Meat&Co nr6-2024 Online

Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de totale vlees- en eiwitverwerkende industrie | december 2024 | 19e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 Special Klimaatbeheersing & Controle en Inspectie COVERSTORY D.I. KOELTECHNIEK ‘Elke vriessysteem wordt gebouwd op wens van de klant, geheel naar de gewenste capaciteit’

Voedselverwerking van A tot Z Bij Van Uhm professionals in food processing weten we precies wat er nodig is om een foodproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Machines mogen niet stil komen te staan en het productieproces moet op rolletjes verlopen, elke dag weer. Vlees, vis, kaas, groente, fruit, vegetarische, petfood en kant-en-klaar producten: onze professionals weten precies hoe uw foodproces verloopt en voorzien u van de juiste adviezen voor een optimaal productieproces. De Bieffel 3, 7622 BM Borne T 074-2662905 E info@vanuhm.nl W vanuhm.nl Morseweg 6, 1131 PK Volendam T 0299-366199 E info@habuba.nl Van Uhm in één oogopslag Passie en liefde voor food De beste machines van de beste merken Persoonlijk advies op maat van ervaren experts Korte communicatielijnen Eigen servicemonteurs bij calamiteiten Benieuwd naar de beste machines voor uw foodproces? Vraag vrijblijvend een persoonlijk advies of een demo aan op www.vanuhm.nl/contact ONZE MERKEN Wij hopen u volgend jaar ook weer te mogen inpakken! BEDANKT VOOR DE SAMENWERKING DIT JAAR “Van Uhm wenst u fijne feestdagen en kijkt ernaar uit om ook in het nieuwe jaar uw productieproces te optimaliseren.”

MEAT&CO NR 6 2024 3 Maar liefst 32.000 klimaatdeskundigen, -activisten, politici en ambtenaren waren vorige maand naar de VN-Klimaatconferentie COP29 in Egypte gevlogen om te praten over de gevolgen en aanpak van klimaatverandering. De Belgische delegatie besloeg maar liefst 140 leden. De Groenen zitten in de huidige regering in België, dus dat hoge aantal zal u niet verbazen, net zomin dat vliegen niet de uitkomst was van dit hoge herenoverleg. Wat dan wel? Minder (rund)vlees eten en minder zuivelproducten gebruiken, is het advies van de Verenigde Naties. Dat uitgerekend een organisatie als de VN hiertoe oproept, is de wereld op z’n kop. De organisatie die bij elke oorlog houdbare melk en/of melkpoeder prominent deel laat uitmaken van voedselpakketten vanwege de hoge nutritionele waarde, roept doodleuk op om dit minder te gaan gebruiken. Mensen onthouden van essentieel voedsel, je moet het maar durven. Dat alle belangrijke wereldleiders – waaronder premier Schoof – verstek lieten gaan in Egypte, is volgens (vooral linkse) politici ‘een verkeerd signaal’. Hun afwezigheid is echter een ijzersterk teken aan de wand. Het narratief is alleen anders. Veel wereldleiders weten dat de bewoners van hun land te maken hebben met een kleine portemonnee en afnemende koopkracht, waarmee zij dus geen of minder toegang hebben gekregen tot voedsel. Neem de Verenigde Staten. Amerikanen hebben de voorbije jaren te maken gehad met een inflatie van ruim 20 procent zonder dat de salarissen meegroeiden. Voedingsmiddelen en zeker vleesproducten zijn hierdoor onbetaalbaar geworden. Op de vraag aan Kamala Harris wat zij anders zou gaan doen dan haar voorganger Joe Biden om de hoge inflatie te aanpakken, was haar antwoord: ‘Niets.’ Is het dan heel gek dat kiezers gaan voor degene die belooft de inflatie aan te pakken en ‘hun’ vlees en voedsel weer betaalbaar te maken? Vlees is namelijk ook cultuur. Dat is niet alleen in Amerika zo. Dat geldt voor Spanje, Italië, China, Argentinië en Brazilië. Zelfs voor Nederland en België. Wie tornt aan vlees, tornt aan zijn of haar eigen cultuur. Een gebrek aan voedsel is niet zelden aanleiding voor een (burger)oorlog. Als je nagaat dat de wereldbevolking groeit en over 25 jaar minstens 25 procent meer mensen gevoed moeten worden, is de conclusie heel simpel: over 25 jaar heb je 25 procent meer voedsel, zuivel en vlees nodig om de wereld te kunnen voeden. De groei is het grootste in Afrikaanse en Aziatische landen, waar (halal) vlees deel uitmaakt van de cultuur. Laten we onze rol als gidslanden – als meest efficiënt producerende landen van vlees, zuivel, kaas en eieren - vooral niet verliezen, maar omarmen. De VN vindt dat alle landen op de wereld jaarlijks 100 miljard dollar moeten uitgeven aan klimaatactie in ontwikkelingslanden. Laten we eerst maar eens beginnen met die ontwikkelingslanden te voeden. Door restproducten te exporteren, maar zeker ook door kennis en techniek te delen. Door onze landbouw (weer) als essentiële sector te zien en hen te helpen hun bijdrage te leveren aan het voeden van de wereld. Het voorkomt oorlog, het voorkomt massa-immigratie naar Europa, het helpt de lokale economie en uiteindelijk ook de lokale producenten van voeding. En daarmee het klimaat. Graag wens ik u alvast fijne feestdagen en een zeer voorspoedig en eiwitrijk 2025! COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de vlees- en eiwitverwerkende industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.meat-co.nl Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Martijn Schwillens (hoofdredacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Meat&Co heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Meat&Co besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Martijn Schwillens Hoofdredacteur vaktijdschrift Meat&Co m.schwillens@gpmedia.nl De Visie LATEN WE ONZE ROL ALS GIDSLANDEN – ALS MEEST EFFICIËNT PRODUCERENDE LANDEN VAN VLEES EN ZUIVEL – VOORAL NIET VERLIEZEN, MAAR OMARMEN

4 MEAT&CO NR 6 2024 INHOUD 10 15 18 22 16 P. 22 COVERSTORY D.I. KOELTECHNIEK Voor de klimaatbeheersing in de koel- en vriescellen in het nieuwe pand rekent Aheco African Foods op D.I. Koeltechniek. “Elk systeem wordt gebouwd op wens van de klant, geheel naar de gewenste capaciteit. Maatwerk dus. En altijd met de beste materialen. Zo ook bij Aheco”, vertelt Jan-Willem Mol. P. 16 REPORTAGE BIJ VARIOVAC PS SYSTEMPACK VARIOVAC is meer dan een klassieke machinefabrikant. Maatschappelijk verantwoord ondernemen maakt deel uit van de ontstaansgeschiedenis en komt in alle geledingen terug. “Wij staan pal naast onze klanten. We weten wat ze willen en komen altijd met een pasklare verpakkingsoplossing.” P. 15 MIVEG DEMODAG BIJ IB FOOD-MACHINES Bij IB Food-Machines vond onlangs een Demodag plaats, waarbij de focus lag op de nieuwste generatie spiesmachines van MIVEG. Sales manager Jeroen van Ooijen blikt terug op een geslaagde dag, waarin zo’n vijftien foodproducenten aanwezig waren om de machines in actie te zien. P. 10 GROOT INTERVIEW LAURENS HOEDEMAKER Laurens Hoedemaker neemt eind december afscheid als voorzitter voorzitter van de COV en VNV. “Er gebeurt gigantisch veel in en rondom de vleessector. Veel dossiers zijn nog actueel, lopen door of zijn zelfs nog intenser geworden. Mijn opvolger hoeft zich alvast niet te vervelen”, lacht Hoedemaker.

