opereert Tenpackaging B.V. onder de nieuwe naam Tenpack B.V. Het bedrijf zal verhuizen naar een nieuw adres: Ohmweg 39 in Alblasserdam. Deze locatie biedt verbeterde faciliteiten die de efficiëntie en productiecapaciteit verder zullen verhogen. Naast de verhuizing en uitbreiding van het machinepakket zal ook het team worden uitgebreid en is er een vestiging in België geopend. Skillpack over deze stap: “De overname van Tenpackaging B.V. is een belangrijke stap in onze groeistrategie. Door het combineren van de expertise en middelen van beide bedrijven kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn met innovatieve en hoogwaardige verpakkingsoplossingen. We kijken ernaar uit om de sterke reputatie en marktpositie van Tenpackaging B.V. voort te zetten en uit te breiden onder de nieuwe naam Tenpack B.V.” Tenpack B.V. blijft zich richten op het leveren van kwalitatieve verpakkingsoplossingen en uitstekende service aan haar klanten. Alle bestaande klantenrelaties en contracten zullen gerespecteerd worden en het huidige personeel wordt geïntegreerd in de nieuwe organisatie. Meer informatie: Skillpack | Tel. +31 (0)78-693 3900 | info@skillpack.nl | www.skillpack.nl
COLUMN MEAT&CO NR 4 2024 13 Re-positionering en consolidatie van de portfolio worden essentieel en het lijkt erop dat alleen significante verbetering van de smaak de consument nog kan bekoren om het plantvleesproduct een tweede kans te geven. Stekker uit plantbased concepten De consument heeft altijd gelijk. Zo ook bij de teloorgang van de McPlant Burger in Dallas en San Francisco, waar McDonald’s in circa 600 restaurants dit plantaardige vleesconcept geïntroduceerd heeft. Je zou toch zeggen dat deze twee mondiale steden met een jonge demografie een ideale broedplaats zouden zijn om vleesalternatieven op de kaart te zetten. Niets bleek minder waar. Ondanks veel promo-activiteiten, voornamelijk gericht op jonge professionals en studenten, zakten de McPlant Burger verkopen al na een paar weken als een plumpudding in. Wat McDonald’s America betreft, is het nu wel duidelijk dat plantbased vleesconcepten niet commercieel duurzaam zijn. En dus gaat de stekker eruit. Natuurlijk zijn er een aantal redenen waarom plantvleesvoeding bij McDonald’s opnieuw de mist in is gegaan. Uiteraard zijn het de bekende argumenten dat de smaakbeleving sub-par is en de prijs te hoog. Saillant detail hierbij is dat de McDonald’s franchiserestaurateurs twee McPlant Burgers moeten verkopen om dezelfde marge te maken als bij één BigMac. Vervelende bijkomstigheden zijn de ‘drive-thru windows’, waar alle GEEN PLANT MAAR KIP Hoezeer de media plantbased vlees ook promoot als een noodzakelijkheid om vleesconsumptie te verminderen, feit is dat wereldwijd de laatste twee jaar de eiwittransitie door een behoorlijk diep dal is gegaan. Enkele kernwaarden maken dit -jammer genoeg- duidelijk, waarbij de onderliggende data natuurlijk van land tot land verschillen. Mondiaal is de verkoop van plantbased vleesproducten met ongeveer 40% ingezakt, terwijl de marges van de gebruikelijke 45% teruggeschroefd zijn tot circa 20%. Henk Hoogenkamp, vaste columnist van ons vaktijdschrift, is een interdisciplinaire schrijver die in boeken, lezingen en artikelen voor diverse media de balans zoekt tussen voedselproteïnen, sociale interacties, omgeving en de verstoring van de marketingdynamiek. Hij deelt zijn bevindingen op henkhoogenkamp.com. Henk Hoogenkamp servicesnelheid uit het systeem gehaald wordt als er een McPlant Burger