Meat&co nr6-2021 Online

m e a t & c o n r 6 2 0 2 1 11 Familiebedrijf Compaxo kent dertien aandeelhouders OPEN, EERLIJK EN TRANSPARANT De re-branding is een doorvertaling naar de ontwikkeling in de maatschappij, benadrukt Menno van der Post (directeur Zevenaar). “We weten wat er speelt. Het 125-jarig bestaan was een mooie aanleiding om te vertellen waar we vandaan komen, maar nog belangrijker is het om te delen waar we naartoe willen. Wij beheren de gehele keten, van de boer tot het eindproduct, verpakt en wel. Die ketenregie is iets wat we de afgelopen jaren te weinig naar buiten hebben gebracht. Waar veel vleesverwerkende bedrijven actief zijn op acht of twaalf locaties, doen wij alles op twee Dat is een groot pluspunt. Wij zijn het langst bestaande familiebedrijf van Nederland binnen onze sector. We zijn opgegroeid tussen het vlees, dus het zit in ons DNA. Produceren en dingen maken, is iets waar we heel erg goed in zijn. We hebben passie en trots voor de producten.” “We zijn een betrouwbare partij en kunnen sturen in elke stap van de schakel. Wij geloven in een eerlijke en transparante bedrijfsvoering. Wij durven ons kwetsbaar op te stellen door de dialoog aan te gaan met klanten”, vervolgt Jeroen. “Met de wetenschap dat we een autoriteit zijn op het gebied van de verwerking van eiwitten. Compaxo hoort tot de top-5 van Nederland. Dat betekent dat we veel zien en horen, en ambities van onze klanten weten om te zetten naar kansen. Vanuit de ketenregie kunnen wij denken in concepten. In Zevenaar zijn we sterk in de export, in Gouda produceren we onder andere voor de Nederlandse retail. Dankzij deze differentiatie kunnen wij voorzien in de vraag naar vlees en plantaardige eiwitproducten. Dat is cruciaal om ook de komende 125 jaar een vooruitstrevend bedrijf te blijven.” SPECIALIST IN MAATWERK De locatie van Zevenaar wordt in drie fasen gemoderniseerd en uitgebreid. Fase 1 (uitbreiding koelcapaciteit) werd in april al opgeleverd, fase 2 (uitbreiding uitbeencapaciteit en kantoren) volgt zeer binnenkort. Als volgend jaar ook fase 3 wordt afgerond, beschikt Compaxo in het Gelderse dorp over een slachtfaciliteit met een nieuwe snelkoeltunnel, kantoren en een spiksplinternieuwe uitbeenderij (à 2.400m2). “Dan kunnen we in Zevenaar producten ook verwerken tot halffabricaten voor de industrie of export. Daarnaast krijgen we in Zevenaar nieuwe stallen, nieuwe R&O en verdovingsfaciliteit. Maatschappelijke organisaties en experts, onder meer op het gebied van dierenwelzijn, denken met ons mee, zodat er straks een fabriek staat die helemaal overeenkomt met de modernste wensen en eisen vanuit de maatschappij”, legt Menno uit. “Zeker in Zevenaar hebben we veel stormen doorstaan, maar werken we nu toe naar een prachtige toekomst.” Michael van der Post geeft aan dat het bedrijf niet de ogen sluit ‘voor maatschappelijke ontwikkelingen’. “Vandaar ook de gigantische investeringen in de toekomst, met verdere uitbreiding van de productie van vegan producten in Gouda”, zegt hij. “Compaxo Gouda is nu een one-stop-shop, met een totaalpakket- en zelfs ook vega(n)waren voor de supermarktketens en de productie van private labels. De eiwitbron is de onderscheidende factor, maar in de basis zit er in eindgebruik van de consument veel overeenkomst. Niet alle aanbieders in de vegan markt hebben productiefaciliteit, kapitaal, organisatorisch vermogen of de knowhow om zelf vegan of plantaardige producten te produceren. Hun focus ligt meer op marketing, branding en sales en het outsourcen van hun productie bij Compaxo. De laatste jaren is vanuit de groeiende vraag een run ontstaan op derde-fabrikanten.” PLANTAARDIGE ALTERNATIEVEN Dat juist vegan merken op de deur kloppen bij een fabrikant die tot vorig jaar nog ‘Fijne Vleeswaren’ op de gevel had staan, lijkt wellicht opmerkelijk. “Maar dat is het zeker niet”, lacht Jeroen. “Ik loop al twintig jaar mee in de Groep en ben hier verantwoordelijk voor recepturenbeheer, processing en systemen. Vanuit interesse en passie heb ik de hele ontwikkeling naar plantaardige alternatieven met veel interesse gevolgd en al in 2017 kwam via relaties binnen de vleessector de vraag of wij ook vegan alternatieven konden maken. Dat begon met de ontwikkeling van plantaardige rookworst en ham. We zijn een uniek bedrijf. We hebben in totaal 600 machines van een heleboel machinebouwers, waar we enorm veel kanten mee op kunnen. We spelen gericht in op marktbewegingen en kennen een sterk aanpassend vermogen aan onze omgeving. De verwachting is dat we hier in de toekomst meer inspanningen in gaan doen” Michael aanvullend: “Veganproducten zijn groeiproducten in een maatschappij waar minder vlees gegeten lijkt te worden. Wereldwijd neemt de vraag naar vlees alleen maar toe en daar spelen we dus met onze nieuwe fabriek in Zevenaar heel gericht op in.” ‘MENSEN BLIJVEN MENSEN’ De vele investeringen binnen het bedrijf zorgen er ook voor dat Compaxo-machines, -processen en -systemen verder kan automatiseren, mede met behulp van robots, slimme camera’s, VCA’s en weeg-, meet- en controletechnieken. “Smaken en wensen van de consument veranderen. Er wordt continu iets anders geëist door onze klanten en door de overheid. Op het gebied van wet- en regelgeving en qua traceability van producten. Alles moeten sluitend en kloppend zijn. Het is topsport”, zegt Jeroen. Menno geeft aan: “De witte overalls (productiemedewerkers) veranderen in blauwe overalls (operators). Door processen te automatiseren, worden mensen ontlast en de productie hygiënischer en voedselveiliger. Wij geloven als familiebedrijf, met dertien aandeelhouders en een groot kader, in de combinatie mensen én middelen. Wij schenken veel aandacht aan onze mensen, die vervolgens weer extra meters willen maken. We moeten onze medewerkers blijven behandelen als een mens en niet als robot. Dat is ook nodig, want als specialist in maatwerk moet je flexibel kunnen zijn. Bij de werving richten we ons sterk op vaardigheden en competenties die onze teams completer maken. Hierdoor trekken wij ook veel jonge mensen aan met frisse ideeën!” Jeroen besluit: “Compaxo is een groot bedrijf voor de retail, maar kan ook klein zijn voor bijvoorbeeld de grossiers. Klanten kunnen hun receptuur en wens bij ons onderbrengen. We hebben hoofdzakelijk focus op private label, maar produceren een ook een deel van onze producten onder eigen consumentenmerk. We zijn goed in wat we doen en na 125 jaar zijn we nu zover dat we vaker gaan vertellen wat we als Compaxo doen en naartoe willen als bedrijf.” Meer informatie via www.compaxo.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4