MEAT&CO NR 6 2024 5 28 36 40 P. 39 NIEUW PAND VOOR HABASIT Habasit Nederland heeft onlangs een belangrijke stap gezet met de verhuizing naar een nieuw pand. Dirk van Veen, Paul van Hoek en Jerremy Dalman van Habasit vertellen over de reis die het bedrijf doormaakt en de voordelen van het nieuwe pand. “We komen nog dichter bij de klant te staan.” P. 36 HOE CREËER JE DE ‘PERFECTE BURGER’? De ‘perfecte burger’ kan voor verschillende mensen veel verschillende dingen betekenen. De geavanceerde systemen van Provisur Technologies, waaronder merken als Formax® en Weiler®, zijn speciaal ontworpen om verwerkers te helpen de premium hamburgers te produceren. P. 40 CREATIEVE COATINGS VOOR VLEES(ALTERNATIEVEN) Coatings spelen een belangrijke rol bij het creëren van zowel vlees- als vleesalternatieve producten. Ze verbeteren niet alleen de smaak en textuur, maar dragen ook bij aan de uitstraling en kwaliteit van het eindproduct. Dit zorgt ervoor dat de consument een bevredigendere eetervaring heeft. P. 28 INTERVIEW SELO Support, onderhoud en (remote) service vormen bij SELO meer dan een detail in de dagelijkse dienstverlening. “Je kunt de allerbeste machine hebben, maar zonder goede service heb je er helemaal niks aan zodra deze stilstaat”, benadrukt Maarten Schots, technical support engineer bij SELO. 39

info@heatandcontrol.com I heatandcontrol.com LOOKING BACK. PRESSING FORWARD. ALWAYS INNOVATING. Industry changing equipment+ technology designed for results Our value-added systems prepare and cook consistently superior beef, pork, chicken, turkey, fish and other meat products including alternative meat to create a distinctive quality that stands out in the marketplace.

MEAT&CO NR 6 2024 7 EIWITTRANSITIE Het Europees Hof oordeelde dat het EU-recht al voldoende consumentenbescherming biedt, wat betekent dat aanvullende nationale regelgeving die limieten stelt aan het plantaardige eiwitgehalte voor het gebruik van bepaalde namen, niet is toegestaan. Bovendien oordeelde het Europees Hof dat een EU-lidstaat, zoals Frankrijk, het gebruik van termen die traditioneel worden gekoppeld aan dierlijke producten (zoals steak, burger of worst) voor voedingsmiddelen die zijn gemaakt van plantaardige eiwitten, niet kan verbieden, tenzij het land officieel een specifieke wettelijke naam voor dergelijke producten heeft vastgesteld. Als er geen dergelijke wettelijke benaming bestaat, is een algemeen verbod op het gebruik van deze benamingen voor plantaardige producten niet toegestaan. Langdurig proces Het implementeren van wettelijke namen voor de verscheidenheid aan dierlijke voedingsmiddelen zal waarschijnlijk een ingewikkeld en langdurig proces blijken te zijn dat het risico loopt uit te monden in verdere harmonisatieproblemen op EU-niveau. Om deze termen te verbieden, zouden lidstaten ze eerst wettelijk moeten definiëren, inclusief wat vlees, worst of hamburgers zijn. Dit zou een enorme uitdaging zijn vanwege bestaande culturele en taalkundige verschillen en zou de interne markt kunnen verstoren. Een worst in Duitsland kan bijvoorbeeld verschillen van een worst in Frankrijk, wat problemen kan opleveren voor producenten die over de grens verkopen en verwarring bij consumenten kan veroorzaken. Rafael Pinto, EU-beleidsmanager bij de EVU, legt uit: “We zijn erg blij ‘VERBOD OP VLEESNAMEN VOOR VEGETARISCHE PRODUCTEN IS NIET TOEGESTAAN’ In een beslissing die ingrijpende gevolgen heeft voor de voedseletikettering voor plantaardige producten in heel Europa, heeft het Europees Hof van Justitie onlangs verklaard dat de poging van de Franse regering om vleesnamen voor plantaardige voedingsmiddelen te verbieden ‘niet is toegestaan tenzij aan zeer specifieke voorwaarden wordt voldaan’. De zaak, die eerst door de Europese Vegetarische Unie (EVU) en anderen werd aangespannen, zal nu worden teruggestuurd naar de Franse Raad van State om te worden meegenomen in een definitieve beslissing. In Nederland is de Nederlandse Vegetariërsbond aangesloten bij de EVU. met de no-nonsense conclusie van het Europees Hof. Dit markeert een belangrijke stap in het garanderen dat consumenten nauwkeurige en transparante informatie hebben over de producten die ze kopen. Het zal ook andere EU-landen ervan weerhouden om te proberen naamverboden af t​e dwingen die uiteindelijk contraproductief zijn en alleen voor meer verwarring bij de consument zorgen.’’ Pinto voegde eraan toe dat ‘de uitspraak van het Europees Hof niet alleen consumenten beschermt, maar ook de integriteit van de interne markt waarborgt’. “Door te zorgen voor duidelijkheid in de etikettering van levensmiddelen, kunnen we plantaardige alternatieven promoten en werken aan het behalen van milieudoelstellingen, en tegelijkertijd het concurrentievermogen en de innovatie van de EU stimuleren.” Achtergrond De Franse Raad van State had in 2023 delen van een rechtszaak die was aangespannen door de EVU, de Association Végétarienne de France (AVF) en producent van vleesvervangers Beyond Meat, doorverwezen naar het Europees Hof. Deze doorverwijzing was een reactie op het decreet uit 2021 dat door de Franse regering werd ingevoerd en dat het gebruik van ‘vleesachtige’ benamingen voor plantaardige voedingsmiddelen die in het land worden geproduceerd, verbood. De EVU en andere partijen hebben betoogd dat de verenigbaarheid van dit decreet met het EU-recht twijfelachtig is, wat heeft geleid tot de huidige procedure. In Nederland is de Vegetariërsbond aangesloten bij de EVU. De Vegetariërsbond, opgericht in 1894, is dé deskundige op het gebied van vegetarische voeding en geeft voor Nederland het V-Label voor vegetarische en veganistische producten uit, dat inmiddels op ruim 2.500 verpakkingen in de supermarkt te vinden is. Meer informatie via www.euroveg.eu en www.vegetariërs.nl