besteld wordt en die dan vliegensvlug op de bakplaat gelegd wordt, wat dan toch weer een vertraging van circa vijf minuten geeft. Met niet zelden toeterende haastige automobilisten die achter in de rij staan. En dan zijn er dan ook altijd weer klanten die bakkeleien dat ze niet willen dat de vleesloze burger op dezelfde bakplaat gegaard wordt als de rundvleesburger. Ga er maar aanstaan. Een tot dusver onbelichte reden kan ook zijn dat consumenten die McDonald’s fastfood prefereren, ver weg staan van de emotionele of ethische binding van dierenwelzijn en plantvlees zien als een handicap in plaats van een positieve CO2-bijdrage. Behalve een aantal McDonald’s landen, zoals Nederland, UK, Duitsland en India, waar vegetarische voeding op het menubord blijven, is het nu volle bak vooruit voor kip bij de ruim 40.000 McDonald’s-restaurants wereldwijd. Niet plant maar kip is trending, met een veelheid van mogelijkheden zoals McNuggets, McCrispy en McSpicy, die in 2024 een wereldwijde verkoop genereren van maar liefst 25 miljard dollar. Dit jaar gaat voor McDonald’s historisch worden, want voor het eerst wordt het kipsegment groter dan het rundvleesburgersegment. De nabije introductie van de Chicken McWrap zal de beefburger verder de hielen laten zien.
MCG Trading B.V. | Handel & Verhuur | Amfoor 6, 4421 SE Kapelle | www.mcgtrading.nl Neem een kijkje op onze website voor de actuele voorraad van tweedehands snij-/ en etiketteermachines Ik maak graag een afspraak om de mogelijkheden te bespreken. Emiel Bruning: e.bruning@gpmedia.nl www.meat-co.nl WILT U ÓÓK IMPACT MAKEN IN DE VLEESINDUSTRIE? Vakinformatie voor de totale vlees- en eitwitverwerkende industrie DUURZAAM EN HYGIËNISCH (088) 422 44 10 | info@stimag.nl | www.stimag.nl bekijk het aanbod Onze rvs-weegschalen zijn bestand tegen intensief gebruik en eenvoudig te reinigen. Perfect voor al uw professionele toepassingen.
MEAT&CO NR 4 2024 15 DOSSIER BRAZILIË 2024 DE HAAT-LIEFDEVERHOUDING TUSSEN BRAZILIË EN EUROPA Brazilië is het protectionisme van de Europese Unie (EU) zat en hoopt dat de EU op korte termijn bereid is om de grenzen open te stellen voor varkensvlees uit het Zuid-Amerikaanse land. Ook zou Brazilië graag zien dat Europa samen met hen de schouders eronder zet als het aankomt op het voeden van de wereld. “Wij hebben onze verantwoordelijkheid genomen en Europa aangetoond dat ons systeem deugt. Toch krijgen we continu nul op ons rekest. Een Mercosur-deal zou hierbij kunnen helpen”, zegt president Ricardo Santin van ABPA, de organisatie die verantwoordelijk is voor de handel en export van Braziliaans vlees naar meer dan 150 landen wereldwijd. Pluimveevlees, rundvlees en vis uit Brazilië vinden al ruim twintig jaar aftrek in de Europese Unie, varkensvlees niet meer. Niet dat Europa direct behoefte heeft aan varkensvlees uit derde landen. Zelfs nu er sprake is van een daling van de productie van varkensvlees, exporteert de EU meer dan het zelf consumeert. Export is echter wenselijk, omdat de wereldbevolking groeit en jaarlijks 133 miljoen monden extra gevoed moeten worden. Bovendien is er grote vrees dat varkensvleesproducten uit Nederland en België prijstechnisch niet meer interessant zijn voor retailers en foodproducenten in West-Europa als de markt wordt geopend voor goedkoper varkensvlees uit Brazilië. Een schandaal met bedorven vlees en omkoperij van ambtenaren in 2017 leidde tot een boycot van Braziliaans varkensvlees door de EU. Het ziet er niet naar uit dat deze ban op korte