Meat&Co nr 4 2024 Online

MEAT&CO NR 4 2024 19 JBS: als Nederlands bedrijf naar Wall Street JBS, de grootste vleesproducent ter wereld, doorloopt op dit moment het proces bij de Amerikaanse autoriteiten voor een beursgang op Wall Street. Omdat het bedrijf al beursgenoteerd is in eigen land wordt gekeken naar een van de landen waar het actief is om een beurgang mogelijk te maken. Daarbij is het oog gevallen op Nederland. “Ruim 70 procent van onze omzet (70,2 miljard per jaar) wordt behaald met activiteiten buiten eigen land. Om een succesvolle beursgang te maken in Amerika, hebben we gekeken naar alle randvoorwaarden die het meest gunstig zijn voor JBS en die vonden we in Nederland. Ook belastingtechnisch, al zijn wij zeker geen brievenbusfirma. JBS is in Nederland nu al een volwaardige NV, met eigen productie en personeel”, vertelt een woordvoerder van het bedrijf. De Nederlandse regering heeft inmiddels een vrijverklaring afgegeven aan JBS. De aanvraag op Wall Street heeft geleid tot een pre-listing op de aandelenbeurs in New York. Het ‘Nederlandse’ JBS verwacht dat uiterlijk begin 2025 de beursgang een feit is. vlees eten. Te beginnen met pluimvee, dat qua prijs het meest toegankelijke stuk vlees is. Zeker in Europa doen we net alsof de wereld niet gevoed hoeft te worden en kijken we voor productie vooral naar de interne markt. Ondanks dat er een groeiende wereldwijde vraag is naar meer dierlijke eiwitten, zien we dus dat de Europese Unie steeds verder daalt. Onwenselijk en onzinnig”, meent Cinotti, die daarmee onder meer verwijst naar het rapport van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Natie (FAO) van december 2023, waarin wordt gesteld dat bijvoorbeeld Nederland ‘een grote bijdrage kan leveren aan de hongerproblematiek in de wereld (…) door meer vlees en zuivel te produceren’. Maar met samen optrekken doelt Cinotti ook op steviger op de tafel slaan bij politici zodra ergens een uitbraak is van vogelgriep. “Als een weidevogel niet in aanraking is gekomen met de kippen en er kan worden vastgesteld dat de kippen niet zijn geïnfecteerd, moet je dan altijd ruimen of moeten we dan gewoon goed monitoren?” Toekomst gezamenlijk insteken Cinotti vervolgt: “We laten overheden en Ngo’s teveel bepalen hoe we produceren en waar we naartoe moeten en willen als sector. Ngo’s krijgen teveel ruimte om hun agenda door te drukken. En wij, als branche, moeten meer vertrouwen hebben in klanten en vooral politici laten zien hoeveel we zijn gegroeid en geëvolueerd in de afgelopen vijftig jaar! En verbeteren waar we een concrete impact kunnen maken: dus op het gebied van dierenwelzijn, watergebruik, antibioticagebruik. Meten is weten. Als IPC willen we data uit de gehele keten beschikbaar stellen en vaker succesverhalen delen, want die zijn er genoeg”, weet hij. “Er is niks mis met onderlinge concurrentie op het gebied van handel, maar de wereldwijde vraag is zo groot dat er voor iedereen een verdienmodel is. Amerika, China, Brazilië en de EU kunnen elkaar juist versterken. De private sector beseft dat al en bereikt inmiddels 140 landen.” Hij besluit: “ The best way to predict the future is to create it. Het juiste narratief creëren, investeren in vertrouwen en een gedeelde visie en agenda voor de wereldproductie opstellen. Dan wacht de pluimveesector een mooie toekomst.” Meer informatie via de websites brazilianbeefbraziliansustainableprotein.com, www.abpa-br.org, www.siavs.com en abiec.om. ABPA is ook aanwezig op SIAL Paris 2024. Standnummer is 6M118

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4