8 MEAT&CO NR 6 2024 BRANCHENIEUWS Tijdens het World Meat Congress in Maastricht werd in 2023 al melding gemaakt dat marktpartijen het initiatief zouden nemen op een ‘World Meat Day’ af te kondigen. “Er is een wereldwijde Dag van de Zuivel, Dag van het Ei en een Eat No Meat Day. Waarom dan geen World Meat Day? Eén specifieke dag per jaar waarop onze sector alle voordelen van vlees nadrukkelijker naar voren kan brengen. Door informatie te delen en door te laten zien hoe de vleessector wereldwijd positief bijdraagt aan de samenleving, de economie en voedselzekerheid”, sprak secretaris-generaal Chein Wei van de China Meat Association toen. Dat initiatief is nu dus doorgezet en ook belangrijke stakeholders in Nederland en België hebben hun handtekening gezeten onder de internationale declaratie. “Vlees speelt een cruciale rol in de gezondheid en biedt ons lichaam essentiële vitamines en mineralen. Daarnaast levert de sector een belangrijke bijdrage aan economische groei en werkgelegenheid, zowel in Nederland als wereldwijd”, communiceert Nederland Vleesland op de eigen website na de introductie van World Meat Day. 6 JUNI WORDT OFFICIEEL WORLD MEAT DAY Tijdens het recente UECBV - The European Livestock and Meat Trades Union-congres in Warschau is besloten om 6 juni officieel uit te roepen tot World Meat Day. “Deze jaarlijkse dag biedt een mooi moment om waardering voor de vleessector uit te dragen en bij te dragen aan een positief beeld van vlees bij consumenten en beleidsmakers”, is de officiële reactie van Nederland Vleesland – waarin meerdere stakeholders nauw samenwerken – op de introductie van World Meat Day. De Ierse krant Irish Independent publiceerde onlangs een artikel hierover en haalt daarin een audit van de Europese Unie aan. Deze audit bracht enkele hiaten aan het licht met betrekking tot de traceerbaarheid van de runderen. Zo kan er bijvoorbeeld geen garantie worden afgegeven dat het vlees vrij is van het groeihormoon oestradiol 17ß en dat is in strijd met strenge Europese veiligheidsnormen. Brazilië mag pas weer rundvlees van vrouwelijke runderen exporteren naar Europa als de certificering en traceerbaarheid van de dieren op orde zijn. Hiervoor krijgt het land nu twaalf maanden. Nederland grootste importeur De relatie tussen Europa en Brazilië met betrekking tot de import van rundvlees uit het ZuidAmerikaanse land is al langer problematisch. De helft van al het rundvlees uit het land mag sowieso al niet naar Europa worden geëxporteerd omdat de veehouderijen zich volgens de EU te dicht bij het Amazonewoud bevinden. Jaarlijks exporteert Brazilië 1,05 miljoen ton rundvlees naar de Europese Unie, dat is vijf procent van de totale export van rundvlees. Het Braziliaanse statistiekbureau Agrifatto stelt de gevolgen voor de export daarom klein zijn. Nederland is de grootste importeur van Braziliaanse rundvlees van Europa. Groot-Brittannië heropende in 2023 juist weer de markt voor Braziliaans rundvlees. Vaktijdschrift Meat&Co publiceerde in uitgave 4 een uitgebreid artikel over de haat-liefdeverhouding tussen Brazilië en de EU. Deze kunt u teruglezen op meat-co.nl EU STOPT MET IMPORT BRAZILIAANS RUNDVLEES VAN VROUWELIJKE RUNDEREN Brazilië is door de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk op de vingers getikt nu blijkt dat vrouwelijke runderen uit het Zuid-Amerikaanse land niet per definitie vrij zijn van oestradiol 17ß, een groeihormoon dat in de EU is verboden. Brazilië krijgt nu twaalf maanden de tijd om een plan van aanpak op te stellen. Tot die tijd stoppen de EU en Verenigd Koninkrijk met de import van vlees van Braziliaanse vaarzen. Meer informatie via www.nederlandvleesland.nl

Numafa Cleaning & Automation Your partner for innovative cleaning solutions www.numafa.com Crate washers Container washers Pallet washers Parts washers Layer pad washers Drying options info@numafa.com +31 (0) 186 650 850 @

