Meatco nr6 2019 Online

m e a t & c o n r 6 2 0 1 9 16 D u u r z a a m h e i d Jaarlijks worden in Duitsland binnen het segment vlees twee miljard zelfbedieningsverpakkingen gebruikt. “Daarom kiezen we voor schalen van rPET. Deze aanpak reduceert de CO2-uitstoot met bijna zeventig procent ten opzichte van een conventionele schaal van polypropyleen, ook wel PP.” De verpakkingskeuze van Vion heeft volgens Kölker ook voordelen voor de consument. De schaal is helder, stevig en heeft een hogere dichtheid. Op deze manier blijft de beschermende atmosfeer voor het vlees langer behouder, wat de productveiligheid verder verhoogt. “Onze klanten reageren zeer positief op onze inspanningen”, zegt Kölker. FLATSKIN, OOK VOOR STEAKS Vion maakt tegenwoordig ook gebruik van FlatSkin-verpakkingen, zeker bij steaks. Voor dit proces wordt 60 procent minder plastic verbruikt, aangezien de achterkant van karton is gemaakt. Juist consumenten die op zoek zijn naar duurzame vormen van innovatie zijn enthousiast over de FlatSkin-verpakkingen. “De verschillende verpakkingsmaterialen kunnen eenvoudig van elkaar worden gescheiden en apart worden gerecycled”, weet Kölker. De FlatSkin wordt met name gebruikt voor de Goldbeef-steaks. Dit fraaie stuk vlees wordt geaccentueerd door de aantrekkelijke presentatie, wat de premiumkwaliteit van het merk onderstreept. “We zullen vol overgave blijven werken aan verdere optimalisaties.” Meer informatie via www.vionfood.com ME-AT: STARTUP VOOR ALTERNATIEVE EIWITTEN Duurzame productie van traditioneel vlees vormt een nieuw onderdeel van de bedrijfsvoering bij Vion. ME-AT (The Alternative) is een startup vanuit Vion die zich bezighoudt met de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardige vleesalternatieven. Daarbij is het streven om de smaak, textuur en het mondgevoel van traditioneel vlees zo echt mogelijk te laten zijn. ME-AT richt zich op de groeiende doelgroep van toekomstige klanten: flexitariërs. Tijdens Anuga 2019 introduceerde Vion vijf ‘meatlike’ veganistische producten die in de eerste helft van 2020 in het winkelschap moeten liggen. Vion ZET DUURZAAMHEID HOGER OP AGENDA EN BEWIJST DAT MET 60% MINDER PLASTIC VOOR VERPAKKINGEN VION BEHOORT TOT DE GROOTSTE VLEESVERWERKERS VAN NEDERLAND. HET BEDRIJF IS CONSTANT OP ZOEK NAAR INNO- VATIEVE MANIEREN OM OP DUURZAME WIJZE TE ONDERNEMEN. VERPAKKINGEN NEMEN EEN GROOT ROL IN BIJ DIT BELEID. DE KEUZE VOOR FLATSKIN-VERPAKKINGEN ZORGT ERVOOR DAT 60% MINDER PLASTIC GEBRUIKT HOEFT TE WORDEN. DOOR TE KIEZEN VOOR SCHALEN VAN GERECYCLED POLYETHYLEENTEREFTALAAT (rPET) REDU- CEERT VION OOK DE CO2-UITSTOOT MET BIJNA ZEVENTIG PROCENT. “WIJ ZIJN ONS BEWUST VAN ONZE VERANTWOORDELIJKHEID VOOR HET MILIEU”, ALDUS BEDRIJFSLEIDER JOHANNES KÖLKER VAN VION CONVENIENCE GMBH. Vion presenteerde tijdens de Anuga-beurs in Keulen een reeks innovaties, waaron- der duurzamere verpakkingen en een vijftal vleesalternatieven. ▼

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4