De meat&co nr6 online

m e a t & c o n r 6 2 0 1 8 34 I n t e r v i e w Een geobjectiveerde kwantitatieve onderbouwing van wat maatregelen echt opleveren aan klimaatwinst, stond centraal tijdens het Nevedi-congres ‘Naar een klimaatvriendelijke voedselketen’, dat begin november plaatsvond. “Beleid en visie lopen in zekere zin in positieve zin door elkaar”, verduidelijkt Flipsen, die namens de diervoederindustrie zitting heeft aan de Klimaattafel Landbouw. “De doelstellingen die voortkomen uit het Klimaatakkoord van Parijs (2015) onderschrijven wij volledig. Omdat wij zelf zitting hebben aan de Klimaattafel, hebben we meegepraat in het voortraject en invloed op de verdere uitwerking van de plannen. Overigens levert de diervoedersector al een belangrijke bijdrage aan de reductie van de uitstoot van broeikasgassen doordat co-producten uit de voedingsmiddelenindustrie op grootschalige wijze worden benut. Sterker nog, ik durf te stellen dat onze sector zelfs voorop loopt. Dit is helaas nog onvoldoende bekend en het is aan ons om dit nadrukkelijker naar voren te brengen. Ook de Nederlandse regering kan daarin een belangrijke rol spelen door wettelijke belemmeringen weg te nemen, waardoor innovaties en nieuwe co-creaties kunnen ontstaan, bijvoorbeeld op het gebied van aminozuren en additieven.” OBJECTIEVE INFORMATIE Wie zich voor nieuws over de CO2-voetafdruk van de Nederlandse veestapel enkel richt tot de (consumenten)pers, krijgt vaak een vertekend beeld. De footprint van Nederlands diervoer is namelijk erg laag en ook de CO2-voetafdruk van bijvoorbeeld Nederlands CONSUMENTEN OP EEN VOLLEDIG TRANSPARANTE MANIER INFORMEREN OVER DE MILIEUVOETAFDRUK VAN DIERLIJKE PRODUCTEN. DAT IS ÉÉN VAN DE BELANGRIJKSTE DOELSTELLINGEN DIE NEVEDI SAMEN MET ANDERE KETENPARTNERS DE KOMENDE JAREN WIL REALISEREN. “EEN NAUWERE SAMENWERKING TUSSEN ALLE SCHAKELS IN DE DIERLIJKE KETEN IS DAARVOOR CRUCIAAL. IEDEREEN IS OVERTUIGD VAN HET BELANG OM DE CONSUMENT TE BETREKKEN IN HET INFORMATIEPROCES. HET TEMPO WAARIN DIT GEBEURT, VERSCHILT NOGAL PER SECTOR”, ALDUS DIRECTEUR HENK FLIPSEN VAN BRANCHEORGANISATIE NEVEDI. ‘CONSUMENTENINFORMATIE OP VLEESVERPAKKING SLEUTEL VOOR REALISATIE KLIMAATDOELEN’ Directeur Henk Flipsen van Nevedi. Vleesverpakkingen moeten in de toekomst objectieve informatie bevatten over de milieuvoetafdruk van het product.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4