10 MEAT&CO NR 6 2024 GROOT INTERVIEW Waarom keer je terug bij de Koninklijke Nederlandse Jagersverenging? “Mijn hart ligt bij de jagers en hun Jagersvereniging. Ik werd gevraagd en volg nu mijn hart. Ik heb bij de COV altijd met enige jaloezie gekeken naar de Jagersvereniging. Dat is een vereniging met 21.000 leden, die zijn lobby en belangenbehartiging enorm goed voor elkaar heeft, terwijl het een kleine sector vertegenwoordigt. COV en VNV hebben een veel kleiner bureau dan de Jagersvereniging, met minder mensen op kantoor, terwijl de branche juist een enorm groot economisch belang vertegenwoordigt. Onze vee- en vleessector voeden Nederland en een deel van Europa en Azië. Toch slagen we er nog onvoldoende in om onze belangen goed naar voren te brengen, terwijl de middelen er wel zijn als de sector zich verenigt.” Wat is in die zin de les die je meegeeft aan je opvolger? “Voor een goede lobby in Den Haag zijn voldoende budget, mankracht en een gedeelde lange termijnvisie nodig. Plus een bereidheid om je collectief in te zetten, ook als dat op korte termijn wellicht minder is voor je eigen concurrentiepositie. De sector is zich hiervan bewust. Er ligt inmiddels ook een meerjarenstrategie, die handen en voeten gaat krijgen en waarmee mijn opvolger aan de slag kan. Ik wil mijn opvolger meegeven om vanuit de COV de krachten te bundelen. Dat betekent dat iedereen in de sector kleine stapjes moet zetten om als collectief te kunnen bewegen. Ook de Europese koepelorganisatie van vleesproducenten, vlees- en veehandel heeft de voorbije jaren stilgestaan. Hoe de sector zich ontwikkelt, wordt bepaald in Brussel. Het gaat om het voeden van Europa en de wereld. Het is een miljardenbusiness. Toch wil een aantal sleutelspelers de benodigde stappen niet zetten. Je hebt een collectieve belangenbehartiging nodig. Ook in Brussel. De handvatten zijn er, er is een rode draad en ook de plannen en tools zijn aanwezig. Als jij als lid niet bereid bent om een kleine stap te zetten, dan moet het collectief het maar tijdelijk zonder je doen. Dat is een boodschap die overgebracht dient te worden.” Waar moet een goede lobbyist voor onze sector aan voldoen? “Je moet je netwerk op orde hebben en de agenda’s van verschillende fracties kennen, zodat je aan de voorkant van de beleidsvorming invloed kunt uitoefenen. We zijn er de afgelopen jaren gelukkig in geslaagd om verschillende belangenorganisaties op één lijn te krijgen. Denk aan Vee&Logistiek, POV, KNS, NEPLUVI, LTO Nederland en ook onze melkvee- en kalverhouderijen. Oftewel de gehele keten. Het is een ‘coalitie of the willing’ geworden, met een gezamenlijke communicatie naar buiten. Hierdoor zijn we als branches sterker komen te staan.” Is Nederland ook niet gewoon een vleesland? “Nederlanders eten vlees: dat is de belangrijkste uitkomst van het grootschalige onderzoek onder 3.500 respondenten, die allemaal meer dan 200 vragen hebben beantwoord. Een supertransparant onderzoek bovendien. Je feiten moet je goed hebben, zodat anderen er niet mee kunnen marchanderen. 95% van de Nederlanders eet vlees. Feit. Terwijl de consument juist denkt dat bijna 3 op de 10 Nederlanders niet of nauwelijks vlees eten. Dat betekent dat Ngo’s de beeldvorming behoorlijk hebben weten te beïnvloeden. De bevolking spreekt zich echter uit als pro-vlees én als pro-boer. Het politieke klimaat is sinds vorig jaar wat veranderd in het voordeel van onze sector. We moeten nu vooral de feiten voor zich laten spreken. Daar moeten we vol op inzetten.” Over imago gesproken, wat is het standpunt van de COV inzake arbeidsmigratie? “We zijn op dit moment nog teveel afhankelijk van arbeidsmigranten. Zodra de druk groot genoeg wordt, zal er opnieuw een automatiseringsslag gemaakt worden. Misstanden zijn nooit goed te praten. Zonder mitsen en maren. Ontslag op staande voet, dat door de Arbeidsinspectie als misstand werd gezien, is echter niet per definitie een misstand. Het bevreemdt me dat de Arbeidsinspectie de bevindingen in onze sector ernstig genoeg vindt om tons op het matje te laten roepen door de minister van SZW, maar blijkbaar niet ernstig genoeg om uitzendbureaus te bestraffen, of zelfs maar te melden om welke bureaus het gaat. Laat onverlet dat voor malafide uitzendbureaus nooit plek mag zijn in de vleesindustrie.” Wat betekent krimp van de veestapel voor de toekomst van onze keten? “Onze sector is zeer adaptief van aard en kan zich goed aanpassen aan voorspelbare krimp. Het Convenant Dierwaardige Veehouderij dat in de maak is, mag echter niet misbruikt worden om via een omweg alsnog een ongewenste hoge krimp van de veestapel te realiseren, doordat de kostprijs omhoog gaat en we onszelf uit de markt prijzen. Dierenwelzijnswetgeving mag niet zo streng worden dat we onze ‘WE SLAGEN ER NOG ONVOLDOENDE IN OM DE BELANGEN VAN ONZE SECTOR GOED NAAR VOREN TE BRENGEN’ Laurens Hoedemaker neemt eind december afscheid als voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleesindustrie (COV) en Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV). “Er gebeurt gigantisch veel in en rondom de vleessector. Veel dossiers lopen door of zijn zelfs nog intenser geworden. Krimp van de veestapel, het Convenant Dierwaardige Veehouderij, de problemen bij de NVWA, wisselende politiek, de economie en een mogelijke handelsoorlog met China. Het kwam allemaal voorbij in de afgelopen 3,5 jaar, maar veel van die dossiers zijn nog steeds actueel. Mijn opvolger hoeft zich alvast niet te vervelen”, lacht Hoedemaker.

MEAT&CO NR 6 2024 11 concurrentiepositie verliezen en we alleen nog voor de Nederlandse markt kunnen produceren. De wereldwijde vraag naar dierlijke eiwitten wordt niet minder. Elke kip, elk varken en elke koe die uit Nederland verdwijnt, zal vervangen worden door een dier elders in Europa of Zuid-Amerika. Dat wordt dan per definitie onder slechtere omstandigheden wordt gehouden en met een grotere milieuimpact. Het mag vaker benoemd worden dat de wereld er slechter van wordt als Nederland minder veehouders kent. Laat het een waarschuwing zijn. We moeten ervoor zorgen dat iedereen doorheeft dat we het prima doen als sector en we moeten ons dus niet aan laten praten dat het kommer en kwel is in Nederland.” Wat als deze waarschuwing ongehoord blijft en de krimp alsnog volgt? “Krimp van de veestapel heeft ook gevolgen voor de achterliggende ketens. De vleesindustrie kan niet zomaar levende dieren of karkassen uit andere delen van Europa importeren door strengere Europese wetgeving. Sourcing zal dus een probleem worden. De overheid kijkt uitsluitend naar het uitkopen van veeboeren, maar wij vinden dat de overheid zeker ook oog moet hebben voor sanering van de achterliggende bedrijven. Dat zou getuigen van fatsoenlijke bestuur. Het is immers geen ondernemersrisico, want je kunt als slachterij niet inspelen op deze abnormale en unieke omstandigheden die het gevolg zijn van ingrijpend overheidsbeleid.” Wat is het meest dringende advies voor je opvolger? “Het grootste risico voor zowel de korte als lange termijn is het gebrek aan capaciteit van dierenartsen bij de NVWA. Alhoewel, er zijn er genoeg, maar de dierenartsen worden onvoldoende ingezet op dierenartstaken. Er werken ook veel dierenartsen als beleidsmedewerker of coördinator bij de NVWA. Doordat er te weinig dierenartsen ingezet worden op functies waarvoor een dierenartstitel vereist is, kunnen er bijvoorbeeld minder karkassen worden geïmporteerd en minder slachtkeuringen worden uitgevoerd. Maar ook de plantaardige sector (Aardappelen, Groente en Fruit), bloemensector en visserij hebben veel last van een inefficiënte en dure NVWA. Dit heeft negatieve gevolgen voor onze concurrentiepositie. Ook voor de haven van Rotterdam, omdat bedrijven op zoek gaan naar alternatieven en hun voedsel voortaan via Hamburg of Antwerpen laten komen. De problemen bij de NVWA vormen een dossier waarover mijn opvolger dient te waken, want dit is voor de komende jaren de grootste uitdaging. Dat besef zal er ook bij de overheid moeten zijn, zodat de personeelstekorten bij de NVWA (zoals aangetoond door PWC, red.) aangepakt kunnen worden en onze sector juist weer op weg geholpen kan worden, in plaats van tegengewerkt.” Meer informatie via www.cov.nl en www.vleeswarenindustrie.nl ER GEBEURT GIGANTISCH VEEL IN EN RONDOM DE VLEESSECTOR. VEEL DOSSIERS LOPEN DOOR OF ZIJN ZELFS NOG INTENSER GEWORDEN Laurens Hoedemaker was de afgelopen 3,5 jaar voorzitter van de COV en VNV