termijn wordt opgeheven. “Het is puur protectionisme, want het schandaal is blijkbaar geen probleem bij de export van kip en vis. Voor rundvlees zijn er wel restricties, maar binnen die grenzen kunnen wij gewoon leveren. Dat geldt niet voor varkensvlees en dat is jammer”, vindt Santin. “Toch wil ik benadrukken dat de relatie tussen Europa en Brazilië de afgelopen tien jaar enorm is verbeterd. Dat is ook terug te zien aan de cijfers. Qua beeldvorming wordt Brazilië vaak gezien als een concurrent die lokale markten bedreigt, maar in werkelijkheid vullen wij vooral producten aan waar de vraag groter is dan het aanbod van de lokale markten. Voor West-Europa, zoals Nederland en België, geldt dat bijvoorbeeld voor kippenborstfilets.” Geopolitiek Geopolitiek speelt volgens Santin in de internationale handel en betrekkingen tussen de EU en Brazilië ‘minder een rol’. Desalniettemin ging eind 2023 een streep door het Mercosur-handelsverdrag tussen Europa en Zuid-Amerika. Op voorspraak van de Franse president Emmanuel Macron, na een sterke lobby van zowel de Europese vleesverwerkende industrie (die gelijke monniken, gelijke kappen eist) als vanuit Ngo’s, die wijzen op dierenwelzijn, mensenrechten en slechte arbeidsomstandigheden in Zuid-Amerika. Bovendien bekoelde de relatie Lees verder op de volgende pagina >>
16 MEAT&CO NR 4 2024 DOSSIER BRAZILIË 2024 tussen Frankrijk en Brazilië na ruzie tussen Macron en Jair Bolsonaro na grote bosbranden in de Amazone in 2019. Maar ook de huidige president Lula is nog niet de man waar in Europa met veel ontzag naar gekeken wordt, mede doordat hij openlijk zaken doet met Rusland en antisemitisme predikt. “Als in de G20 of bij de Verenigde Naties gesproken wordt over Brazilië, dan gaat het vaak over ontbossing. En natuurlijk leveren die gesprekken wel eens politieke spanningen op, maar die spelen eigenlijk geen rol in de manier waarop onze partners zaken kunnen doen in de Europese Unie”, zegt Santin. “Toen Michel Temer (president van 2016 tot 2019) aan de macht was, hadden we 6,7 miljoen vierkante kilometer aan Amazone-regenwoud, toen Jair Bolsonaro (2019-2023) aan de macht was, hadden we 6,7 miljoen vierkante kilometer aan regenwoud en nu Lula (sinds 2023) aan de macht is, hebben we nog steeds 6,7 miljoen vierkante meter aan regenwoud in de Amazone. De private sector houdt zich niet bezig met politiek. Sowieso zijn de grote Braziliaanse multinationals goed vertegenwoordigd in Europa en zij hebben zich betrouwbare partners getoond voor retailers en voedingsfabrikanten. Ook in Frankrijk en Nederland.” Brazilië als allemans vriend. Het is een rol die het land goed ligt. Zeker in de wetenschap dat geopolitiek wel degelijk negatieve gevolgen kan hebben voor de export. Dat heeft de Verenigde Staten in de afgelopen twintig jaar op pijnlijke wijze ondervonden. In 2009 exporteerde Amerika nog ruim 20% pluimveevlees naar Rusland en 19% naar China. Door de grootschalige uitbraak van vogelgriep is de VS in de ban gedaan door China. En door het (zelf opgelegde) embargo met Rusland is daarmee dus bijna 40 procent van de totale Amerikaanse export van poultry weggevallen in de afgelopen vijftien jaar. Nederland behoort overigens wel tot de top-tien exportlanden van pluimveevlees naar China, maar de export vanuit de EU is ruimschoots onvoldoende om het gat op te vangen dat de VS heeft achtergelaten in China. Dat gat is zodoende voor het grootste deel opgepakt door Brazilië, maar dat land heeft in 2023 zelf te maken gehad met