Meat&Co nr6-2020 Online

m e a t & c o n r 6 2 0 2 0 13 C o l u m n De strategen hebben eerst goed in de keuken van KFC en Burger King gekeken in hoeverre Met vega voeding echte groeiende (winst)cijfers gerealiseerd kan worden. Waarschijnlijk is het antwoord overtuigend genoeg, want begin 2021 komt in een aantal landen de McPlant Burger op het menu bij de fastfoodketen. Gewoon in de bekende hoedanigheid van een warm broodje met sesamzaad en met de gebruikelijke toppings, die we van de Big Mac gewend zijn. Nou ja, behalve de twee rundvleesburgers dan! TYPISCH MCDONALD’S Eigenlijk is het typisch McDonald's om een trend eerst een beetje te volgen; door hier en daar een testmarkt op te starten en gebruik te maken van producten die niet door de vertrouwde ‘exclusive suppliers’ geproduceerd worden. Je kunt daarbij denken aan de introducties van onder meer de Big Vegan Burger in Duitsland, de McVegan in Scandinavië en de PLT (plant, lettuce, tomato) in Canada. Dit laatste product komt overigens van Beyond Meat. Strategisch zou je het gewoon slimme bedrijfsvoering kunnen noemen. Maar de tijd is nu rijp dat de extra marges niet in de zakken komen van een heel scala van (tijdelijke) leveranciers, maar rechtstreeks in de kassa van het grootste fastfoodrestaurant ter wereld. Wat dat betreft zullen de echte ‘exclusive suppliers’ (zoals OSI, Cargill en Keystone Foods) de vlag wel uitsteken. Door de McDonald's ‘open calculatie’-methodiek gaat de winstmarge terug naar circa 10%. Dit percentage is de spreekwoordelijke knuppel in het vegetarische hoenderhok. Het resultaat is waarschijnlijk dat er pressie komt op de ingrediëntenprijzen, zoals geëxtrudeerd soja en erwteneiwit. Overigens, als aardappeleiwit onderdeel is van een burgersamenstelling, zal ook bij Avebe met een scherpe pen gecalculeerd moeten gaan worden. GROEIMARKT De Engelse Barclays Bank is overigens in de stellige overtuiging dat de wereldmarkt voor plantaardig vlees (of soortgelijke voeding) in 2030 ongeveer 120 miljard euro gaat worden. Goed nieuws natuurlijk dat er eindelijk echte stappen gezet gaan worden om een paar procenten van de wereldwijde rundvleesmarkt te vervangen door plantaardig vlees. Voor studenten is het een mooie opgave om te berekenen hoeveel minder runderen door de slachtlijnen gaan lopen in de toekomst. Overigens moeten we ook niet al te veel van de McPlant Burgers en nuggets verwachten. In de Westerse wereld draaien de McDonald's-restaurants nog altijd zo'n 70% van de omzet via de standaard menukeuzes van de Big Mac, McChicken, Franse frietjes en de bekende cola. Het echte succes van het McPlant- platform gaat pas over een aantal jaren komen, wanneer we weten hoeveel minder echte rundvleesburgers en gepaneerde kip verkocht worden. Vooralsnog slaat McDonald's met de McPlant-voeding twee vliegen in één klap: Het bedrijf kan zich nu gaan profileren als een bedrijf dat veel waarde hecht aan een duurzamere wereld en tegelijk nieuwe klanten binnenhalen, met als belangrijkst doel: aanvullende omzet creëren. www.henkhoogenkamp.com HET IS NATUURLIJK GOED VOOR MIJN EGO. NOEM HET GERUST BORSTKLOPPERIJ. MAAR JA, WAT WIL JE ALS JE AL EEN PAAR JAAR DE MENING VERKONDIGD TIJDENS SEMINARS EN OPLEIDINGEN, DAT MCDONALD'S VROEG OF LAAT HAAR EIGEN MERK VEGETARISCHE BURGERS EN NUGGETS ZOU GAAN VERKOPEN. NU IS HET DAN EINDELIJK ZOVER. McPLANT Burger Henk Hoogenkamp HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4