12 MEAT&CO NR 6 2024 BRANCHENIEUWS Dit besluit is het resultaat van een grondige evaluatie van de huidige marktomstandigheden en de noodzaak om de operationele efficiëntie te verbeteren. De productie- en logistieke activiteiten worden tussen 1 januari en 31 maart 2025 verplaatst naar andere bestaande locaties. De afdelingen Verkoop, Livestock en tevens alle ondersteunende afdelingen zullen vanaf 1 juli 2025 gevestigd zijn op de locaties Van Loon Group in Son of Best. “We hebben deze beslissing uiteraard niet lichtvaardig genomen,” aldus Robert van Ballegooijen, CEO van Van Loon Group. “De productielocatie in Roosendaal heeft jarenlang bijgedragen aan het succes van Best Star Meat Pork. Sluiting is noodzakelijk om de continuïteit en concurrentiepositie van Best Star Meat Pork te kunnen garanderen. En ook om te kunnen blijven investeren in verdere verduurzaming van onze ketens.” Impact op medewerkers De sluiting van de locatie in Roosendaal heeft uiteraard impact op de betrokken medewerkers. Best Star Meat Pork neemt hierin haar verantwoordelijkheid en heeft samen met de Gemeenschappelijke Ondernemingsraad een uitgebreid pakket sociale voorzieningen opgesteld. Dit plan heeft als primaire doel ‘van werk naar werk’ en biedt tevens ondersteuning in dit traject door middel van persoonlijke training en adviesgesprekken. Meer informatie via www.vanloongroup.nl BEST STAR MEAT PORK GAAT PRODUCTIELOCATIE IN ROOSENDAAL IN 2025 SLUITEN: ‘BESLISSING IS NIET LICHTVAARDIG GENOMEN’ Best Star Meat Pork, onderdeel van Van Loon Group, heeft onlangs aangekondigd dat de productielocatie in Roosendaal per 31 maart 2025 haar deuren zal sluiten. “In een krimpende en zeer competitieve varkensmarkt is het echter een vereiste om de supply-chain en het productieproces zo efficiënt mogelijk te blijven inrichten”, licht Robert van Ballegooijen, CEO van Van Loon Group, het besluit toe. De productielocatie van Best Star Meat in Roosendaal gaat per 31 maart 2025 de deuren sluiten Kersten Packaging staat bekend om zijn duurzame verpakkingsoplossingen, terwijl De Koningh Coding & Labeling excelleert in geavanceerde coding- en labelingtechnologieën. Door hun expertise te combineren, kunnen beide bedrijven hun klanten een compleet pakket aanbieden dat niet alleen functioneel is, maar ook milieuvriendelijk. Duurzaamheid Duurzaamheid is één van de belangrijkste kernwaarden voor zowel Kersten Packaging als De Koningh Coding & Labeling. In een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, zetten beide bedrijven zich in om duurzame materialen en processen te implementeren. “In een wereld die constant verandert, is samenwerking de sleutel tot succes. Kersten Packaging en De Koningh Coding & Labeling zijn vastbesloten om deze uitdaging aan te gaan en samen de beste verpakkings- en labelingoplossingen te blijven bieden”, stellen Frank van Lochem van De Koningh en Koen Kersten van Kersten Packaging. Meer informatie: Kersten Packaging | Tel. +31 (0)6-5142 1310 kk@kerstenpackaging.nl | www.kerstenpackaging.nl KERSTEN PACKAGING EN DE KONING CODING & LABELING BUNDELEN KRACHTEN Kersten Packaging en De Koningh Coding & Labeling hebben hun krachten gebundeld in een strategisch partnerschap met de focus op het leveren van hoogwaardige verpakkingsoplossingen aan klanten in de foodsector. Dit samenwerkingsverband heeft als doel om innovatieve, efficiënte en recyclebare labeling en verpakkingen te bieden die voldoen aan de steeds veranderende behoeften van de markt- en wetgeving. Koen Kersten (links) en Frank van Lochem

MEAT&CO NR 6 2024 13 COLUMN In plaats van vlees en eieren krijgt plantaardig voeding een hogere voedingsrangschikking, waarbij het opvallend is dat de consumptie van vis een betere positie krijgt dan vlees. Kennelijk is het leegvissen van de oceanen minder belangrijk dan het genieten van een eerlijk stukje vlees. Plant Forward Het is de vraag in hoever de wetenschappelijke commissie onafhankelijk is en wellicht gedreven wordt door een ruime mate van ideologische partijdigheid. De gedachte is niet denkbeeldig dat broeikast effecten en stikstofuitstoot gaan prevaleren boven de nutritionele voordelen van dierlijke eiwitbronnen. Je zou het haast gaan denken. In het adviserend rapport ‘Plant Forward’ wordt namelijk alles uit de kast getrokken om plantbased voeding over de streep te trekken. Opnieuw zit vlees in de hoek waar de klappen vallen, waarbij de wetenschappers een lange reeks nadelige effecten opsommen zoals bijvoorbeeld cholesterol, cardiovasculaire aandoeningen, diabetes ROOD VLEES Als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks. Dat moet zo ongeveer de achterliggende gedachte zijn geweest om in Amerika de consumptie van ‘rood vlees’ te beteugelen. Een commissie van nutritionele- en voedingswetenschappers heeft in een adviesrapport voor de Department of Health and Human Services en FDA zwaar geschut ingezet om met name rundvlees in een lagere pikorde te plaatsen in de nieuwe ‘Dietary Guidelines’. Te vergelijken met het gezond en duurzaam eten van de “Schijf van Vijf” in Nederland. Henk Hoogenkamp, vaste columnist van ons vaktijdschrift, is een interdisciplinaire schrijver die in boeken, lezingen en artikelen voor diverse media de balans zoekt tussen voedselproteïnen, sociale interacties, omgeving en de verstoring van de marketingdynamiek. Hij deelt zijn bevindingen op henkhoogenkamp.com. Henk Hoogenkamp type 2, ongezond vet, obesitas en zelfs kanker en vroege dood. Natuurlijk is de Amerikaanse vleesindustrie vol in de tegenaanval gegaan, al dan niet met behulp van de politieke invloed van het US Congress, uit vooral de vleesproducerende staten Nebraska, Iowa en Texas, gelardeerd met een klein leger aan lobbyisten. Tegenover de reeks van mogelijke negatieve gezondheidsaspecten zijn er tal van positieve elementen die de vleesindustrie als tegenargument gebruiken om de consumptie van vlees in de huidige voedingsrichtlijnen te handhaven. Behalve de hoge eiwitkwaliteit en de energetische dichtheid, is vlees een belangrijke bron van ijzer, kalium, choline en vitamine B12. Alhoewel de consumptie van kippenvlees inmiddels aan de top van de vleespiramide staat, is de consumptie van vooral rundvlees diepgeworteld in de typische Amerikaanse eetcultuur. Vooral ‘mannelijke carnivoren’ zullen zich weinig gelegen laten liggen om vlees voor planten uit te ruilen. Wat dat betreft heeft de teloorgang van het McPlantexperiment duidelijke taal gesproken. Trump-effect De Amerikaanse autoriteiten gaan eind 2025 de nieuwe 5-jaarlijkse ‘Dietary Guidelines’ publiceren voor de periode 2026-2030. Het zal spannend worden in hoeverre de aanbevelingen uit het ‘Plant Forward’-rapport worden ingepast. De pragmatische Trump-regering zal eerst schoon schip gaan maken bij de FDA, waarna ‘democraat’ Robert F. Kennedy Jr., als invloedrijke Health Czar, subtiele veranderingen zal gaan fiatteren waarbij het aannemelijk is dat vlees een (vooralsnog) belangrijk voedingscomponent zal blijven. HET ZAL SPANNEND WORDEN IN HOEVERRE DE AANBEVELINGEN UIT HET ‘PLANT FORWARD’- RAPPORT WORDEN INGEPAST