een (geïsoleerde) uitbraak van de Newcastle-vogelpest, waardoor China maar bijvoorbeeld ook Mexico restricties hebben opgelegd. Mede doordat er geen Afrikaanse Varkenspest meer is in China, is de vraag naar kip (tijdelijk) afgenomen en eten Chinezen weer varkensvlees. Veel te bewijzen Brazilië heeft veel te winnen op het gebied van de export van vlees, maar tegelijkertijd ook veel te bewijzen. Vooral aan Europa. “Wij willen niet alleen voldoen aan de eisen van Europa, maar aan alle wereldwijde eisen. Zodat we voorop blijven lopen. De supermarkten in China zijn inmiddels net zo goed als in Europa en in de Verenigde Staten. Er is altijd handelsruimte voor onze producten, maar uiteraard hebben wij baat bij een goede relatie met Europa”, benadrukt Santin. Die bewijsdrang is ook de reden voor ABPA om veel journalisten uit Europa -en andere delen van de wereld- uit te nodigen voor de internationale vakbeurs SIAVS in São Paolo en hen kennis te laten maken met de vleesverwerkende industrie in het land. “We willen de lezers van kranten, tijdschriften en vakmedia een reëel beeld geven van Brazilië als proteïneproducent.” DE WERELDWIJDE VRAAG NAAR VLEES IS ZO GROOT DAT ER VOOR IEDEREEN EEN VERDIENMODEL IS. AMERIKA, CHINA, BRAZILIË EN EUROPA KUNNEN ELKAAR JUIST VERSTERKEN Boerderijen in Brazilië worden mede door het gunstige klimaat zeer duurzaam geleid
MEAT&CO NR 4 2024 17 Export varkensvlees (x miljoen ton) Brazilië: 1,32 EU: 3,15 VS: 3,28 Canada: 1,4 Export pluimveevlees Brazilië: 5,30 VS: 3,07 EU: 1,74 Thailand: 1,12 Export rundvlees Brazilië: 3,03 Australië: 1,79 India: 1,60 VS: 1,31 EU: 1,05 De cijfers spreken boekdelen. Brazilië heeft een uitstekend klimaat, beschikt zodoende over veel natuurlijke bronnen en heeft tevens de mogelijkheid om tweemaal per jaar te oogsten. Veel stallen kunnen natuurlijk verwarmd worden door de hoge temperaturen. Zestig procent van de veehouderijen heeft zonnepanelen op hun daken om energieneutraal te kunnen produceren. “Brazilië is misschien niet het beste land van de wereld, maar er is geen land ter wereld dat beter is dan Brazilië”, zegt Santin smalend. De pers wordt tijdens SIAVS van hot naar her getransporteerd voor presentaties. Op de hoofdkantoren van de voedingsmiddelenproducenten JBS en RBF bijvoorbeeld. Spreadsheets, percentages en mooie verhalen moeten de journalisten overtuigen van het duurzame verhaal. Zo wordt slechts 30% van al het land in Brazilië gebruikt voor landbouw en is 66,3% ‘native vegetation’ en zodoende beschermd gebied. “Er wordt door de overheid toegezien dat er geen ontbossing plaatsvindt”, onderstreept Santin. Ook de CO2-footprint is een onderscheidend aspect van Braziliaanse vlees. “Neem de footprint van ons pluimveevlees. Die is 2,0 per kilo en 2,57 inclusief verscheping naar het Verenigd Koninkrijk en lokaal transport. Terwijl Brits pluimveevlees, nota bene in het land waar het wordt geproduceerd, een footprint heeft van 2,84. Dat zeggen niet wij niet zelf, maar dat is de uitkomst van Brits onderzoek.” Het grote probleem is dat de pers de duurzame theorie niet kan staven aan de praktijk. Boerderijen, slachthuizen en vleesverwerkende producenten blijven gesloten voor journalisten. Officieel vanwege hygiëne of de angst dat overdraagbare infectieziektes op het erf worden gebracht. Tegenover alle mooie verhalen staan vuistdikke rapporten die in het nadeel spreken van de grote Braziliaanse voedingsproducenten zoals JBS, dat tussen 2015 en 2022 ruim 3,5 miljard dollar aan boetes