Meat&co Nr5-2021 Online

m e a t & c o N R 5 2 0 2 1 17 De FDA is verantwoordelijk voor het beoordelen van de cel-kwaliteit en de technologie, terwijl de USDA-FSIS de giga-belangrijke beslissing moet gaan nemen over de meest effectieve manier om de consument te informeren. Gezien de veelheid van reacties door lobbyisten en belangenorganisaties gaat dat nog een zware dobber worden. Zo staan bijvoorbeeld de Harvard Law School en de US Cattlemen’s Association lijnrecht tegenover elkaar. Ze bestoken de USDA-FSIS met zwaar geschut. In het kort: de Animal Law & Policy Clinic van de Harvard Law School is groot voorstander om slachtvrij vlees identiek als geslacht vlees te benoemen. De Cattlemen’s Association daarentegen laat niets onbenut om slachtvrij vlees te positioneren met afschrikwekkende namen als ‘synthetic meat’ (synthetisch vlees, red.). Deze organisatie propageert dat, bijvoorbeeld, rundvlees alleen rundvlees genoemd mag worden als het afkomstig is van een levend geslacht dier. Ik denk dat Leonardo DiCaprio er wijs aan doet deze discussie voorlopig op zijn beloop te laten. Bij dit bedrijf, dat inmiddels commercieel succesvol koemelkvrije melkeiwitten produceert, is Leonardo mijn collega, maar bovenal influencer en investeerder die prominente exposure genereert. Natuurlijk is Leonardo geen cel-expert, maar zijn support voor deze innovatieve technologieën reikt veel verder in alle lagen van sociale structuren, dan alleen de vaak navelstarende industrie. Na een aarzelend begin hebben nu ook de voedingsmiddelenindustrie en venture capital firma’s ‘cultured meat’ en ‘cultured seafood’ als ‘The Next Big Thing” ontdekt. Zij voorzien de inmiddels niet meer zo kleine startups, zoals Mosa Meat, Upside Foods, Aleph Farms en Shiok Meat van financiële injecties. LEONARDO DICAPRIO NU EEN ACTEUR ALS LEONARDO DICAPRIO ZIJN NEK UITSTEEKT EN NIET ALLEEN IN HET NEDERLANDSE MOSA MEAT INVESTEERT, MAAR OOK ALS “ADVISEUR” MOGELIJKHEDEN GEEFT, KOMEN ER ANDERE KRACHTEN TEVOORSCHIJN. ALS EENVOUDIGE AUTEUR VAN DEZE COLUMN SPREEK IK UIT EIGEN ERVARING, WANT EERDER DIT JAAR HEEFT DICAPRIO DEZELFDE WEG BEWANDELD ALS IK DOOR EEN IDENTIEKE ROL TE GAAN SPELEN BIJ SILICON VALLEY-STARTUP PERFECT DAY FOODS. Henk Hoogenkam p BELANGRIJKERE ROL Maar niet alleen de ommezwaai van de vaak traditioneel denkende industrie, ook wereldsterren uit Hollywood staan niet langer aan de zijlijn en spelen een steeds belangrijkere rol om de wereld ervan te overtuigen dat het menens is met klimaatverandering en de ecologische, haast niet-omkeerbare beschadiging van de natuur. Na vele jaren hoopgevende berichten over ‘laboratoriumvlees’ staan een aantal startups eindelijk in de startblokken en ze zijn alom in de race om ‘cultured meat’ in grotere hoeveelheden en bovenal tegen aantrekkelijke prijzen te gaan produceren. En ze daadwerkelijk via restaurants door de consument culinair te laten beoordelen. Met name in restaurants in Singapore en Israël is het al zover, mede doordat in deze twee landen de belemmeringen in de warenwet inmiddels weggenomen zijn. Ondanks alle lovende berichten over de aanstaande introductie van slachtvrij vlees, zal er nog heel wat water door de Rijn stromen alvorens we in België en Nederland van deze producten kunnen genieten. Zoals vaker, is de innovatieve realiteit de wetgeving straatlengten voor. In de VS is het spel inmiddels in alle hevigheid losgebarsten tussen de traditionele slachtdierenindustrie en de slachtvrije vleesindustrie. Wie denkt dat de logica van de EFSA problematisch is met de Novel Food Regulations, kan beter niet kijken naar de VS waar zowel de FDA en de USDA-FSIS een Salomons oordeel moet gaan vellen onder welke benamingen ‘vlees’ in de markt gezet gaat worden. “EEN AANTAL STARTUPS STAAT IN DE STARTBLOKKEN EN IS IN DE RACE OM ‘CULTURED MEAT’ IN GROTERE HOEVEELHEDEN EN BOVENAL TEGEN AANTREKKELIJKE PRIJZEN TE GAAN PRODUCEREN” www.henkhoogenkamp.com HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. c o l u m n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4