Meat&Co nr5 online editie

m e a t & c o n r 5 2 0 1 9 31 BRF was in 2017 één van de betrokken bedrijven bij het vlees- schandaal. Als producent van bijvoorbeeld de kipnuggets voor McDonald’s en Burger King, is het BRF er veel aan gelegen dat zo’n schandaal zich niet nog eens voordoet. Bagnara: “Daarom is fors geïnvesteerd in preventie. Zo is de productie volledig geauto- matiseerd. Eventuele salmonella of E-coli worden meteen ontdekt, zodat we direct maatregelen kunnen treffen. De detectieapparatuur en -software is voor een groot deel afkomstig uit Europa. Mede om te kunnen voldoen aan de eisen die in Europa worden gesteld. Bij audits scoren we ruime voldoendes.” ‘DOEN WAT GEËIST WORDT’ Dat wordt onderschreven door Lorival Luz, CEO Global van BRF, dat ook actief is in Nederland (Oosterwolde). “Er is geen ruimte meer voor fouten. Elke stap van de keten moet verantwoordelijk gemaakt willen worden en dus gewoon doen wat er van ons geëist wordt. Qua traceerbaarheid, integriteit, dierenwelzijn… We moeten produceren zoals de klant dat wil. Als de klant niet wil dat er dieren worden gefokt of diervoeder wordt gekweekt in de Amazone, dan moet je duidelijk maken dat we dat niet doen. De reputatie van Brazilië bepaalt of de EU zaken met ons wil doen. De vraag naar onze producten is er. Laten we ’t goed doen, zodat we ook aanspraak kunnen maken op een deel van de taart.” Meer informatie via www.brf-global.com/en (Engelstalig) INTERNATIONALE ONTWIKKELINGEN Duurzaamheid betekent volgens Santin ook bewustwording van de CO2- uitstoot en een bijdrage leveren aan het voeden van de wereldbevolking. Wat dat betreft heeft hij nog een boodschap voor zowel Frankrijk als Nederland. “Als Macron het zo goed op heeft met het milieu (doelend op diens reactie op de Amazone-branden, red.), doet hij er slim aan minder Franse kip te eten. Beter voor de CO2”, lacht Santin. Zo is de emissie per ton geproduceerd kippenvlees in Brazilië 1,2 tegenover 2,4 in Frankrijk. Daarbij vindt Santin dat Nederland te weinig bijdraagt aan het voeden van de wereld. “Ik heb tegen mijn collega’s van Nepluvi gezegd: ‘Jullie hebben langzaam groeiende kippen. Omdat het kan.’ Het is een niche en beter voor het dierenwelzijn. En daar heb ik respect voor. Net als de vrije uitloopkippen. Maar het is niet beter voor je footprint, laat staan dat je hierdoor een bijdrage kunt leveren aan de wereldproductie. Eén miljard mensen ter wereld hebben honger!” De ontwikkeling van plantaardig vlees, ook groeiende in Brazilië, ziet Santin niet als een bedreiging voor de vleesindustrie. “Plantaardig vlees is geen vlees, dus laten we het alsjeblieft niet zo noemen”, benadrukt hij. “Milieutechnisch is het kostbaarder dan écht vlees, maar het past bij deze generatie. Als ‘Millennials’ ouder worden, gaan ze vanzelf weer meer vlees eten. Daar ben ik van overtuigd. Het marktaandeel voor plantaardige proteïnen zie ik daarom niet groter worden dan tien procent van de totale markt.” NEDERLAND ERG BELANGRIJK Tot slot laat Santin weten dat Nederland een zeer belangrijke speler is voor Brazilië. “Nederland is in de EU de grootste afnemer van Braziliaans kippen- vlees. Wij verkopen rechtstreeks of via Nederland. Ook het Verenigd Koninkrijk (VK) en Duitsland zijn voor ons qua volume zeer belangrijke partners. Zodoende hoop ik dat er afspraken gemaakt worden tussen de EU en Groot- Brittannië inzake de Brexit. Het VK is altijd een partner geweest en zal dat ook blijven. We willen geen quotum en het zou jammer zijn als we eerst nieuwe handelsafspraken moeten maken. Want juist dat is voor de toekomst allemaal geregeld in het Mercosur Agreement”, besluit hij. BRF HEEFT ‘FLINKE STAPPEN’ GEZET NA VLEESSCHANDAAL TRANSPARANTIE WORDT GEPREDIKT DOOR ABPA EN DUS MAG DE INTERNATIONALE PERS TIJDENS EEN WERKBEZOEK AAN BRAZILIË OOK EEN BEZOEK BRENGEN AAN BRF. DE GROOTSTE KIPPENPRODUCENT VAN HET LAND WAS ÉÉN VAN DE BETROKKEN BEDRIJVEN BIJ HET VLEESSCHANDAAL IN 2017. SINDSDIEN ZIJN NAAR EIGEN ZEGGEN STAPPEN GEZET, BENADRUKT FABIO BAGNARA VAN HET RESEARCH & DEVELOPMENT CENTER IN JUNDIAÍ. Ricardo Santin ▲ Wereldpers bijeen in het innovatiecentrum van BRF in Jundiaí.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4