kreeg opgelegd vanwege corruptie en ontbossingsproblematiek. Ook zijn er rapporten van Ngo’s over milieuschade en mensonterende werkomstandigheden bij diverse slachterijen, al is er – zo eerlijk moeten we zijn – de afgelopen jaren ook veel aan te merken op de activistische grondhouding van Ngo’s zoals Amnesty International, Oxfam Novib, maar ook Milieudefensie en Wakker Dier in Nederland, die inmiddels (te)veel invloed hebben op de wijze waarop we vlees consumeren. “We behalen het niveau dat Fernando Sampaio van Brazilian Beef Ricardo Santin (ABPA): ‘Brazilië wil voorop blijven lopen.’ Cijfers 2023
18 MEAT&CO NR 4 2024 WIJ VULLEN INEFFICIËNTE PRODUCTIESYSTEMEN AAN, ZODAT ER GENOEG VOEDSEL IS. EUROPA ZOU HETZELFDE MOETEN DOEN. ER ZOUDEN SOWIESO GEEN GRENZEN MOETEN ZIJN VOOR ETEN geëist is of overeenkomt met wat Europa gewend is, want anders zou onze kippenborst niet al jaren geëxporteerd worden naar de EU (vier procent van de totale export)”, zegt Santin, die graag verwijst naar het feit dat de wereld in 2050 bijna tien miljard mensen heeft ‘en die allemaal gevoed moeten worden’. “Als een stad over 25 jaar vier keer zo groot is als nu, hoe zorg je dan dat iedereen te eten heeft? En wat doe je met landbouwgrond als je ook woningen nodig hebt? Eten of wonen: wat is belangrijker? De forse daling van varkensvlees en rundvlees in Europa is zorgelijk. Wij stappen in het gat, maar Europa en Brazilië zouden prima naast elkaar kunnen opereren om de wereld te voeden. Wij vullen inefficiënte productiesystemen aan zodat er genoeg voedsel is. Europa zou hetzelfde moeten doen. Er zouden sowieso geen grenzen moeten zijn voor eten.” ‘Duurzamer en diervriendelijk krijg je het niet’ President Fernando Sampaio van Brazilian Beef (Abiec), verantwoordelijk voor 97% van de export van rundvlees uit het land, geeft aan dat hij zou willen dat Europa meer oog zou hebben voor het duurzame karakter van rundvlees uit Brazilië dan voor het feit dat veel veehouderijen zich te dicht begeven bij het Amazonegebied. “Duurzamer en diervriendelijker ga je het nergens vinden”, duidt hij. “In Brazilië hebben we 200 miljoen koeien grazen op de zogenaamde ‘green belt’. Door het tropische klimaat en de beschikbaarheid van water zijn de omstandigheden perfect. Antimicrobieels zijn verboden en worden dus niet gebruikt. Veevoeder mag ook geen dierlijke resten bevatten. En 98,7% van al het water is afkomstig uit regenwater. Bovendien hebben de runderen gigantisch veel ruimte om te grazen, met gemiddeld 1,32 koeien per hectare! Tachtig procent van de Braziliaanse koeien zijn van het Zeboe-ras. Meer in het zuiden zijn er wat meer Europese rassen, omdat het daar kouder is.” De rundvleesproductie is de afgelopen dertig jaar in Brazilie met 140 procent gestegen. Toch is de gebruikte landbouwgrond met bijna 15 procent gedaald in die periode. Dit komt volgens Sampaio door betere technieken. “240 miljoen hectare is hierdoor niet ontbost”, onderstreept hij. “Bijproducten van de landbouw worden als veevoeder ingezet. Bovendien slagen we erin om grassen tussen de bomen te laten groeien. Verder is het klimaat dermate gunstig dat op het zelfde stuk grond twee keer per jaar geoogst kan worden en zodoende soja, mais en gras gedurende één jaar kunnen groeien op hetzelfde stuk land.” Sampaio illustreert zijn verhaal met cijfers: “De emissie (CO2/kg) was in 1990 nog 0,22 en is inmiddels gedaald naar 0,04 per kilo geproduceerde beef.” Bovendien is JBS (de grootste vleesproducent ter wereld) een