Meat&co nr6-2021 Online

m e a t & c o n r 6 2 0 2 1 25 De onvervalste Nederlandse eetcultuur door even bij een snackbar binnen te wippen voor een snelle en lekkere hap is minder dan 1% van alle kilocalorieën van een gemiddelde voedingsanamnese. Desalniettemin moet de vette hap uit het straatbeeld verdwijnen. Maar komt er op dezelfde plaats een ‘donut(suikerbommen)tent’ dan wordt er door de voedingswokisten weggekeken. Een bakje friet of patat met mayo, vaak gelardeerd met het kanen van een berenklauw, zijn plotseling niet woke en moeten daarom gecanceld worden. In verbijstering vraag je af wat de verantwoordelijke grote geesten van de massapsychologische politiek-getinte en zelfbenoemde gezondheidsinspectie bezielen door gemeenten zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Ede meer macht te geven om de oer-Nederlandse friettenten de nek om te draaien? En dat onder de noemer het actief bestrijden van obesitas en het motto ‘Als je echt wilt veranderen moet je het volk bangmaken’. Ja hoor, de vette hap is nu synoniem aan een eetstoornis uitmondend in dikmakende ellende. In feite is het te gek voor woorden dat alle snackbar- en frietkraamspecialiteiten van een ‘bakje patat oorlog’ en andere lekkernijen als de kroket, bamischijf, nasibal en frikandel als zondebok te bestempelen. Nooit geweten dat de Raad voor Volksgezondheid -en wellicht ook het RIVM- zonder enige schroom op de populistische en politiek correcte toer gaan. Lekker makkelijk scoren door het intellect van de consumenten in twijfel te trekken en dus de vrijheid van voedingskeuzes onmogelijk te willen maken. Als we dan toch zo nodig obesitas willen bestrijden, dan maar meteen flinke stappen maken en de supermarkten dwingen de verkoop te staken van grootverpakking kiloknallers zoals chips, ijs, energiedrankjes, diepvriespizza’s en het uitgebreide scala van vleessnacks. Trouwens, waar blijven de vette vegan producten in dit rijtje? Of zijn vette vega’s wel woke? Waarom een kleine groep van autonome hardwerkende snackbarondernemers die ‘aardappelvoeding’ als oer-cultuur vertegenwoordigen het mes op de keel zetten en als groep isoleren door het obesitasprobleem in hun schoenen te schuiven? Supermarkten zijn het extravagante toonbeeld van de veramerikanisering van onze voeding, maar daar hoor je de Raad voor Volksgezondheid niet over. Net zoals de boeren uit het stikstoflandschap verjaagd worden, zijn nu dan ook de frietbakkers de klos. Politiek en voeding zijn steeds meer in de ban van de terreur van veel politiek gezwam en hebben weinig aandacht voor de realiteit van de massa. Wellicht zijn de anti-frietkraam-geesten door alle COVID-gekte immuun geworden voor logisch denken. Geen nutritionele onderbouwing tussen de verschillende soorten frituursnacks en alleen maar wat losse flodders als boegschot. De consument begrijpt logischerwijs helemaal niet waarom wel kilozakken snacks in de supermarkt liggen, terwijl ze een spontaan lekker bakje ‘frietje met’ moeten laten staan. De stilzwijgende meerderheid is het zat gecanceld te worden. WOKE WAANZIN HET HOUDT MAAR NIET OP: NEDERLAND ROLT VAN DE ENE CRISIS NAAR DE ANDERE. WE HEBBEN EEN ENERGIE-, KLIMAAT-, STIKSTOF-, WONING- EN ASIELZOEKERSCRISIS, PLUS DE DELTACORONA-VARIANT. NEDERLAND KLEURT ROOD! DAAR KOMT NU DAN OOK NOG DE VOEDINGSCRISIS BIJ. ALSOF HET ALLEMAAL NIET GENOEG IS KOMT DE RAAD VOOR VOLKSGEZONDHEID EN SAMENLEVING MET DE GROTESKE EN ONZALIGE AANSPORING OM FRIETKRAMEN EN SNACKBARS UIT ONS STRAATBEELD TE LATEN VERDWIJNEN. Henk Hoogenkamp www.henkhoogenkamp.com HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. C o l u m n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4