www.bemapackaging.group | 0182 549 087 Nieuw bij zowel Bema als Vervo: Glasheldere Waterquench-folie. Deze folie maakt een verdere reductie in dikte mogelijk, terwijl de kwaliteit nog verder wordt verbeterd. Kunstdarmen | Vacuümzakken | Krimpzakken | Diverse folies | Lussen & Clips | Clipmachines Bij de Bema Packaging Group bent u aan het juiste adres voor diverse verpakkingsoplossingen! DUURZAAM EN HYGIËNISCH (088) 422 44 10 | info@stimag.nl | www.stimag.nl bekijk het aanbod Onze rvs-weegschalen zijn bestand tegen intensief gebruik en eenvoudig te reinigen. Perfect voor al uw professionele toepassingen.

MEAT&CO NR 6 2024 15 MACHINES, PRODUCTIELIJNEN & AUTOMATISERING SPIESMACHINE MIVEG 2040 MAAKT INDRUK OP DEMODAG IB FOOD-MACHINES Bij IB Food-Machines op Urk vond begin vorige maand een succesvolle Demodag plaats, waarbij de focus lag op de nieuwste generatie spiesmachines van MIVEG. Sales manager Jeroen van Ooijen blikt terug op een geslaagde dag, waarin zo’n vijftien foodproducenten aanwezig waren om de machines in actie te zien. De speciale aandacht ging uit naar de MIVEG 2040. Dit is een compacte, efficiënte machine die voor het eerst in Nederland werd gedemonstreerd. “De markt zat al een tijdje te wachten op deze machine”, vertelt Van Ooijen. “De vraag naar de 2040 bleek enorm, want zo’n negentig procent van de aanwezige klanten kwam specifiek voor dit model.” De introductie van de MIVEG 2040 is volgens Van Ooijen een belangrijke stap in de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardige, machinaal vervaardigde spiesen die het uiterlijk van handgemaakte producten behouden. “Wat je in de supermarkt ziet liggen, zijn vaak te gestroomlijnde spiesen die er machinaal uitzien”, gaat Van Ooijen verder. “De MIVEG-machines kunnen, dankzij hun unieke mallen, spiesen produceren die eruitzien alsof ze met de hand zijn gemaakt. Dat maakt ze perfect voor een product dat vaak als luxe wordt gezien en waarbij de presentatie telt.” De MIVEG 2040 biedt bedrijven bovendien een oplossing voor arbeidsefficiëntie. “Er was een klant aanwezig die normaal twintig seizoensarbeiders nodig heeft om een bepaalde kwaliteit spiesen te produceren. Met de MIVEG 2040 kan diezelfde output nu met slechts drie medewerkers worden bereikt. Dit maakt een enorm verschil in de bedrijfsvoering.” Platform voor uitwisseling Naast de 2040 konden de bezoekers ook kennismaken met andere MIVEGmodellen, zoals de MIVEG 480 en de grotere 4080, die maar liefst 4000 spiesen per uur kan maken. “De dag draaide niet alleen om de machines zelf, maar ook om de relaties met onze klanten en het creëren van een platform voor uitwisseling. De sfeer was ontspannen, met barbecuehapjes van de spiesen en een drankje erbij. Het was mooi om te zien dat klanten ook met elkaar in gesprek gingen. En uiteraard waren de mannen van MIVEG er ook om alles te demonstreren.” Vanwege de positieve reacties overweegt Food-Machines om volgend jaar nog vier extra demodagen te organiseren. Van Ooijen besluit: “We hadden niet verwacht dat de 2040 zo’n succes zou zijn ten opzichte van de 4080. De feedback was bijzonder positief en klanten waren enthousiast om terug te komen. Zonder de klanten zou zo’n dag niet slagen. We willen hen dan ook bedanken voor hun interactie en de gezellige dag.” Meer informatie: IB Food-Machines Tel. +31 (0)85-0660 247 | info@food-machines.com | www.food-machines.com

16 MEAT&CO NR 6 2024 REPORTAGE: VARIOVAC PS SYSTEMPACK MEER DAN EEN FABRIKANT VAN THERMOFORMERS VARIOVAC is veel meer dan een klassieke machinefabrikant. Het bedrijf – gespecialiseerd in de ontwikkeling van thermoformers voor de food-, non-food en paramedische industrie – is gevestigd in Zarrentin am Schaalsee. Maatschappelijk verantwoord ondernemen maakt deel uit van de ontstaansgeschiedenis van VARIOVAC en komt zodoende in alle geledingen binnen het bedrijf terug. “Wij staan pal naast onze klanten. We weten wat ze willen en komen altijd met een pasklare verpakkingsoplossing. Wij geloven in partnerships, zowel met onze klanten als met onze distributeurs, zoals met Van Uhm”, vertelt Jürgen Füllbeck, directeur sales en marketing van VARIOVAC PS SystemPack. Sociaal bedrijf Onder de naam PS SystemPack GmbH was het bedrijf na de oprichting in 1970 een handelsonderneming, die verpakkingsmachines verkocht. Na de verhuizing naar Zarrentin ging VARIOVAC zelf verpakkingsmachines (thermoformers) ontwikkelen en maakte het bedrijf een flinke groei door. Van 418 vierkante meter bij de start in 1995 naar meer dan 10.000m2 anno 2024. En verdere uitbreiding is in de maak, zien we bij een rondleiding door het bedrijf. Het aantal medewerkers is de afgelopen 25 jaar verviervoudigd naar ruim 300. De sociale rol die VARIOVAC al in de jaren ’90 bekleedde, is onderdeel geworden van het bedrijfs-DNA. “We hebben op dit moment twaalf medewerkers uit Oekraïne hier. Oekraïne was en is voor ons een belangrijke afzetmarkt. Onze agentuur in Kiev vroeg onze hulp toen twee jaar geleden de oorlog met Rusland uitbrak. We hebben direct een hulpactie opgezet en ervoor kunnen zorgen dat veel familieleden van medewerkers konden vluchten naar Zarrentin en omgeving, en hier ook onderdak hebben gevonden. Onze distributeurs stonden ook direct achter onze pogingen om de mensen in Oekraïne te helpen. VARIOVAC kent een unieke geschiedenis. Het van origine West-Duitse bedrijf verhuisde enkele jaren na de eenwording van de Bondsrepubliek Duitsland en DDR van West- naar Oost-Duitsland. De verhuizing naar Zarrentin in 1995 was essentieel toen eenmaal de beslissing was genomen om voortaan eigen machines te ontwikkelen. “Zarrentin bood de beste omstandigheden om een fabriek op te zetten. We werden met open armen ontvangen en ontvingen veel steun op allerlei gebied. We zien onszelf nu als een Oost-Duits bedrijf en hebben ons gecommitteerd aan regionale verantwoordelijkheden, het creëren van banen en groei in de regio”, vertelt Füllbeck. “Zarrentin is een unieke regio, want het bevindt zich in het gebied dat voor de Val van de Muur een neutrale zone was, omdat het zo dicht bij de oude grens lag. Mensen die in deze ‘death strip’ woonden, moesten schriftelijk toestemming vragen aan de autoriteiten om een familielid 30 kilometer verderop te kunnen bezoeken. Bizar als je daar over nadenkt”, vult hij aan. “Toen we in 1995 naar Zarrentin verhuisden, hadden we 19 medewerkers. Tegenwoordig werken 300 mensen bij VARIOVAC. Om personeel te werven, hebben we al direct vanaf de start salarissen naar West-Duitse maatstaven betaald. Ook bieden we medewerkers scholing en trainingen om zich persoonlijk te blijven ontwikkelen.” WE HEBBEN 75 DISTRIBUTEURS WERELDWIJD, WAARBIJ VAN UHM EEN VAN DE BELANGRIJKSTE DISTRIBUTEURS IS