pilot gestart waarbij koeien een positieve emissie-uitstoot hebben van -3,00 CO2/kg door het gebruik van bepaalde kruiden in het gras. “Hierdoor kunnen we in de toekomst nog meer produceren zonder te hoeven ontbossen.” Ook in de Verenigde Staten loopt inmiddels een proef waarbij rundvlees emissievrij kan worden geproduceerd. Ontwikkelingen die ook in Europa met veel interesse worden gevolgd. De totale wereldproductie van rundvlees is 76,8 miljoen ton. Brazilië produceert daarvan 10,62 miljoen ton. Daarvan is ruim drie miljoen ton bedoeld voor de export wereldwijd. Alleen de VS produceert meer (12,28 miljoen ton, maar exporteert slechts 16%, waardoor het exportvolume met bijna twee miljoen ton lager is). De helft van al het in Brazilië geproduceerde rundvlees mag op dit moment niet naar Europa worden geëxporteerd, omdat de veehouderijen zich te dicht bevinden bij de Amazone. “Elke boerderij moet apart worden goedgekeurd door de Europese Unie. Alleen boerderijen uit de zuidelijke staten of verder weg van het regenwoud krijgen groen licht. Slechts 160 boerderijen zijn goedgekeurd. We hadden gehoopt dat Mercosur er nu al zou zijn, zodat veel van deze restricties komen te vervallen. Een handelsverdrag zal er voor zorgen dat de relatie met Europa beter wordt”, denkt Sampaio. “Tarieven worden anders en hetzelfde geldt voor de quota’s. Met name Ierland (rundvlees) en Frankrijk (pluimveevlees) houden Mercosur op dit moment tegen. Maar andersom is het natuurlijk ook zo dat export van kaas en wijn vanuit de EU naar Brazilië bijna niet mogelijk is. Ook die grenzen worden geopend bij een Mercosur.” ‘Europa heel erg belangrijk’ Behalve duurzaam en diervriendelijk is Braziliaans rundvlees zeer voedselveilig, zegt Sampaio. “We hebben hier nog nooit gekkekoeienziekte (BSE) gehad en we zijn al sinds 2005 vrij van mond-en-klauwzeer. Bovendien is er streng toezicht op de slachthuizen door alle instanties”, vervolgt hij. De Europese Unie is met 5% import procentueel geen grote speler, maar prijstechnisch de belangrijkste partij voor het land. “Europa betaalt de hoogste prijs, want zij wensen alleen premium vlees, zoals steaks (loins, rumb steaks, T-bone etc.). In Europa betalen ze tussen de 11.000 en 12.000 dollar per ton. In de Emiraten 8.000 dollar. Alle andere landen hebben geen of veel minder behoefte aan premium stukken vlees, al heeft het Verenigd Koninkrijk onlangs de (na Brexit gesloten) grenzen weer opengesteld voor ons rundvlees. De grootste drie importeurs in Europa zijn Nederland, Duitsland en Italië, waarbij vermeld moet worden dat Nederland mede zo groot is vanwege de Rotterdamse haven en de internationale doorverkoop. Retailketen METRO is één van de grootste inkopers van Brazilian Beef.” Nicolò Cinotti, secretaris-generaal van de International Poultry Council (IPC), vindt dat de landen en regio’s die de export van vlees dicteren (Europese Unie, Brazilië en Verenigde Staten) vaker de handen ineen moeten slaan. “We pleiten voor een eerlijk foodsysteem, gebaseerd op sterke en productieve relaties onderling”, zegt de Italiaan. “Als we tien jaar vooruit kijken, zien we een stabiele stijging van vleesconsumptie. Dat is een goede zaak voor de sector. De gemiddelde stijging is 16 procent. Dat komt voor tachtig procent doordat het aantal middeninkomens in landen wereldwijd gaat groeien en zij willen DOSSIER BRAZILIË 2024 De productie in Brazilië is steeds meer geautomatiseerd en gestoeld op Europese leest
