Meat&Co nr5 2022 Online

MEAT&CO NR 5 2022 45 COLUMN Eigenlijk heeft de oplettende en prijsbewuste klant helemaal geen Teletekst nodig om te constateren dat het minder crescendo gaat met de alom geprezen eiwittransitie. Een belangrijke indicatie zijn de vele supermarkt promotionele acties als ‘2 halen, 1 betalen’. Deze marketingstrategie wordt vooral gedreven door de merkfabrikanten in hun pogingen om in ieder geval geen marktaandeel te verliezen. DALENDE VERKOOPCIJFERS In deVS en Canada zijn dalende verkoopcijfers al langer beeldbepalend. Voor de ‘experts’ is het uitermate moeilijk chocola te maken van de vaak tegenstrijdige informatie. Zijn het na-ijleffecten van COVID, de razendsnelle inflatoire aspecten of is het misschien toch dat de consument vleesvervangers niet zo lekker vindt? Hoe dan ook, waar anders dan bij de plantaardige vleesfabrikanten worden de verliezen steeds groter bij stijgende verkopen? In de wandelgangen van de grote plantbased vleesbedrijven hoor je dan ook steeds vaker dat de marketingkosten per kilo plantaardig vlees nagenoeg even groot zijn als de productkosten? Ondanks alle hosannaprognoses maken de meeste fabrikanten van plantbased vleesalternatieven nog steeds megaverliezen, wat Venture Capitalists ertoe heeft besluiten de hand op de knip te houden, met als gevolg dat de plantaardige vlees-spelers naar de banken worden gedreven die op hun beurt een hoger prijskaartje hebben. Het is dus niet verwonderlijk dat bij sommige (grote) fabrikanten de interne sfeer omgeslagen is nu de broekriem aangehaald moet worden, inclusief ingrijpende ontslagprocedures. De huidige situatie overziend, wordt het duidelijk dat door de snelle opeenvolgende crises zoals dure- en twijfelachtige energie, het benauwende stikstofdossier, extreme inflatie en de steeds minder beheersbare stroom van asielzoekers, de eiwittransitie een forse dreun heeft gekregen. Immers, in tijden van crisis grijpen consumenten routinematig terug op het vertrouwde ritueel. Voorlopig is het dus pas-op-de-plaats voor de diverse actiegroeperingen die de mensen aansporen de consumptie van het (h)eerlijke stukje vlees te elimineren. Al met al is voor de consument de keuze tussen vlees en plantbased gemakkelijker geworden. Voor een gezin met een beperkt voedingsbudget is de rationaliteit niet zo moeilijk: voor 10 euro koop je nog steeds ‘meer vlees dan plant’! LANGZAMER TRAJECT Het is koffiedik kijken hoelang de huidige crisis nog gaat duren. Het is welhaast een zekerheid dat de eiwittransitie van vlees naar plant in een langzamer traject gekomen is. Dat de woke/vega-impulsen -gedoseerd vanuit diverse actiegroepen- kleerscheuren vertonen blijkt wel uit het feit dat de totale wereld vleesproductie in 2022 met circa 2% gaat stijgen. In de Westerse wereld wat minder en in Azië/ sub-Sahara wat meer. Als er dan al sprake is van eiwittransitie, dan betreft het een transitie van rundvlees naar het goedkope kippenvlees. Voor de vleesverwerkende industrie betekenen al die (onzekere) variabelen dat de zogenaamde ‘hybride’ producten - een mengeling van vlees en plantaardig - een comeback gaan maken. Eigenlijk zijn we dan weer terug bij af. Sinds 1995 heeft McDonald’s als ‘s-werelds best verkopende sandwich de zogeheten ‘Burger McDo’, een gezonde menging van zo’n 30% rundvlees en 70% soja. Dat dit succes navolging heeft gekregen, blijkt wel uit het feit dat McDonald’s steeds meer hybride producten onder de verzamelnaam ‘Prosperity’ in het assortiment heeft: van kip naar vis en van soja- naar erwten-eiwit. Keuze genoeg om een tussenweg te zoeken! HET HEEFT LANG GEDUURD DAT OOK IN DE LAGE LANDEN SCHOORVOETEND WORDT TOEGEGEVEN DAT DE CONSUMPTIE VAN PLANTAARDIG VLEES TANENDE IS. ZELFS TELETEKST BERICHTTE EEN TELOORGANG VAN EEN 5% LAGERE VERKOOP VAN VLEESVERVANGERS. WELKE EIWITTRANSITIE? Henk Hoogenkamp HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4