MEAT&CO NR 6 2024 17 Zo’n 110 Oekraïners, vooral vrouwen en kinderen, zijn naar hier gekomen. We hebben ze geholpen met verblijfspapieren, huisvesting en integratie. Sommigen van hen zijn bij ons gaan werken en volgen Duitse les via VARIOVAC”, verduidelijkt Füllbeck. De informatieborden in de verschillende ruimtes bij VARIOVAC zijn dan ook in drie talen uitgeschreven: Duits, Engels en Oekraïens. Wat verder bij een rondleiding door de fabriek opvalt, is hoe schoon de vloeren, werkplekken en kantoren zijn. “Als je foodfabrikanten en medische producenten wil overtuigen dat wij de juiste partner voor ze zijn, dan moeten ze een ordentelijke en schone fabriek zien als ze een rondleiding krijgen. Hygiëne en voedselveiligheid zijn vereisten in de vlees- en voedingsindustrie. Dat moet je dan ook uitstralen in je bedrijfsruimten”, vindt Füllbeck. Persoonlijke touch VARIOVAC is qua volume ‘de nummer twee van de wereld qua thermoformers’, maar het sociale aspect – dat zich vertaalt in een persoonlijke benadering – blijft de boventoon voeren. “Ik las laatst een interview met een CEO van een concurrerend merk. Vier pagina’s vol over hoe zij marktleidend zijn op het gebied van automatisering en R&D. Maar niets over voor wie zij de machines ontwikkelen. Wij vinden: je kunt niet overleven als je niet zorg draagt voor je klanten. Wij zijn een ‘human to human company’. Sociaal gedreven. Onze engineers maken geen machines om de beste te zijn, maar om altijd de juiste verpakkingsoplossing te bieden voor producenten van voeding, maar ook van non-food en farmaceutische artikelen. Wij bieden een enorm variëteit van verpakkingsoplossingen, bestaande uit grote en kleine machines, afhankelijk van de noden, eisen en vragen van een klant. Iedereen is ons echter even dierbaar” Die persoonlijke touch is ook wat Van Uhm overtuigde om een samenwerking aan te gaan met VARIOVAC, dat vooral machines ontwikkeld voor de export. “80 procent van onze thermoformers is voor het buitenland bedoeld. Distributeurs zijn een verlengstuk van ons bedrijf. We hebben 75 distributeurs wereldwijd, waarbij Van Uhm een van de belangrijkste distributeurs is”, zegt Füllbeck. Stephen van Uhm legt ter aanvulling uit: “Wij zien Variovac niet als een leverancier, maar echt als één partner. Wij zitten op dezelfde boot, met dezelfde doelen: blije klanten die een automatiseringsstap in hun verpakkingsproces kunnen zetten door onze verpakkingsmachines. Wij kennen de Nederlandse markt als geen ander en kunnen dus heel goed aangeven welke variabelen aangepast moeten worden om maatwerk te kunnen leveren. VARIOVAC is in onze ogen het beste merk op het gebied van thermoformers. Wij verkopen wat er nodig is bij een klant. Het is geen toeval dat we al meer dan 110 van hun verpakkingsmachines hebben geleverd in Nederland sinds onze samenwerking in 2015 is gestart. Onze mensen volgen hun trainingen ook hier. Omdat er een wederzijds commitment is, kunnen zij de verpakkingsmachines ontwikkelen zoals wij dat willen. Het is mede hierdoor dat VARIOVAC een van de belangrijkste merken in ons portfolio is geworden.” Meer informatie: Van Uhm bv | Tel. +31 (0)74-2662905| verkoop@vanuhm.nl | www.vanuhm.nl VARIOVAC PS SystemPack GmbH | info@variavoc.de | www.variovac.de Jürgen Füllbeck (links) en Stephen van Uhm De fabriek van VARIOVAC in Zarrentin am Schaals ▼