MEAT&CO NR 4 2024 19 JBS: als Nederlands bedrijf naar Wall Street JBS, de grootste vleesproducent ter wereld, doorloopt op dit moment het proces bij de Amerikaanse autoriteiten voor een beursgang op Wall Street. Omdat het bedrijf al beursgenoteerd is in eigen land wordt gekeken naar een van de landen waar het actief is om een beurgang mogelijk te maken. Daarbij is het oog gevallen op Nederland. “Ruim 70 procent van onze omzet (70,2 miljard per jaar) wordt behaald met activiteiten buiten eigen land. Om een succesvolle beursgang te maken in Amerika, hebben we gekeken naar alle randvoorwaarden die het meest gunstig zijn voor JBS en die vonden we in Nederland. Ook belastingtechnisch, al zijn wij zeker geen brievenbusfirma. JBS is in Nederland nu al een volwaardige NV, met eigen productie en personeel”, vertelt een woordvoerder van het bedrijf. De Nederlandse regering heeft inmiddels een vrijverklaring afgegeven aan JBS. De aanvraag op Wall Street heeft geleid tot een pre-listing op de aandelenbeurs in New York. Het ‘Nederlandse’ JBS verwacht dat uiterlijk begin 2025 de beursgang een feit is. vlees eten. Te beginnen met pluimvee, dat qua prijs het meest toegankelijke stuk vlees is. Zeker in Europa doen we net alsof de wereld niet gevoed hoeft te worden en kijken we voor productie vooral naar de interne markt. Ondanks dat er een groeiende wereldwijde vraag is naar meer dierlijke eiwitten, zien we dus dat de Europese Unie steeds verder daalt. Onwenselijk en onzinnig”, meent Cinotti, die daarmee onder meer verwijst naar het rapport van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Natie (FAO) van december 2023, waarin wordt gesteld dat bijvoorbeeld Nederland ‘een grote bijdrage kan leveren aan de hongerproblematiek in de wereld (…) door meer vlees en zuivel te produceren’. Maar met samen optrekken doelt Cinotti ook op steviger op de tafel slaan bij politici zodra ergens een uitbraak is van vogelgriep. “Als een weidevogel niet in aanraking is gekomen met de kippen en er kan worden vastgesteld dat de kippen niet zijn geïnfecteerd, moet je dan altijd ruimen of moeten we dan gewoon goed monitoren?” Toekomst gezamenlijk insteken Cinotti vervolgt: “We laten overheden en Ngo’s teveel bepalen hoe we produceren en waar we naartoe moeten en willen als sector. Ngo’s krijgen teveel ruimte om hun agenda door te drukken. En wij, als branche, moeten meer vertrouwen hebben in klanten en vooral politici laten zien hoeveel we zijn gegroeid en geëvolueerd in de afgelopen vijftig jaar! En verbeteren waar we een concrete impact kunnen maken: dus op het gebied van dierenwelzijn, watergebruik, antibioticagebruik. Meten is weten. Als IPC willen we data uit de gehele keten beschikbaar stellen en vaker succesverhalen delen, want die zijn er genoeg”, weet hij. “Er is niks mis met onderlinge concurrentie op het gebied van handel, maar de wereldwijde vraag is zo groot dat er voor iedereen een verdienmodel is. Amerika, China, Brazilië en de EU kunnen elkaar juist versterken. De private sector beseft dat al en bereikt inmiddels 140 landen.” Hij besluit: “ The best way to predict the future is to create it. Het juiste narratief creëren, investeren in vertrouwen en een gedeelde visie en agenda voor de wereldproductie opstellen. Dan wacht de pluimveesector een mooie toekomst.” Meer informatie via de websites brazilianbeefbraziliansustainableprotein.com, www.abpa-br.org, www.siavs.com en abiec.om. ABPA is ook aanwezig op SIAL Paris 2024. Standnummer is 6M118
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4