Meat&co Nr5-2021 Online

m e a t & c o n r 5 2 0 2 1 34 I n t e r v i e w ‘BINNEN VAN UHM IS HET STREVEN OM ALLES WAT WE GOED DOEN, CONTINU BETER TE GAAN DOEN’ DE VLEES- EN EIWITVERWERKENDE INDUSTRIE IN NEDERLAND IS VOLOP IN ONTWIKKELING. VOEDINGSMIDDELENPRODUCENTEN ZIJN CONTINU NU OP ZOEK NAAR PARTNERS DIE HEN WILLEN HELPEN BIJ EEN VOLGENDE STAP OM HUN KLANTEN TE ONTZORGEN. ZO’N PARTNER IS VAN UHM. HET FAMILIEBEDRIJF UIT BORNE HEEFT ZICH DE AFGELOPEN 75 JAAR ONTWIKKELD TOT EEN AANBIEDER VAN EEN GROOT AANTAL MACHINEMERKEN VOOR DE AUTOMATISERING VAN HET VERWERKINGS-, PRODUCTIE- EN VERPAKKINGSPROCES. “HET IS BELANGRIJK OM ALS BEDRIJF MEE TE BLIJVEN BEWEGEN MET WAAR DE MARKT NAAR OP ZOEK IS EN GEHOLPEN IS. HET STREVEN IS OM ALLES WAT WE GOED DOEN, NOG BETER TE GAAN DOEN. CONTINU. DAT HEEFT ONS HIER GEBRACHT EN HELPT ONS HOPELIJK OOK DE VOLGENDE 75 JAAR VERDER”, VERTELT EIGENAAR STEPHEN VAN UHM. De ouderwetse bakfiets in de showroom valt direct op. Het is een replica van de bakfiets waarmee Albertus Van Uhm kort na de oorlog op pad ging door Twente om benodigdheden voor slagers (‘zoals rolladetouwen’) aan de man te brengen. De bakfiets is al decennia terug ingeruild voor een uitgebreid machinepark. Zoals ook de groothandelsfunctie die Van Uhm lang heeft bekleed, tot het verleden behoort. Wat daarentegen al drie generaties overeind is gebleven, is een zekere Twentse nuchterheid. “Wij zijn een bedrijf waar iedereen met beide benen op de vloer staat. We werken hard en zijn altijd op zoek naar kansen, maar we zijn altijd bescheiden gebleven. Mijn vader Jan was een echte handelsman. Dat zit ergens in het bloed. Na mijn studie Commerciële Economie in Groningen heb ik eerst een aantal jaar bij andere bedrijven gewerkt en daarna ben ik ingestapt.” De bakfiets staat in zekere zin ook symbool voor de basis waarop Van Uhm vertrouwt. “Toen ik in 2010 in het bedrijf kwam, was het al een prachtig en gezond bedrijf, met een stevig fundament en een heleboel groeimogelijkheden. De groothandelsfunctie hebben we toen stap voor stap afgebouwd en we zijn ons echt gaan specialiseren als aanbieder van food processing machines voor de complete voedselverwerkende industrie. Vlees of vis, kaas of vegan: dat maakt ons niets uit. We vertegenwoordigen toonaangevende merken, waarmee we onze partners kunnen voorzien van het juiste advies om hun productieproces te optimaliseren. Het merkenportfolio past echt bij ons. Merken moet zeker qua cultuur bij ons passen. Daarmee bedoel ik dat zij ondanks hun wereldwijde status korte lijnen blijven hanteren en actief met ons meedenken over oplossingen. Door mensen die zelf verantwoordelijkheid durven te nemen, net als de ruim 40 medewerkers die we hier en in Volendam (waar sinds 1989 dochterbedrijf Habuba is gevestigd, red.) hebben. Klanten ontzorgen door de dingen goed te doen, op een normale manier. Onze klanten weten dat ze snel geholpen worden als ze een probleem hebben. We beschikken in Borne over een grote voorraad spare-parts en machines, waardoor we bedrijven ook altijd vlug weer op weg kunnen helpen. Dat wordt gewaardeerd.” TOEKOMST VOL VERTROUWEN “We hebben bewust gekozen voor merken die willen innoveren en samen met ons willen groeien. Ons portfolio is ook niet in een paar jaar tijd tot stand gekomen, maar samengesteld op basis van de feedback die wij terugkregen van onze verkopers en technici. Wat horen zij op de werkvloer? Waarnaar zijn onze klanten op zoek? Zodoende zijn we nu een aanbieder van totaaloplossingen voor de volledige foodindustrie en petfood, zegt de 37-jarige Van Uhm. “MET ONS MACHINEPAKKET KUNNEN WE EEN HELE WIJDE RANGE AAN SECTOREN BEDIENEN. ONZE MARKT WORDT ALLEEN MAAR GROTER” Stephen van Uhm

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4