18 MEAT&CO NR 6 2024 TERUGBLIK SIAL PARIS 2024 Meer informatie via www.sialparis.com Zeevruchten Het gebrek aan praktische bruikbaarheid vormt de grootste uitdaging bij het consumeren van schaaldieren. VAAG Seafood uit Noorwegen lost dit op door de schaal te verwijderen zonder de presentatie te beïnvloeden. De unieke kenmerken van het verpakte schelpdiervlees zijn al zichtbaar door de volledig transparante verpakking, die dankzij het diepvriesproces de organoleptische kwaliteiten behoudt. Dit resulteert in een topproduct, ideaal voor verfijnde gerechten. Na een reeks ingrijpende crises - van de Covid19 pandemie tot de oorlog in Oekraïne en de voortdurende inflatie - is de focus van innovatie verschoven. Waar de afgelopen vijftien jaar de nadruk lag op gezondheid, natuurlijkheid en ethiek, staat nu een nieuwe behoefte centraal: comfort. Het begrip ‘sustainable pleasure’ begint vorm aan te nemen, dat genieten combineert met eisen op het gebied van ecologie en welzijn. “De stagnatie in innovatie die we in 2022 zagen, lijkt achter de rug. Veel productlanceringen en innovaties weerspiegelen de levendigheid van de sector en bewijzen ook het vermogen van de foodsector om zich snel aan te passen aan de veranderende verwachtingen van consumenten”, benadrukt Xavier Terlet, expert trends en innovaties en betrokken bij SIAL Innovation 2024. Plantbased zalm OLALA! heeft een gepatenteerd proces ontwikkeld voor een plantaardig alternatief voor gerookte zalm, genaamd SalmOnderful Fumé, met een textuur vergelijkbaar met het originele product. Het biedt voedingskenmerken die overeenkomen met gekweekte zalm en wordt gerookt boven beukenhout in Boulogne-sur-Mer. Dit stelt restauranthouders in staat om verantwoorde seafoodgerechten in hun aanbod op te nemen. EFFILOCHÉS, CHAMPIGNONS EN LABELS MET KRISTALLEN VALLEN IN DE PRIJZEN IN PARIJS Eind oktober vond de internationale vakbeurs SIAL Paris plaats. Exposanten uit alle delen van de wereld presenteerden in de Franse hoofdstad ruim 2.000 innovaties op het gebied van voeding. Er werden onder meer SIAL Innovation Awards uitgereikt aan effilochés van varkens- en kippenvlees, Noors krabbenvlees in een speciale verpakking, halffabricaten van Nederlandse champignons en een vegan zalm uit Frankrijk. Producten die we mogelijk in de nabije toekomst ook in het supermarktschap of in de speciaalzaak terug gaan vinden. Effilochés van Frans varkensvlees of kip In een categorie (Organisch) met weinig innovaties, kwam Bordeau Chensel met effilochés van Frans varkensvlees of kip. Dit product, dat officieel werd gelanceerd op SIAL, waardeerde de jury met name de premium positionering van het rillette-type product in ‘effilochés’-textuur. Dit product is geschikt als tussendoortje of aperitief en biedt lange gaartijden en smeltende texturen. Deze rafelige vleeswaren, verkrijgbaar in varkens- en kippenversie, zijn vier uur gegaard voor optimale smaak. Deze veelzijdige innovatie kan warm of koud gegeten worden en is toepasbaar in diverse recepten, vooral sauzen. Etiketinformatie opslaan in kristallen SIAL biedt ook een platform aan leveranciers van machines. Het Italiaanse bedrijf Active Label presenteerde in Parijs een innovatieve oplossing met etiketten op basis van kristallen. Het waarborgen van voedselkwaliteit en -veiligheid is een uitdaging voor de waardeketen. Active Label biedt een innovatieve oplossing met gepatenteerde slimme etiketten die informatie zoals temperatuur, vochtigheid en licht opslaan in kristallen. Deze kristallen kunnen, gestimuleerd door UV-licht, deze informatie transcriberen, waarna deze wordt verwerkt door algoritmes en in de Cloud wordt opgeslagen. Halffabricaten Dankzij Fungible, ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Scella Mushrooms, is het nu mogelijk om het totale vetgehalte van recepten aanzienlijk te verlagen (met name verzadigde vetten, wat de Nutri-score mechanisch verbetert), zonder afbreuk te doen aan de textuur of smaak. Gemaakt van champignons uit Nederland, heeft het product een vetgehalte van slechts 15%, waardoor het ideaal is voor het ontwikkelen van 100% plantaardige formules, met een natuurlijke ‘umami’ smaak en een sappige textuur

MEAT&CO NR 6 2024 19 HYGIËNE EN VOEDSELVEILIGHEID BARDIANI VALVOLE TILT HYGIËNISCHE AFSLUITERS NAAR EEN HOGER NIVEAU Deze innovatieve klepbediening combineert geavanceerde technologie met gebruiksvriendelijkheid, resulterend in een verbeterde productiviteit en een vermindering van downtime. De Giotto-Top Teach maakt gebruik van een digitale 24V besturing, AS-i Bus en IO-Link voor een naadloze integratie met bestaande automatiseringssystemen. Dit zorgt voor een betrouwbare en efficiënte communicatie tussen de kleppen en het besturingssysteem. Deze klepbediening kent een gebruiksvriendelijke interface: de intuïtieve Teach-in functie maakt het instellen en programmeren van de kleppen snel en eenvoudig. De 360° zichtbaarheid van de status LED’s zorgt voor een helder overzicht van de operationele status van elke klep. Een ander onderscheidend kenmerk is de robuuste constructie. De klepbediening is vervaardigd uit hoogwaardige materialen (PA66 + PA6 (GF+GB)30X, PA61/6T) en voldoet aan de strengste industriële normen. De beschermingsklasse IP67 garandeert betrouwbare werking, zelfs onder extreme omstandigheden. Uitgebreide diagnostische mogelijkheden De Giotto-Top Teach biedt uitgebreide diagnostische mogelijkheden, waardoor problemen snel kunnen worden geïdentificeerd en opgelost. De Giotto-Top Teach voldoet aan diverse internationale certificeringen, waaronder 2014/30/ EU-EMV, 2011/65/EU-RoHS en ANSI/UL 94, wat de hoge kwaliteit en veiligheid van het product bevestigt. De Giotto-Top Teach biedt diverse connectiviteitsopties, waaronder snap-in connectors voor 1-3 elektromagnetische kleppen (9V spoel), externe PNP aansluitingen voor nabijheidssensoren en een flexibele voedingsspanning (van 6 tot 7 bar). Voordelen voor de gebruiker zijn een verbeterde productiviteit (door de snelle installatie en intuïtieve bediening wordt de productiviteit aanzienlijk verhoogd), verlaagde downtime (uitgebreide diagnostiek en robuuste constructie minimaliseren de kans op storingen en downtime), verbeterde hygiëne (de Giotto-Top Teach is speciaal ontworpen voor hygiënische toepassingen en voldoet aan de strengste normen op het gebied van voedselveiligheid) en kostenbesparing (de Giotto-Top Teach draagt bij aan een verlaging van de onderhoudskosten door zijn betrouwbare werking en lange levensduur). Bardiani Valvole, een toonaangevende fabrikant van hygiënische EHEDG gecertificeerde afsluiters, staat bekend om zijn toewijding aan innovatie, kwaliteit en klanttevredenheid. De focus ligt op het leveren van oplossingen die bijdragen aan de efficiëntie, veiligheid en hygiëne in diverse processen. Onlangs introduceerde Bardiani de Giotto-Top Teach, een geavanceerde klepbediening die de efficiëntie en controle in hygiënische toepassingen naar een hoger niveau tilt. De Giotto-Top Teach is ontworpen om te voldoen aan de eisen van de moderne voedingsmiddelenindustrie. Betrouwbaarheid, precisie en duurzaamheid Bardiani produceert een uitgebreid assortiment aan hygiënische afsluiters, ontworpen voor diverse toepassingen in de voedingsmiddelen-, dranken- en farmaceutische industrie. Bardiani hygiënische afsluiters staan garant voor betrouwbaarheid, precisie en duurzaamheid. Bardiani producten, zoals de Giotto-Top Teach, combineren geavanceerde technologie met gebruiksvriendelijkheid, resulterend in een verbeterde productiviteit, verlaagde downtime en optimale hygiëne. Alle producten voldoen aan de strengste internationale normen en certificeringen, zodat u kunt vertrouwen op de kwaliteit en prestaties van onze producten. Bardiani afsluiters onderscheiden zich door hun hoge kwaliteit, betrouwbaarheid, duurzaamheid, hygiënische eigenschappen (ontworpen met aandacht voor hygiëne en voedselveiligheid) en diverse certificeringen. Meer informatie: Flowcomm B.V. Tel. +31 (0)76-303 8444 | info@flowcomm.nl | www.flowcomm.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4