De meat&co nr6 online

m e a t & c o n r 6 2 0 1 8 12 W e b e r i n n o v a t i o n d a y s “Je moet als bedrijf constant blijven innoveren”, sprak CEO Tobias Weber tijdens zijn welkomstwoord. Zodoende dat de Duitse machinebouwer niet alleen presentaties van de verschillende productlijnen had ingepland, maar ook verschillende seminars om bezoekers te informeren over de laatste ontwikkelingen binnen de Europa vleessector. Daarnaast waren veertien toeleveranciers van Weber uitgenodigd om hun producten en concepten te presenteren. ‘Bacon en ham’ vormde het thema voor de driedaagse Weber Innovation Days. “Vorig jaar hebben we voor het eerst een meerdaags evenement georganiseerd voor onze machines en productielijnen voor de kaasindustrie”, vertelt communicatiemedewerkster Julia Runzheimer. “Daar kwamen toen 200 professionals op af. Gezien de populariteit hebben we toen direct besloten om een soortgelijk event te houden voor de vleessector. Op deze manier kun je in een relatief korte tijd mensen veel laten zien en kennis laten maken met het bedrijf. Gezien de 300 bezoekers, kunnen we opnieuw stellen dat dit concept aanslaat bij professionals uit de vleesindustrie, zeker als je nagaat dat de bezoekers uit heel Europa en in een enkel geval zelfs vanaf de andere kant van de wereld komen.” BACON IS TRENDY Het thema van de Innovation Days: Bacon en ham, was niet zomaar gekozen. Duidelijk is dat Weber met zijn machines en productielijnen inspeelt op een groeimarkt. De afgelopen tien jaar is alleen al de consumptie van bacon in Europa met twintig miljoen nieuwe eters toegenomen. Dr. Tomas Bolumar van het Max-Rubner Institut, dat zich bezighoudt met de voedselkwaliteit en -veiligheid van vlees en de technologie die hierin voorziet, nam de laatste trends op het gebied van bacon met de aanwezigen door. “In Duitsland en Nederland wordt bacon gemaakt van het vlees uit de buik van het varken, maar in Amerika en Nieuw-Zeeland wordt ook gebruik gemaakt van vlees afkomstig van de rug, schouders en nek.” Om te kunnen voldoen aan westerse diëten, wordt momenteel in Ierland getest met bacon met wisselende zoutgehaltes, variërend van 1,5 tot 2,9 procent. “Daaruit is naar voren gekomen dat de textuur, kwaliteit en smaak van de bacon behouden blijven bij een zoutgehalte van twee procent”, aldus Bolumar. Andere trends zijn ‘non-pork bacon’ (bacon van kalkoen is in opkomst, red.) en bacon-variaties, zoals bacon met pittige kruiden, bacon met chili of zelfs bacon met chocolade.” WEBER MASCHINENBAU PROFILEERT ZICH STEEDS NADRUKKELIJKER ALS TOTAALOPLOSSER VOOR DE VLEESINDUSTRIE. DE DUITSE MACHINEFABRIKANT BIEDT VERSCHILLENDE END-OF-LINE-OPLOSSINGEN, WAARBIJ HOGE VOLUMES VLEESPRODUCTEN (BACON EN HAM) NIET ALLEEN KUNNEN WORDEN GESNEDEN, MAAR OOK SNEL EN VOLLEDIGE GEAUTOMATISEERD KUNNEN WORDEN VERWERKT EN VERPAKT. DAT BEWEES HET BEDRIJF BEGIN NOVEMBER TIJDENS DE ZOGEHETEN WEBER INNOVATION DAYS OP HET HOOFDKANTOOR IN BREIDENBACH, WAAR RUIM DRIEHONDERD PROFESSIONALS UIT DE WERELDWIJDE VLEESINDUSTRIE ZICH LIETEN INSPIREREN EN BIJPRATEN OVER DE INNOVATIES VOOR 2019 OP HET GEBIED VAN SNIJDEN (SLICING) EN VERPAKKEN. Weber PROFILEERT ZICH MEER ALS TOTAALOPLOSSER VOOR VLEESINDUSTRIE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4