Meat&Co nr 6-2023 Online

MEAT&CO NR 6 2023 37 Meattech Technologisch Platform is in 2003 opgericht door Gerard Smelt, Philip Schippers en Paul Grimberg. Samen zagen zij een behoefte, bij met name technologen, voor een platform op het gebied van foodtechnologie en netwerken. Gerard Smelt Maar ik merk dat het me in toenemende mate niet goed afgaat. Ik probeer dan antwoord te vinden hoe dat komt. Misschien omdat ik alleen woon. Mijn bananenplant zegt ook niet veel terug. Een beginnende social mediaverslaving heeft zich naar alle waarschijnlijkheid aangediend. Wereld aan je voeten Natuurlijk liggen door de socials de wereld aan je voeten. Het eindeloos scrollen houdt niet op, zelfs voor het slapen gaan. Het zorgt ervoor dat je (per ongeluk) urenlang naar video’s zit te kijken. Dat het werkt, besef ik me maar al tegoed als ik voor het slapen gaan zomaar een half uurtje lig te scrollen, met soms een overdosis aan selfies van nichtjes, de hond van de buren en afbeeldingen van het ogenschijnlijk perfecte leven. Tot ik door de tijdsaanduiding op de smartphone wordt opgeschrikt en me plots besef wat voor bizar gedrag ik vertoon. SOCIAL MEDIA DOPAMINESHOTJE Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Of het nu WhatsApp, Facebook, Twitter of weet ik wat is, we hebben er allemaal wel mee te maken en de meesten van ons maken er ook gebruik van. Bijna ieder bedrijf, instelling of gemeente heeft wel LinkedIn- of Facebookpagina en zelfs een beetje dakloze heeft een Twitteraccount. Behalve ik. Ik ben bewust Facebook-loos, heb geen X en heb een heel mager insta-profiel. ‘Etalage van het geluk’, noemde iemand het laatst. Ik doe niet mee. COLUMN Al enige zitten we op LinkedIn. In tegenstelling tot de andere socials m.i. aanzienlijk meer waarde. Wat een ‘exposure’! Waarschijnlijk heb je ook een profiel op LinkedIn. In Nederland maken inmiddels meer dan 4 miljoen professionals gebruik van dit zeer krachtige, zakelijk sociale netwerk. We proberen met ons platform (Meattech) en netwerk de kracht van dit netwerk effectief te benutten om af en toe iets te posten. We hebben zelfs een App. En de reacties, de ene keer wat meer en dan wat minder. En ze doen allemaal iets met het brein. Social Media. Zakelijk een zegen, maar soms ook een vloek? De zucht naar het dopamineshotje bij elk berichtje of like. Het geeft je het gevoel dat je ertoe doet. Een vorm van aandacht. Een essentiële levensbehoefte. Maar het kan tegelijkertijd ook ‘heel leeg’ zijn. Of doorschieten! Met enige regelmaat schieten de wereldverbeteraars, influencers, moraalridders en voedseldeskundigen vol overtuiging voorbij. Ik ben onlangs begonnen aan een digitale detox. Na 21.00 uur probeer ik niet meer op mijn telefoon te kijken. Ik loop even naar de bovenbuurman. Tijd voor een bakkie. Hartelijke en vooral sociale groet. IK BEN BEWUST FACEBOOK-LOOS, HEB GEEN X EN HEB EEN HEEL MAGER INSTA-PROFIEL. ‘ETALAGE VAN HET GELUK’, NOEMDE IEMAND HET LAATST. IK DOE NIET MEE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4